Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Rozhovor #zapixely: Petr Štědrý

Petr je programátor, který před deseti lety změnil kariéru. Dělal interakčního designera, uživatelského výzkumníka a opravoval strukturu webů. Začal studovat psychologii a behaviorální ekonomii. Když nepracuje na návrzích, přemýšlí o vzdělávání designerů a říká tomu UX Akademie.

Vzděláním jsi programátor, jak se z tebe stal designér?
Studoval jsem na výpočetní technice a z Akademie věd přišlo zadání na software pro sledování migrace ryb. Šlo vlastně o návrh uživatelského rozhraní pro přepisování a zadávání údajů. Po škole jsem zakotvil v malém týmu. Vyzkoušel jsem si různé role, od programátora, přes analytika, až po návrháře rozhraní. Později jsem pracoval na výzkumu, testování a jako produktový manager. Postupně jako designér víc přemýšlím nad soustavou kroků v různých kontextech a situacích, abych odhalil proces a pracoval s ním.

Příklady procesů pro designérskou práci obsahuje kniha How Do You Design?Příklady procesů pro designérskou práci obsahuje kniha How Do You Design?

Je nějaký produkt, který bys chtěl navrhnout?
Kdysi jsem byl nadšený jen softwarovým rozhraním. Postupem času jsem zjistil, že design je pro mě hledání řešení problému a řešení se někdy dají používat znovu v různém kontextu. Loni jsem měl téma navrhování pro životní cíle člověka (designing life experience). Také jsme rozjeli UX Akademii, což je vzdělávací start-up pro designéry. Moc mě baví rozvíjet didaktický zážitek a pomáhat lidem, aby se z nich stali dobří designéři. To bych si přál navrhnout dobře a už na tom i pracuju. 

A můžeš popsat hlavní dovednosti dobrého designéra?
Měl by být schopný přeformulovat problém. Musí mít v sobě varovný hlásek, který mu řekne: „Nedělá se výzkum, špatně to dopadne.“ Další podstatná věc je přemýšlení v hypotézách, protože nikdy nevíš nic úplně jistě. Třeba v architektuře pomáhají normy, znáš pevnost materiálů a nutné tloušťky stropů. Jakým způsobem prokážeš použití tlačítka „Uložit“? Je potřeba vládnout jazykem, minimálně na úrovni popisků pro ovládací prvky, tlačítka, vysvětlivky a tak dále. To za designéra nikdo neudělá.

Co tě například ovlivnilo?
Kdysi na jednom workshopu nám dali tašku s čokoládou a dostali jsme za úkol najít ve městě pět lidí, kteří otestují námi navržený web a my je natočíme na video. Takhle pod stresem a v neznámém prostředí dostaneš opravdu silnou zpětnou vazbu. Zjitíš, že můžeš něco podstatně vylepšit jen tím, že to ukážeš někomu jinému. Takový zážitek tě změní na celý život. Snažíme se hledat tuhle rovinu pro naše vzdělávání designérů.Inspirace není mnoho, hledáme ji i v jiných odvětvích.

Myslíš, že se v něčem odlišuješ od ostatních?
Myslím právě přemýšlení v hypotézách mě malinko odlišuje. Používají to v Google X jako nástroj pro filtrování nápadů (Hypothesis-driven Design). Věci nejsou skutečné, dokud se jako takové neprokážou. Navrhuješ potom vlastně experiment, který ti má odpovědět. Takové uvažování mezi designéry asi není moc běžné. Stejně tak se snažím hledat reálná omezení a zužovat si tak prostor možných dobrých řešení pomocí designových principů (design principles).

Zajímáš se o budoucnost technologií?
Katherine Hayles řekla, že už jsme vlastně všichni kyborgové, protože technologie ovlivňují naše schopnosti a možnosti. Třeba ukládání dat je rozšíření paměti pomocí počítače. Co budeme dělat, až bude AI chytřejší než my? Možná je naše jediná šance vysvětlit technologii lidství. Rozvoj jde v tomto ohledu možná rychleji, než naše schopnost se s ním vyrovnávat. To mě trochu děsí.

Čteš třeba sci-fi, nebo raději odbornou literaturu?
Beletrii už vůbec nečtu, dřiv jsem ale přečetl skoro celého Asimova. Hodně jsem četl o psychologii, hlavně online kurzy. Zjistil jsem, že je potřeba se dovzdělávat, ale na čtení teď není tolik prostoru, maximálně hodinu denně. Literatura mi obecně dala citlivost pro sílu pojmenování věcí. Když něco pojmenuješ, tak to vytváří očekávání o funkci nebo důležitosti. Třeba ve firmě uděláš dvě skupiny lidí jen když jim napíšeš na dveře IT a Marketing.

A nemáš chuť něco napsat?
Hodně přednáším. Řekl jsem si, že na každém barcampu něco odpřednáším, nebo tam vůbec nepojedu. A došlo to tak daleko, že každý rok si vyberu nějaké téma, které postupně rozvíjím. Některé se promění do dalšího a postupně si dělám vlastní názor. Vlastně si sestavím knížku sám, přestože ji nenapíšu. Protože to chci říct ostatním, úžasně si utřídím myšlenky a nutí mě to reflektovat svoji práci a uvažování.

@vorkronor

 

Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.

 

Kam dál:

 

Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.

 

Výstavu finančně podpořili

Hlavní partner:
Společnost MSD, patří mezi největší farmaceutické firmy na světě. V oblastech biologické léčby, kardiologie, léčby astmatu a alergie, diabetu, infekčních chorob, vakcín a péče o zdraví žen a dětí patří mezi světové leadery. V Praze otevřela společnost MSD v roce 2014 svůj IT hub (MSD IT Global Innovation Center), kde se vyvíjí specifická řešení pro výzkum a vývoj, výrobu, vedení společnosti a projektové řízení.

Partneři:
NetSuite je americká software firma se sídlem v Silicon Valley, která vyvíjí ERP/CRM systémy pro více než 24 000 zákazníku po celém světe, mezi nejznámější patří GoPro, Dell a AirBnB. Od roku 2011 NetSuite působí v Brně a nyní rozšiřuje své působení i do Prahy.

Společnost LMC je lídrem natrhu práce a vzdělávání v ČR. Provozuje nejznámější kariérní portály Jobs.cz a Prace.cz s více než milionem uživatelů. LMC je především technologická firma sdůrazem na inovace, v oblasti UX designu používá nejmodernější nástroje a postupy.

Galerie