Jakub je grafický designér a produktový oponent. Pracoval mimo jiné v Seznam.cz a GoodData, kde se věnoval podobě webových stránek a aplikací.
Proč jsi designér? A co tě motivuje v tom pokračovat?
Je to zodpovědná práce, ale není to operace srdce. Máš zodpovědnost vůči klientovi a vůči vlastnímu jménu, ale nespadne ti nic na hlavu. A kromě toho je pro mě vizuální jazyk něco jako barevná droga, skrze kterou můžu vstupovat do veřejného prostoru. Předkládám informace lidem, které nikdy nepotkám.
Od kdy o sobě přemýšlíš a mluvíš jako o webdesignérovi?
Ten okamžik nastal, když mě vzali šéfové poprvé ke klientovi. Během té první schůzky mi došlo, že tam sedím za sebe a na práci budu sám. Když se na něco nezeptám, tak nebudu nic vědět a bude to mnohem těžší úkol.
Co je základní předpoklad designéra?
Mám dojem, že designér potřebuje mít nakoukáno, stejně jako autor textů musí mít hodně načteno. Nedovedu si představit, že něco vymyslím automaticky, bez kontaktu s ostatními a v izolaci. Zajímám se o práci ostatních lidí i proto, abych se v hlavě vymezil vůči módním trendům ve webdesignu. Snažím se rozpoznat, co je móda a co je oprášení zapomenutého. Trendy bývají často souborem dobrých kompilací, někdy v nich ale uzraje něco nového.
Designér by hlavně neměl oddělovat obsah a formu. Všechno je součástí designu: texty, barvy, věty, slova, typografie, obrázky, všechno. Když si objednáš knížku, nekupuješ přece jenom barvy a papír, kupuješ obsah jako celek. Tlačíme na klienty, aby nám vždy dali co nejvíc obsahu, protože jinak děláme jídelní lístek bez kuchaře.
Kterou věc děláš jako vůbec první?
Je to taková moje specialita, ale moje první otázka na klienta zní: „Proč si to neuděláte sami?“ Snažím se zjistit proč nedělají řešení sami, proč hledají designéra externě. Spousta lidí poptává design, protože je to snadno viditelná změna, ale mají ve skutečnosti jiný problém. Když jdeš na schůzku do firmy, často dostáváš zadání od někoho, kdo má pouze sám za úkol zařídit nový web. Pro nový webdesign by měly být pádnější důvody než to, že mi to řekl šéf. Řešením je ptát se, ptát se a ptát se.
A co ti třeba odpovídají?
Je určitě dobře, když zjistí, že mě vůbec nepotřebují – pracovalo by se na zbytečném projektu. Nestává se to tak často, abych se neuživil. Je vždy lepší být placený za dobré otázky než za špatnou práci. Se špatným projektem musíš třeba půl roku žít a nakonec si to nedáš ani do portfolia.
Kdy poznáš jako grafik, že je něco správně? Řídí tě cit nebo testování?
Myslím, že by se mělo měřit a testovat co se dá, ale stejně je potřeba k interpretaci přistupovat hodně citlivě. Musíš mít pochopení i pro limity testování. Každá zpráva o testování nemusí dávat smysl, a naopak může stačit půl hodiny účasti na testování a objeví se otázky, které si nikdo nekladl. Je skvělé měřit, ale stále je naštěstí řada věcí na vodě.
Jak pracuješ s obsahem? Kreslíš, nebo raději skicuješ textem?
Na začátku píšu texty a zkouším je číst, abych zjistil, jestli stránka funguje jako příběh. Mohl bych vyjmenovat kreslící programy, ale text je do značné míry budoucnost. Digitální reklama se mění z bannerů do sdělení, a postupně se stane segmentem zábavního průmyslu. Dneska jsou v tištěném průmyslu na úbytě redaktoři a editoři. Jednou ale budou králové, protože všechno bude muset být zábavné, všechno bude muset mít příběh a na to je potřeba spisovatele, editory a redaktory. Copywriting je důležitější než navrhování. Text nestárne, ale design podléhá módě a změnám.
Kterou věc by sis přál navrhnout a proč?
Můj sen je navrhovat podobu slovníkového hesla, ideálně po zbytek svého života. Na encyklopediích a slovnících jsem vyrostl. Míchá se v nich všechno: podoba slova v různých znakových sadách, komunikace výslovnosti, hutnost a zároveň stručnost a vědecká neutralita spolu se světonázorem. Slovníky vyžadují úplně nahatou typografii, obnaženou až na dřeň, je to práce pro jednoho a pevně ohraničená oblast. Tím bych se hrozně rád zabýval. Je to útvar dokonalý svým zadáním, ale zároveň není nikdy dokonalý zpracováním.
Kam dál
- Eric Gill: Esej o typografii
- Ina Saltz: Základy typografie: 100 principů pro práci s písmem
- Jason Santa Maria: On Web Typography
- Jason Pamental: Responsive Typography
Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.
Výstavu finančně podpořili
Hlavní partner:
Společnost MSD, patří mezi největší farmaceutické firmy na světě. V oblastech biologické léčby, kardiologie, léčby astmatu a alergie, diabetu, infekčních chorob, vakcín a péče o zdraví žen a dětí patří mezi světové leadery. V Praze otevřela společnost MSD v roce 2014 svůj IT hub (MSD IT Global Innovation Center), kde se vyvíjí specifická řešení pro výzkum a vývoj, výrobu, vedení společnosti a projektové řízení.
Partneři:
NetSuite je americká software firma se sídlem v Silicon Valley, která vyvíjí ERP/CRM systémy pro více než 24 000 zákazníku po celém světe, mezi nejznámější patří GoPro, Dell a AirBnB. Od roku 2011 NetSuite působí v Brně a nyní rozšiřuje své působení i do Prahy.
Společnost LMC je lídrem na trhu práce a vzdělávání v ČR. Provozuje nejznámější kariérní portály Jobs.cz a Prace.cz s více než milionem uživatelů. LMC je především technologická firma s důrazem na inovace, v oblasti UX designu používá nejmodernější nástroje a postupy.