Od 15. do 18. října proběhne již osmý ročník Signal Festivalu, jenž každoročně propojuje vizuální a digitální umění s veřejným prostorem. Plan B, téma letošního ročníku, upozorňuje na environmentální problémy a klade si otázky ohledně budoucnosti člověka na této planetě. Vizuál, který toto téma silně odráží, pro tento rok navrhli grafičtí designéři Jan Brož a Jan Novák. Co pro ně bylo největší výzvou, kde hledali inspiraci nebo jaké poselství chtějí k lidem dostat se dočtete v následujícím rozhovoru.
Jak jste přistupovali k uchopení tématu letošního ročníku, kterým je Plan B?
JAN + JAN: Téma festivalu chápeme jako předobraz budoucnosti, který není, i přes svoji naléhavost nutně pesimistický. V našem pojetí se příběh soustředí na budoucí generaci – dnešní děti, které budou vnímat „Plan B“ především jako výzvu a příležitost. Budou mít k dispozici násobek znalostí i lepší technologie. Samotné technologie však nemohou stačit k naplnění Plánu. K tomu je potřeba především empatie a společenská diskuze, do které může festival přispět.
Jan Brož a Jan Novák. | Zdroj: | Zdroj: Signal Festival, Foto: Filip Beránek
Jak se tedy promítá téma, které se také silně dotýká environmentálních problémů, do vašeho vizuálu?
JAN + JAN: Finální motiv je grafickou zkratkou – zjednodušená geometrie písmene „B“ je zároveň rozpůlenou planetou. Je to pro nás symbol názorové polarity, která panuje ve společnosti – environmentální uvědomění vs. eko-skepticismus. Obě polokoule drží lidské ruce, které na sobě mají nánosy barevné hmoty. Stejné hmoty, kterou je tento svět otexturován.
Výrazný prvek letošního vizuálu tvoří zeměkoule. | Zdroj: Signal Festival
Designéři vycházeli ze zadání, kterým bylo téma Plan B. | Zdroj: Signal Festival
Prvek zeměkoule je hodně konkrétní, bylo to v zadání, nebo jste se pro tuto cestu rozhodli sami?
JAN + JAN: Zadáním bylo pouze téma Plan B, které jsme interpretovali po svém – stejně tak jako na něj reagují umělci vystavující na festivalu. Téma samo o sobě svádělo spíše k dystopické interpretaci (kterou je vždy snazší vizualizovat), ale během diskuzí s týmem Signalu se v briefu upřesnilo, že festival má předávat pozitivní message.
Ve vizuálu je použité nové písmo, kdo za ním stojí?
JAN + JAN: Na Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian, které navrhoval Jan Novák v uplynulých dvou letech. Písmo, z dálky připomínající Helvetiku nebo jiné běžné bezpatkové písmo, v sobě kombinuje několik nesourodých kresebných principů. Zjednodušené krabicovité tvary v části abecedy odkazují k industriální nebo dopravní estetice. Kombinace těchto tvarů s měkkými kresebnými akcenty odkazuje na nekontrolovanou globalizaci vizuální komunikace, kdy evropský model bezpatkových písem (jako jsou Helvetika nebo Arial) kolonizoval vizuální identity celého světa. Stal se tak i se svými nedostatky globálním písmem. Pro Signal Festival jsme San Sebastian vybrali, protože z této situace těží a odráží mnohotvárnost současné doby.
Na Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal Festival
Na Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal Festival
Co pro vás bylo při tvorbě největší výzvou?
JAN + JAN: Výzvou je vytvořit vizuál, který komunikuje se širokou veřejností a zároveň nekompromituje tvůrčí vizi potřebami klienta. Zde nám byl oporou Jakub Zeman s týmem Signalu, se kterými jsme mohli nápad do detailu konzultovat. Kritickým momentem bylo určení identity postavy, která drží planetu. V publikované verzi je odpovědí kompromis, nevíme, jestli se jedná o Gaiu nebo třeba studenta sochařství. V naší původní vizi patřily ruce dětské postavě. Těm skutečně leží budoucnost světa v rukou. Proto jsme do práce zapojili i dětskou skupinu, od které jsme chtěli vědět, jak vypadají jejich verze písmena „B“. Ty samozřejmě tu naši o řád převyšují.
Jak se díváte na vizuály předchozích ročníků, které mělo na starosti studio Oficina?
JAN + JAN: Spíše než na vizuály posledních ročníku jsme se dívali ke kořenům Signálu, zejména na první ročník (2013), který zpracovali Štěpán Malovec, Jaromír Hárovník a Ondřej Šorm. V posledních ročnících se festival odkláněl od použití původního loga – my jsme trvali na jeho použití na všech materiálech. Tvarosloví logotypu, složené z písma Adama Macháčka, z našeho pohledu nezestárlo. Zachycuje pro nás techno-optismus, víru v lepší budoucnost skrze technologie. Je to silná dynamická značka, na které má festival stavět, nikoli ji schovávat.
Na Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal Festival
Chtěli jste se úplně odlišit, nebo i v něčem navázat?
JAN + JAN: Přímá návaznost na předešlé vizuály nebyla na programu, protože stejně jako loňský ročník (Revoluce!) determinuje vizuální styl letošní téma.