Devátý ročník Signal Festivalu je v plném proudu. Po roční odmlce autoři představují zcela nové instalace společně s těmi, které neměly minulý rok kvůli pandemickým opatřením šanci spatřit světlo světa. Z opravdu nabitého programu čtyř tras a úplně nového projektu Signal AR je opravdu těžké si vybrat. Pokud si nevíte rady, nechte se inspirovat tipy na oblíbené instalace českých umělců, které jsme vyzpovídali v naší anketě.
Kromě nejočekávanějších instalací – interaktivní instalace Rozkvétání světla od dua Vrtiška & Žák, 3D světelné a vizuální show od španělského studia Onionlab, 360° dómové projekce v Planetáriu nebo videomappingu od německého kreativního dua Weltraumgrafik – se můžete těšit i na bohatý doprovodný program. Abyste se v množství instalací a tras snadněji zorientovali, stáhněte si mobilní aplikaci, jež nabízí přehlednou mapu, kompletní program i další potřebné informace.
Anketa
Liběna Rochová
módní návrhářka
Liběna Rochová | Zdroj: plove.cz
Jaká instalace vás na letošním Signal Festivalu nejvíce zaujala a proč?
LIBĚNA: Nejvíce se mně líbila „holešovická trasa“… a z těchto projektů „Radikální kompromis“ v planetáriu a „Živý les“ Kateřiny Blahutové. Velmi zajímavá a inspirativní byla projekce Superar od Onionlab.
Reflektují podle vás autoři instalací dostatečně letošní téma Plan C?
LIBĚNA: Myslím si, že Jiří Černický se svou projekcí reflektuje letošní téma. Také projekce The Room of Change s tímto tématem výrazně pracuje. Nejvíce se tématu blíží snad všechny instalace v Klementinu. Revolta mladých a neklidných…
Radka Bodzewicz
experimentální malířka
Radka Bodzewicz | Zdroj: archiv autorky
Jaká instalace vás na letošním Signal Festivalu nejvíce zaujala a proč?
RADKA: Na letošním Signal Festivalu mě zaujala instalace audiovizuálního studia Onionlab, která svou 3D projekci prezentuje v Průmyslovém paláci na Výstavišti. Obrovská hala paláce nabízí monumentální možnosti projekce a toho určitě zmíněné studio dobře využilo a atmosféru umocnilo apokalyptickým ozvučením. To celé podtrhuje téma, které by se mohlo zdát vyznívá pro jedince tragicky, ale s určitým odstupem to chápu v rytmu neustálé cykličnosti, ať už se jedná o samotný život nebo události, které když převedeme do své každodennosti, se stále opakují a můžeme je stejně tak s odstupem sledovat. Vizuálně mě také oslovila projekce nazvaná Archaické aktuality od Jiřího Černického v Karlínských kasárnách.
Na letošním festivalu mě potěšilo, že byl obohacen o rozšířenou realitu, kterou je možné shlédnout pomocí mobilní aplikace, a reflektuje tak současné trendy, které se do sféry vizuální prezentace prolínají. Trasu je rozhodně lepší projít během dne a návštěvník festivalu tak může spojit příjemnou procházku Karlínem s neuchopitelným zážitkem. Myslím si, že právě augmented reality je skvělá možnost, jak dostat umění do ulic, ačkoliv probíhá ve vlastní skryté realitě, kterou vidíme pouze pomocí vlastního mobilního telefonu. Jelikož sama již nějakou dobu s rozšířenou realitou pracuji, byla jsem na tuto trasu velmi zvědavá. Osobně bych byla ráda, kdyby jednotlivé práce více korespondovaly s daným prostředím a eventuálně kontextem, aby se z AR tvorby nestal pouze zábavný prvek. Z prezentovaných AR projektů bych zmínila Figura Varius od Jana Hladila a Michala Šupáka, jejichž audiovizuální dílo na budově Kooperativy v pražském Karlíně vás přenese do živelného AR mappinu, což chápu jako další možnost, jak s AR pracovat.
Audiovizuální instalace Impakt, Signal | Zdroj: Signal Festival
Reflektují podle vás autoři instalací dostatečně letošní téma Plan C?
RADKA: Letošní téma Plan C se svým způsobem dalo očekávat po tom, čím jsme si za poslední dva roky všichni prošli, a tudíž je jasné, že se naladěním odrazilo také v představovaných projektech. V některých více jasněji a výmluvněji, jako například v projektech The Room of Change mezinárodního studia Accurat, Permafrost od Šimona Maška a Josefa Schmitda či Jeff Mileny Dopitové, kteří reflektují mezinárodní dění a otázku budoucnosti a udržitelnosti planety. Další reagovali na dění na domácí scéně, jako je například dílo Kateřiny Blahutové ve Stromovce. Umění se může jevit jako velmi dobrý nástroj, jak diváka konfrontovat se současným děním, nemělo by ale také jít pouze o plytké konstatování.
Jako autorka nad tématy udržitelnosti a jeho reflexí ve vlastní tvorbě často uvažuji. Jak s tématy zacházet, aby se pouze neopisovaly aktuální problémy? Otázek je samozřejmě mnoho. Jelikož jsem byla sama oslovena, abych vytvořila projekt pro galerii Bold, zvolila jsem téma sudby bohů a otázku cykličnosti, která odkazuje na neustálé opakování a současně pak na pokus o změnu stavu našeho vlastního vědomí skrze rituální průchod ve VR scéně. Myslím si, že každý nad tématem uvažoval autorsky tak, jak je ve své prezentaci svého díla zvyklý, a to je také patrně důvodem, proč jsou jejich práce viděny v rámci festivalu. Rozpětí námětů je vždy velmi dobré sledovat, tudíž považuji reflexi tématu za adekvátní.
Jakub Jansa
umělec, pedagog
Jakub Jansa | Foto: Iryna Drahun, Zdroj: artalk.cz
Jaká instalace vás na letošním Signal Festivalu nejvíce zaujala a proč?
JAKUB: Zaujala mě práce Jiřího Černického. Prolnutí dvou protikladných světů – světa mořské hlubiny, kde snad neexistuje čas světa lidského, ve kterém hodiny vedoucí ke klimatické krizi tikají až příliš rychle. Práce komunikuje lidským jazykem, nikoliv jazykem vektorů, basových linek a laserů, a tak vybočuje ze zaběhlého rejstříku Signálu. Subverzivně pracuje i s líbivostí a přímočarou působivostí, kterou očekáváme od realizací na tomto festivalu.
Reflektují podle vás autoři instalací dostatečně letošní téma Plan C?
JAKUB: Zde bych chtěl organizátory festivalu povzbudit, aby nám ekoligická témata neprezentovali až jako plán C, ale zahrnuli je už do plánu A.
Užitečné informace
Signal Festival se koná každý den od 14. do 17. října od 19:00 do 24:00. Výjimky tvoří Signal AR (rozšířená realita) a některé akce v rámci doprovodného programu. Instalace v rozšířené realitě běží od 8:00 do 19:00 a doprovodný program je každý den různý.
Většina instalací je opět zdarma. Placené instalace v rámci hlavního programu najdete v Průmyslovém paláci, Planetáriu Praha a Hauch Gallery. Na ty se dostanete se Signal Passem, který zakoupíte na místě za 300 Kč, rodinné vstupné pořídíte za 850 Kč. Děti od 6 do 15 let a senioři nad 65 let mají slevu 50 Kč ze základní ceny. Děti do 6 let a ZTP mají vstup zdarma. Můžete platit hotově i kartou. Vstupenku na audiovizuální představení Vektroskop v rámci doprovodného programu je potřeba zakoupit zvlášť, držitelé Signal Passu na ni mají slevu 25 %.