Rozpad slavného dua designérů Herrmann&Coufal. Jaký byl důvod a co tvoří pod novými značkami Nami ñami a PLAYFORM?

Nami ñami studio založili společně produktový designér Eduard Herrmann a architektka Klára Koldová. / Na Letné otevřel Matěj Coufal obchod, ve kterém se pravidelně střídají pop-upy Neighbours. | Zdroj: Archiv autorů Nami ñami studio založili společně produktový designér Eduard Herrmann a architektka Klára Koldová. / Na Letné otevřel Matěj Coufal obchod, ve kterém se pravidelně střídají pop-upy Neighbours. | Zdroj: Archiv autorů

Spolupráce mezi dvěma talentovanými designéry se po letech společné práce rozpadla. Ani jeden však neztrácel čas a začali budovat své vlastní projekty. Přinášíme příběh obou designérů, kteří se podělili o své nové životní cesty, inspirace a především plány do budoucna.

Důvody rozpadu

Rozpad designérského dua Herrmann&Coufal byl pro mnohé překvapením. Herrmann reflektuje důvody tohoto rozhodnutí jako postupné a oboustranné. „Možná, že práce ve dvou trochu připomíná manželství, a možná to někdy nejde úplně vysvětlit racionálně – proč se dva lidi rozejdou, když jim to tak (zvnějšku) klape. Myslím, že k tomu rozhodnutí jsme docházeli postupně, stejně jako jsme se postupně vyvíjeli my dva, tak i naše životní situace. Nakonec jsme oba došli k přesvědčení, že ukončit náš vztah bude pro oba přínosnější z hlediska osobního růstu.“

Eduard Herrmann a Matěj Coufal tvořili kreativní duo 10 let. | Zdroj: Archiv autoraEduard Herrmann a Matěj Coufal tvořili kreativní duo 10 let. | Zdroj: Archiv autora

„Rozhodli jsme se tak společně na základě více menších impulsů. Nejpodstatnější pro nás byl individuální rozvoj, který jsme upřednostnili před růstem ‚businessovým‘,“ vysvětluje Coufal. Zakládání jeho nového designového studia pro něj bylo dle jeho slov větší výzvou, než zpočátku možná čekal. „Je to nelehká situace. Měl jsem v hlavě určité představy, ale začít formovat něco zase od píky je na jednu stranu osvěžující, na druhou stranu náročné,“ sdílí své pocity Coufal.

Rozchod této dvojice přinesl nové cesty jak v profesním, tak v osobním životě. Nami ÑamiPLAYFORM jsou příklady toho, že každý konec s sebou přináší nové a vzrušující možnosti a projekty. Oba designéři nadále přinášejí inovace a kreativitu do světa designu a jejich nové projekty slibují inspirativní budoucnost.

Nami ñami studio

Eduard Herrmann, absolvent Ateliéru produktového designu na UMPRUM pod vedením Michala Froňka a Jana Němečka, je známý svým důrazem na minimalistická řešení a zapamatovatelné produkty. Pro Eduarda Herrmanna nová cesta v jeho kariéře konkrétně znamená jeho nový projekt Nami ñami. Hlavní inspirací pro vznik studia byla dle slov designéra především rodina. „Může to znít banálně, ale chci se primárně věnovat tomu, co mi dává smysl – na prvním místě je tak moje rodina. Se ženou se střídáme v opatrování naší dcery téměř půl na půl. V omezeném pracovním čase se chci věnovat aktivitám, které mě naplňují,“ říká Herrmann. Tento přístup se projevuje i v jeho projektu Nami Play, který připravil s manželkou Klárou pro Landscape festival a Designblok. Tento projekt je založen na principu volné dětské hry a nabízí alternativu k současným standardizovaným dětským hřištím.

Nami Play Pavilon – experimentální hřiště plné volných prvků. | Zdroj: Archiv autoraNami Play Pavilon – experimentální hřiště plné volných prvků. | Zdroj: Archiv autora

Eduard spolu se svou ženou Klárou Koldovou se tématu hry ve městě věnují dlouhodobě, proto se rozhodli svou instalaci pro Landscape festival pojmout interaktivně a doplnit ji navíc i o informační část. | Zdroj: Archiv autoraEduard spolu se svou ženou Klárou Koldovou se tématu hry ve městě věnují dlouhodobě, proto se rozhodli svou instalaci pro Landscape festival pojmout interaktivně a doplnit ji navíc i o informační část. | Zdroj: Archiv autora

Ve svém projektu Nami i Ñami, který tvoří spolu se svou ženou, se snaží vymanit ze zajetých škatulek designu nebo architektury a věnovat se zkrátka tomu, v čem aktuálně vidí smysl. Nami Play se odlišuje od předchozí společné práce nejen svým zaměřením na rodinu, ale také experimentováním s materiály a ukazuje alternativní pohled na místa pro hru, která jsou v městském prostoru převážně typizovaná a neinvenčně řešená. „V pracovním čase se chci soustředit jednak na naši značku Nami ñami, kde chceme experimentovat s materiály a ‚hrát si‘,“ vysvětluje Herrmann. Tento projekt je zaměřen na inovace a kreativní využití materiálů, což je výrazný posun od dřívějších projektů. 

Eduard Herrmann v minulém roce ukončil letitou spolupráci s Matějem Coufalem, se kterým tvořili pod hlavičkou studia Herrmann&Coufal. | Zdroj: Archiv autoraEduard Herrmann v minulém roce ukončil letitou spolupráci s Matějem Coufalem, se kterým tvořili pod hlavičkou studia Herrmann&Coufal. | Zdroj: Archiv autora

Nami ñami studio založili společně produktový designér Eduard Herrmann a architektka Klára Koldová teprve koncem roku 2023. | Zdroj: Archiv autoraNami ñami studio založili společně produktový designér Eduard Herrmann a architektka Klára Koldová teprve koncem roku 2023. | Zdroj: Archiv autora

Budoucnost Nami ñami vypadá slibně. Projekt byl odstartován v portugalské rezidenci, kde strávili celou zimu díky grantu od Goethe Institutu. „Nyní bychom chtěli udělat pokračování na další Designblok. Chceme rozvíjet i téma hry v městském prostředí,“ prozrazuje Herrmann. Rozpad spolupráce s Matějem Coufalem přinesl Herrmannovi nejen nové profesní možnosti, ale i vlastní rozvoj. „Mohu si nyní svůj čas více organizovat podle svých potřeb. Myslím, že se tak cítím víc sám sebou,“ říká Herrmann. Tento krok mu umožnil najít novou rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.

Manželům je nyní blízká tematika reuse, důraz na udržitelnost a lokální materiály. | Zdroj: Archiv autoraManželům je nyní blízká tematika reuse, důraz na udržitelnost a lokální materiály. | Zdroj: Archiv autora

V rámci kolekce vznikla svítidla pro portugalský dům Ivy Burkertové, která v něm pořádá právě kreativní rezidence. Čtyři různá svítidla jsou vyrobena interiéru na míru z černé břidlice z pobřežních útesů a surového lokálního dřeva. | Zdroj: Archiv autoraV rámci kolekce vznikla svítidla pro portugalský dům Ivy Burkertové, která v něm pořádá právě kreativní rezidence. Čtyři různá svítidla jsou vyrobena interiéru na míru z černé břidlice z pobřežních útesů a surového lokálního dřeva. | Zdroj: Archiv autora

Studio PLAYFORM

Na druhé straně, Matěj Coufal, bývalý spolupracovník Eduarda Herrmanna, také nezahálel a otevřel na Praze 7 své vlastní studio PLAYFORM. Stejně jako Herrmann, i Coufal vnímá rozpad jejich spolupráce jako příležitost pro seberozvoj a nové výzvy.

Coufalovo nové studio, PLAYFORM, se zaměřuje na předávání vážných, smysluplných témat hravým způsobem a na ruční výrobu produktů. „Chtěl jsem, aby se vážnost smysluplných témat předávala hravým způsobem,“ říká Coufal. Hlavními cíli studia jsou inovace, kreativita a zaměření na detail. „Společně s potřebou více pracovat rukama se zaměřuji na navrhování a ruční výrobu produktů. S otevřenou hlavou a pokorou se snažím přistupovat ke každému projektu jako ke kreativnímu výzkumu, který se řídí udržitelnými principy, jako je ruční a lokální výroba, reuse, recyklace, společenská odpovědnost, nulový odpad nebo low-tech řešení.“

Na Letné otevřel Coufal obchod, ve kterém se pravidelně střídají pop-upy Neighbours. | Zdroj: Archiv autoraNa Letné otevřel Coufal obchod, ve kterém se pravidelně střídají pop-upy Neighbours. | Zdroj: Archiv autora

Coufal momentálně pracuje na několika projektech, které reflektují jeho nový designový přístup. „Nedávno jsem měl krásnou spolupráci v Praze u Staroměstského náměstí. Aktuálně pracuji na projektu ‚Paper is The New Steel‘, který využívá ručně vyráběný recyklovaný papír k vytvoření tenkých a lehkých, avšak konstrukčně odolných interiérových produktů,“ sdílí Coufal. Tento projekt je příkladem jeho inovativního přístupu k designu a udržitelnosti. ,,Chystám také společně se studiem O+M velkou výstavní plochu z tohoto materiálu, která bude k vidění v galerii 8SMIČKA v Humpolci. Plánuji také nabídnout architektům možnost si navrhnout svůj vlastní tvar a barevnost stínidla z recyklovaného papíru, který jim do jejich návrhu pasuje,“ završuje svůj výčet aktivit a plánů Coufal.

 Na svém e-shopu nabízí stínidla lustrů z recyklovaného papíru nebo experimentální svíčky. | Zdroj: Archiv autora Na svém e-shopu nabízí stínidla lustrů z recyklovaného papíru nebo experimentální svíčky. | Zdroj: Archiv autora

Coufal má jasnou představu o dlouhodobé vizi svého studia. „Má dlouhodobá vize je primárně stát si vždy za tím, co navrhnu nebo vyrobím. Chtěl bych, aby studio PLAYFORM bylo funkčním a inspirativním modelem jak pro designovou komunitu, tak pro průmysl,“ uzavírá Coufal. Tato vize zahrnuje nejen tvorbu kvalitních produktů, ale také inspiraci a vliv na širší designovou komunitu.

Coufalovo nové studio, PLAYFORM, se zaměřuje na předávání vážných, smysluplných témat hravým způsobem a na ruční výrobu produktů. | Zdroj: Archiv autoraCoufalovo nové studio, PLAYFORM, se zaměřuje na předávání vážných, smysluplných témat hravým způsobem a na ruční výrobu produktů. | Zdroj: Archiv autora

Designér Matěj Coufal, bývalý spolupracovník Eduarda Herrmanna. | Zdroj: Archiv autoraDesignér Matěj Coufal, bývalý spolupracovník Eduarda Herrmanna. | Zdroj: Archiv autora

Eduard Herrmann s Nami ñami a Matěj Coufal s PLAYFORM se vydali odlišnými cestami, ale oba sdílejí společný cíl: přinést světu něco nového a hodnotného. Jejich příběhy jsou inspirací pro všechny, kdo se nebojí udělat krok do neznáma a najít nové způsoby, jak vyjádřit svou kreativitu. Každý z nich přispívá k rozvoji designu svým unikátním způsobem a jejich práce ukazuje, že i po rozchodu mohou vznikat úžasné věci.

Coufal navrhl interiér obchodu s módou Sláva! | Zdroj: Archiv autoraCoufal navrhl interiér obchodu s módou Sláva! | Zdroj: Archiv autora

Související

Čas bezmyšlenkovitého designu pro bezmyšlenkovitou spotřebu skončil, říká Matěj Coufal, autor knihy Metr
Grafický design

Čas bezmyšlenkovitého designu pro bezmyšlenkovitou spotřebu skončil, říká Matěj Coufal, autor knihy Metr

Aneta Pospíšilová - 7. 9. 2021 - 4 min.

Ceny Czech Grand Design ovládli mladí tvůrci, vyhráli Bačák, Herrmann a studio deFORM
Grafický design

Ceny Czech Grand Design ovládli mladí tvůrci, vyhráli Bačák, Herrmann a studio deFORM

Jindřich Oukropec - 21. 3. 2017 - 5 min.

Každý večer usínat ve světle úplňku? Coufal a Herrmann navrhli uklidňující interiérový prvek
Produktový design

Každý večer usínat ve světle úplňku? Coufal a Herrmann navrhli uklidňující interiérový prvek

Radka Machalická - 22. 2. 2017 - 3 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024