Styl vítězného návrhu od Jakub Vaněk Studio pracuje se symbolem „trojky“ v originálním a současném pojetí.
Vizuální identita Praha 3, použití trojky | Zdroj: Jakub Vaněk Studio
Porota na vítězném návrhu ocenila především promyšlený a kvalitně zpracovaný koncept, který svým tvůrčím pojetím umožňuje neomezený rozvoj nápadů, a práci s humorem, který stylu dodává soudobě hravý nádech.
„Autorům se podařilo překročit mantinely formálního zpracování značky a nabízí velký potenciál pro další rozvoj komunikace. Jednoduché a dobře pochopitelné, snadno čitelné a zapamatovatelné logo je pozitivem a svým pojetím představuje širokou škálu podob,“ doplňuje za porotu výsledek Petr Babák, grafický designér, pedagog VŠUP a publicista, člen poroty.
Kladně bylo hodnoceno i to, že celkově vítězný návrh nabízí podporu rozvoje identity MČ Prahy 3 a má potenciál pro atraktivní komunikaci nejen v on-line prostředí.
Nové logo Prahy 3, zdroj: Jakub Vaněk Studio
Vizuální identita Praha 3, použití v aplikaci | Zdroj: Jakub Vaněk Studio
Jakub Vaněk za vítězný tým Jakub Vaněk Studio komentuje svůj návrh: „Naším cílem byl uvolněný, lidský a jednoduchý vizuální styl. Takový, aby si ho obyvatelé Prahy 3 osvojili a dál si žil svým životem. Dnešní podoba Prahy 3 poskytuje rozmanitou škálu míst pro setkávání, která posouvají život do ulic. Identitu jsme tedy založili na místech setkávání a mezilidských vztazích. Jsou to právě místa, která spojují, stírají rozdíly mezi stařenkou ze Žižkova, hrobařem z Olšanského hřbitova a ředitelem z Vinohrad. Jsou to nositelé vzpomínek — první rande, místo pro tvoření, ranní káva u novin, karty se sousedem, první návštěva kina nebo sledování mistrovství světa.“
Vizuální identita Praha 3, aplikace | Zdroj: Jakub Vaněk Studio
„Návrhů se sešlo opravdu hodně. Na vítězi jsme se nakonec shodli jednomyslně. Oslovil nás svěží a zapamatovatelný styl i možnost další práce s tím nápadem. Moc mě těší, že jeho autory jsou mladí lidé, kteří mají evidentně k naší městské části vztah,“ říká starosta Prahy 3 a jeden ze členů poroty Jiří Ptáček.
Vizuální identita Praha 3, aplikace na plakátu | Zdroj: Jakub Vaněk Studio
Vítězný návrh vzešel z otevřené soutěže, jejíž forma byla dle Jany Vinšové z pořádající organizace Czechdesign pro tuto městskou část vhodná. „Praha 3 měla potenciál přitáhnout mnoho zájemců, proto jsme se nebáli volit formát otevřené soutěže. Přihlásilo se mnoho zavedených studií, ale i mladých autorů. Výsledkem soutěže je nejen logo, logomanuál, ale komplexní vizuální styl, který zahrnuje mnoho výstupů a stovky hodin práce. Konec soutěže je start dlouhodobé spolupráce. Nová vizuální identita se díky tomu propíše do oficiální komunikace MČ, komunikace na sociálních sítích, radničních novin, plakátů, letáků, několika propagačních předmětů,“ doplňuje Vinšová, ředitelka Czechdesign.
Vizuální identita Praha 3, aplikace | Zdroj: Jakub Vaněk Studio
Jakub Vaněk Studio
Designéři Jakub Vaněk, Barbora Micajová a vývojář Tomáš Frantík vytváří vizuální identity a webové prezentace pod hlavičkou Jakub Vaněk studio. Jejich cílem je spojení krásného a funkčního. Mezi jejich poslední projekty patří vizuální identita a web pro architektonické studio Seči, web pro zpěváka Adama Mišíka, vizuální identita pro společnost Simon Says, na které spolupracovali s typografem Vojtou Říhou, vizuální identita aromaterapeutky Aroma ateliér a přírodní kosmetiky VOONO.
Jakub Vaněk a Barbora Micajová | Foto: Nikol Štrosová
Průběh soutěže
Požadavek zadavatele byl jasný, najít vizuální styl, který bude stejně osobitý a hrdý jako obyvatelé městské části Prahy 3. Nové logo by mělo být současné, lehce rozpoznatelné a originální.
Celková vizuální identita by měla odrážet charakter Prahy 3 a utvářet jednotnou tvář městské části a její prezentace. Vedle představení celého konceptu identity designéři odevzdávali také další výstupy, na kterých svůj návrh ukázali v praxi, jako např. grafické řešení plakátu pro akci Žižkovský panel nebo návrh propagačního předmětu.
Spolupráce mezi MČ Praha 3 a organizací CZECHDESIGN začala na workshopu, kam byli přizváni jak zástupci koaličních partnerů, tak i opozice. Cílem prvního setkání bylo definovat a ucelit požadavky, které by měla nová vizuální identita splňovat. Dále následovala důsledná příprava zadání a pravidel pro účastníky soutěže a formace jeho finální podoby.
Možnost zúčastnit se soutěže byla otevřená pro všechny zájemce z řad odborné veřejnosti. Z 81 odevzdaných anonymních prací porota vybrala 3 nejlepší, které postoupily do druhého kola. Zároveň jim porota poskytla odbornou zpětnou vazbu, na základě které měli tvůrci možnost své návrhy před druhým kolem ještě přepracovat, vyladit detaily a přiblížit se tak co možná nejvíce představám a potřebám zadavatele.
Na závěr druhého kola probíhaly prezentace, kde autoři osobně představili své finalizované návrhy. Porota poté na základě prezentací a odevzdaných návrhů rozhodla o tomto pořadí:
- 1. místo – Jakub Vaněk Studio
- 2. místo – Martin Poláček
- 3. místo – Bros in Trikos
Více informací o účastnících 2. kola naleznete v tomto článku. Všichni postupující získali skicovné.
Vedle zástupců zadavatele o výsledcích rozhodovali i externí nezávislí odborníci. V porotě zasedl Petr Babák, grafický designér, pedagog VŠUP, publicista a Robert. V Novák, grafický designér, fotograf, kurátor. Dalším nezávislým členem byla Žaneta Kögler, grafická designérka, v letech 2012–2018 spoluvedoucí Ateliéru grafického designu 1 FaVU VUT v Brně a 2016–2018 vedoucí Oddělení marketingu a komunikace Moravské galerie v Brně.
Výběr návrhů z prvního kola představíme v některém z příštích článků.