Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Gahurův prospekt ve Zlíně, zdroj: ellements architects, foto: Dorota Špinková Gahurův prospekt ve Zlíně, zdroj: ellements architects, foto: Dorota Špinková

Schopnost proměnit veřejný prostor. Architekti ze studia ellement úspěšně zdokonalují město Zlín

Ve světě architektů působí už od roku 2002. Za dobu své existence posbírali četná ocenění a uznání. Z těch nejvýznamnějších projektů můžeme zmínit například revitalizaci dolní části Gahurova prospektu ve Zlíně, za který dostala architektonická kancelář ellement ocenění finalisty České ceny za architekturu 2016, cenu Zlínského kraje či nominaci na evropskou cenu za architekturu Mies Van Der Rohe Award. Kromě rekonstrukcí a revitalizací se věnují i rozmanitým aktivitám, které se snaží popularizovat tematiku urbanismu a architektury široké veřejnosti. Letos jste je mohli zaznamenat v rámci nominace na cenu Architekt roku 2019. V rozhovoru přiblíží svou práci Jitka Ressová, Jan Pavézka a Hana Maršíková.

Ellement – v mnoha lidech rezonuje vaše studio ve spojitosti s baťovskou architekturou a především baťovským bydlením, vy se ovšem zaměřujete i na mimo-zlínské projekty, mohli byste přiblížit svoji tvorbu?

Realizace Sirákov, zdroj: ellement architects, foto: Dušan TománekRealizace Sirákov, zdroj: ellement architects, foto: Dušan Tománek

HANA: Škála našeho zaměření je širší než rekonstrukce baťovských domků. V poslední době se hodně zaměřujeme na veřejný prostor, což souvisí s revitalizací Gahurova prospektu ve Zlíně.

JAN: V současnosti v ateliéru pracujeme i na výrobních a administrativních budovách pro různé firmy. Ty se snaží prostřednictvím spolupráce s námi vytvořit příjemné prostředí pro své zaměstnance, které je čím dál důležitější pro jejich udržení a stává se nezbytným prvkem zaměstnaneckých požadavků a výhod, které může firma nabídnout.

JITKA: Samozřejmě se neustále zabýváme také interiéry a rodinnými domy, pořád se objevují baťovské domky, rekonstrukce bytů či jiná práce s malými prostory. Osobně mě zajímá pracovat na drobném urbanismu a veřejných prostorách, kde je potenciál ovlivňovat chování a náladu lidí, kteří prostory užívají.

Realizace výrobní a administrativní budovy Pilana, zdroj: ellement architects, foto: BoysPlayNiceRealizace výrobní a administrativní budovy Pilana, zdroj: ellement architects, foto: BoysPlayNice

Které projekty či zakázky jsou pro vás ty nejzajímavější?

JITKA: Velmi důležitá je role investora, protože rozmanitost témat může být v zásadě různá, to bereme většinou jako výzvu, ale velmi nám záleží na práci se zadavatelem – kam až nás jako architekty pustí. Je pro nás také důležité, abychom u těch projektů byli vždy od začátku až do konce, snažíme se o komplexnost.

Realizace hřiště ve Zlíně, zdroj: ellement architects, foto: Dušan TománekRealizace hřiště ve Zlíně, zdroj: ellement architects, foto: Dušan Tománek

HANA: Jsou určitě témata, která nás baví více, ale kromě tématu musí fungovat také vztah, chemie mezi investorem a námi, vzájemné pochopení, sdílení stejných hodnot, aby všechno bylo v symbióze.

JAN: Zpět k těm tématům, určitě by nás bavila realizace nějakého bytového domu. Dobře vyřešené společné bydlení a sdílený prostor. Něco na princip soudobých bytovek v Berlíně či ve Francii. Vznik a tvorba prostředí, kde jsou lidé, kteří tam žijí, v nějaké interakci.

Celý tým zlínských architektů, zdroj: ellement architects, foto: Dušan TománekCelý tým zlínských architektů, zdroj: ellement architects, foto: Dušan Tománek

Sledujete nějaké trendy či změny v rámci přístupu Čechů k interiérům a celkově uspořádání bytů?

HANA: Na starých bytech jde sledovat, že nad rozložením a dispozicí prostor někdo přemýšlel. Odráží se to například na výšce stropů, orientaci oken. To vše velmi ovlivňuje atmosféru těchto prostor.

JITKA: Myslím si, že je to vždy otázka konkrétních lidí. Nemůžeme obecně říct, že dochází ke generačnímu posunu. Stalo se nám, že v rámci rekonstrukce byli rodiče daleko progresivnější než jejich děti, které byly velmi konzervativní. Je to spíše o celkovém naladění lidí a také o tom, jak mají poskládané své hodnoty. Když něco navrhujeme, tak se hodně bavíme o tom, jak rodina funguje, jak fungují jednotliví členové, jak tráví svůj volný čas, jakým způsobem odpočívají a jak mezi sebou chtějí komunikovat. Od toho se pak návrh odvíjí.

HANA: Určitě se dá říct, že čím dál víc lidí tráví volný čas v kuchyni. Kuchyně se stává hlavní rodinnou místností. Ta proměna tedy určitě nastává. Důležitost jídelního stolu a vaření v provázanosti na každodenní režim rodiny je také velmi aktuální.

Interiér, zdroj: ellement architects, foto: Dušan TománekInteriér, zdroj: ellement architects, foto: Dušan Tománek

Působíte kromě České republiky také v zahraničí? Podíleli jste se na nějakých mezinárodních projektech?

JAN: Ano, občas spolupracujeme například s Kateřinou Šedou na mezinárodních projektech. Jednalo se například o instalaci na benátském bienále v rámci projektu „Nedá se svítit.“ a další věci např. do Japonska či Francie. Spolupracujeme spolu už 10 let.

Je ještě někdo ze scény současného umění či designu, s kým rozvíjíte spolupráci?

JAN: Určitě, nedávno jsme spolupracovali s Moravskou galerií na projektu v Brtnici - Muzeum Josefa Hoffmanna.

Výstava v Infopointu baťovského bydlení, zdroj: ellement architectsVýstava v Infopointu baťovského bydlení, zdroj: ellement architects

Kromě „klasické“ architektury se zabýváte tedy i interiérovým výstavnictvím? 

JITKA: Děláme různé výstavy. Ve Zlíně i mimo něj. Nejen o baťovské architektuře. (smích) Podíleli jsme se na instalaci vůbec posledního Zlínského salonu mladých, výstavách v Brně, například v Café Praha, nebo jsme dělali architekturu výstavy „Ten, kdo chodí kolem“ v pražské Meetfactory.

Co v rámci svého portfolia zhotovených projektů považujete za ty nejúspěšnější a proč?

JITKA: Tak to je jednoduché. :)

JAN: Mediálně nejúspěšnější je asi Gahurův prospekt.

JITKA: Na tom projektu je nejúžasnější, že se nám podařila vyhrát veřejná architektonická soutěž se silným konceptem, který se dokázal v krátké době zrealizovat. Z té základní myšlenky, která tam byla, se nám to podařilo dotáhnout do konce.

Gahurův prospekt ve Zlíně, zdroj: ellement architectsGahurův prospekt ve Zlíně, zdroj: ellement architects

Ještě se vrátím k tomu baťovskému bydlení, je to takový charakteristický a unikátní prvek, na který bych se chtěla na chvíli zaměřit. V čem jsou baťovské domky specifické, co je na této architektonické práci unikátní?

JITKA: Vždycky je to taková výzva, vypořádat se se zadáním klienta v tom daném omezeném prostoru. Specifikum toho je, a co mě vlastně na tom také baví, že ty budovy jsou památkově chráněné, tudíž se na ně nevztahují platné normy. Takový dům byste dneska už nepostavili. Tak strmé schodiště by už nebylo možné, dveře z kuchyně do koupelny nebo na záchod nejsou možné. Je to tedy o tom, že se jako architekt více soustředíte na podstatu fungování toho domu, musíte s klientem více řešit jejich primární potřeby.

HANA: Také si myslím, ač se to nezdá, že ten prostor domků je obrovsky bohatý. Při odstranění vnitřních příček skýtají obrovské možnosti.

Infopoint baťovského bydlení ve Zlíně, zdroj: ellement architectsInfopoint baťovského bydlení ve Zlíně, zdroj: ellement architects

Architektonická kancelář ellement se věnuje ještě dalším aktivitám, můžete nám je stručně představit?

JITKA: Jednou z aktivit je provozování Infopointu baťovského bydlení. Je to ukázkový baťovský domek, kde zároveň sídlíme s naší architektonickou kanceláří. Infopoint je vyústěním našeho zájmu o baťovské bydlení. Podařilo se nám tu udělat výstavu a zpřístupnit tento prostor veřejnosti. Začali jsme organizovat komentované procházky po architektuře Zlína. 

HANA: Dále jsme součástí spolku aArchitektura, který jsme převzali od našich kolegů, kteří pořádali přednášky a byli velmi aktivní, co se týká i veřejné správy. Postupně jsme to od nich převzali my, navázali jsme pořádáním přednášek, festivalu Dne architektury nebo projektem Městské zásahy.

JAN: Postupně se k nám přidala historička umění a kurátorka Lucie Šmardová, které se podařilo navázat partnerství s místní iniciativou Živý Zlín a i díky ní jsme mohli začít intenzivně organizovat různé aktivity. Jsou pořádané pravidelné tematické procházky v rámci celého roku. Postupně se to rozšiřuje od baťovského bydlení k dalším tématům jako například Amerika ve Zlíně, Zlín sportovní, atd. Tak vznikl nápad zrealizovat projekt - Zlínský architektonický manuál (ZAM), na kterém v současné době spolupracujeme. Je to databáze staveb, architektů a stavebníků architektonicky významných objektů, která už byla zrealizována a úspěšně funguje v Brně, Plzni, Hradci Králové a Litomyšli. Začátkem příštího roku bude spuštěna webová verze, spolu s několika tematickými trasami po zlínské architektuře, která bude postupně doplňována. Následně by měla být vydána i tištěná publikace a audioprůvodce.

Spolek aArchitektura se intenzivně podílí také na zlínských akcích v rámci Dne architektury. Veškerý program naleznete ZDE.

 
 

Další články