Se svou výškou měl léta problém. Radek Pilař začal šít oděvy, které skvěle pasují i velmi vysokým lidem

Českou značku pánského oblečení TALLGUYS z prémiové organické bavlny založil Radek Pilař. | Foto: Oldřich Hrb Českou značku pánského oblečení TALLGUYS z prémiové organické bavlny založil Radek Pilař. | Foto: Oldřich Hrb

„Se svou výškou jsem měl od mala vnitřní problém. Postupem času jsem si ale uvědomil, že je to má přednost, a posléze vybudoval oděvní značku, která má vysokým lidem poskytnout komfort a nadčasový šatník,“ říká Radek Pilař, zakladatel značky TallGuys. Se svým perfekcionalismem a entusiasmem navrhl perfektně padnoucí a kvalitní především pánské oblečení šité v Česku. Jak hodnotí brněnský rodák stav textilního průmyslu v Česku a přijali (vysocí) Češi jeho značku pozitivně?

Americký sen, který se nestal 

Radku, proč si to jednoduché prodloužené tričko bez potisku z přírodní bavlny neušiješ sám?“ řekl jste si po návratu z Ameriky. Nápad vytvořit značku TallGuys, zaměřující se na módu pro vysoké muže, se tedy zrodila na cestách?

RADEK: Ne tak úplně. Vždycky jsem si přál pracovat pro vlastní projekt, tehdy jsem ale vůbec netušil, co by to přesně mělo být. Do Ameriky jsem se podíval celkem třikrát a pokaždé si od návštěvy sliboval, že si dovezu do Česka nápad na byznys plán. Představoval jsem si asi takový ten americký sen, kdy mě něco trkne a inspiruje a změní mi to život. To se ale nestalo, z čehož jsem byl po každém svém návratu lehce zklamaný.

Radek Pilař měl kvůli své výšce celý život problém sehnat oblečení, které mu padne. | Foto: Oldřich HrbRadek Pilař měl kvůli své výšce celý život problém sehnat oblečení, které mu padne. | Foto: Oldřich Hrb

Koupil jsem si ale ve Spojených státech pár triček, které mi sedly a byly pohodlné. Zkrátka trička, kterým jsem nevěnoval pro jejich obyčejnost větší pozornost. Až zpětně po dvou až třech letech jsem si uvědomil, že vlastně takto padnoucí trička, která jsem nepovažoval za zvláštní, v Česku naprosto chybí. Měřím totiž 190 cm a najít pro mě padnoucí módu v konfekci je takřka nemožné. A tak vznikl nápad pro značku TallGuys, kterou jsem si nevědomě přivezl z Ameriky a po letech nápad znovuobjevil. 

Vaším druhým povoláním je kameraman svateb, ke kterému vás přivedla, jak říkáte, dětinská zvědavost k technologiím. Jsou zárodky vašich projektů vždycky takto impulzivní?

RADEK: Ano, svých projektů, přiznávám, mám hodně. Ale jsou dost propojené a všechny mě nesmírně baví. A především jsem velký perfekcionista, proto mám čisté svědomí v tom smyslu, že odvádím 100 %. Když jsme cestovali do USA, natáčel jsem na GoPro. Bavilo mě zachycovat určitým způsobem vzpomínky. Chytlo mě to natolik, že jsem se po návratu chtěl tímto koníčkem i živit. A jelikož přítelkyně pracuje celý život ve svatebním salonu, další kroky byly jasné. Natáčel jsem ale i pro různé firmy a své schopnosti vytříbil do fáze, kdy jsem se svou prací opravdu spokojený. Nicméně mi chyběla volná ruka, měl jsem neustále nutkání tvořit něco vlastního, což se nyní hezky zúročilo a jen se to přeskládalo do oblasti fashion. 

Materiál je vhodný i pro velmi citlivou pokožku, je totiž certifikovaný OEKO-TEX Standart 100 + GOTS (Global Organic Textile Standard), která je zárukou nejvyšší čistoty bio bavlny za etických a ekologických podmínek. | Foto: Oldřich HrbMateriál je vhodný i pro velmi citlivou pokožku, je totiž certifikovaný OEKO-TEX Standart 100 + GOTS (Global Organic Textile Standard), která je zárukou nejvyšší čistoty bio bavlny za etických a ekologických podmínek. | Foto: Oldřich Hrb

A jakou školu jste studoval, byl jste do té doby módou zcela nepolíben? 

RADEK: Mám vystudovanou strojírenskou technologii. Vztah k módě jsem měl ale odjakživa, už jako studentovi mi záleželo na tom, co mám na sobě. Co se týče střihů nebo šití, neměl jsem v této oblasti žádnou zkušenost. Nicméně moje mamka si otevírala nezávisle na mě svou vlastní dámskou značku oblečení v Brně, a tak mě na úplném začátku propojila s pár kontakty, které mi dopomohly brand nastartovat. Nikdy jsem se její cestou ale inspiroval, nemyslím to nijak pejorativně, zkrátka jen jdeme oba vlastní cestou a know-how si příliš nesdělujeme. Na vše si přicházíme sami.

Že bude naše cílová skupina malá, jsem netušil 

Předcházelo založení značky zkoumání trhu, respektive víte, na jak velkou cílovou skupinu svými produkty vlastně cílíte? 

RADEK: Je to velmi těžko dohledatelná informace. A zpětně jsme si uvědomili, že na takovou cílovou skupinu – tedy na vysokou populaci – těžko reklamu zacílíte. Nejde to, ačkoliv jsme to zkoušeli různými způsoby. Realita byla opravdu taková, že ve chvíli, kdy spouštíme reklamy, zjišťuji, že nemůžu zacílit na vysoké lidi. Nevím, proč jsem si myslel, že to půjde. Snažíme se proto momentálně cílit obsahově. Navíc název značky TallGuys nám velmi pomohl, jelikož je všeříkající.

Takže odpověď zní – ne, nevěděl jsem, kolik procent populace je vyššího vzrůstu. Ač jsem měl určitý odhad. A jsem rád, že jsem žádná předešlá data neměl, upřímně, ta cílovka bude s velkou pravděpodobností malá. A kdybych tohle viděl černé na bílém, dost možná bych tomu produktu nevěřil. Ačkoliv objednávky dokazují, že jsme našli díru na trhu.

Předjímáte názvem budoucí expanzi?

RADEK: Ano, rozhodně, a doufám, že se tak stane co nejdříve. 

Byla ve vašem životě výška určitou překážkou? 

RADEK: Já jsem to vnímal jako psychologickou otázku. Vždycky jsem byl nejvyšší a vyčníval jsem už od základní školy. Měl jsem s tím vždycky vnitřní problém a bral jsem to jako lehkou nevýhodu, ale jak jsem dospíval, vybudoval jsem si ze své výšky životní směr.

Minimálně 95 % bio bavlny v oblečení TallGuys tvoří přírodní vlákna. Poddajnost a přizpůsobivost mu dodává 5% příměs elastanu. | Zdroj: TallGuysMinimálně 95 % bio bavlny v oblečení TallGuys tvoří přírodní vlákna. Poddajnost a přizpůsobivost mu dodává 5% příměs elastanu. | Zdroj: TallGuys

A je tohle i do jisté míry posláním TallGuys?

RADEK: Osobně se snažím sám sebe neustále rozvíjet a posouvat dál. Naším heslem – Miřte vysoko – bychom rádi propagovali podobnou myšlenku. Guys znamená v překladu skupinku lidí a rádi bychom se zákazníky budovali společnou komunitu. Zprvu jsem se bál, kolik lidí s tím bude rezonovat, a musím říct, že reakce jsou neskutečné. Lidi děkují a ptají se, proč nás neobjevili už dříve. Jeden náš zákazník, který měří 203 cm, nám napsal velmi milou a pozitivní reakci. Cítíme ten přesah, netvoříme obyčejná trika. Lidé oceňují nejen jejich rozměry, ale i materiál. S oblečením se velmi ztotožňují a za to jsem nesmírně rád. 

A proč jsou vaše trička natolik oblíbená? 

RADEK: Mají extrémně příjemný materiál. Jsou natolik kvalitní, že se nežmolkovatí, jejich švy se neotáčejí a drží stále stejný tvar. Jsou navíc tak akorát uplá, čemuž napomáhá elastan, který doplňuje bavlnu, jež tvoří 95 % látky. Díky tomu tričko skvěle pasuje. Je to kombinace více parametrů, které zaručují i dlouhou životnost. Výhodou je samozřejmě i prodloužený střih. Oblíbená jsou i kvůli tomu, že se šijí výhradně v Česku. Chtěl jsem mít produkci zcela pod kontrolou. 

Bavlna, kterou používáme, je organická a než jsme se pro dodavatele rozhodli, porovnávali jsme různé bavlny na vlastní kůži. Každý vám tvrdí, že je jeho kvalita bavlny nejlepší, a proto byl rozhodující pouhý pocit, který jsme z ušitých trik měli. Dal jsem v tomto ohledu hodně na sebe a vyplatilo se. První nejčastější důvod opětovného koupení je právě pohodlnost, a to přes internet těžko předáte.

Radek Pilař měří 190 cm. | Foto: Oldřich HrbRadek Pilař měří 190 cm. | Foto: Oldřich Hrb

Jde si vyzkoušet či koupit oblečení v kamenné prodejně? 

RADEK: Zatím fungujeme jako e-shop, máme také partnerské prodejny ve Zlíně, Uherském Hradišti a Českých Budějovicích. V blízké době zatím vlastní kamennou prodejnu neplánujeme, raději investujeme do budování brandu. 

Kdo vám navrhuje střihy a jak probíhá výběr materiálů, potažmo barevné palety?

RADEK: Máme extrémně malý tým – de facto pracujeme s přítelkyní jen my dva. Funguje to tak, že mám nějakou představu, ale nejen já, i naši zákazníci, což se překvapivě docela protíná. Za to jsem moc rád a ukazuje nám to, že jdeme správným směrem. Nastavuji vizi produktů, partnerka mě lehce usměrňuje. Ladíme střih společně se švadlenami v dílně dlouhým prototypováním. Jsem velký perfekcionista a opravdu jsou za mě, dle mého posouzení, trička dokonalá. Testuji materiál i střih sám na sobě. Dám velmi na pocity, možná i díky tomu, že točím na svatbách, dokážu navnímat lidi kolem sebe a jejich řeč těla. To se snažím aplikovat sám na sobě. A když vidím, že jsem s tím spokojený já, věřím, že budou i ostatní, jelikož mám laťku kvality velmi vysoko. 

Kromě vzhledu samozřejmě testujeme srážlivost. Do sušičky naše oblečení nedoporučujeme. Když jde proces návrhu dobře, je produkt za půl roku venku. 

Oblečení je vhodné pro vysoké lidi od 175 do 210 cm. Vybírat můžete ze čtyř střihů s různými délkami, které jsou vhodné pro různé příležitosti. | Zdroj: TallGuysOblečení je vhodné pro vysoké lidi od 175 do 210 cm. Vybírat můžete ze čtyř střihů s různými délkami, které jsou vhodné pro různé příležitosti. | Zdroj: TallGuys

Firemní tajemství 

Kde své produkty necháváte šít?

RADEK: To vám bohužel neřeknu (smích). Ne snad proto, že bych nechtěl. Vím, nakolik si naší textilky musím vážit, jsou naprosto výborní v tom, co dělají, jen jsou bohužel jedni z mála, kde v Česku s takovou kvalitou mohu nechávat oblečení šít. Navíc jsme s výrobou ve skluzu, jelikož jsme takto velkou poptávku nečekali. Předčili všechna očekávání a velmi dobře se s nimi komunikuje. Kvalita výroby nám dodává celkový work-flow firmy, protože se za produkty můžeme pevně postavit. 

Co byl největší kámen úrazu při zakládání značky?

RADEK: Jsou to necelé dva roky, co fungujeme, a to nejtěžší je stále najít schopné lidi a kvalitní materiál. Myslím si, že je to alfa omega celého procesu a zároveň se těžko v Česku hledají schopní lidé v textilním odvětví. V samotném procesu návrhu bylo spousty překážek. Je to doslova pokus omyl. Hodně si ale promýšlíme velké kroky, protože by byly případné chyby drahé. 

V TallGuys šijí prodloužené oblečení z organické bavlny. | Foto: Oldřich HrbV TallGuys šijí prodloužené oblečení z organické bavlny. | Foto: Oldřich Hrb

Textilní průmysl v Česku 

Vy pocházíte z Brna, do Zlína jste se přestěhoval právě kvůli podnikání. A Brno bylo textilním průmyslem velmi pověstné, co by mu pomohlo k jeho znovunastartování? 

RADEK: Textilní průmysl není v úpadku jenom v Brně, ale v celé republice. Musí nutně nastat bod, kdy přijde investor a pomůže k obnově. Byl by to naprosto geniální byznys plán, jelikož ta poptávka po domácí výrobě, po kvalitní a slow-fashion, je pořád silnější. Problém je nejen v absenci investora, ale také chybí pracovní síla. Vidíme to sami v dílně, bohužel chybí lidský zdroj. Ve Zlíně stěží hledáme švadleny. A bude hůř. Z generace Z vyrůstají youtubeři a tiktokeři a ruční práce upadá. V budoucnu si ale myslím, že bude velmi dobře oceněna. Lidí, kteří v tomto odvětví pracují, si problému všímají a myslím, že už nyní pomalými krůčky textilní průmysl oživují.

Oblečení TallGuys nemá žádné vzory ani potisky. Chcete tuto linku stále držet a proč? 

RADEK: Je to záměr, chceme tvořit minimalistické a univerzální oblečení. Takové, které si můžete vzít kamkoliv. Potisků v minulosti bylo už dost. Myšlenka je naopak taková, že se v oblečení máte cítit komfortně, ale zároveň elegantně. Takto nadčasovými kousky vytvoříte outfit na celý den. Nedáváme na odiv ani svoji značku, je schovaná na straně trika. 

Ukázka pánských triček | Zdroj: TallGuysUkázka pánských triček | Zdroj: TallGuys

Jak se ale muži v Česku oblékají? Mají k módě podle vás blízko?

RADEK: Obecně muži nechtějí trávit nakupováním oblečení příliš času. Chtějí si vyzkoušet produkt, a pokud jsou už s něčím spokojení, zůstávají věrní značce. Jsou konzervativní, a to vidíme i na objednávkách. V první objednávce zákazníka bývají dva tři kusy v různých velikostech, poté stejný zákazník nakoupí od jedné velikosti více barev ve větším množství a má vystaráno na pár let dopředu. Muži zkrátka inklinují k známému a takovému nákupnímu chování jdeme naproti. Proto chceme sortiment mít stálý, aby i po letech našel zákazník své oblíbené kousky a dokoupil si to, s čím byl už jednou spokojen. Myslíme si, že nákupem bychom měli trávit minimální čas a energii. A koupený kousek by vám měl vydržet dlouho. Proto dbáme tolik na kvalitu a široký výběr neutrálních barev, který se nekouká. 

Z vaší nabídky si může muž opravdu lehce sestavit nadčasový šatník, chybí ale přeci jen například džíny nebo košile. Máte v plánu sortiment rozšiřovat? 

RADEK: Stavíme momentálně ze značky lovebrand. Určitě to nezůstane jen u triček, ale budujeme velmi vysokou kvalitu, kterou si chceme udržet každým novým produktem. Zákazník se může spolehnout na dokonale padnoucí střih napříč produkty, proto je rozšiřování sortimentu především otázka času. Určitě přibydou košile a kalhoty. Během června letošního roku chceme uvést na trh nový střih trik regular, který bude opět prodloužený. Momentálně máme trika ve slim verzi a chceme vyhovět i zákazníkům, kteří tíhnou spíše k volnějšímu střihu.

Radek Pilař je zakladatel značky TallGuys. | Foto: Oldřich HrbRadek Pilař je zakladatel značky TallGuys. | Foto: Oldřich Hrb

Nemají vysocí lidé mnohem palčivější problémy než jen výběr oblečení, třeba délka postele, výběr ložního prádla, velikost dopravních prostředků a další? 

RADEK: Je to tak. Rád bych uvažoval v tomto komplexním smyslu, ale musíme růst pod kontrolou. Jsou to ale určitě otázky, které s naší komunitou zákazníků řešíme, člověk se v tom necítí sám a už jen značkou TallGuys cítíme od zákazníků vděčnost, že někdo na ně svými produkty myslí. Je to přesně o tom, budovat kolem tohoto tématu jistou osvětu, což se nám daří. Co se týče ložního prádla nebo vůbec nabídky postelí a matrací, tak je jeho výběr velký kámen úrazu. Je v tom veliká díra na trhu. 

Nediskriminujete svou značkou ženy, přece i vysoké ženy mohou mít problém s výběrem módy?

RADEK: Rozhodně si tím nezavíráme dveře – guys, jak jsem řekl, znamená v angličtině skupinku lidí, proto rozšiřování sortimentu bude pod jednou značkou. Portfolio budeme směřovat i na ženy, ale pomalými krůčky. Proto zatím testujeme, jak si obstojí unisex verze.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Dodávají sebevědomí tam, kde chybí centimetry. Česko-vietnamský pár vyrábí zvyšující boty pod značkou Dopham's
Móda a šperk

Dodávají sebevědomí tam, kde chybí centimetry. Česko-vietnamský pár vyrábí zvyšující boty pod značkou Dopham's

Tereza Urban - 8. 4. 2021 - 11 min.

výstava czd
SHOP 2025
SHOP Snoubení
job lab 2024