Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Rozbít zažité konvence. Dvojice Eva Eisler a Peter Demek spolu poprvé vystavuje v Jurkovičkově vile

Netradiční výstavní prostory Jurkovičovy vlastní vily v Brně hostí výstavu dvojice umělců Evy Eisler a Petera Demka. Autoři spolu vedou také ateliér K.O.V. – Koncept, objekt, význam na pražské UMPRUM. Oba pracují s čistými liniemi a precizním formálním zpracováním tvarů, kterému ovšem nechybí emoce a lidský rozměr. Hra tvarů a dekoru bude ve vile k vidění během celého tohoto roku.

Peter Demek si pro tuto výstavu připravil nové objekty. Nechal se inspirovat Jurkovičovým folklórním architektonický výrazem. „Část objektů, které tady mám, jsou starší práce, které jsou autonomní, takže by se daly dát kamkoli. Tak jsem si říkal, že udělám něco nového, něco z jiného materiálu. Nahoře v místnosti jsou čtyři objekty vyrobené z cementového potěru, který je nanášen na takový lehký povrch opatřený stavební hmotou,“ popisuje Demek a dodává: „Vrátil jsem se tím k rukodělnému sochařství  ̶  vymazával jsem je rukou a po dlouhé době jsem dělal nějakou technickou strukturu.“

Pohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kivaPohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kiva

„Experimentoval jsem velice opatrně s polychromií, takže vznikly jednoduché proužky. Uvidím, jestli se to ještě někam dál posune, ale mám velkou radost, že jsem mohl takto pracovat.“ Demek v souvislosti s tím vzpomíná na iniciační návštěvu Jurkovičovy mohyly postavené na kopci poblíž Strečna na Slovensku: „Byly tam věnce a párkrát tam hořely ohně. Působilo to na mě jako rituální obětiště.“ Nepravidelné kruhové objekty skutečně mohou působit jako rituální nádoby pro náboženské obřady neznámého společenství.

Pohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kivaPohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kiva

Dům a jeho příběhy

Kombinace oceli, černobílých kreseb a dekorovaných „nádob“ vytváří v patře vily zvláštní souhru v napětí. Stejný moment se opakuje také v přízemí, kde vedle přijímací haly, v níž stojí dřevěný vyřezávaný stůl, je v místnosti umístěn velký bílý objekt Evy Eisler. Podle jejích slov je to stůl pro otce a syna znázorňující aroganci a moc mužů a magnátů, kteří vládnou světem. „Přemýšlela jsem o tom domě, jak využiji prázdné místnosti a přemýšlela jsem také o jeho příbězích – o Jurkovičovi. Když je stůl ve vzpřímené poloze, jeho součástí je malý stolek pro syna, kterého otec zasvěcuje do umění ovládání druhých a učí ho, jak bude jednoho dne fungovat. Aktem svržení stolu na bok dávám najevo nesouhlas s uplatňováním arogance a moci. Stůl byl navržen pro obě polohy, tím pádem je šance, že bude opět jednoho dne stát,uvažuje nad situací Eva Eisler.

Pohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kivaPohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kiva

Pohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kivaPohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kiva

Nekonečno životních cest

Nad objektem visí nové tisky vytvořené v programu, který automaticky hledá různé kompozice prostupování: „Je to nekonečno možností – v každém okamžiku našeho života se rozhodujeme, děláme podvědomé volby a konfigurace budoucnosti se mění,“ uzavírá Eva a ještě dodává, že stejně tak, jako Kolíbal označil svou výstavu v Benátkách za náznak retrospektivy, tak i tuto výstavu můžeme považovat za náznak retrospektivy.

Pohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kivaPohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kiva

Když se jí později ptám, jestli své věci vnímá s odstupem času jinak, jestli se v jejích očích nějak vyvíjí, odpovídá mi: „Svoji práci vnímám v souvislostech, kdy a kde vznikla. Postupem času se mění. Přece jenom jsem žila čtvrt století v New Yorku, což je tepající město kypící energií, otužilé a náročné. Prostě tam musíte svůj život držet na uzdě a sám si ho kočírovat. Kdyby se člověk nechal jen tak vláčet větrem a okolnostmi, tak ho to totálně rozemele. Ale kdybych se přestěhovala někam k Eskymákům, tak bych pracovala s úplně jinými formami a s jiným materiálem – vypadalo by to úplně jinak. To, co dělám tady v Česku, je zase ovlivněné naší společností a místem, a těžko se dá předvídat, jak se bude nadále vyvíjet. Snažím se objevovat nové materiály a reagovat na nové výzvy.“

Umělkyně Eva Eisler. Zdroj: Jan Zátorský.Umělkyně Eva Eisler. Zdroj: Jan Zátorský.

Pohádkové nedorozumění

Eva EislerJurkovičově vile vystavuje objekty z posledních dvaceti let, včetně kolekce stolních doplňků pro MONO, která se nyní stala součástí vybavení interiéru domu. Člověk by si jich téměř nevšiml, jak tiše, ale sebevědomě doplňují prostor interiéru. To co zde vzniklo, vystihl perfektně kurátor výstavy Ondřej Chrobák, jako produktivní nedorozumění: „Jurkovičova vila není standardní výstavní prostor, takže i publikum je specifičtější v tom smyslu, že je širší. Jednou do roka se snažíme připravit nějaký projekt s někým, kdo tady spoluexistuje s Jurkovičem.“

Pohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kivaPohled do výstavy Evy Eisler a Petra Demka v Jurkovičově vile v Brně. Zdroj: kiva

Architektura Dušana Jurkoviče je známá pro své dekorativní, až pohádkově vyhlížející formy. Jeho vlastní vila v Brně ovšem vykazuje geometrizující tendence, k nimž začal architekt po roce 1900 více tíhnout. Přesto si zachovává svou malebnost a přímo vyzývá umělce ke spolupráci a tvorbě dialogu. Eva Eisler s Petrem Demkem se svého úkolu zhostili s úctou a zároveň se nebáli vyjádřit svůj názor a své představy o prostoru v životě, který sdílíme každý stejným dílem. 

Další články