Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Aleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš Fulín Aleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš Fulín

S Alešem Fulínem o hudebním designu

Aleš Fulín je český výtvarník, grafický designér a ilustrátor. Svoji tvorbu zaměřuje ale především na hudební design. Úzce spolupracuje s oceňovanou kapelou Zrní, pro níž navrhl i svůj poslední projekt – přebal nejnovějšího alba s názvem Jiskřící. O procesu vzniku originálního designu coveru, ale i o roli hudebního designu v rámci designu grafického jsme se s Alešem bavili v inspirativním rozhovoru.

Jedním z Vašich nejnovějších projektů je grafická práce na albu české kapely Zrní. Album se tentokrát kromě jiného chlubí také specifickou holografickou fólií a výrazným designem. O co jste v tvorbě usiloval?

Do přebalu jsem chtěl promítnout nějakou esenci té nahrávky. Volba holografické fólie přišla až v pozdní fázi celého tvůrčího procesu, když jsem se od kapely dozvěděl favorizované názvy alba. Ty navrhované tituly spojovalo cosi, co mi použití holografického materiálu opodstatňovalo. Nechtěl jsem tou aplikací vyrobit pouze laciný samoúčelný efekt, potřeboval jsem v té volbě vidět smysl, prodat to v prospěch názvu alba. Finální titul "Jiskřící" byl jedním z nich. Na tom vybraném holografickém materiálu mě baví jeho nestálost, povrchová proměnlivost, která je patrná hlavně po nafocení, co kus to originál.

Aleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš FulínAleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš Fulín

Přebal však nejsou pouze tyto holografické fólie na pošetkách-kapsách, které v sobě ukrývají CD a booklet, ale je to i na míru šitý plastikový šubr, který všechny komponenty drží pohromadě. Je vyrobený z transparentní PET fólie a umožňuje tak pohled dovnitř ze všech stran. Přebal má určený oficiální design, umožňuje však hru na vlastní uspořádání. Mám své vlastní preference uspořádání přebalu a chtěl jsem tuto možnost nabídnout i všem, kteří si CD pořídí, variací je hned několik.

Rád bych ještě zmínil i booklet ve formě leporela, který obsahuje texty písní a originální grafiky, které vznikly experimentem, kdy jsem kombinoval malbu spreji s digitálním tiskem. Maloval jsem na grafické papíry a následně je projížděl přes svou laserovou tiskárnu a dotiskával na ně grafiku černou barvou. Toto analogovo-digitální propojení provází celou mou tvorbu a vlastně i tvorbu kapely, což podtrhuje naše vzájemné souznění.

Aleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš FulínAleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš Fulín

S kapelou Zrní jste ale spolupracoval i na dalších projektech, jak jste se dali dohromady?

S kapelou jsem v roce 2014 realizoval přebal k jejich albu Následuj kojota, což byla naše první oficiální spolupráce. Poté následoval přebal živého koncertního záznamu ze Střeleckého ostrova a nyní čerstvé album Jiskřící. Krom toho pro kapelu navrhuji plakáty, trička, tašky, placky a jiný prodejní artikl. Poznali jsme se na základě mého mailu, který jsem jim poslal. Stalo se tak v roce 2011, náhodou, kdy jsem je zahlédl v jednom nočním TV pořadu a v tu ránu jsem věděl, že bych pro ně chtěl něco udělat. Napsal jsem jim a poslal odkaz na svou práci, reagovali na to obratem a pozitivně. Začali jsme se potkávat na koncertech a postupem času to vyústilo v moji práci na albu Následuj kojota, jehož přebal byl později i oceněn. Skamarádili jsme se, sedli jsme si i po lidské stránce, s kapelou dokonce občas jedu i na turné a potkáváme se běžně i mimo hudební dění. Tvoříme takovou tvůrčí rodinu a cítíme, že nám to spolu klape. K muzice mám hodně blízko, sám jsem kdysi bubnoval v kapele, nakonec jsem si však vybral výtvarnou tvorbu. Chtěl jsem však tuto činnost nějak propojit s hudbou, dělat něco pro kapely a se Zrní se mi to nakonec podařilo.

Aleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš FulínAleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš Fulín

Spojují jednotlivé projekty pro kapelu Zrní nějaké identické aspekty? Snažíte se vždy, aby mezi jednotlivými výtvory existovala jakási návaznost?

Především se snažíme o invenci, každý po svém zkoušíme nové věci. To byly výchozí body i u posledního počinu, tedy snaha o posun, udělat to jinak než předtím. Jde tedy spíš o autentické aspekty, které vypovídají i o tom v čem žijeme a jak o práci přemýšlíme. Kapela ve své aktuální tvorbě výrazně pracuje s elektronickým zvukem a já oproti minulosti více s digitální kresbou, vektorovou grafikou. Identické aspekty a jakási návaznost je v podstatě ta naše trvající spolupráce.

Aleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš FulínAleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš Fulín

Hudební design je poměrně zajímavé odvětví (nejen) grafického designu, v čem spatřujete jeho největší přínos?

Hudební design je jakousi přidanou hodnotou zejména tradičních hudebních nosičů, tedy CD nebo vinylů. Jeho přínosem u povedených realizací tedy může být i větší motivace po těchto klasických nosičích, které jsou v dnešním digitálním věku na ústupu. Ale třeba vinyl naopak prožívá velikou renesanci, vznikají nové specializované obchody. Zrovna nedávno jsem v Brně objevil obchod, který byl plný vinylů současné hudby. Pravidlem taky bývá, že dobré kapely, zejména z alternativní scény, dbají o kvalitní vizuál. Je to o samotném vztahu k artefaktům. Sám jsem si pořídil několik alb pouze kvůli zajímavému artworku, netušíc, o jakou nahrávku se vůbec jedná. To mi bylo v tu chvíli jedno, stačil mi pěkný obal, naštěstí téměř vždy za ním byla i dobrá muzika.

Aleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš FulínAleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš Fulín

Domníváte se, že hudební design v českém prostředí prosperuje nebo je to spíše opomíjená sféra?

Částečně jsem na to odpověděl už v předchozí otázce. Na klubové, alternativní scéně vidím celou řadu příkladů velmi kvalitního hudebního designu. Propojení mezi výtvarníky a muzikanty je zde zcela přirozené a úzké, hodně muzikantů  jsou zároveň i výtvarníky, nebo mají pro výtvarné umění cit. Horší situace bývá v mainstreamu. Před vánocemi jsem si udělal takový průzkum, navštívil jsem Bontonland, prohlédl si oddělení s českou hudbou a byl jsem překvapený množstvím tuctového a špatného grafického designu u známých hudebních jmen. Pro mne osobně však kvalitní a originální design nezná hranic, žánr by neměl hrát roli, byť i já mám přirozeně své favority a preference. Tou pravou výzvou by mělo být překonávání zažitých modelů a forem, touha po originalitě a osobitosti.

Aleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš FulínAleš Fulín, CD cover pro Zrní, zdroj: Aleš Fulín

Máte v této oblasti nějaký vzor? (ať už český nebo zahraniční)

Líbí se mi celá řada coverů, ale za všechny bych jmenoval jeden příklad – britského výtvarníka Stanleyho Donwooda, který dlouhá léta spolupracuje s Radiohead a udělal pro ně již cca 8 přebalů v řadě, všechny jsou skvělé. Jeho tvorbu mám moc rád. Kromě hudebního designu se věnujete i ilustraci, na jakých projektech z této oblasti jste v poslední době pracoval? Průběžně se věnuji i volné tvorbě, ilustraci a jednou do roka svou aktuální práci někde vystavím, posledně to bylo v Bretani. Rád bych připravil malou výstavku o přebalu alba Jiskřící, materiálu mám na to dost. V minulosti jsem výstavu své práce pro kapelu Zrní již zrealizoval, bylo to v pražské Meetfactory, spojili jsme to s naplánovaným koncertem, což pro fanoušky kapely byla dobrá příležitost vidět i originální předlohy obalu nahrávky. Něco podobného bych opět rád uskutečni

Galerie

Další články