Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Rozhovor s kreativní Adélou Pečlovou. | Zdroj: Adéla Pečlova Rozhovor s kreativní Adélou Pečlovou. | Zdroj: Adéla Pečlova

Rozkročená mezi šperkem a architekturou. Důležité je pro mě mít v rámci možností volnou ruku říká Adéla Pečlová

Vystudovaná architektka Adéla Pečlová se věnuje také navrhování náramků, prstenů a náhrdelníků z kovu, skla i dřeva. Kombinuje v nich technickou přesnost a šperkařskou kreativitu. Adélina tvorba je založena na minimalismu, materiálech a perfekcionismu. Pokud po její práci zatoužíte, vydat se pro něj můžete i k nám do shopu.

Seberealizace

Jste vystudovaná architektka, co vás ke šperku táhlo?

ADÉLA: Možnost seberealizace. Protože při studiu architektury sedíte za obrazovkou spoustu hodin a výstupy jsou prakticky pouze digitální. Když jsem přerušila studium na ČVUT a vrátila se zpět do Českých Budějovic k rodičům, musela jsem si najít nějakou práci a šla jsem prodávat do butiku. Prodávali jsme oblečení a šperky téměř výhradně ze zahraničí, byly to hezké šperky, ale moc zdobené, chyběl mi minimalismus. Začala jsem si tedy motat korálky sama. Nepustilo mě to ani po návratu na školu a nabralo to ještě rychlejší obrátky.

Některé ze šperků najdete i v CZECHDESIGN SHOPu. | Foto: Tomáš HejzlarNěkteré ze šperků najdete i v CZECHDESIGN SHOPu. | Foto: Tomáš Hejzlar

Máte naučené postupy nebo je to pouze z vaší hlavy?

ADÉLA: Mám spíše vlastní postupy, které nejsou typicky vyučovanými. Tím je vlastně moje práce signifikantní. Z mojí hlavy bylo rozhodně magnetové zapínání, teď už se to dá bez problému koupit na AliExpressu, ale dřív jsem to tu nikde neviděla. Chtěla jsem něco minimalistického, co je jednoduché a co nekoroduje. Neměla jsem možnost pracovat s drahými kovy, ale nechtěla jsem materiál, který ztrácí barvu nebo rezne.

Kde jste se o šperku naučila více?

ADÉLA: Byla jsem na letní škole šperku v Plzni, kde jsem se dozvěděla zajímavé techniky práce s materiálem, a chytlo mě to ještě víc. Následně jsem byla na půlroční stáži u Evy Eisler na UMPRUM. Po dokončení magisterského studia architektury jsem začala pracovat u Hanuše Lamra, původně jsem se od něho chtěla jen učit, ale skončilo to prací. Vlastně mě to i svým způsobem zachránilo. Měla jsem v té době úraz ruky, což je pro architektku a šperkařku velký oříšek, a díky této práci jsem dostala možnost začít ruku opět používat. V roce 2019 jsem si ještě doplnila vzdělání tříměsíčním kurzem na střední škole Solunka, kde jsem se naučila správné zlatnické postupy se vším všudy.

Náhrdelník z kolekce Spheres of Identity od Adély Pečlové | Zdroj: adelapeclova.czNáhrdelník z kolekce Spheres of Identity od Adély Pečlové | Zdroj: adelapeclova.cz

Osobitost

Jak probíhá proces konzultací s klienty?

ADÉLA: Převážně za mnou chodí zákazníci, kteří už mou práci znají. Když jejich požadavek není můj šálek kávy, zakázky odmítám a doporučím někoho z kolegů. Já osobně vkládám do konzultací hodně péče a osobní intervence. Ptám se na co, proč, jaký materiál, jaký je budget a potom se domluvíme. Udělám skicu nebo voskový model, ale jde spíše o vzájemnou důvěru. Nepředávám přesný nákres, člověka poznám a nacítím si ho a podle toho tvořím. Důležité je pro mě mít v rámci možností volnou ruku. Při poslední zkoušce je možné ještě změnit velikost, délku nebo matnost.

Prsteny z kolekce Silver and Gold | Zdroj: adelapeclova.czPrsteny z kolekce Silver and Gold | Zdroj: adelapeclova.cz

Co je pro vás teď podstatnější, jste více architektka nebo šperkařka?

ADÉLA: Architektura pro mě nejsou jen budovy, je to také to, do čeho se oblékám, to, kde žiju, jak postavím talíře na stůl. Nemám škatulku, kde končí architektura a začíná šperk. Vzhledem k pandemii a tomu, že jsem zjistila, že jsem těhotná, architektura dost vypadla. Hodně teď zakázky zvažuju. Přišla mi teď ale jedna velká zakázka, kde budu dělat idea makera, což je pro mě splněný sen.

O čem je projekt Architektky?

ADÉLA: Projekt vytvářející inspirativní prostředí pro podporu a síťování žen v architektuře. Děláme edukační akce a mentoringy. V téhle chvíli fungujeme online hlavně na facebooku, kde je zatím komunita uzavřená. V současné době jsme v akcelerátoru start-upů Karla Janečka, kde na tomto projektu dál pracujeme.

Vyhraněné mantinely

Jaké bylo navrhovat výstavní prostor Artkabinetu Zíka?

ADÉLA: Byla to pro mě totální výzva! Pracovala jsem na tom s Lenkou Milerovou. Zadání bylo posadit starožitnické předměty do moderního interiéru, kde byl velmi specifický prostor. Navrhovaly jsme nerezový nábytek, který je hodně obtížný na zpracování. Byla to velká škola.

Artkabinet Zíka se nachází v samém srdci Prahy v ulici Mikulandská v historickém domě U Dvou zlatých lvů. | Zdroj: designmag.czArtkabinet Zíka se nachází v samém srdci Prahy v ulici Mikulandská v historickém domě U Dvou zlatých lvů. | Zdroj: designmag.cz

Co byste ze své práce zmínila?

ADÉLA: Určitě ateliér pro Hanuše Lamra, ten jsem dělala úplně sama. Poté jsem s kolegou Pavlem Uličným pracovala pro Žilka Optik Studio, což byla studie interiéru. Co bych určitě ráda zmínila, je projekt pro Kytky od potoka, na což jsem dělala diplomovou práci a pak jsem se pro ně stala i architektkou. Hodně specifickou spoluprací, která mě hodně posunula, byla Cesta domů, což byla přehlídka uměleckých děl, kde jsem měla hodně omezené mantinely, co se týče budgetu, prostoru a celkové specifikum výstavy.

Ateliér Hanuše Lamra | Zdroj: idnes.czAteliér Hanuše Lamra | Zdroj: idnes.cz

Šperky Adély Pečlové můžete zakoupit v CZECHDESIGN SHOPu.

Další články