Jan je konzultant webů a autor první české knihy o návrhu webu Web ostrý jako břitva. Rád cestuje letadlem a šetří na to, až si jedno koupí. Je pověstný svým nezaměnitelným smíchem.
Jaká byla tvoje cesta k webdesignu?
Opustila mě slečna, takže jsem měl najednou spoustu volného času a kamarádi dělali „ty weby.“ Tak jsem je začal dělat taky. Následovala spousta samostudia, především ze zahraničních zdrojů, práce pro neziskovky a následně v komerčním sektoru.
Jak podle tebe vypadá ideální web?
To se nedá takhle říct! Podívejme se třeba na booking.com. Graficky není příliš zajímavý, ale přitom je to velmi úspěšný globální projekt. Osobně nehodnotím web podle toho, jak vypadá, ale zda plní své cíle. Což většinou znamená, že klientům pomáhá při cestě k vyššímu obratu nebo zisku.
Můžeš popsat svůj přístup k webdesignu?
Web mě při práci primárně nezajímá! Web je na konci dlouhé řady faktorů a rozhodnutí. Zajímá mě byznys model, konkurenční výhody, zákazníci, strategie – a jak do nich web zapadá. Pak teprve řeším obsah a formu webu na míru dané komunitě lidí, která jej bude využívat a výsledek testuji.
Liší se tvůj přístup od ostatních?
Běžný tvůrce webu se zeptá: „Co na webu chcete?“ což je z principu špatná otázka. Jak může klient – úspěšný byznysmen a laik přes tvorbu webů v jedné osobě říct, co bude mít na webu? On samozřejmě odpoví, protože mu nic jiného nezbývá a vznikne web, který by jako z oka vypadl jeho největší konkurenci. Zní to jako vítězná strategie?
Zasahuješ například do obsahu webu?
Zasahuji? Já ho designuji! Obsah je to, co dělá design designem. Bez něj se bavíme o dekorování. Klient může mít na začátku nějakou představu, ale reálně jsem to já, kdo řekne TOHLE bude TADY.
Kdy je tvoje zakázka hotová?
Spolupráce má typicky fázi tvorby zadání, na kterou navazuje technický dozor dodavatele webu a nakonec rozvoj spuštěného webu. Fáze rozvoje je takřka nekonečná. Záleží na tom, jak si s klientem sedneme a jak dlouho mu dokážu přinášet viditelnou hodnotu. Nejdéle jsem to zatím zvládl 8 let.
Takže jsou tvoje zakázky dlouhodobější?
Běžné projekty trvají jeden až dva roky od prvního kontaktu do spuštění webu. Nejkratší projekt trval 12 týdnů. Pak ale následuje zmíněný rozvoj.
Varování: čtení této knihy způsobuje prozření z dosavadních iluzí o webdesignu.
Co vnímáš jako největší výzvu při webdesignu?
Designer musí ustát svůj vlastní proces a prodat ho klientovi. Musí trvat na uživatelském výzkumu a testování, přestože jejich výsledek není vidět na první pohled. S výzkumem může web na první pohled vypadat stejně jako bez něj, akorát pravděpodobnost úspěchu bude výrazně jinde.
Měl jsi nějakého mentora nebo zásadní formující zkušenost?
Zásadní formující zkušenost mám na každém povedeném projektu. Naštěstímám okolo sebe mnoho inspirativních lidí: Adama Hrubého, Karla Novotného, Jirku Sekeru, Otto Bohuše, Pavla Šabatku – žádný z nich není můj mentor v pravém slova smyslu, ale rozhodně se díky nim všestranně rozvíjím.
Napsal jsi knihu o návrhu webu. Máš nějaké další plány ohledně vzdělávání?
Mám v plánu natočit online kurz pro zadavatele webových projektů a vytvořit několik dalších vzdělávacích pomůcek. Novou knihu zatím nechystám.
Jaké další knihy bych si měl přečíst kromě té tvojí?
Těch je! Záleží na tom, co bys chtěl dělat. Pro klienty rozhodně doporučuji The Brand Flip. Webovým grafikům The Elements of Typographic Style. UX designerům The User Experience Team of One.
Kam dál
- Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva
- Peter Thiel: Od nuly k jedničce
- Alexander Osterwalder: Value Proposition Design
Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.
Výstavu finančně podpořili
Hlavní partner:
Společnost MSD, patří mezi největší farmaceutické firmy na světě. V oblastech biologické léčby, kardiologie, léčby astmatu a alergie, diabetu, infekčních chorob, vakcín a péče o zdraví žen a dětí patří mezi světové leadery. V Praze otevřela společnost MSD v roce 2014 svůj IT hub (MSD IT Global Innovation Center), kde se vyvíjí specifická řešení pro výzkum a vývoj, výrobu, vedení společnosti a projektové řízení.
Partneři:
NetSuite je americká software firma se sídlem v Silicon Valley, která vyvíjí ERP/CRM systémy pro více než 24 000 zákazníku po celém světe, mezi nejznámější patří GoPro, Dell a AirBnB. Od roku 2011 NetSuite působí v Brně a nyní rozšiřuje své působení i do Prahy.
Společnost LMC je lídrem na trhu práce a vzdělávání v ČR. Provozuje nejznámější kariérní portály Jobs.cz a Prace.cz s více než milionem uživatelů. LMC je především technologická firma s důrazem na inovace, v oblasti UX designu používá nejmodernější nástroje a postupy.