Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Sázka na fotku. Divadla si oblíbila nový trend a daří se jim zaujmout

Ve veřejném prostoru, už tak zahlceném obrovským množstvím vizuálních vjemů, je čím dál tím obtížnější upoutat něčí pozornost. Divadelní instituce tento problém někdy řeší mottem: čím výraznější, tím lepší. Pravdou však zůstává, že tento typ vizuální prezentace zpravidla odráží i samotnou kvalitu představení a mnohdy spíše odradí. Naštěstí je tu i řada divadel, které se co novou sezónu snaží zaujmout spíše kvalitou a nápadem.

Divadelní sezóna 2018/2019 s sebou přinesla jeden trend mezi vizuály k novým inscenacím. To, co mají převážně tyto portrétní fotografie společné, je schopnost zachycení divadelní atmosféry a samotného tématu hry v prostředí, které je světu divadla velmi vzdálené. Kombinace skvělé grafiky a originálních fotografií se vymyká mainstreamovému zpracování plakátů vznikajících ve studiu. Fotografiím dominují hlavní postavy zasazeny do exteriéru. Vizuály těchto scén jednoduše dokazují, že oslovit renomované fotografy a grafické designéry je rozhodně něco, co nezůstane bez povšimnutí.

Romeo a Julie, zdroj: facebookový profil Národního divadla BrnoRomeo a Julie, zdroj: facebookový profil Národního divadla Brno

Národní divadlo

Minulá divadelní sezóna nabídla výrazný vizuál fotografky Dity Pepe a grafického designéra Milana Nedvěda. Nepřehlédnutelné, záměrně kýčové a přeplněné autoportréty ve stylu 70. a 80. let nebylo možné ani v záplavě reklam a poutačů ponechat bez povšimnutí.

Kytice, zdroj: facebookový profil Národního divadla Kytice, zdroj: facebookový profil Národního divadla

Národní divadlo už po několikáté v řadě oslovilo výrazné tvůrce, kterými byli pro tuto sezónu úspěšný slovenský fotograf Michal Pudelka a grafický designér Richard Lavrík. Za svoji práci na této kampani byl vedle editorialu Československá filmová epopej pro Vogue CS tento nadaný Slovák, stejně jako rok předtím Dita Pepe, nominován na cenu Czech Grand Design v kategorii fotograf roku. 

Misantrop, zdroj: facebookový profil Národního divadla Misantrop, zdroj: facebookový profil Národního divadla

Divadlo pod Palmovkou

Divadlo pod Palmovkou mělo dlouhou dobu pověst „pražské oblasti“. V posledních letech však vzdálenost od centra přestává hrát důležitou roli a tomu odpovídá i vizuální stránka tohoto divadla. Po povodni roku 2013 se musel soubor nedobrovolně vystěhovat a na delší dobu přerušit činnost. Po více než dvou letech a rozsáhlých rekonstrukcích se však dočkalo nového divadelního klubu, webových stránek a celkově i nového vizuálu.

Žítkovské bohyně, zdroj: facebookový profil Divadla pod PalmovkouŽítkovské bohyně, zdroj: facebookový profil Divadla pod Palmovkou

David Turecký, autor fotografií pro sezónu 2018/2019, spolupracuje s Divadlem pod Palmovkou už od roku 2015. Grafický design v tomto divadle zastává Martin Ponec, který je i autorem loga této libeňské scény. Pro aktuální sezónu spolupracoval fotograf Turecký i s Národním divadlem moravskoslezským.

Sedmé nebe, zdroj: facebookový profil Divadla pod PalmovkouSedmé nebe, zdroj: facebookový profil Divadla pod Palmovkou

Národní divadlo Brno

Národní divadlo Brno si pro realizaci fotografií, vizuálního pojetí a celé koncepce vybralo Vladimíra KIVU Novotného, který si ke spolupráci přizval stylistu Jiřího Hofbauera. Vladimír KIVA Novotný vytvořil fotografie jak k činoherním, tak i k baletním představením. Autorem grafického designu je Robert V. Novák, který má s grafickou úpravou vizuálů kulturních institucí již dlouholeté zkušenosti. Spolupracoval například s divadlem Archa, Letní filmovou školou v Uherském Hradišti, Galerií Langhans nebo Západočeskou galerií v Plzni.

Hledání ztraceného času, zdroj: facebookový profil Národního divadla BrnoHledání ztraceného času, zdroj: facebookový profil Národního divadla Brno

Národní divadlo Brno se rozhodně, co se týče svých vizuálů, nebojí experimentovat. V minulosti, konkrétně sezóně 2014/2015, zaujalo například kontroverzními fotografiemi Ivana Pinkavy, které místo herců zobrazovaly pracovníky ze zákulisí divadla. O rok později to byly pro změnu neznámé tváře obyvatelů této české metropole.

Noc Bláznů, zdroj: facebookový profil Národního divadla BrnoNoc Bláznů, zdroj: facebookový profil Národního divadla Brno

Další články