Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Výstava, která představuje všech 19 návrhů na novou Vltavskou filharmonii, bude v CAMPu k vidění do 18. září. | Foto: Jan malý Výstava, která představuje všech 19 návrhů na novou Vltavskou filharmonii, bude v CAMPu k vidění do 18. září. | Foto: Jan malý

Seznamte se s Vltavskou filharmonií. Výstava v CAMPu vzdává hold vítěznému návrhu i celé soutěži

Vítězný návrh Vltavské filharmonie poslední týdny rezonuje mediálním prostorem. Centru architektury a městského plánování v Praze 12. července zahájilo výstavu, která nabízí komplexní průřez celou soutěží. Do mezinárodní architektonické soutěže o podobu nové koncertní síně na Vltavské se přihlásilo celkem 120 týmů z 25 zemí, z nichž 19 se dostalo do finále. Interaktivní expozici přibližující podobu a přístup jednotlivých finalistů s důrazem na projekt vítězného týmu můžete navštívit do 18. září.

„V danou chvíli nebylo na světě významnější architektonické soutěže,“ říká architekt Martin Krupauer, projektový manažer týmu Vltavské filharmonie a zároveň jeden z porotců soutěže. Aktuální výstava v Centru architektury a městského plánování (CAMP) proto vzdává hold nejen vítěznému návrhu, ale celé soutěži. 

Projekt Vltavské filharmonie ale také zasazuje do širšího kontextu a přibližuje široké veřejnosti. „Pro nás je důležité nejen, že máme návrh, který za to stojí, ale aby se s ním seznámila i veřejnost a přijala ho za svůj, protože bez toho to nemá smysl,“ uvádí vedoucí CAMP Štěpán Bärtl.

Výstava pracuje s velkoplošnými projekcemi i fyzickými modely. | Foto: Jan MalýVýstava pracuje s velkoplošnými projekcemi i fyzickými modely. | Foto: Jan Malý

První část expozice nechává na chvíli zazářit i ostatní soutěžní projekty. Detailní fyzické modely všech 19 návrhů dominují tzv. Černému sálu. Návštěvník má možnost prohlédnout si miniatury potenciálních filharmonií zblízka a ze všech úhlů, ale také jednotlivé modely osvítit. Stisknutím tlačítka se na velkoplošné projekci zároveň spustí krátká smyčka s hlavními vizualizacemi a sděleními autorů k příslušnému návrhu.

Otevřenost jako priorita

„Asi nikdy jindy nemůžete v jedné místnosti takto podrobně vidět prezentaci takového množství světových a českých architektonických hvězd. Navíc v jednotném měřítku, takže je lze dobře posuzovat. Fascinuje mě, jak to kolegové připravili, ani porota neměla návrhy takto pohromadě,“ komentuje Krupauer expozici, na jejíž tvorbě se podílely i Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, Magistrát a projektový tým Vltavské filharmonie.

Poslechněte si hodnocení jednotlivých návrhů porotou soutěže.| Foto: Jan MalýPoslechněte si hodnocení jednotlivých návrhů porotou soutěže.| Foto: Jan Malý

Součástí interaktivní výstavy situované do Černého sálu je dále stojan se sluchátky, prostřednictvím kterých si lze poslechnout hodnocení poroty v češtině a v angličtině. Z druhé strany disponuje dotykovým panelem, jenž návštěvníkům odkrývá vše, co soutěžící porotcům odevzdávali.

„Druhé až páté místo je důležité nejenom kvůli cenám a prestiži, ale i proto, že kdybychom se nedomluvili na smlouvu s prvním, tak ze zákona platí – protože jde o veřejné prostředky – že se jedná s druhým. Když se nedomluvíme s druhým, jedná se s třetím a tak dále. A existují případy, kdy taková situace nastane,“ vysvětluje Krupauer. 

Ani porota neměla návrhy takto pohromadě, říká architekt Martin Krupauer. | Foto: Jan MalýAni porota neměla návrhy takto pohromadě, říká architekt Martin Krupauer. | Foto: Jan Malý

Porota vybrala výborný mix slavných, zkušených, talentovaných, nadějných, cizích, českých a společných. Pro nás byla důležitá také různorodost architektonických směrů,“ pokračuje Krupauer. Zmíněná různorodost je patrná i v první pětici nejlepších návrhů. 

Zatímco první (Bevk Perović Arhitekti, třetí místo), třetí (Barozzi Veiga a Atelier M1, druhé místo) a desátý model (Petr Hájek, čtvrté místo) Bärtl s Krupauerem nazývají „filharmonií-monumentem“, nebo také „sochou“ či „výkřikem“, o vítězném konceptu hovoří především v souvislosti s veřejným prostorem a otevřeností, která byla také klíčovým zadáním stavebního programu. 

Tým číslo šest: spojení nizozemského ateliéru Mecanoo a českého studia vedeného dvojicí architektů Chybík+Krištof. | Foto: Jan MalýTým číslo šest: spojení nizozemského ateliéru Mecanoo a českého studia vedeného dvojicí architektů Chybík+Krištof. | Foto: Jan Malý

Sláva vítězi, čest poraženým

Otevřenost svým pojetím reflektuje i samotná výstava soutěžních návrhů moderního hudebního centra. Informace dávkuje tak, aby se při jejím procházení nenudil ani laik, ani zapálený fanoušek architektury. Neopomíjí práci všech zúčastněných, ale zároveň dává dobře vyniknout vítěznému návrhu a jeho autorům. 

Zájemci mají možnost odnést si kus výstavy domů a pokračovat tam v seznamování s širším kontextem projektu, který v rámci novodobé české historie nemá obdoby. Celou jednu stěnu totiž pokrývají karty všech finalistů včetně informací o umístění, autorech, fotografií, anotaci i hodnocení poroty. Dohromady tvoří katalog, stačí vybrané listy vložit do zelených desek visících opodál. 

Studovat jednotlivé projekty mohou návštěvníci i doma. | Foto: Jan MalýStudovat jednotlivé projekty mohou návštěvníci i doma. | Foto: Jan Malý

Vítěz stojí uprostřed Černého sálu. Jako jediný z modelů je přímo zasazený do prostředí pražských Holešovic, kde by měl vyrůst během následující dekády. Projektu z dílny dánského studia Bjarke Ingels Group (BIG) v čele s Bjarkem Ingelsem a Brianem Yangem je dále věnovaná druhá část expozice v Bílém sálu. 

Černý sál nabízí ucelený přehled o významné architektonické soutěži. | Foto: Jan MalýČerný sál nabízí ucelený přehled o významné architektonické soutěži. | Foto: Jan Malý

Ztvárnění symfonické básně

Jedním z dominantních prvků druhé části expozice je velké plátno, kde může návštěvník zhlédnout rozhovor se zakladatelem studia Bjarkem Ingelsem. „Stojíme na místě budoucí Vltavské filharmonie. Ta je koncipována jako ztvárnění symfonické básně Vltava, která znázorňuje cestu řeky z vrcholků až dolů do města, kde řeka propojuje celé město, přes jednotlivé terasy až po střechu a věže. V podstatě se tedy jedná o architektonickou cestu od řeky až ke střechám,“ zazní v něm například.  

K dispozici jsou zde také technická schémata, výkresy a modely. Zábavným bonusem je LEGO stavebnice, ze které si mohou děti i dospělí navrhnout svoji vlastní filharmonii. Výstavu je možné navštívit do 18. září 2022. Po celé léto navíc CAMP připravil doprovodný program na téma Město a hudba zahrnující tematické procházky, komentované prohlídky, letní kino nebo hudební workshopy. 

Aby vítězný návrh přijala za svůj i veřejnost. | Foto: Jan MalýAby vítězný návrh přijala za svůj i veřejnost. | Foto: Jan Malý

Další články