Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Olgoj Chorchoj: Kolekce Lines pro Bomma. Zdroj: Bomma.cz Olgoj Chorchoj: Kolekce Lines pro Bomma. Zdroj: Bomma.cz

S Janem Němečkem z Olgoj Chorchoj o designu, studentech, IKEA i sborovém zpěvu

Jan Němeček je už od roku 1990 součástí autorského dua a studia Olgoj Chorchoj, které tvoří spolu s Michalem Froňkem. Z tehdejších studentů VŠUP jsou dnes pedagogové (vedou Ateliér produktového designu) a mezinárodně uznávaní designéři a architekti. Od postmodernismu a z vlivu profesora Bořka Šípka se posunuli k větší strohosti a logičnosti ve formě. Dnes spolupracují mj. s firmami TON, Bomma, Moser, Kavalier Glass, Prim, Mikov, jsou aktivní na poli architektury a urbanismu a propojují design s volným uměním, jako např. v rámci projektu Light Infusions s Jiřím Černickým. A v zimě jim v Brně začne retrospektivní výstava Logika emoce.

V prosinci bude v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu zahájena retrospektivní výstava studia Olgoj Chorchoj. Co na ní bude k vidění a jak bude členěná?

Bude tam opravdu průřez naší tvorbou od prvních kousků inspirovaných postmodernou až po aktuální projekty. Výstavu kurátorsky řídí dvojice Lada Hubatová-Vacková a Rostislav Koryčánek a my na ní, samozřejmě, spolupracujeme. Výstava bude členěná do několika celků podle doby a podle témat. Jedna část pak bude věnovaná úspěšným absolventům ateliéru, který vedeme na VŠUP.

Olgoj Chorchoj a Jiří Černický: Light Infusions v Dvorac Sec Gallery. Foto: Kristina Hrabětová, zdroj: DSC GalleryOlgoj Chorchoj a Jiří Černický: Light Infusions v Dvorac Sec Gallery. Foto: Kristina Hrabětová, zdroj: DSC Gallery

Výstava Logika emoce by měla kopírovat kromě vaší profesní dráhy také proměnu vnímání role designéra ve společnosti. Jak tuto proměnu vnímáte? Jak se odráží ve vaší práci a přístupu k ní?

Vnímání role designéra se skutečně za dobu naší praxe výrazně změnilo. Přesněji řečeno mění se pořád. K největšímu posunu ale došlo na přelomu osmdesátých a devadesátých let, v podstatě s příchodem svobody a postmodernismu. Před sametovou revolucí mělo slovo „design“ téměř pejorativní význam. Později si jak výrobci, tak i veřejnost začali uvědomovat význam designu pro průmysl, obchod i obyčejný život. V té době se změnil i přístup k samotným designérům – z těch nejúspěšnějších se staly hvězdy, jejichž sláva je srovnatelná s proslulostí herců nebo hudebníků. Nám to přineslo větší manévrovací prostor a lepší pozici při interakci s klienty.

Olgoj Chorchoj: Sáňky pro TON. Zdroj: TON.czOlgoj Chorchoj: Sáňky pro TON. Zdroj: TON.cz

Změnil se váš pohled na design poté, co jste se stal VŠ pedagogem? 

Myslím, že pedagogická činnost neměla na náš pohled na design žádný vliv. V opačném směru to samozřejmě funguje.

Jaké jsou vlastně motivace mladých uchazečů pro studium designu?

Řekl bych, že především je to zájem o obor a hmotnou kulturu jako takovou. Myslím, že se nikdo nehlásí kvůli vidině extrémních zisků.

Olgoj Chorchoj: Kolekce svítidel Tim pro Bomma. Zdroj: Bomma.czOlgoj Chorchoj: Kolekce svítidel Tim pro Bomma. Zdroj: Bomma.cz

Víte třeba, kdo jsou jejich vzory ze světa designu? 

To opravdu přesně nedokážu říct. Při zkouškách se jich na to ptáme a většinou padají jména obvyklých designérských hvězd. V průběhu studia se jim obzory samozřejmě rozšiřují.

Olgoj Chorchoj: Mísa Hoop pro TON. Zdroj: TON.czOlgoj Chorchoj: Mísa Hoop pro TON. Zdroj: TON.cz

A jaké vzory jste měli zpočátku vy?

Byla jich přirozeně celá řada. Pro mě to byl především Ron Arad, později Marc Newson, Achille Castiglioni, Ladislav Sutnar. A v jistých aspektech i náš profesor Bořek Šípek.

Váš ateliér je známý tím, že pro své studenty hledáte reálná zadání od firem. Jak jejich spolupráce potom pokračuje? 

Je to určitě jedna z našich výhod. Někteří studenti později ve spolupráci pokračují, ale mnoho jich není. Podstatné je, že si alespoň částečně vyzkouší, jak s reálnými firmami komunikovat.

Inspirují vás studenti ve vaší práci?

Samozřejmě. Tedy ne konkrétními výsledky, spíš svou energií, netradičním, neunaveným přístupem, nezatíženým lety zkušeností a problémů.

Olgoj Chorchoj: Kolekce nožů Pocket pro Mikov. Zdroj: Mikov.czOlgoj Chorchoj: Kolekce nožů Pocket pro Mikov. Zdroj: Mikov.cz

Studio Olgoj Chorchoj má poměrně široké pole působnosti. Jak jste se dostali od designu k architektuře? 

Vlastně jsme hned od začátku dělali interiéry – byla to jedna z mála možností, jak se uživit. Postoupit od interiéru k reálné architektuře byl jen další logický krok.

Baví vás navrhovat dům kompletně včetně interiéru a doplňků, nebo je zajímavější popasovat se s pohledem někoho jiného?

Komplexní návrh je to, co nás zajímá a co je, řekl bych, i naše parketa. Bohužel takové zakázky přicházejí jen velmi zřídka.

Olgoj Chorchoj: Dům Černošice-Vráž. Zdroj: Olgojchorchoj.czOlgoj Chorchoj: Dům Černošice-Vráž. Zdroj: Olgojchorchoj.cz

Jaký je podle vás ideální klient?

Otevřený, komunikativní, vzdělaný a kulturní.

Na čem teď pracujete?

Nerad bych byl úplně konkrétní. Je to třeba novostavba vily, interiér zahradní restaurace, rekonstrukce řadového domu, rekonstrukce spa hotelu, kanceláře české výrobní společnosti, interiér horského hotelu, dva byty v mrakodrapu a taky nějaké designy – třeba láhev na špičkový destilát.

Kromě produktového designu a architektury vytváříte i různé umělecké artefakty. Jak vyznikají, co bývá impulsem k tomuto typu tvorby?

Je to hodně různé – zakázky zadané klientem, předměty u kterých jsme se inspirovali nějakým materiálem nebo technologií nebo výsledky přemýšlení vyvolané nějakou potřebou, případně nespokojeností se statutem quo.

Olgoj Chorchoj a Jiří Černický: Light Infusions v Dvorac Sec Gallery. Foto: Kristina Hrabětová, zdroj: DSC GalleryOlgoj Chorchoj a Jiří Černický: Light Infusions v Dvorac Sec Gallery. Foto: Kristina Hrabětová, zdroj: DSC Gallery

Je oblast (kvalitního) designu pořád uzavřená širší veřejnosti? Je to stále ghetto, nebo už se postupně otevírá?

Vůbec není uzavřená. Samozřejmě pokud nemyslíte finanční aspekt. Kvalita designu ale nemusí být přímo úměrná ceně předmětu. Je spoustu nesmírně drahých, ale přesto naprosto špatných věcí, a přirozeně je to i naopak. Jediné hranice, které by mohly ohraničovat „ghetto kvalitního designu“, jsou pouze hranice mentální, dané mírou vzdělání a vkusu.

Olgoj Chorchoj: Židle Simple a světlo Tim. Zdroj: TON.czOlgoj Chorchoj: Židle Simple a světlo Tim. Zdroj: TON.cz

V debatě o budoucnosti designu jste zmínil, že IKEA měla pozitivní vliv na kultivaci všeobecného vkusu. Co konkrétně přinesla nového? 

Přinesla cenově dostupné a esteticky přijatelné produkty v době, kdy se na našem trhu hledaly jen velmi těžko. Když si tehdy chtěl nepoučený člověk rychle zařídit byt, IKEA mu nabídla komplexní řešení. Byla to doba, kdy se jinde pěkné věci sháněly jen těžko, nebo byly hodně drahé. Tím mnoho lidí přirozeně kultivovala.

Olgoj Chorchoj: Michal Froněk a Jan Němeček. Foto: Dušan Tománek pro Czechgranddesign.czOlgoj Chorchoj: Michal Froněk a Jan Němeček. Foto: Dušan Tománek pro Czechgranddesign.cz

A na závěr se zeptám, jestli máte nějaký koníček mimo obor? Oblast, kde si kompenzujete např. komplikovanou komunikaci s klienty...

Zájmů mám opravdu hodně, ale dnes už na ně nemám tolik času. Výčet by byl hodně dlouhý, ale pokud bych měl vybrat jednoho koníčka, tak v posledních letech mě hodně uspokojuje a naplňuje sborový zpěv. To je pro mě největší relaxace. Při nácviku a intonacích se musím tak soustředit, že odcházím s úplně čistou hlavou, a to ani nemluvím o síle emocionálních zážitků, když se sbor sezpívá a dobře ladí, a vy můžete být toho součástí. Je to zážitek zároveň fyzický i duchovní. Skvělé na tom je, že díky společnému výkonu nemusí být člověk ani špičkově nadaný.

Děkuji za rozhovor. 

Od 9. 12. 2016 můžete navštívit v Moravské galerii výstavu Olgoj Chorchoj: Logika emoce.

Galerie

Další články