Sebevědomé, inovativní a světové. Novou image Muzea Prahy podpoří vizuální identita a logo od studia zetzetzet

Nové logo Muzea hlavního města Prahy v sobě nese symbol gryfa. | Zdroj: zetzetzet Nové logo Muzea hlavního města Prahy v sobě nese symbol gryfa. | Zdroj: zetzetzet

Nová budoucnost spojená s ambiciózní strategií fungování čeká významnou pražskou muzejní instituci. Změnu podpoří nekonvenční koncept prezentace, jehož vizuální podobu navrhlo studio zetzetzet v rámci designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign.

Návrh, za kterým stojí Mikuláš Macháček, Anna Macháčková a Šárka Zíková ze studia zetzetzet, dokázal nejlépe vystihnout ambice muzea proměnit se z konzervativní instituce na moderní a inovativní volnočasový prostor pro širokou veřejnost.

Vizuální identita pracuje s hravostí, opírá se o originální barevnost a oživuje symbol gryfa historicky spojeného s muzeem.

Koncept vizuálního stylu MMP | Zdroj: zetzetzetKoncept vizuálního stylu MMP | Zdroj: zetzetzet

„Gryf se v našem podání probírá ze strnulého strážce pokladu na hlavní budově na Florenci a v novém logu odvážně vybíhá směrem k lidem,“ popisuje grafický designér Mikuláš Macháček ze studia zetzetzet.

V podání studia zetzetzet je symbol gryfa vlídný, variabilní a poutavý. Dle poroty designérské soutěže je solidním základním kamenem moderní a dynamické značky, kterou se chce muzeum prezentovat. Dá se dobře animovat a široká škála možných podob vycházející z jeho obrysu zajišťuje snadnou rozpoznatelnost i dostatečnou variabilitu.

Instagram | Zdroj: zetzetzetInstagram | Zdroj: zetzetzet

„Síla konceptu pramení z hravosti a nevšední ulítlosti, které vyvolávají emoce a probouzejí zájem. Avatar gryfa v roli ožívajícího symbolu muzea je zprostředkovatelem dialogu s širokou veřejností, kterou se instituce snaží oslovovat. Vítězná vizuální identita v nejvyšší míře naplňuje zadání nejen vytvořením symbolu, ale i originální barevností, celkovou pozitivitou a hravostí,“ hodnotí návrh odborná porota soutěže.

Základní verzi loga tvoří lineární kresba symbolu s názvem muzea ve výrazném modrofialovém provedení, které má přispět k vizuálnímu odlišení při komunikaci instituce.

„Návrh nejlépe ladí s naší vizí vytvořit moderní městské muzeum, které připravuje high-tech výstavy o historických i současných tématech. Chceme být průkopníky moderního muzejnictví, k čemuž nám vítězná vizuální identita jistě pomůže,“ komentuje ředitel Ivo Macek.

Merch | Zdroj: zetzetzetMerch | Zdroj: zetzetzet

Jako hlavní font vizuální identity byl zvolen Nuckle od pražské písmolijny Heavyweight, doplňková jsou systémová písma Arial a Helvetica.

Merkantil | Zdroj: zetzetzetMerkantil | Zdroj: zetzetzet

Vizuální styl, se kterým se může veřejnost poprvé seznámit během Pražské muzejní noci 15. června, bude postupně aplikován do prezentace celé instituce včetně jeho jednotlivých budov.

Zetzetzet

Zetzetzet je design studio sídlící v Praze, které založili v roce 2011 grafik Mikuláš Macháček a produktová designérka Šárka Zíková. Se svými spolupracovníky se specializují na projekty pro kulturní instituce, veřejný i soukromý sektor. Mezi jejich dlouhodobé zadavatele patří Pražský divadelní festival německého jazyka theater.cz, Divadlo Archa a město Hostivice. Společně se studiem Superlative.works vytvořili novou vizuální identitu Pražské integrované dopravy.

Autoři soutěžního návrhu Anna Macháčková, Šárka Zíková, Mikuláš Macháček | Zdroj: zetzetzetAutoři soutěžního návrhu Anna Macháčková, Šárka Zíková, Mikuláš Macháček | Zdroj: zetzetzet

O soutěži

Soutěž byla vyhlášena jako dvoufázová a bylo do ní vyzváno šest účastníků: HMS Design, Studio Petrohrad, Permanent Office, Studio Divize, zetzetzet a trio Kateřina Puncmannová, Soňa Juríková a Klára Zápotocká.

Účastníci obdrželi skicovné a vítězné studio pak zakázku na dopracování návrhu, implementaci finálního konceptu a vytvoření grafického manuálu vizuální identity Muzea Prahy.

Porota soutěže

Nezávislá část poroty:

  • doc. MgA. Kristina Fišerová, grafická designérka a pedagožka,
  • doc. MgA. Radek Sidun, typograf a pedagog,
  • MgA. Lumír Kajnar, grafický designér a specialista na brand identity.

​Závislá část poroty:

  • RNDr. Ing. Ivo Macek, ředitel Muzea hlavního města Prahy,
  • Tomáš Bederka, vedoucí marketingu Muzea hlavního města Prahy.

Související

Restart Muzea města Prahy. Nová identita polozapomenuté instituce se rodí z ambiciózního plánu stát se oblíbeným místem Pražanů
Grafický design

Restart Muzea města Prahy. Nová identita polozapomenuté instituce se rodí z ambiciózního plánu stát se oblíbeným místem Pražanů

Kateřina Matějková Žáková - 7. 6. 2024 - 7 min.

Muzeum současně a živě. Severočeské muzeum v Liberci představuje novou vizuální identitu, logo i název
Grafický design

Muzeum současně a živě. Severočeské muzeum v Liberci představuje novou vizuální identitu, logo i název

Jarmila Řehořková - 16. 5. 2024 - 6 min.

Pyšní se promyšleným vizuálním stylem, který funguje už dva roky. Muzeum umění Olomouc si identitu od studia publikum.design nemůže vynachválit
Grafický design

Pyšní se promyšleným vizuálním stylem, který funguje už dva roky. Muzeum umění Olomouc si identitu od studia publikum.design nemůže vynachválit

Markéta Blažková - 25. 9. 2023 - 8 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024