Severočeská líheň talentů. Vybíráme umělce a designéry z UJEP v Ústí nad Labem, o kterých zaručeně ještě uslyšíte!

Skleněná váza Lantern a její autorky a zakladatelky Studia BuBo Anna Boháčová a Bedřiška Burešová, absolventky ateliéru Sklo. | Zdroj: archiv designérek Skleněná váza Lantern a její autorky a zakladatelky Studia BuBo Anna Boháčová a Bedřiška Burešová, absolventky ateliéru Sklo. | Zdroj: archiv designérek

Jsou mladí, talentovaní, ambiciózní, a ještě o nich určitě uslyšíme. Co mají dál společného? Všichni studovali nebo studují na Fakultě umění a designu (UJEP) v Ústí nad Labem. Přinášíme exkluzivní medailonky čtyř současných i bývalých studentů a uskupení, kteří berou svět designu a umění útokem.

Komplexnost a mnohovrstevnatost severočeské umělecké fakulty se odráží také ve tvorbě studentů vybraných pro tento článek. Od designu skla přes ergonomické pomůcky a haute couture módní tvorbu až po experiment s médiem fotografie. O tom, že má ústecká fakulta umění a designu svým studentům co nabídnout, svědčí také mnoho ocenění a aktivit, které začínající designéři a umělci provozují. Jednou z nich je i připravovaná FUD Ambasáda, která si klade za cíl představit fakultu široké veřejnosti i zájemcům o studium.

Souznění člověka s přírodou

Studio BuBo založily Anna Boháčová a Bedřiška Burešová v rámci své klauzurní práce. „Spojilo nás dohromady ateliérové zadání, které jsme vypracovaly společně, a rozhodly se ve společné tvorbě pokračovat,“ představují své studio jeho zakladatelky. Ačkoliv někdy zabrousí také do užitého umění, věnují se Anna s Bedřiškou především interiérovým doplňkům, v nichž se odráží téma souznění člověka s přírodou. „Je to pro nás přirozené téma, které se nám dobře zpracovává a odvděčilo se nám. Je zde nespočet možností, jak můžeme téma zpracovat. Rády bychom proto pracovaly i nadále v tomto duchu souznění s přírodou, ať už půjde o produkt, kterého se budeme dotýkat tematicky, nebo svojí funkčností,“ vysvětlují čerstvé absolventky a dodávají, že jim studium dalo hlavně cenné zkušenosti z oboru – práce na projektech od nuly až po samotnou realizaci, včetně komunikace s firmami z oblasti sklářských technologií. Sklo je totiž pro Annu a Bedřišku primárním materiálem, i když se dle svých slov nebrání ani jiným, jako je například kov.

Kolekce skleněných váz Colere od Studia BuBo, které založily Anna Boháčová a Bedřiška Burešová, absolventky ateliéru Sklo. | Zdroj: archiv designérekKolekce skleněných váz Colere od Studia BuBo, které založily Anna Boháčová a Bedřiška Burešová, absolventky ateliéru Sklo. | Zdroj: archiv designérek

Ergonomická kouzla a kompenzační pomůcky

V pražských Malešicích sídlí tzv. Ergolab, kde vznikají funkční, a hlavně do detailu promyšlené pomůcky pro zdravotně znevýhodněné lidi. „Tady máme takovou farmičku 3D tiskáren, kde tiskneme vzorky a prototypy,“ ukazuje na devět na sebe umístěných 3D tiskáren Věra Kunhartová, zakladatelka studia Zdravý design a značky Libella. Věra Kunhartová je absolventkou Katedry designu na FUD UJEP, kde v současnosti pokračuje v doktorském studiu. Společně s kolegy se ve studiu Zdravý design věnují vývoji a výrobě kompenzačních pomůcek pro vozíčkáře. Jejich nejúspěšnějším produktem je prozatím antidekubitní sedák Seat Varia, jehož design si vysloužil prestižní ocenění Red Dot 2022.

Antidekubitní sedák Libella Seat Varia od doktorandky Katedry designu Věry Kunhartové získal ocenění Red Dot 2022. | Foto: Tereza ValníčkováAntidekubitní sedák Libella Seat Varia od doktorandky Katedry designu Věry Kunhartové získal ocenění Red Dot 2022. | Foto: Tereza Valníčková

„Sedák je variabilní a přizpůsobí se téměř každému uživateli. Je to nenápadný polštářek, uvnitř kterého je stavebnice z několika komponentů. Úplně vespod je pevná karbonová platforma, která zabraňuje tomu, aby se sedák na vozíku prohnul,“ popisuje designérka jednotlivé vrstvy produktu, „Na desce je vrstva z 3D tištěných dílů. Máme škálu různých velikostí a variant, jednotlivé barvy označují tuhost – každá komponenta tedy může být jinak tuhá. Díly mohou být rovné nebo tvarované, dle potřeby klienta. Nahoře je latexová pěna, která je měkoučká a vytváří pohodlí.“ S každým klientem pečlivě nastaví sedák dle jeho konkrétních potřeb školená ergoterapeutka. Na pomoc si bere kromě speciálních dílů také tlakovou mapu, podle které snadno rozpozná, kde se při sezení na vozíku vytváří přílišný tlak do podložky.

Zakladatelka studia Zdravý design, značky Libella a doktorandka Katedry designu Věra Kunhartová. | Foto: Tereza ValníčkováZakladatelka studia Zdravý design, značky Libella a doktorandka Katedry designu Věra Kunhartová. | Foto: Tereza Valníčková

Antidekubitní sedák Seat Varia | Foto: Tereza ValníčkováAntidekubitní sedák Seat Varia | Foto: Tereza Valníčková

Celý proces vývoje samotného produktu, ale i založení značky a firmy, je součástí dizertační práce na FUD UJEP Věry Kunhartové. A sedákem to rozhodně nekončí. Svým zákazníkům nabízí také stimulační ergo balls, vyvíjí i další produkty. „Teď vyvíjíme sportovní sedák anebo zádový opěrák. To bude takový pavouk, který se dá celý nastavit. Začátkem příštího roku by to mělo vyjít. V budoucnu bychom chtěli navrhnout a vyrábět také celé invalidní vozíky či například ergonomické pracovní židle,shrnuje plány se svou značkou Věra Kunhartová.

Afterlife – život po apokalypse

Studenti navazujícího magisterského studia Václav Černý, Vendula Menšíková a Jan Syrovátka dohromady tvoří platformu Studio 3. Jejich cesty se sešly již na střední škole, odkud pokračovaly přes bakalářské studium na liberecké univerzitě až k tomu současnému na FUD UJEP. V jeden okamžik jsme si řekli, že nám to takhle vyhovuje a je pro nás fajn si pomáhat a posouvat se dál. Rozhodli jsme se založit vlastní platformu a začali jsme tvořit všichni spolu propojeně,“ uvádí mě do zákulisí Jan Syrovátka a přibližuje principy studia, které se zabývá módní tvorbou. „Pracujeme všichni se stejným tématem, hledáme stejné prvky. Shodneme se na barvách, materiálech a celou práci společně konzultujeme. Fungujeme jako tři dílky, které jsou oddělené, ale jsou propojitelné a tvoří celek.Lidské tělo mladí designéři záměrně opomíjejí. „Využíváme ho pouze jako prostředek pro nošení našich objektů. Tíhneme spíše k oděvnímu a textilnímu výtvarnictví, ačkoliv se snažíme pohybovat na hranici. Když se podíváte zblízka, zjistíte, že to jsou vlastně snadno oblékatelné oděvy,“ vysvětluje Jan a dodává, že do budoucna by chtěli směřovat ke konfekčnějšímu typu oděvu, který by rádi prodávali právě pod značkou Studio 3.

Módní designéři, studenti Katedry užitého umění a zakladatelé Studio 3: Václav Černý, Jan Syrovátka a Vendula Menšíková | Zdroj: archiv designérůMódní designéři, studenti Katedry užitého umění a zakladatelé Studio 3: Václav Černý, Jan Syrovátka a Vendula Menšíková | Zdroj: archiv designérů

Vendula Menšíková se nedávno zúčastnila Van Graaf Junior Talent v rámci MBPFW, kde představila svoji kolekci Studio 3 Afterlife. „Kolekce se nesla v apokalyptickém duchu a byla inspirovaná myšlenkou zániku naší civilizace a nově se rodící formy života. Tuto inspiraci jsem převedla především do experimentálně zpracovaných materiálů a pletenin, ale také do hledání nové oděvní formy. Kolekci na přehlídce doplňovaly doplňky z taveného termoplastu. Používala jsem silikon, se kterým jsem si vyhrála – zpracovala ho horkovzdušnou pistolí,“ popisuje svoji tvorbu autorka a doplňuje, že představit se na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku pro ni bylo skvělá příležitost a velmi příjemná zkušenost.

Kolekce Studio 3 - Afterlife od Venduly Menšíkové | Zdroj: Studio 3Kolekce Studio 3 - Afterlife od Venduly Menšíkové | Zdroj: Studio 3

Podobnou zkušenost zaznamenal také Václav Černý, který si odnesl druhé místo ve studentské soutěže Best in Design, jež probíhá v rámci Zlin Design Weeku. Prezentoval se kolekcí Identita, v níž zkoumal vlastní nitro a identitu. „Kolekce byla výstupem klauzurní práce, kde jsem zpracovával pleteniny. Rozhodl jsem se pro ruční pletací stroj, na kterém jsem vyrobil veškeré pletené části. Samotné kolekci předcházely studie – kombinace kresby a malby a jakýsi kontrast, který jsem následně chtěl vyjádřit v oděvu. Ten jsem vyjádřil skrze organickou pleteninu a tvrdý filc, který je takový nepoddajný. Je to spíš kolekce oděvních objektů než oděvů jako takových,“ popisuje Václav. Na zlínském design weeku měli možnost prezentovat se také pod společnou hlavičkou Studia 3 na módní přehlídce organizované v rámci programu. Společně pak Studio 3 získalo ocenění Cena festivalu v rámci letošní přehlídky Czech Design Week.

Studio 3 získalo Cenu festivalu v rámci letošní přehlídky Czech Design Week.  | Zdroj: Studio 3Studio 3 získalo Cenu festivalu v rámci letošní přehlídky Czech Design Week. | Zdroj: Studio 3

Kolekce Václava Černého Identita obdržela 2. místo v soutěži Best in Design. | Zdroj: Studio 3Kolekce Václava Černého Identita obdržela 2. místo v soutěži Best in Design. | Zdroj: Studio 3

Společná prezentace Studio 3 v rámci Zlin Design Weeku | Zdroj: Studio 3Společná prezentace Studio 3 v rámci Zlin Design Weeku | Zdroj: Studio 3

Fotografie na pomezí

Další autorskou dvojici dalo dohromady také společné studium na FUD UJEP. Johana Pošová a Václav Záhorský se věnují experimentování s médiem fotografie na tenké hranici mezi užitou tvorbou a volným uměním. „Spojuje nás předchozí studium na Hellichovce v Praze a náhodné setkání v novém ateliéru aplikované fotografie, kde proběhla výměna vedoucích a s nimi i nová koncepce,“ popisuje příběh Johanka Pošová a dodává, „Podpora v hledání nových cest v médiu a soustředěné konceptuální uvažování nad obrazem v celé své šíři jsou některé stěžejní principy zaváděné novými vedoucími.“

Autorská dvojice Johanka Pošová a Václav Záhorský, studenti Katedry fotografie | Zdroj: archiv autorůAutorská dvojice Johanka Pošová a Václav Záhorský, studenti Katedry fotografie | Zdroj: archiv autorů

Dvojice Pošová Záhorský aktuálně dokončuje první společný projekt s názvem My Job Is Easier Than Your Future : metyfor.cargo.site, který je založený na práci s obrazem v online prostoru. Projekt vznikl na základě iniciativy nově příchozích vedoucích ateliéru Jiřího Thýna a Václava Kopeckého. Funguje jako experimentální nezávislá výstavní platforma, která vydává impulsy k tvorbě a zveřejňuje zaslané práce, které na základě jejich vstupních dat vznikají nebo jsou jimi nějak inspirovány. Cílem projektu je organicky se plnící Index děl, který se může libovolně rozšiřovat a ukazovat tak téma, jež se každým jeho použitím a přepracováním mění. „Zajímá nás téma neomezené recyklovatelnosti média fotografického obrazu a vytvoření nové formy sdílení tvorby. Název projektu si pohrává s myšlenkou, že ačkoliv naše cesty se zdají nesnadné, vždycky bude budoucnost ještě nejistější,vysvětlují umělci svou ambici. Projekt byl již úspěšně prezentován v rámci výstavy Co nám nedá den má noc v červnu tohoto roku.

Projekt My Job is Easier Than Your Future od Johanky Pošové a Václava Záhorského | Zdroj: archiv autorůProjekt My Job is Easier Than Your Future od Johanky Pošové a Václava Záhorského | Zdroj: archiv autorů

Projekt My Job is Easier Than Your Future od Johanky Pošové a Václava Záhorského | Zdroj: archiv autorůProjekt My Job is Easier Than Your Future od Johanky Pošové a Václava Záhorského | Zdroj: archiv autorů

My Job is Easier Than Your Future ovšem není jediný zajímavý projekt, na němž dvojice aktuálně pracuje. „Za pozornost určitě stojí také projekt, který se v tuto chvíli právě rozbíhá v jádru našeho ateliéru AAF. Jednou z nich je FUD Embassy, která od září postavila základy kulturního mostu mezi Ústím nad Labem a Prahou. Tento multifunkční prostor zve své návštěvníky na Malé náměstí v Praze. Probíhá zde program s přednáškami Adama Štěcha, studentskými výstavami a FUD POP UP v průběhu festivalu Designblok 22. FUD Embassy si klade za cíl představit fakultu široké veřejnosti i zájemcům o studium. Návštěvu Johanka i Václav velmi doporučují každému, kdo chce poznat školu, která je jen hodinu krásné cesty vlakem od Prahy. „Možná právě zde zjistíte, jaké důvody nás vedly k tomu se právě do tohoto města přesunout na pár studijních let, a nakolik je tato komunita propojena s hlavním městem,“ zakončuje náš rozhovor dvojice talentovaných umělců Johanka Pošová a Václav Záhorský.

Projekt My Job is Easier Than Your Future od Johanky Pošové a Václava Záhorského | Zdroj: archiv autorůProjekt My Job is Easier Than Your Future od Johanky Pošové a Václava Záhorského | Zdroj: archiv autorů

fud.ujep.cz

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Loos online! Studenti skla na FUD UJEP v Ústí nad Labem připravili virtuální panoramatickou výstavu inspirovanou slavným architektem
Produktový design

Loos online! Studenti skla na FUD UJEP v Ústí nad Labem připravili virtuální panoramatickou výstavu inspirovanou slavným architektem

Tereza Bíbová - 9. 9. 2020

Konec prací do školního archivu. Na UJEP navrhovali vizuální styl divadlu. Uměli si to obhájit?
Grafický design

Konec prací do školního archivu. Na UJEP navrhovali vizuální styl divadlu. Uměli si to obhájit?

Jana Mattas Horáčková - 20. 3. 2018

Ateliér Produktového designu z FUD UJEP oslovil české firmy ke spolupráci
Produktový design

Ateliér Produktového designu z FUD UJEP oslovil české firmy ke spolupráci

Kateřina Kostková - 17. 7. 2017

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024