Sázka na hrdost. Praha 6 představuje nový vizuální styl od studia ReDesign

Nový logotyp městské části Praha 6 | Zdroj: ReDesign Nový logotyp městské části Praha 6 | Zdroj: ReDesign

Největší městská část hlavního města Praha představuje novou podobu své vizuální komunikace. Prezentovat se bude svěžím vizuálním stylem od studia ReDesign, které uspělo mezi 76 návrhy designérské soutěže pořádané odbornou organizací Czechdesign. U příležitosti uvedení nové vizuální identity také vznikl šestistupňový pivní speciál z produkce Pivovaru Bubeneč.

Původní logo Prahy 6 a nový logotyp městské části Prahy 6 I Zdroj: ReDesignPůvodní logo Prahy 6 a nový logotyp městské části Prahy 6 I Zdroj: ReDesign

Cílem soutěže bylo najít novou vizuální identitu, která bude reflektovat charakter Prahy 6. Autoři vítězného návrhu zvolili přístup, který v sobě snoubí moderní eleganci, důstojnost, ale i tradici. Navržená identita vyniká svou originální barevností a má silný potenciál promlouvat ke starousedlíkům, dětem, seniorům i cizincům, kteří v městské části žijí. Dalším potenciálem vystižení charakteru je podpora patriotismu u občanů. Nový styl se postupně propíše do všech oficiálních komunikačních výstupů městské části.

„Chceme držet krok s dobou, proto jsme se spojili s odborníky z oblasti grafického designu a v otevřené soutěži hledali originální vizuální styl, který bude Prahu 6 věrně vystihovat. Na vítězném návrhu se porota shodla jednohlasně. Získali jsme ucelený systém vizuální komunikace, v němž se snoubí moderní elegance, důstojnost, ale i tradice. Věřím proto, že podpoří hrdost místních obyvatel na to, že jsou právě ze Šestky,“ říká starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.  

Historický znak a nový logotyp městské části Praha 6 | Zdroj: ReDesignHistorický znak a nový logotyp městské části Praha 6 | Zdroj: ReDesign

Výchozí ideou nové vizuální identity Prahy 6, za níž stojí studio ReDesign, je geometrické tvarosloví odvozené z historického znaku městské části. „Tento lineární ‚štít‘ se zaoblenými spodními rohy funguje jako základní stavební prvek pro celý systém. Ve své tvarové jednoduchosti se vztahuje k funkcionalistické estetice, která je pro Prahu 6 typická. Záměrně jsme však tento motiv nezatěžovali explicitními lokálními znaky, vsadili jsme spíše na odvozenou atmosféru místa, která může fungovat jako symbol lokálního patriotismu ve smyslu domovního znamení. Sděluje tedy: Zde žiju a jsem na to hrdý,“ vysvětluje Petr Krejzek ze studia ReDesign. Novou vizuální identitu Prahy 6 vytvořil společně s grafickou designérkou Kateřinou Šuterovou.

Vizitky, tužka a hlavičkový papír MÚ Praha 6 | Zdroj: ReDesignVizitky, tužka a hlavičkový papír MÚ Praha 6 | Zdroj: ReDesign

 Ukázka hierarchie a systému, možnosti použití pro sub-loga a další rozvedení | Zdroj: ReDesign Ukázka hierarchie a systému, možnosti použití pro sub-loga a další rozvedení | Zdroj: ReDesign

Při tvorbě vizuálního systému byl kladen důraz na jeho flexibilitu. Detail v podobě zaoblených spodních rohů se dá aplikovat jak do tištěných, tak digitálních nosičů. Plakáty, bannery nebo komunikace na sociálních sítích tak budou jasně viditelné a občané je snadno poznají. Nově bude městská část vystupovat pod jasně identifikovatelnou zelenou barvou v originálním tónu, která evokuje přírodu a klid, ale zároveň do ní vkládá moderní živý akcent městské aktivity. Součástí stylu je písmo grotesk Civil od české písmolijny Superior Type, které se vyznačuje skvělou čitelností i v malém měřítku a výborně přispívá k harmonii celého návrhu. Působí svěže, jednoduše a nadčasově v intencích městského prostředí.

Ukázka plakátů (ilustrace, čistá plocha, fotografie) | Zdroj: ReDesignUkázka plakátů (ilustrace, čistá plocha, fotografie) | Zdroj: ReDesign

„Praha 6 je velmi pestrá i skladbou svých obyvatel, žije zde i mnoho expatů. Je proto velice důležité, že je nový styl dobře čitelný a rozpoznatelný napříč všemi věkovými i sociálními skupinami. Cílem bylo najít styl, který bude moderní a otevřený světu. A to návrh od ReDesign splňuje,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign. Návrh studia ReDesign porota soutěže ocenila jako velmi kompaktní, vyspělý a důstojný. Nese v sobě oficiálnost a serióznost, některé výstupy ukazují, že má i přátelskou a přístupnou tvář. Takovou, jaká by komunikace městské části měla být. Jako další přínos porota zmínila odkaz na kontinuitu značky hlavního města Prahy prostřednictvím dělení na sloupce.

Rozvedení systému vizuální identity (sociální sítě, web) | Zdroj: ReDesignRozvedení systému vizuální identity (sociální sítě, web) | Zdroj: ReDesign

Nový styl se postupně propíše do všech oficiálních komunikačních výstupů a celkové prezentace městské části. Vedle změn v on-line komunikaci půjde v první fázi o výměnu vizuálního stylu kancelářských tiskovin, zaměstnaneckých karet a brandingu radnice. V novém designu bude od listopadu vycházet Šestka, tištěné periodikum Prahy 6. „Kompletní výměnou projdou propagační předměty. V této oblasti také měníme strategii poptávky a namísto kvantity klademe důraz na kvalitu. Chceme se zaměřit na nápaditý design, spolupráci s originálními českými a slovenskými tvůrci a trvalou udržitelnost v podobě omezení plastů či využití ekologicky šetrných materiálů,“ popisuje Jiří Hannich, mluvčí Prahy 6. Postupně doznají změn i venkovní vizuální nosiče: ať už jde o nové polepy na autech městské části, či cedule na veřejných prostranstvích.  

Vlajka, označení budovy, letáček A4 propagující aplikaci „lepší 6“ | Zdroj: ReDesignVlajka, označení budovy, letáček A4 propagující aplikaci „lepší 6“ | Zdroj: ReDesign

 Radniční noviny „Šestka“ | Zdroj: ReDesign Radniční noviny „Šestka“ | Zdroj: ReDesign

Pivo Prahy 6

Jeden z grafických motivů v rámci nové vizuální identity se stal inspirací pro vytvoření piva Prahy 6. Městská část se proto spojila s Pivovarem Bubeneč, jehož sládek uvařil lehký šestistupňový pivní speciál, „Lehkou Šestku“. Obsahuje chmelovou směs „Pink Boots Hop Blend“, jež je spojena s mezinárodní nezávislou iniciativou na podporu žen v pivovarnictví. Nové pivo Prahy 6, které bude k dostání čepované přímo v Pivovaru Bubeneč, oslavuje novou vizuální identitu městské části a připomíná připojení Bubenče k Praze, od něhož letos uplynulo sto let.

Propagační předměty — tričko můj tým Praha 6, limitovaná edice slabšího piva pro cyklisty, odznáček, plátěnka | Zdroj: ReDesignPropagační předměty — tričko můj tým Praha 6, limitovaná edice slabšího piva pro cyklisty, odznáček, plátěnka | Zdroj: ReDesign

Řada 3 nápaditých propagačních předmětů — klobouček designérek Palma de Alma s potiskem / výšivkou, svačinový box pro děti, květináč s bylinkou | Zdroj: ReDesignŘada 3 nápaditých propagačních předmětů — klobouček designérek Palma de Alma s potiskem / výšivkou, svačinový box pro děti, květináč s bylinkou | Zdroj: ReDesign

Studio ReDesign

Autoři nové vizuální identity Prahy 6 | Zdroj: ReDesignAutoři nové vizuální identity Prahy 6 | Zdroj: ReDesign

ReDesign vzniklojako malé grafické studio v Praze v roce 1999. V současnosti ho tvoří Petr Krejzek, Kateřina Šuterová a Jakub Novotný. Studio se specializuje na knižní, časopiseckou grafiku, tvorbu vizuálních stylů, plakátů, webových, architektonických a hudebních projektů. Během let spolupracovalo s řadou grafiků, fotografů, ilustrátorů. ReDesign se podílel na projektech se společenským dopadem jako například redesign časopisu Respekt nebo ABC či vizuálních stylech VUT v Brně, Pedagogické fakulty UK nebo čerstvě města Rožnov pod Radhoštěm. Petr Krejzek vede Ateliér grafického designu a vizuální komunikace na pražské UMPRUM a je editorem časopisu Živel.

Průběh soutěže

Designérská soutěž byla otevřená všem zájemcům z řad odborné veřejnosti. Ze 76 odevzdaných anonymních prací porota vybrala 4 nejlepší, které postoupily do druhého kola. Zároveň jim porota poskytla zpětnou vazbu, na základě které měli tvůrci možnost své návrhy dále rozpracovat. Ve druhém kole autoři své návrhy prezentovali porotě již osobně. 

Porota poté na základě prezentací a odevzdaných návrhů rozhodla o tomto pořadí:

  • 1. místo – ReDesign, 
  • 2. místo – Little Greta,
  • 3. místo – Less&Better,
  • 4. místo – Věra Marešová a Yara Abu Aataya.  

Všichni účastníci v druhém kole obdrželi skicovné, vítězné studio ReDesign pak zakázku na vypracování nové vizuální identity a její implementaci.

Vedle Mgr. Ondřeje Koláře, starosty, Mgr. Jakuba Stárka, místostarosty, a Ing. Miloše Vlacha, zastupitele městské části Praha 6, o výsledcích rozhodovali i externí nezávislí odborníci. V porotě zasedli MgA. Kristina Fišerová, grafická designérka a pedagožka na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara, MgA. Jiří Karásek, grafický designér ze studia Marvil, doc. MgA Radek Sidun, typograf, prorektor a pedagog na UMPRUM, a Mgr. Jiří Toman, grafický designér ze studia Toman Design.

Související

Každá doba přináší trendy. Ale Praha 6 by se jim při hledání nového loga měla vyhnout, říká designér Jiří Karásek, který bude rozhodovat o vítězi
Grafický design

Každá doba přináší trendy. Ale Praha 6 by se jim při hledání nového loga měla vyhnout, říká designér Jiří Karásek, který bude rozhodovat o vítězi

Redakce Czechdesign - 14. 4. 2022 - 11 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024