Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Autorem je grafik Jure Tovrljan. Vlastní projekt pojmenoval Coronavirus Logos. | Zdroj: dezeen.com Autorem je grafik Jure Tovrljan. Vlastní projekt pojmenoval Coronavirus Logos. | Zdroj: dezeen.com

Rouška pro Starbucks. Slovinský grafik změnil loga velkých firem v duchu aktuální koronavirové krize

Že je na logu Starbucks obrázek sirény s dvěma ocasy, je nám jasné již od roku 2006, kdy ho takto popsala tisková mluvčí společnosti Valerie O’Neil. Jak čas běží, loga nejen kavárenského řetězce procházejí přirozeně redesignem. Je březen roku 2020 a po celém světe se šíří pandemie koronaviru. Siréna si obléká roušku. Přehnané, říkáte? Nebojte, jde o projekt slovinského grafického designéra Jure Tovrljana, který s mírou nadsázky přetvořil ikonická loga některých firem odrážející dobu karantény.

Jsme v tom spolu, i když spolu být nemůžeme

Obrázek sirény v logu Starbucks, jejíž ústa překryl Jure rouškou, vznikl jako první. Po jejím úspěchu na sociálních sítích se v hlavě slovinského grafického designéra rojily další nápady. Je autorem nakonec několika ikonických značek, které přetvořil v kontextu se současnou koronavirovou pandemií. „Věci kolem COVID-19 se začaly opravdu vymykat z rukou a všechny mé sociální sítě zaplavily laciné meme obrázky,“ řekl Jure. „Rozhodl jsem se tedy oživit svou starou vášeň, a to design log, a viděl jsem příležitost pro kvalitní obsah.“ 

Autorem je grafik Jure Tovrljan. Vlastní projekt pojmenoval Coronavirus Logos. | Zdroj: dezeen.comAutorem je grafik Jure Tovrljan. Vlastní projekt pojmenoval Coronavirus Logos. | Zdroj: dezeen.com

Jsme v tom spolu a spolu zároveň fyzicky být nemůžeme. S tímto do jisté míry oxymorónem si Jure vyhrál opravdu trefně a do vizualit promítl jemnou nadsázku a důvtip, který dozajista všichni momentálně oceníme. Humor je zkrátka v současné chvíli nepostradatelný. 

Ze sítě LinkedIn udělal grafický designér „LockedIn“. | Zdroj: dezeen.comZe sítě LinkedIn udělal grafický designér „LockedIn“. | Zdroj: dezeen.com

Změnou loga autor vybízí, aby lidé zůstali doma 

Vizuály světových značek vytvořil kreativní ředitel AV Studio a grafický designér ze Slovinska Jure Tovrljan tak, aby podpořil dodržování vládních nařízení v době karantény, kdy je nutné se vyhnout společenskému a kulturnímu životu, nejrůznějším sportovním aktivitám, zkrátka jakémukoliv kontaktu s lidmi. Proto si Jure vybíral taková loga, kde poznávacím prvkem jsou propojené geometrické tvary. Jejich rozpojením docílil symboliky dostatečného udržování bezpečné vzdálenosti od ostatních lidí. To se promítlo do loga MasterCard nebo olympijských her, které byly nedávno odloženy na příští rok. 

Jure Tovrljan upravil několik světových značek tak, aby odrážely současnou koronavirovou krizi. | Zdroj: dezeen.comJure Tovrljan upravil několik světových značek tak, aby odrážely současnou koronavirovou krizi. | Zdroj: dezeen.com

Změnami prošlo i logo NBA, kde siluetě hráče Jerryho Westa vyměnil basketbalový míč za notebook. Beze změn ponechal grafický designér logo Nike. Zde si pohrál se slovy a změnil jejich význam v opačnou výzvu na „Just Don’t Do It“ a ze sítě LinkedIn udělal „LockedIn“. Metaforou míří na home office, při němž jsme doslova zamčeni doma. Platforma Booking.com slouží k online rezervaci ubytování, což pravděpodobně v nejbližší době nevyužijeme. Jure to vystihl změnou názvu na „JustLooking.com“. V období karantény jede YouTube na plné obrátky, a proto v logu změnil piktogram, který znázornil jako přehrávání. Závěrem zmíníme logo, které hraničí až s černým humorem – logo piva značky Corona změnil prostým konstatováním, že bude potřeba hledat název nový. Celou sérii všech log od Jure Tovrljan najdete na jeho Behance účtu nebo na dribble.com.

Logo piva Corona bude dle autora s nadsázkou potřebovat nový název. | Zdroj: dezeen.comLogo piva Corona bude dle autora s nadsázkou potřebovat nový název. | Zdroj: dezeen.com

Koronavirová loga se stala realitou 

Vyslat zprávu o tom, že aktuální situace je nelehká a šířit sdělení o důležitosti dodržování karantény chtějí designéři a kreativci po celém světě. Otázkou však je, do jaké míry jsou nápady kreativní, a které jen kopírují trend a využívají nástroje marketingu v době koronavirové krize ve svůj prospěch. Automobilka Audi provedla změnu svého loga v praxi a symbol čtyř kruhů od teď najdete v netradiční podobě. „Zůstaň doma, udržuj si odstup, buď zdráv,“ vysvětluje rozpojení kruhů na svých profilech Audi. I oddělení marketingu fastfoodu McDonald’s v Brazílii využilo situace a logo změnilo. Učinila tak agentura DPZ&T, která logo sdílela na sociálních sítích. Stejně zareagovala i Coca-Cola a na Times Square umístila vizuál, kde jsou v názvu výrazné mezery mezi jednotlivými písmeny. Za reklamou stojí agentura Mercado McCann.

Tvůrcem loga McDonald’s je agentura DPZ&T. | Zdroj: focus-age.czTvůrcem loga McDonald’s je agentura DPZ&T. | Zdroj: focus-age.cz

Další články