Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Martina Malá pod značkou Uvila vytváří  kytice, věnce a vede také workshopy pro veřejnost | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller Martina Malá pod značkou Uvila vytváří kytice, věnce a vede také workshopy pro veřejnost | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

Rozvinout se na mezinárodním trhu? To zatím dokáže jen naprosté minimum lokálních značek, říká zakladatelka oceňovaného obchodu KURATOR

Vije kytice, vede workshopy i vlastní concept store a svou oděvní značku a její ambicí je pomáhat perspektivním designérům, autorům a návrhářům. „Učit, vést workshopy, sdílet a předávat je nesmírně nabíjející,“ dodává. O obdivuhodné one woman show, kterou Martina Malá už několik let úspěšně zvládá, jsme si popovídali přímo s ní.

Splněný sen

Proč se ilustrátorka, květinová aranžérka a zakladatelka módní značky rozhodne založit vlastní concept store?  Jak k tomu došlo?

MARTINA: Studovala jsem textilní výtvarnictví – pletařství, poté užitou malbu a nakonec vizuální tvorbu na Pedagogické fakultě MU v Brně. Coby „textilák“ jsem k oděvu, šperku, doplňkům a designu tíhla zcela přirozeně a vlastní značku BELKA jsem založila v roce 2011. Tehdy ještě s kolegyní Andreou Lojkáskovou, která se po necelých dvou letech rozhodla věnovat samostatným projektům.

Svůj vlastní concept store si Martina založila již před 7 lety. | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon StorytellerSvůj vlastní concept store si Martina založila již před 7 lety. | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

Mít concept store byl sen, který jsem si chovala v hlavě již od dob studií. Bylo to něco, co v české republice nikdo neznal a neprovozoval. Poté, co jsem odpromovala a přestěhovala se do Prahy, bylo založení obchodu, který by koncepčně obsáhl vše, co mám ráda a co mne baví, pouze otázkou času.

V roce 2012 jsem se přihlásila do soutěže o miniaturní obchodní prostor v ulici Karoliny Světlé 17, nedaleko Národního divadla. Tuto soutěž jsem vyhrála a o rok později, po kompletní rekonstrukci, se poprvé oficiálně vytáhla roleta KURATORU.

KURATOR nabízí autorské šperky, módu, i čerstvé květiny | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon StorytellerKURATOR nabízí autorské šperky, módu, i čerstvé květiny | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

Se kterou z těchto aktivit jste začínala?

MARTINA: Kreslení, malování, praktická výtvarná činnost, to je tím prvním, čemu se věnuji prakticky od dětství. Následovala oděvní značka, KURATOR, stylingy na focení i aranžování obchodních prostor, výloh a produktů. Až o necelých šest let později přibyla také práce s květinami UVILA.

Aktivní concept store

KURATOR nabízí designérskou módu, šperky a doplňky, ale organizuje také květinové workshopy nebo poskytuje stylingové poradenství a jiné služby. Která z těchto aktivit převažuje?

MARTINA: KURATOR funguje jako jeden živý organismus, který se průběžně proměňuje, ale jednotlivé aktivity se přirozeně doplňují, prolínají a v té pospolitosti dávají smysl. Již od svého vzniku aktivně vyhledávám, školím a podporuji nejnadějnější návrháře, designery, autory a značky nejen z ČR. S těmi českými navíc vytváříme limitované edice, podporujeme vznik kolekcí, které po nějakém čase exkluzivity putují do dalších design shopů či muzejních sbírek napříč ČR.

 

Příjemné místo pro objevování českého autorského šperku. | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon StorytellerPříjemné místo pro objevování českého autorského šperku. | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

Jsem upřímně nadšená, když vidím, kolik dnes již etablovaných designerů prošlo našimi dveřmi a kolika z nich KURATOR posloužil jako startovací platforma. Příkladem je třeba šperkařka Lucie Zemanová, kterou jsem objevila před mnoha lety na obyčejném trhu rukodělných produktů. Po roční spolupráci vznikla její první autorská kolekce Vavříny, aktuálně prodávaná v těch nejlepších design shopech a zastoupená rovněž ve stálé sbírce Uměleckoprůmyslového musea v Praze.

Vavříny od Lucie Zemanové | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon StorytellerVavříny od Lucie Zemanové | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

Na Instagramu jsem obdivovala vámi ilustrovaný porcelán, který jste nedávno ve formě kolekce prodávala v KURATOR. Plánujete podobné ilustrace i v budoucnu?

MARTINA: Ano, linie porcelánu a keramiky s mými autorskými malbami půjde brzo do prodeje a jedná se o projekt, který se bude, jak pevně doufám, i nadále rozvíjet a rozšiřovat o nové a nové sběratelské, ale i užitkové kousky. Je to moje velká radost. Na první sérii jsem spolupracovala s vynikajícím točířem Martinem Minksem, jehož zkušenosti a hluboké znalosti vzbuzují velký respekt. Nesmírně si vážím toho, že na spolupráci kývl, a i díky němu má kolekce velmi speciální atmosféru.

Martina chystá v blízké době vlastní kolekci porcelánu. | Foto: archiv autorky Martina chystá v blízké době vlastní kolekci porcelánu. | Foto: archiv autorky

Příroda jako designér

Stíháte se věnovat také svému květinovému projektu UVILA? Workshopům Jaro na stole nebo Vijte věnce dokola se dařilo dobře.

MARTINA: Ano, UVILA je další z mých tvůrčích radostí. Nepřestává mne udivovat, že i přes to, že vznikla bez jakýchkoliv větších ambicí nežli dělat radost mé vlastní duši, oslovuje stále nové a nové publikum. Cítím za to velkou vděčnost. Je to projekt živý a živelný. Workshopy a kurzy jsou pak radostným doplňkem a pomyslným návratem k mému pedagogickému „já“. Učit, vést workshopy, sdílet a předávat je nesmírně nabíjející.

Kytice od UVILA | Foto: UVILAKytice od UVILA | Foto: UVILA

Pomocná ruka

Co se módy týče, nabízí KURATOR oblečení značky MYAU od návrhářky z Kazachstánu nebo modely oceňovaného českého návrháře Martina Kohouta. Čím je charakteristická móda, která nakonec končí na pultech vašeho obchodu? Co musí splňovat?

MARTINA: Pro mne je důležitá kvalita, vizuální koncept, způsob výroby, použité materiály a celkově profesionální přístup. Lidsky mne zajímá nakolik to s tvorbou autor myslí vážně. Otázkou a častým problémem u lokálních absolventů a tvůrců pak je absence vědomostí z oblasti praktického fungování značky. Ať již se jedná o cenotvorbu, obchodní komunikaci či legislativní podmínky pro (i jen základní) fungování.

V těchto oblastech nabízíme autorům možnost koučinku a těm nejtalentovanějším věnuji mimořádnou péči. Snem je pomoci značkám vzlétnout a rozvinout se ideálně i na mezinárodním trhu. Toho však zatím dosahuje jen naprosté minimum lokálních značek.

Za značkou MYAU stojí Assel Janischová. | Foto: Markéta GorčíkováZa značkou MYAU stojí Assel Janischová. | Foto: Markéta Gorčíková

Tvůrčí energie

Mnoho modelů, které prodáváte, si fotografujete sami, i když byste mohli použít fotografie od autorů. Také na sociálních sítích působí vaše komunikace velice přátelsky a osobitě. Spravujete tyto sociální profily sama?

MARTINA: Ano, KURATOR je aktuálně z drtivé většiny tzv. one woman show. Říkám to s lehkým úsměvem, ale pravdou je, že na dílčí technické aktivity bych pomoc profíků velmi ocenila. Co se týká focení kampaní, lookbooků a produktů, musím říci, že mám od samého začátku neuvěřitelné štěstí na super talentované fotografy a perfektní spolupráce. Ať již to byla Markéta Gorčíková, nebo třeba Ondrej Rychnavský, velice se možnosti spolupráce s těmito úžasnými osobnostmi vážím. Jinak focení a styling je moje velká láska a baví mne i s tím spojená produkční práce.

Oblečení značky BELKA, kterou založila Martina před 9 lety | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon StorytellerOblečení značky BELKA, kterou založila Martina před 9 lety | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

Jak důležitá je podle vás komunikace se zákazníky v oblasti designu a módy? Myslíte, že jsou klíčové dobré webovky a profil na Instagramu, nebo jsou důležitější kvalitní produkty a kamenná prodejna v dobré lokalitě? 

MARTINA: Myslím si, že v současné době mají kamenné prodejny poměrně těžkou situaci a nejspíš to v budoucnu bude ještě složitější. Většina obchodů se pomalu ale jistě přesouvá na internet a pro udržení pozornosti a přízně klientů je proto pro majitele kamenných prodejen dobrá komunikace na sociálních sítích, webu a nejrůznějších platformách zásadní. Podle mne to ale bez kvalitního koncového produktu v našem segmentu stejně nejde.

 

KURATOR concept store sídlí na adrese Karolíny Světlé 17. | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon StorytellerKURATOR concept store sídlí na adrese Karolíny Světlé 17. | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

Lokální versus světové

Myslíte, že by se měl český design více obracet na místní zákazníky, nebo cílit na ty zahraniční?

MARTINA: Myslím, že zde vzniká opravdu veliká a rozmanitá škála produktů a značek. Některé z nich jsou vyloženě pro lokální klientelu a jejich autoři ani větší ambice nemají a jiné projekty jsou natolik vyprecizované, že krok na zahraniční trhy by měl být zcela logickou cestou. Otázkou ale je, nakolik si toto přejí právě sami majitelé těchto značek a autoři, protože takový krok vyžaduje mnoho úsilí, financí a nezřídka i obětí.

Malebný concept store se spoustou zajímavých značek | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon StorytellerMalebný concept store se spoustou zajímavých značek | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

KURATOR tedy funguje jako concept store v centru Prahy. Zvažujete, i vzhledem k aktuální situaci, možnost nákupů online?

MARTINA: Kurator již sedm let působí v samém centru města, poblíž Národního divadla. Jakkoliv je to krásná lokalita, internetový prodej se již dlouho nabízí a v dohledné době dojde ke spuštění zkušební mini verze e-shopu.

 

Květiny jako umělecký objekt |  Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon StorytellerKvětiny jako umělecký objekt | Foto: Ondrej Rychnavský / Ryon Storyteller

Jak si podle vás potýká český design s aktuální krizí (například vaši známí pracující nebo tvořící v této sféře)?

MARTINA: Nemohu mluvit za jiné subjekty, nežli jsem já sama. Pro nás je aktuální situace neskutečně náročná z mnoha úhlů a budoucnost je upřímně jeden velký otazník. Nezbývá, než mít trpělivost a snažit se pracovat na maximum. Naštěstí existují lidé, kteří se i v tak těžké době nebojí projevit podporu, a to nejen slovy, ale i reálným nákupem. Nesmírně si jich vážím, jejich nákupy pomáhají nejen nám doslova přežít.

Doba trpělivá

Předpokládám, že jste byli nuceni omezit mnoho aktivit v souvislosti s vašimi projekty. Vybavujete si naopak, co vám období koronavirové krize dalo?

MARTINA: Máte pravdu. Omezení byla a jsou poměrně razantní a jejich důsledky také. Myslím, že na zhodnocení ztrát i přínosů je ještě brzy. Minimálně pro kamenný obchod v centru Prahy totiž krize neskončila povolením ke znovuotevření, ale jak se ukazuje, trvá a nejspíš potrvá ještě bůh ví jak dlouho třeba i díky citelnému omezení turistického ruchu. V obecné rovině mi pak celá situace přinesla nutnou potřebu odstupu, hledání možných alternativních řešení a velkou dávku trpělivosti.

Další články