Výloha jako tvář obchodu. Snaží se v nás probudit zájem a vtáhnout nás dovnitř. Kolikrát ale projdete kolem výlohy a zastavíte se, abyste si opravdu prohlédli, co se v ní nabízí? Sledujeme, jak se způsob vystavování produktů za plochami skel v Česku proměňoval během posledních padesáti let.
V šedesátých letech byl obor Aranžérství velmi atraktivním a bylo jej možné studovat hned po základní škole jako tříletý učební obor. Takový aranžér měl k dispozici jen omezené prostředky, mezi kterými byly například tapety, temperové barvy, klih nebo nylonové vlákno. Spoléhalo se na to, že jeho šikovné ruce vykouzlí za málo peněz hodně muziky. Ve výlohách se tak objevovaly nejčastěji kompozice vystavěné z několika mála druhů zboží, doplněné o hesla, plakáty a portréty politiků. Do výkladních skříní totiž opravdu nebylo mnohdy co dát, a tak byl aranžér trochu kouzelníkem.
Výkladní skříně za dob socialismu | Zdroj: punk.cz
Za dob socialismu hrála výkladní skříň stěžejní roli v propagaci. Jejím posláním bylo ukázat, s jakou péčí se stát stará o své občany. Aranžér měl tak nelehkou úlohu, vytvořit z mála hodně, a ještě to propojit s politickou propagandou, co možno s nejvíc vkusným výsledkem. Za dob normalizace pak bylo zboží nedostatkem a stát strádal podprodukcí. Aranžér tak musel projevit svou kreativitu. Za skly pak vznikaly všemožné kompozice z totožných tabulek čokolády, zavařovaček plných zelí nebo z masových konzerv, mezi kterými se hrdě tyčil portrét Lenina.
Z cyklu Výlohy | Foto: Iren Stehli, Zdroj: webové portolio autorky
Fenoménu výkladních skříní se u nás věnovalo taky hned několik časopisů jako třeba Reklama v socialistickém hospodářství nebo pak v 60. letech časopis Reklama, který v 70. letech změnil název na časopis Propagace, neboť slovo reklama mohlo člověka zavádět myšlenkami k západní společnosti, která reklamou hýřila. Obsahem těchto publikací byly tipy na grafickou podobu plakátů, typografickou úpravu hesel nebo třeba návody, jakým způsobem tvořit instalace za výlohou, aby upoutala co největší pozornost.
Z cyklu Výlohy | Foto: Iren Stehli, Zdroj: archiv GHMP
Podoby výloh a to, co se v nich odehrává u nás, sledovala také například švýcarská fotografka s částečně českými kořeny Iren Stehli, která ve svém cyklu fotografií Pražské ulice a výlohy 1976–1996 sleduje, jak se obraz doby propisuje právě do výkladních skříní podniků v hlavním městě. Všímá si za skly symbolik a vztahů mezi vystaveným zbožím, a právě například hlav politických činitelů.
Od aranžéra k designérovi
Obor aranžérství nevymizel, ale dnes se o podobu výkladních skříní starají spíš designéři a architekti. Dopomáhá jim k tomu spousta nových možností, jak technologických, tak materiálových. Jak vypadají výlohy v Praze dnes? A kdo stojí za jejich vytvořením? Našli jsme pro Vás výlohy, které je radost si prohlédnout.
1. Tereza Rosálie Kladošová & Anna Štěpánková x Hermès
Kde výlohy najdete: Pařížská 120/12, Praha 1
Jak už je tradicí, módní značka Hermès každoročně vyhlásí jednotné téma pro své butiky po celém světě, a to pak zpracovávají designéři, architekti a scénografové. Ti výlohám vtiskávají unikátní charakter. Pojítkem pro rok 2018 bylo téma Hra. Ve výloze v Pařížské ulici se objevila velmi hravá, zároveň však vkusná a elegantní instalace, nesoucí prvky tradice českého loutkářství, za jejíž podobou stojí designérky Tereza Rosálie Kladošová a Anna Štěpánková.
„Hermès má velký cit pro humor a nadsázku, kterou ve svých výlohách podporují. Značka klade velký důraz na příběhovost, detaily ve zpracování, ale také vrstevnatost v příběhu a propojení jejich produktů s motivem ve výlohách. Zároveň musí být celý display pohledový ze všech směrů. Velké množství butiků Hermès má výlohy otevřené do obchodu, a proto je důležité, aby měl display pohledovou i zadní stranu.“
Ve čtyřech výlohách tak sledujeme důmyslné a vizuálně velmi atraktivní výjevy z loutkového představení, jehož hlavním aktérem je kůň, pro Hermès ikonický symbol. Na scéně se objevují marionetové loutky koní, skákajících přes divadelní rekvizity, klisna-herečka, líčící se ke svému hereckému výkonu nebo třeba loutky javajky, v podobě dvou šachových koníků hrající místo šachů karty. Loutky ve velkém měřítku nejsou jako obvykle ovládány provázky shora, ale stávají se opravdovými koňskými herci. Hlavním materiálem, použitým při výrobě loutek, se staly kovotlačené hliníkové díly, které byly dále opatřeny práškovým lakem. Složité detaily loutek jsou potom ručně malovány.
Loutky koní jsou vyrobeny především z hliníkových kovotlačených dílů. | Foto: Vojtěch Veškrna
2. Terezie Lexová & Štěpán Smetana x Silk Ferries
Kde výlohy najdete: pasáž Senovážné nám. 866/29, Praha 1
Na kosmetické studio Silk Ferries upozornil nejen jejich nový přístup objevení vlastní krásy, ale všimnete si jich také díky výlohám designérské dvojice Terezie Lexová a Štěpán Smetana. Ti se studiem spolupracují dlouhodobě a dávají tvář výlohám, ve kterých se objevuje kvalitní organická a veganská kosmetika. Výlohy, které můžeme vidět v pasáži u Senovážného náměstí dnes, jsou věnovány značce D.S. & Durga, která pracuje s přeměnou hudby a literatury do parfému. Vznikají tak jedinečné kombinace vůní.
„Každé z oken představuje jeden z originálních parfémů D.S. & Durga. Jednotlivé scénografie vypráví jejich příběh. Skrze symboly, světla a barvy tvoříme atmosféru imaginárního světa, který se v každém flakonu skrývá,“ komentuje své výlohy dvojice designérů – Terezie Lexová, studentka Produktového designu na UMPRUM a Štěpán Smetana, současný asistent ateliéru skla na FUD UJEP.
Ve svých prvních výlohách pracovali například se zvětšeninami make-up vzorků kosmetiky Ellis Faas a použili hru s texturami k prezentaci jednotlivých výrobků. Brzy se však za skly objeví nové výlohy, prezentující parfémy značky Masque Milano, na téma Opera života. Designérská dvojice také chystá instalaci sestávající z kulis, mezi kterými budou jako protagonisté jednotlivých divadelních aktů vystupovat právě italské parfémy, prezentující velké emoce jako lásku, romanci nebo zradu.
3. Veronika Jiroušková x Pragtique
Kde výlohy najdete: pasáž Platýz, Národní 37, Praha 1
Pragtique je suvenýr shop, kterému záleží na tom, aby si turisté odváželi vzpomínky na Prahu, které stojí za to. Najdeme u nich produkty s respektem k české tradici a lokální řemeslné výrobě českých výtvarníků. Ke slavnostnímu otevření jim vytvořila výlohy právě Veronika Jiroušková a obchod si kvalitní instalaci ponechal a obměňuje ji ve dvou verzích – černé a bílé.
„V estetice výlohy byl určující grafický vizuál od Funk Fu, který si nechaly majitelky pro Pragtique vytvořit. Zobrazuje ve zjednodušené formě architektonické tvarosloví Prahy. Ten jsem použila ve zvětšené podobě jako tapetu na pozadí výlohy. Jednotlivé zobrazené geometrické tvary jsem převedla do trojrozměrné podoby a použila je jako stojánky a doplňky pro vystavení zboží,“ říká Veronika.
Za skly si tak produkty hoví mezi geometrickými tvary z plexiskla, které vytvářejí velmi hravý a výtvarnicky pojatý efekt a ukazují tak, že i obchod se suvenýry může být vkusný.
4. Klára Tauschová x Preciosa
Kde výlohy najdete: Rytířská 536/29, Praha 1
Letošní zimu Preciosa, přední světový výrobce skla, spojila síly s designérkou Klárou Tauschovou. Od ní získala výlohu pro svůj Flagshipstore v Praze. Klára za skly pracovala s charakterem zimní krajiny a surovými materiály, řezanými do ostrých hran. Nechala tak plně vyniknout čistotu českého skla v kontrastu s černou a bílou v pozadí.
Zimní výlohy pro Preciosu od Kláry Tauschové | Foto: Anna Pleslová
„Veškeré instalační prvky plní úlohu kulis, které jsou připraveny na míru konkrétním produktům vybraným pro vystavení. Instalaci samotné tedy předcházel i výběr svítidel, které se ve výlohách převěšovali ‚na míru' instalaci a samozřejmě výběr ostatních vystavených produktů,“ vysvětluje designérka svůj přístup k instalaci.
Mezi sortiment Preciosy patří také svítidla, z nichž pár kusů je instalováno do výloh, tvoří tak samotné nasvětlení produktů a vytváří v prostoru výlohy tajemnou hru světel a stínů, která ještě dotváří pocit ze zimní krajiny.