Signal festival s tématem Plan B. Letošní ročník řeší environmentální problémy a budoucnost člověka na naší planetě

Výrazný prvek letošního vizuálu tvoří zeměkoule. | Zdroj: Signal Festival, Foto: Filip Beránek Výrazný prvek letošního vizuálu tvoří zeměkoule. | Zdroj: Signal Festival, Foto: Filip Beránek

Od 15. do 18. října proběhne již osmý ročník Signal Festivalu, jenž každoročně propojuje vizuální a digitální umění s veřejným prostorem. Plan B, téma letošního ročníku, upozorňuje na environmentální problémy a klade si otázky ohledně budoucnosti člověka na této planetě. Vizuál, který toto téma silně odráží, pro tento rok navrhli grafičtí designéři Jan Brož a Jan Novák. Co pro ně bylo největší výzvou, kde hledali inspiraci nebo jaké poselství chtějí k lidem dostat se dočtete v následujícím rozhovoru.

Jak jste přistupovali k uchopení tématu letošního ročníku, kterým je Plan B? 

JAN + JAN: Téma festivalu chápeme jako předobraz budoucnosti, který není, i přes svoji naléhavost nutně pesimistický. V našem pojetí se příběh soustředí na budoucí generaci – dnešní děti, které budou vnímat „Plan B“ především jako výzvu a příležitost. Budou mít k dispozici násobek znalostí i lepší technologie. Samotné technologie však nemohou stačit k naplnění Plánu. K tomu je potřeba především empatie a společenská diskuze, do které může festival přispět.

Jan Brož a Jan Novák. | Zdroj:  | Zdroj: Signal Festival, Foto: Filip BeránekJan Brož a Jan Novák. | Zdroj: | Zdroj: Signal Festival, Foto: Filip Beránek

Jak se tedy promítá téma, které se také silně dotýká environmentálních problémů, do vašeho vizuálu? 

JAN + JAN: Finální motiv je grafickou zkratkou – zjednodušená geometrie písmene „B“ je zároveň rozpůlenou planetou. Je to pro nás symbol názorové polarity, která panuje ve společnosti – environmentální uvědomění vs. eko-skepticismus. Obě polokoule drží lidské ruce, které na sobě mají nánosy barevné hmoty. Stejné hmoty, kterou je tento svět otexturován.

Výrazný prvek letošního vizuálu tvoří zeměkoule. | Zdroj: Signal FestivalVýrazný prvek letošního vizuálu tvoří zeměkoule. | Zdroj: Signal Festival

Designéři vycházeli ze zadání, kterým bylo téma Plan B. | Zdroj: Signal FestivalDesignéři vycházeli ze zadání, kterým bylo téma Plan B. | Zdroj: Signal Festival

Prvek zeměkoule je hodně konkrétní, bylo to v zadání, nebo jste se pro tuto cestu rozhodli sami? 

JAN + JAN: Zadáním bylo pouze téma Plan B, které jsme interpretovali po svém – stejně tak jako na něj reagují umělci vystavující na festivalu. Téma samo o sobě svádělo spíše k dystopické interpretaci (kterou je vždy snazší vizualizovat), ale během diskuzí s týmem Signalu se v briefu upřesnilo, že festival má předávat pozitivní message

 | Zdroj: Signal Festival | Zdroj: Signal Festival

Ve vizuálu je použité nové písmo, kdo za ním stojí?

JAN + JAN: Na Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian, které navrhoval Jan Novák v uplynulých dvou letech. Písmo, z dálky připomínající Helvetiku nebo jiné běžné bezpatkové písmo, v sobě kombinuje několik nesourodých kresebných principů. Zjednodušené krabicovité tvary v části abecedy odkazují k industriální nebo dopravní estetice. Kombinace těchto tvarů s měkkými kresebnými akcenty odkazuje na nekontrolovanou globalizaci vizuální komunikace, kdy evropský model bezpatkových písem (jako jsou Helvetika nebo Arial) kolonizoval vizuální identity celého světa. Stal se tak i se svými nedostatky globálním písmem. Pro Signal Festival jsme San Sebastian vybrali, protože z této situace těží a odráží mnohotvárnost současné doby.

Na Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal FestivalNa Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal Festival

Na Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal FestivalNa Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal Festival

Co pro vás bylo při tvorbě největší výzvou? 

JAN + JAN: Výzvou je vytvořit vizuál, který komunikuje se širokou veřejností a zároveň nekompromituje tvůrčí vizi potřebami klienta. Zde nám byl oporou Jakub Zeman s týmem Signalu, se kterými jsme mohli nápad do detailu konzultovat. Kritickým momentem bylo určení identity postavy, která drží planetu. V publikované verzi je odpovědí kompromis, nevíme, jestli se jedná o Gaiu nebo třeba studenta sochařství. V naší původní vizi patřily ruce dětské postavě. Těm skutečně leží budoucnost světa v rukou. Proto jsme do práce zapojili i dětskou skupinu, od které jsme chtěli vědět, jak vypadají jejich verze písmena „B“. Ty samozřejmě tu naši o řád převyšují.

Různé verze písmena „B“ navrhovaly i děti z dětské skupiny, se kterou designéři spolupracovali.  | Zdroj: Signal FestivalRůzné verze písmena „B“ navrhovaly i děti z dětské skupiny, se kterou designéři spolupracovali. | Zdroj: Signal Festival

Jak se díváte na vizuály předchozích ročníků, které mělo na starosti studio Oficina? 

JAN + JAN: Spíše než na vizuály posledních ročníku jsme se dívali ke kořenům Signálu, zejména na první ročník (2013), který zpracovali Štěpán Malovec, Jaromír HárovníkOndřej Šorm. V posledních ročnících se festival odkláněl od použití původního loga – my jsme trvali na jeho použití na všech materiálech. Tvarosloví logotypu, složené z písma Adama Macháčka, z našeho pohledu nezestárlo. Zachycuje pro nás techno-optismus, víru v lepší budoucnost skrze technologie. Je to silná dynamická značka, na které má festival stavět, nikoli ji schovávat.

Na Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal FestivalNa Signal Festivalu se poprvé objeví písmo San Sebastian. | Zdroj: Signal Festival

Chtěli jste se úplně odlišit, nebo i v něčem navázat? 

JAN + JAN: Přímá návaznost na předešlé vizuály nebyla na programu, protože stejně jako loňský ročník (Revoluce!) determinuje vizuální styl letošní téma. 

Plan B, téma letošního ročníku, upozorňuje na enviromentální problémy a klade si otázky ohledně budoucnosti člověka na této planetě. | Zdroj: Signal FestivalPlan B, téma letošního ročníku, upozorňuje na enviromentální problémy a klade si otázky ohledně budoucnosti člověka na této planetě. | Zdroj: Signal Festival

Související

Proč jsou české knihy nejkrásnější? Odpoví obsáhlá monografie Identita o grafickém designu
Grafický design

Proč jsou české knihy nejkrásnější? Odpoví obsáhlá monografie Identita o grafickém designu

Redakce Czechdesign - 11. 9. 2024 - 2 min.

Diskriminaci mužů jsme chtěli předejít, říká autorka kampaně proti sexuálnímu obtěžování v MHD. Jak ji hodnotí odborníci?
Grafický design

Diskriminaci mužů jsme chtěli předejít, říká autorka kampaně proti sexuálnímu obtěžování v MHD. Jak ji hodnotí odborníci?

Tereza Bíbová Jolana Mandíková - 10. 9. 2024 - 10 min.

Obal roku 2024 hledá nejinovativnější obalové řešení. Přihlásit se můžete do 19. srpna
Grafický design

Obal roku 2024 hledá nejinovativnější obalové řešení. Přihlásit se můžete do 19. srpna

Redakce Czechdesign - 14. 8. 2024 - 4 min.

Jana Zielinski: Křehká krása designu je nová kniha, ve které zpovídá Andrea Běhounková ředitelku festivalu Designblok
Grafický design

Jana Zielinski: Křehká krása designu je nová kniha, ve které zpovídá Andrea Běhounková ředitelku festivalu Designblok

Redakce Czechdesign - 7. 8. 2024 - 3 min.

QR kódy jako malované. Studentka Veronika Kučerová mapuje jejich vývoj a hledá hranici mezi estetikou a funkčností
Grafický design

QR kódy jako malované. Studentka Veronika Kučerová mapuje jejich vývoj a hledá hranici mezi estetikou a funkčností

Jolana Mandíková - 2. 8. 2024 - 3 min.

Orientační systémy a jejich písma. Co sledovat při návrhu pro pohodlnou, snadno čitelnou a bezpečnou navigaci?
Grafický design

Orientační systémy a jejich písma. Co sledovat při návrhu pro pohodlnou, snadno čitelnou a bezpečnou navigaci?

Filip Blažek - 9. 8. 2024 - 15 min.

MYP 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž