Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Rozhovor #zapixely: Ondřej Válka

Interakční designér s kořeny v softwarovém inženýrství. Působil v českých týmech zahraničních firem vytvářejících softwarové produkty pro analýzu dat, produktový management a just-in-time manufacturing. Žije v Brně.

Co tě zajímá na tom, být designérem? A na čem bys chtěl pracovat?
Je skvělé, když má práce velký dosah a může lidem ukázat, že je možné žít líp, než vidí ve svém okolí. Osciluju mezi orientací na funkci a emoce, kdy můžeš třeba pomáhat odbourat stud skrze něco zábavného až povrchního. Práce je v tomhle oboru hodně a dokud je výsledek užitečný, je poměrně jedno, co děláš. Jsem rád, když jsou ostatní lidi šťastní, spokojení a můžou dělat to, co cítí jako důležité.

Jaká byla tvoje zásadní a formující zkušenost?
Zlom přišel, když jsem začal psát bakalářku na téma redesignu komunitního webu. Pavel Maček mi doporučil studijní literaturu a jedna z knih byla Design for Interaction a druhá About Face. Po skončení školy jsem pobýval v Londýně a v San Franciscu, kde jsem se seznámil s řadou Čechů a Slováků, kteří mě ochotně vtáhli do „děje“. Značnou roli tak hrála komunita, moji kolegové, někdo starší a zkušenější. Pochopil jsem, že je potřeba toho udělat hodně, aby věci za něco stály.

Jsi zapojený do vzdělávání? Učíš někde?
V poslední době učím trochu méně. Získal jsem pocit, že je třeba se víc naučit, abych měl co předávat. Vyjímka je moje působení v Akademii UX, kterou jsem chtěl podpořit. Dříve jsme pořádali večerní srazy webdesignérů a tzv. „design jams“, které jsem poznal v Anglii. Pořád hledám, jak interakční design vůbec uchopit – jako software, nebo jako vzdělání v byznysu? Nebo se na to dívat jako na design a spojit jej s dalšími disciplínami? Od toho se odvíjí, kde jej učit a v jaké formě.

Máš nějakou osvědčenou metodu?
Lze říct, že čím více uděláš výzkumu, tím méně potřebuješ času na design. Z určitého úhlu pohledu je totiž velké množství práce, kterou jako designér udělám, pouze cestou k porozumění problému. Snažím se proto vždycky vědět, kterou část dělám. Jestli ještě zkoumám (klidně prostřednictvím designu) a sbírám informace – a kdy už toho vím hodně. Metody jsou nejrůznější. Může jít o etnografické rozhovory, zkoumání reakcí lidi pomocí inzerátů na Facebooku, zkoušení různých variant designu atp.

Kdy je zadání hotové?
O žádné práci nelze říct, že je stoprocentně hotová. Návrhem webu s podobným účelem můžeš strávit týden, měsíc i rok – záleží jen na rozpočtu. Říkám klientům, že přicházejí s odhadem problému a odhadem řešení. Na začátku si proto určíme rámcový cíl a postupně jej zpřesňujeme a hodnotíme. V momentě, kdy výsledek plní účel, lze říct, že je to v podstatě hotové. Úpravy jsou namístě vždy, ovšem díky vyjasnění účelu věci jejich (ne)potřebnost nerozporují klienti ani já.

Co je na tvojí práci největší výzva?
Asi dvě věci: vyhodit co nejméně peněz z okna a vydržet co nejdéle. To první je poměrně časté. Utratí se hodně peněz na vizuální design, ale produkt je nevyzrálý a ještě jej nepotřebuje v takové kvalitě či rozsahu. To druhé se odvíjí od faktu, že víc než cokoliv jiného je dobrý design výsledkem trpělivé práce. Není důležité být první (na trhu), ale vydržet co nejdéle a vychytat design produktu aby nebyl lepší dvakrát, ale desetkrát. Produkty, označované jako „ikonické“, byly často jen dlouho „opracovávané“ do konečné podoby.

Děláš něco záměrně jinak než ostatní?
Zajímá mě, jak designér funguje ve vývojářském týmu. Kdy má stát na straně inženýrů a kdy na straně produktových manažerů. Designéři dodávají podklady pro obě skupiny a tak jejich role někdy není jasná. Moje téma posledních let je zapojení designérů přímo do managamentu. Je obecně důležité, aby designéři znali svoje místo, je potřeba být kritický vůči sobě a dělat práci, která bude užitečná pro okolí, pro zákazníky i pro kolegy.

www.ondrejvalka.com
@ondrejvalka

 

Kam dál:

 

Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.

 

Výstavu finančně podpořili

Hlavní partner:
Společnost MSD, patří mezi největší farmaceutické firmy na světě. V oblastech biologické léčby, kardiologie, léčby astmatu a alergie, diabetu, infekčních chorob, vakcín a péče o zdraví žen a dětí patří mezi světové leadery. V Praze otevřela společnost MSD v roce 2014 svůj IT hub (MSD IT Global Innovation Center), kde se vyvíjí specifická řešení pro výzkum a vývoj, výrobu, vedení společnosti a projektové řízení.

Partneři:
NetSuite je americká software firma se sídlem v Silicon Valley, která vyvíjí ERP/CRM systémy pro více než 24 000 zákazníku po celém světe, mezi nejznámější patří GoPro, Dell a AirBnB. Od roku 2011 NetSuite působí v Brně a nyní rozšiřuje své působení i do Prahy.

Společnost LMC je lídrem na trhu práce a vzdělávání v ČR. Provozuje nejznámější kariérní portály Jobs.cz a Prace.cz s více než milionem uživatelů. LMC je především technologická firma s důrazem na inovace, v oblasti UX designu používá nejmodernější nástroje a postupy.