Berka je vizionář a realizátor. Je považován za doyena českého UX. Zavedl a vybudoval toto oddělení v několika firmách a vychoval mnoho specialistů. Organizuje pravý barcamp RealUXCamp. Založil školu UX Well (dříve UX Akademie) a nabízí firmám konzultace a služby.
Od kdy o sobě přemýšlíš jako o designérovi?
UX dělám už deset let, na začátku jsem v jedné mezinárodní softwarové firmě postupně vybudoval tým dvanácti specialistů a zavedl UX. Pak jsem šel pracovat do Brna, do Kentica, kde po mém odchodu zůstal taktéž zavedený tým a redesignovaný hlavní produkt. Spíš než designer jsem manažer. Nyní jako mentor ve firmách buduji a školím UX týmy, většinou na základě dlouhodobé spolupráce.
Jak ses učil, co tě nejvíce posouvalo?
Začínal jsem v době, kdy UX u nás bylo v plenkách. Hodně mi pomohla česká UX komunita, kterou jsem pomáhal formovat. Vzájemné učení od ostatních bylo rozhodně důležité. Pak samozřejmě knížky, blogy a někdy i metoda pokusu a omylu. Později, když už byly dostupné, tak samozřejmě i konference a barcampy.
Jaké jsou tvoje aktivity ohledně vzdělávání v tomto oboru?
Loni jsme odešel na volnou nohu a živím se jako konzultant a mentor – školím firmy, pomáhám jim začít s UX.
Jako svůj druhý projekt jsem rozjel UX Akademii, kterou nyní přejmenováváme na UX Well. Mým cílem je dostat do oboru lidi, kteří už nejsou studenti, ale pracují například jako grafici, programátoři nebo v marketingu. Udělali jsme roční kurz, jehož cílem je vychovat takové UX designery, které bych sám chtěl zaměstnat. Jednou za měsíc máme víkendovou výuku, kde přednáší špičky oboru a předávají svoje zkušenosti. Navíc má každý student svého mentora, který se mu individuálně věnuje.
Zkoušeli jste propojení se školami designu nebo IT?
Určitě chceme spolupracovat s kýmkoliv, pokud to oběma stranám bude dávat smysl. Spolupráci s institucemi mainstreamového vzdělávání si nicméně nedovedu moc představit. UX Well staví na velmi odlišných hodnotách. Vzpomenu například individuální přístup ke studentům i studiu, odstranění hierarchie, zodpovědnost studentů za výsledky, jsme pragmatičtí, nepoužíváme externí motivaci…
Proč se věnuješ UX?
Protože pořád je co se učit. UX je spojení mnoha oborů od psychologie nebo sociologie až po špičkové technologie a programování. A ještě mě baví, že je to práce s lidmi, kterým pomáháme vyřešit problémy. Můžeme, a vlastně musíme, dělat dobro, když to tak řeknu.
Kterou věc by si měl každý designér uvědomit?
Dobrý design nikdy není individuální záležitost. Je dobré nechat designovat celé své okolí – když to jde, s designem mi pomáhají nejen zákazníci a uživatelé, ale také vývojáři a kolegové z různých dalších oddělení firmy. Někdy nechávám uživatele a programátory i dělat wireframy. Potřebují sice s takovým úkolem pomoc, ale skvěle se spolu doplňujeme.
Také bych rád zdůraznil, že cokoliv vytvoříme není finální, ale jen mezivýsledek, který je třeba ověřit, nejlépe s cílovou skupinou.
Jak vypadá tvůj pracovní postup ve zkratce?
Používám většinou čtyři kroky, které musí jít po sobě. První fáze je poznání problému, neboli research, druhá fáze je design, tedy iterativní prototypování. Třetí fáze je implementace, kterou už dělají vývojáři, ale každou hotovou funkcionalitu je dobré ověřit uživatelským testováním. Poslední fáze je získávání zpětné vazby a nápadů pro další vylepšení po nasazení.
Kdy je tvoje práce hotová? Máš nějaký vlastní parametr, který je potřeba splnit?
Mám rád agilní přístup, kdy se produkt rozdělí na malé části, které se postupně mění a rozšiřují.
První odevzdaná věc je už funkční minimální základ a měla by dávat smysl. Za týden to ale může být lepší a ještě za týden zase lepší. Když se uvažuje takto, snadno se dělají změny a proces máme lépe pod kontrolou. Vždy, když jsme něco tvořili dlouho a až na konci to ukázali zadavateli a uživatelům, byl to průšvih.
Co ti na té práci přijde jako největší výzva? Je to komunikace?
Na racionální úrovni všichni chápeme, že je dobré si nejdříve zjistit, co a pro koho budeme tvořit. Ve skutečnosti nutkavá chuť rychle začít s hledáním řešení často vede lidi v projektu k přeskočení úvodního výzkumu. Stává se tak, že často ani zadavatelé neví, co a pro koho jim máme vytvořit a namísto zadání přijdou rovnou s návrhy řešení. Já pak musím krotit jejich chuť jít na kreativní designování a přesvědčovat je, abychom se věnovali zdánlivě nudné fázi rozhovorů s uživateli a analýze jejich potřeb. O poznání jednodušší je později, ve fázi designu, přesvědčit lidi k testování všech nápadů.
Čím se lišíš od ostatních a co tě v poslední době zajímá?
Pokud chce mít firma dobré UX svých digitálních produktů nebo služeb, typicky zadá UX externí firmě nebo hledá zkušeného UX specialistu na plný úvazek. Já školím a vedu současné zaměstnance firem tak, aby využili svých znalostí produktu a domény a do svých postupů zakomponovali jednoduché a efektivní metody, které k dobrému UX vedou.
A v souvislosti s UX Well mě hodně zajímá efektivní vzdělávání. Byl jsem devět let na vysoké škole a myslím si, to není příliš pružné prostředí. Chci zkusit vzdělávání tak, aby studenty bavilo a bylo efektivní.
Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.
Výstavu finančně podpořili
Hlavní partner:
Společnost MSD, patří mezi největší farmaceutické firmy na světě. V oblastech biologické léčby, kardiologie, léčby astmatu a alergie, diabetu, infekčních chorob, vakcín a péče o zdraví žen a dětí patří mezi světové leadery. V Praze otevřela společnost MSD v roce 2014 svůj IT hub (MSD IT Global Innovation Center), kde se vyvíjí specifická řešení pro výzkum a vývoj, výrobu, vedení společnosti a projektové řízení.
Partneři:
NetSuite je americká software firma se sídlem v Silicon Valley, která vyvíjí ERP/CRM systémy pro více než 24 000 zákazníku po celém světe, mezi nejznámější patří GoPro, Dell a AirBnB. Od roku 2011 NetSuite působí v Brně a nyní rozšiřuje své působení i do Prahy.
Společnost LMC je lídrem na trhu práce a vzdělávání v ČR. Provozuje nejznámější kariérní portály Jobs.cz a Prace.cz s více než milionem uživatelů. LMC je především technologická firma s důrazem na inovace, v oblasti UX designu používá nejmodernější nástroje a postupy.