Rozhovor #zapixely: Martin Kopta

Martin je uživatelský výzkumník a koncepční návrhář. Jako designer pracuje od roku 1997. Po odchodu ze Seznamu počátkem roku 2015 založil a provozuje testovací centrum Folimanka v pražských Nuslích. Pracuje jako produktový návrhář pro Energomonitor a učí na UX Akademii.

Co tě zajímá na tom, být designérem? A co tě motivuje v tom pokračovat?
Sice o sobě mluvím jako o designérovi, ale v posledních letech jsem nedělal to, co si ostatní představují pod pojmem design. Zabývám se uživatelským výzkumem a koncepčním návrhem. Pomáhám designérům poznat uživatele a zajistit, aby byli lidé co nejvíce spokojeni s tím, co si koupí. Uživatelskému výzkumu už se věnuji asi sedm let a letos jsem se vrátil víc k designu. Výsledkem je tohle studio, kde jsme se sešli. Měl by to být prostor, kde designeři na volné noze nebo z malých agentur a produktových firem najdou zázemí pro konání focus groups, hloubkových rozhovorů, uživatelského testování a tvůrčích workshopů.

Místnost za zrcadlem v Testovacím centru FolimankaMístnost za zrcadlem v Testovacím centru Folimanka

Jaké prostředí je pro tebe vzorem?
Stejně jako mnozí designéři mám vzor v americkém studiu IDEO, které má ohromnou tradici a stojí napříkald za designem počítačové myši pro jeden z prvních osobních počítačů Apple Lisa. Od svého založení je to pořád nesmírně kvalitní studio a vydává progresivní metody a postupy. Jsou zajímaví také tím, jak si zařizuji studia. V každém studiu mají Tech Box, což je komoda se spoustou šuplíků, které jsou plné předmětů různých tvarů – když se vymýšlí něco nového, designéři otevřou šuplík a hledají inspiraci.

Co tě ovlivnilo jako formující zkušenost?
Asi nejvíc knížky, jedna z nich byla Design of Everyday Things. Napsal ji americký profesor kognitivní psychologie Donald Arthur Norman a pojednává o každodennostech, o uspořádání vypínačů v přednáškových sálech, o otevírání dveří… To mě hodně posunulo směrem k designu. Původně jsem totiž studoval učitelství pro druhý stupeň základní školy, mám tedy základ ve vývojové psychologii, v češtině, lingvistice, sémantice a teorii komunikace. Pro designéra jsou to skvělé zdroje, jsem univerzitě vděčný a do dneška z toho čerpám.

Působíš na soukromé UX Akademii. Jakým způsobem vedete svoje studenty?
Studenti mají opravdu silnou motivaci, je fajn s nimi trávit víkendy a jsou na nás přísní, takže musíme být dobře připraveni. Snažíme se „nelít“ do nich znalosti, ale být jejich průvodci při objevování a podporovat jejich zvědavost. Namísto přednášek máme praktické procvičování jednou za měsíc. Mezitím si studenti čtou zadanou literaturu a pracují na projektech. Každý má svého mentora, který mu pomáhá najít vlastní cestu. Tohle se mi strašně líbí a myslím, že by se to mohlo používat na všech stupních vzdělávání.

Jakým způsobem by se dal ukotvit interakční design na ostatních školách?
Jsme zatím pořád chápaní jako inženýři, ne jako designéři. Proč? Není náhodou, že mimo IT se design služeb objevuje na knihovnických katedrách, kde mají ke zpracování informací nejblíž. A interakční design má velice blízko k teoriím komunikace, takže by mě nepřekvapil podobný obor na žurnalistice, na fakultách společenských věd. Designové myšlení by mělo být na technických univerzitách na počítačové grafice, ale tam se zatím probírají hodně technické aspekty počítačového vidění. Čekal bych ateliéry interakčního designu na uměleckých školách a bylo by zajímavé, kdyby profesoři střídali různě zaměřené školy.

Můžeš shrnout, jaké dovednosti na akademii učíte?
Začínáme výzkumem, hledáním motivace uživatelů, jejich hodnot a dovedností. Pokračujeme informační architekturou – uspořádáním informací, pojmenováním, a zařazením do kategorií. Učíme studenty přemýšlet více v příbězích než v abstraktních strukturách a navrhovat pohyb uživatele mezi obrazovkami. Pak přichází vizuální design, jehož výstupy už jsou vidět a obsahují vše předchozí. Uživatelské testování znamená skutečný kontakt s lidmi. Nemáme stroje na simulování deseti tisíc posazení člověka do křesla, sledujeme reakce skutečných lidí v interakci s testovanými produkty.

Jak vypadá postup při uživatelském výzkumu?
Když je oblast neprobádaná, mám možnost dělat obecný výzkum zaměřený na formulování problému. Do toho spadá dlouhodobé pozorování lidí a hledání jejich potřeb. Etnografie designérům dává ohromný náskok před konkurencí. Pak přichází druhá část, ve které už běží navrhování produktu, kterého se účastníme například skrze participativní design. Zapojíme do návrhu přímo uživatele a fungujeme jako moderátoři. Následuje ověřování a testování, což je u designérů asi nejoblíbenější část, protože rychle dostávají zpětnou vazbu. 

Co tě zajímá na dnešních produktech a technologiích?
Hodně mě pohlcuje projekt, na kterém zrovna pracuju. Od začátku roku pracuji pro Energomonitor, takže teď dělám i design fyzických produktů. Zajímá mě, jak zlepšit komfort při využívání energií skrze něco, co budou mít lidé v domácnosti. Není to příliš daleko od návrhu sportovních náramků a hodinek, připojených přes Wi-Fi k internetu. Jsem rád, že mám větší vliv na to, jak bude produkt užitečný.

@atpok

 

Kam dál

 

Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.

 

Výstavu finančně podpořili

Hlavní partner:
Společnost MSD, patří mezi největší farmaceutick
é firmy na světě. V oblastech biologické léčby, kardiologie, léčby astmatu a alergie, diabetu, infekčních chorob, vakcín a péče o zdraví žen a dětí patří mezi světové leadery. V Praze otevřela společnost MSD v roce 2014 svůj IT hub (MSD IT Global Innovation Center), kde se vyvíjí specifická řešení pro výzkum a vývoj, výrobu, vedení společnosti a projektové řízení.

Partneři:
NetSuite je americká software firma se sídlem v Silicon Valley, která vyvíjí ERP/CRM systémy pro více než 24 000 zákazníku po celém světe, mezi nejznámější patří GoPro, Dell a AirBnB. Od roku 2011 NetSuite působí v Brně a nyní rozšiřuje své působení i do Prahy.

Společnost LMC je lídrem na trhu práce a vzdělávání v ČR. Provozuje nejznámější kariérní portály Jobs.cz a Prace.cz s více než milionem uživatelů. LMC je především technologická firma s důrazem na inovace, v oblasti UX designu používá nejmodernější nástroje a postupy.

Související

Vývoj mobilní a web aplikace MyJABLOTRON
 

Vývoj mobilní a web aplikace MyJABLOTRON

Přednáška
12. 9. 2016, 18:00 - 19:30

Berka: Uživatelské testování - Dělejte si to sami
 

Berka: Uživatelské testování - Dělejte si to sami

Workshop
23. 5. 2016, 17:00 - 19:00

Martin Kopta: Co nese designový výzkum
 

Martin Kopta: Co nese designový výzkum

Přednáška
19. 5. 2016 - 15. 5. 2016

Martin Kopta: Co nese designový výzkum
 

Martin Kopta: Co nese designový výzkum

Přednáška
20. 4. 2016, 16:00 - 19:30

Lukáš BoB Marvan: Úvod do UX designu
 

Lukáš BoB Marvan: Úvod do UX designu

Přednáška
14. 4. 2016, 18:00 - 20:00

Exkurze a workshop v testovacím centru Folimanka
 

Exkurze a workshop v testovacím centru Folimanka

Den otevřených dveří
15. 10. 2015, 17:00 - 21:00

Rozhovor #zapixely: Berka
 

Rozhovor #zapixely: Berka

Filip Dědic - 16. 9. 2015

Rozhovor #zapixely: Dominika Potužáková
 

Rozhovor #zapixely: Dominika Potužáková

Filip Dědic - 16. 9. 2015

Rozhovor #zapixely: Radek Pavlíček
 

Rozhovor #zapixely: Radek Pavlíček

Filip Dědic - 17. 9. 2015

Rozhovor #zapixely: Jakub Goldmann
 

Rozhovor #zapixely: Jakub Goldmann

Filip Dědic - 16. 9. 2015

Rozhovor #zapixely: Jakub Krčmář
 

Rozhovor #zapixely: Jakub Krčmář

Filip Dědic - 17. 9. 2015

Rozhovor #zapixely: Ondřej Válka
 

Rozhovor #zapixely: Ondřej Válka

Filip Dědic - 16. 9. 2015

Rozhovor #zapixely: Petr Štědrý
 

Rozhovor #zapixely: Petr Štědrý

Filip Dědic - 16. 9. 2015

Rozhovor #zapixely: Jakub Franc
 

Rozhovor #zapixely: Jakub Franc

Filip Dědic - 16. 9. 2015

Rozhovor #zapixely: Jan Řezáč
 

Rozhovor #zapixely: Jan Řezáč

Filip Dědic - 16. 9. 2015

Digitální design: Pohled za pixely
 

Digitální design: Pohled za pixely

Anežka Adamíková - 21. 8. 2015

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024