Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Linda Procházka žije a pracuje v Londýně pro Lasvit | (zleva) Zdroj: Lasvit / Foto: Filip Beránek Linda Procházka žije a pracuje v Londýně pro Lasvit | (zleva) Zdroj: Lasvit / Foto: Filip Beránek

Sen o kariéře v zahraničí si splnila v Londýně. Linda Procházka navrhuje pro firmu Lasvit, ale na svém kontě má i urny nebo výlohy pro Hermés

Jako designérka pro slavnou značku českého skla žije několik let v Londýně a na svém kontě má mimo jiné také ojedinělou realizaci urny nebo střepinový lustr pro hotel Great Scotland Yard inspirovaný gangem lupiček. Jaké bylo opustit Česko, co miluje na ulicích v Londýně, po čem se jí při tvorbě stýská a jaké spolupráce spolu s Lasvit připravuje?

Pod britskou vlajkou

V roce 2015 jste vystudovala Produktový design na UMPRUM v Praze a rok poté jste už bydlela a pracovala v Londýně pro LASVIT. Je to tak? A jak se to stalo?

LINDA: V roce 2015, kdy jsem na UMPRUM dokončila bakaláře, jsem nastoupila ještě na magistra a paralelně jsem také dokončovala magisterské studium na ČVUT, kde jsem studovala obor Průmyslový design. V soutěži Talent designu jsem k výhře v kategorii za produktový design získala stáž v Lasvitu. Po ukončení studia jsem se do Lasvitu o tuto stáž šla ucházet a po příjímacím řízení jsem získala pozici designérky v Londýně.

Výhra s těmito trofejemi Lindě otevřela dveře do Lasvitu | Foto: Anna ČervínkováVýhra s těmito trofejemi Lindě otevřela dveře do Lasvitu | Foto: Anna Červínková

Bylo náročné udělat to rozhodnutí a opustit Českou republiku?

LINDA: Celý život jsme s Marcelem, mým manželem, plánovali po studiích na nějakou dobu do zahraničí „na zkušenou”. Takže rozhodnuto, že na nějaký čas opustíme ČR, bylo hned ve chvíli, když jsem nabídku pracovního úvazku v zahraničí získala.

Diplomový projekt Lindy, svítidlo ze speciálního porcelánu ve spojení s dřevem a LED diodami | Foto: Ondro UrbanDiplomový projekt Lindy, svítidlo ze speciálního porcelánu ve spojení s dřevem a LED diodami | Foto: Ondro Urban

Měla jste obavy ze vstupu na větší trh se silnější konkurencí?

LINDA: Obavy jsem pociťovala ze začátku spíše z toho, zda zvládnu tempo a nároky firmy. Do zahraničí jsem šla pracovat jako zaměstnanec Lasvitu a od začátku až do teď jsem součástí týmu. Pracuji na pozici designérky bespoke projektů na pobočce v Londýně. Zkušení obchodníci získávají zakázky, pro které potom vytvářím designové návrhy. Kdybych šla do zahraničí na vlastní pěst, bylo by jistě mnohem složitější se prosadit.  

Designérka představila na Designbloku 2016 kolekci svítidel Birth of Light, které produkuje Jaroslav Bejvl | Foto: Filip BeránekDesignérka představila na Designbloku 2016 kolekci svítidel Birth of Light, které produkuje Jaroslav Bejvl | Foto: Filip Beránek

V čem je práce v Londýně jiná, než tady v Čechách?

LINDA: Jelikož většinu zakázek realizuje Lasvit v zahraničí, hlavní rozdíl v práci designéra Lasvitu na pobočce a v Česku je především v komunikaci se zadavatelem projektů. V zahraničí má designér příležitost setkat se s designéry interiérových studií nebo přímo klienty na meetinzích a na bázi osobního kontaktu společně projednat představy a očekávání. Oproti tomu designéři Lasvitu v Česku většinou dostávají zadání zprostředkovaně přes obchodníky.

Nepolapitelné

Pro Hyatt Hotel, konkrétně Great Scotland Yard, jste vytvořila lustr Diamond's Hostage inspirovaný gangem lupiček z 19. století, které vykrádaly luxusní obchody. Proč právě tato inspirace?

LINDA: Ústřední téma pro celý bar s názvem „Forty Elephants“ v Great Scotland Yard Hotelu vzniklo ve spolupráci s HBA, kteří pracovali na interiérech celého hotelu. Koncept prostupuje vybavením celého baru. Na zdech visí portréty členek gangu, ve vitrínách jsou vystaveny předměty jejich loupeží. Těší mě, že jsem mohla vytvořit instalaci vzdávající holt právě takovémuto příběhu o statečných ženách, které si nenechaly nic líbit a nikdy nebyly Great Scotland Yardem dopadeny.

Autorka v prostoru své realizace v hotelu Great Scotland Yard | Foto: Jan KudějAutorka v prostoru své realizace v hotelu Great Scotland Yard | Foto: Jan Kuděj

V minulosti jste tvořila obaly desek, trofeje, kapesné nože, ale i výlohu pro Hermés, stánek pro Nike, a také čedičovou urnu. Máte opravdu široký rozptyl zručností a zkušeností. Nedržíte se jenom jedné oblasti. Co charakterizuje vaši tvorbu nejvíc?

LINDA: Ať už pracuji s jakýmkoliv materiálem nebo vykonávám jakýkoliv druh kreativní činnosti, důležitý je pro mě příběh, myšlenka, význam. Výsledek musím mít nějaký přesah. Často jsou má díla hravá, ať už tvarem nebo barvami.  

Linda spolu s Michaelou Doležalovou, Natálií Navrátilovou a Štěpánem Smetanou  vytvořili z kovových prutů subtilní scenérie, které kopírují obrysy majestátních hor | Foto: HermésLinda spolu s Michaelou Doležalovou, Natálií Navrátilovou a Štěpánem Smetanou vytvořili z kovových prutů subtilní scenérie, které kopírují obrysy majestátních hor | Foto: Hermés

Design v černém

Jak jsem už zmínila, vytvořila jste také urnu Konec je počátkem, předmět, kterého tvorbou se moc mladých designérů nezabývá. Nebo ano, mění se to?

LINDA: Vytvořením urny „Konec je počátkem” jsem inspirovala i další designéry a umělce k zamyšlení nad touto tématikou a jejich výstupy společně s moji čedičovou urnou byly představeny v rámci výstavy Acheron v galerii Kvalitář nejdříve v Praze a pak i v Paříži v Českém centru v rámci Design Weeku.

Realizace urny Konec je počátkem | Foto: Mojmír BurešRealizace urny Konec je počátkem | Foto: Mojmír Bureš

Má tato oblast designérský potenciál?

LINDA: Myslím, že kvalitních designových nebo uměleckých produktů zabývajících se tématem smrti zatím není přehršel a myslím, že ani nikdy nebude, právě proto, že jde o tak neveselé téma. Na vlastní kůži jsem si vyzkoušela, že prodávat takový produkt jako je urna není vůbec nic jednoduchého. Setkat se tváří v tvář člověku, který urnu kupuje z důvodu smrti někoho jemu blízkého, je velice náročné. V takové chvíli pociťujete soucit a nejraději byste nějaký „obchod“ hodili za hlavu a darovali byste mu urnu zdarma, což ovšem není úplně možné.

Za urnu získala nominaci v soutěži Design for death webového portálu Designboom | Foto: Jan DotřelZa urnu získala nominaci v soutěži Design for death webového portálu Designboom | Foto: Jan Dotřel

Proč jste se v počátku rozhodla zrovna pro návrh urny?

LINDA: Myšlenka pracovat na návrhu urny přišla v rámci studia na ČVUT. Měli jsme navrhnout „organizér”. Každý si sám mohl zvolit konkrétní předmět. V té době jsem nad návrhem urny už nějakou dobu přemýšlela, protože shodou okolností jsem bohužel hned několikrát byla součástí pohřbů a vznikla ve mě potřeba vytvořit důstojnou schránku pro zesnulé. Protože jsem měla pocit, že nabídka uren v té době byla velice omezená, měla jsem nutkání to změnit.

Architektura i značky

Na jakých projektech pracujete právě teď?

LINDA: V rámci Lasvitu pracujeme momentálně na zajímavých projektech například pro Zaha Hadid Architects, Rolls Royce nebo třeba pro Hard Rock Hotel, který se chystá otevřít v Praze na Letné, na stadionu Sparty.

Co považujete za váš doposud nejvíc zdařilý projekt?

LINDA: Z mé osobní tvorby právě zmiňovaná urna „Konec je počátkem”. A v rámci Lasvitu pak zmíněná realizace pro Great Scotland Yard Hotel.

Lustr připomíná masu letících střípků skla | Foto: Jan KudějLustr připomíná masu letících střípků skla | Foto: Jan Kuděj

České ulice

Jsou podle vás v České republice oblasti, kde design ještě nepronikl, kde by byl potřeba, a kde to v Londýně naopak funguje skvěle?

LINDA: Velkou mezeru za mě má Česko jednoznačně v oblasti veřejného prostoru, ve vzhledu ulic a ve vizuálnímu smogu. To je vidět zřetelně i ve srovnání s Londýnem, kde to naopak funguje perfektně. Štíty s názvy obchodů mají jednotný vizuální styl respektující historickou povahu budov. Styl a způsob ztvárnění reklamy se liší čtvrť od čtvrtě, což je velice sympatické. Například Shoreditch ve východním Londýně, je čtvrtí, kde je největší koncentrace umělců a kreativců. Nachází se zde také kanceráře Lasvitu. Všude kolem je spousta street artu a proto jsou některé reklamy zpracovány jako graffiti. Brandy si pronajímají plochu zdí, které se pravidelně přemalovávají. Nenarušuje to tak celkový styl daného místa. Citlivě se přizpůsobí jeho charakteru.

Skleněné šachy vzniklé během stáže v ateliéru K.O.V Evy Eisler | Foto: Anna ČervinkováSkleněné šachy vzniklé během stáže v ateliéru K.O.V Evy Eisler | Foto: Anna Červinková

Vidíte jistý směr, kam byste si přála, aby se vaše práce ubírala?

LINDA: Musím se přiznat, že poslední dobou docela postrádám kontakt s materiálem. Trendem doby je, že se práce přesunula spíše k počítači, kde vznikají všechny návrhy. Byla bych ráda, kdybych mohla mít příležitost být mnohem častěji fyzicky přítomná přímo ve výrobě, během vzniku díla. Podle mě je to velice důležitá součást procesu, odrážející kvalitu výsledného díla, a zároveň příležitost se vždy něco nového a zajímavého přiučit.

Aurory, spolupráce s Michaelou Doležalovou | Zdroj: archiv autorkyAurory, spolupráce s Michaelou Doležalovou | Zdroj: archiv autorky

Jaké projekty vás čekají, na co se těšíte, nebo připravujete?

LINDA: S galerií Kvalitář spolupracujeme nyní na vývoji produktu, který by se měl představit formou výstavy koncem května. Na to se moc těším, takže teď nezbývá než držet palce, aby situace s Covid-19 už tou dobou byla klidnější a vše mohlo proběhnout podle plánu. 

Galerie

Další články