V Czechdesignu nás vede naše společná vize – skvělý český design v každé domácnosti, firmě i městě. K ní přispíváme tím, co umíme nejlépe. Pořádáme profesionální soutěže, propojujeme designéry s klienty, popularizujeme design přes náš magazín a dostáváme ho do českých domácností přes náš shop. Rok 2021 byl pro tyto naše tři hlavní aktivity velmi plodným obdobím a utekl jako lusknutím prstu, protože jsme se nezastavili ani na chvíli! Výsledky naší práce pro vás shrnujeme ve výroční zprávě. Je dělaná s láskou, jako všechny naše projekty v ní popsané.
Rok roků v Czechdesignu
Ročenka 2021 vás například seznámí s core týmem Czechdesignu, najdete v ní také přehled výsledků soutěžních projektů, představení zbrusu nové služby, jak si zorganizovat soutěž sám, výčet deseti nejčtenějších článků, reference našich klientů, partnerů a designérů, s kterými jsme v loňském roce spolupracovali, nebo se dočtete o našem Czechdesign podcastu, který přesáhl 10 000 poslechů. S Ročenkou 2021 si připomenete také náš projekt Snoubení, který jsme loni vystavovali na Desingbloku 21, přehled uspořádaných Pop Upů s českými designéry v našem kamenném obchodě v Myslíkově 5 nebo redesign stránek e-shopu. Tím výčet našich aktivit ale zdaleka nekončí! Více se o nich dočtete tady, kde se můžete Ročenkou 2021 virtuálně prolistovat.
Tým Czechdesign při oslavách prvních narozenin kamenného obchodu v Myslíkově 5 | Foto: Lenka Šulcová
Srdce a mozek organizace Czechdesign
RADIM: Jádro Czechdesignu tvoří už 18 lidí. Přes 30 dalších s námi spolupracuje externě. Tolik energie pro český design se jen tak někde nepotká. Na prvním místě bych proto chtěl poděkovat všem členům, protože to, co děláme, pro ně není jen práce. Jdou do toho srdcem. S nevídanou vášní a odhodláním přespí v kanceláři, když je třeba, nezaleknou se obřích projektů, poradí si i s nejsložitějším klientem nebo designérem a podpoří se navzájem. Jen díky tomu jsme tam, kde jsme. Z původního nadšeneckého spolku studentů jsme vyrostli v profesionální organizaci zastřešující obor designu v Česku.
JANA: Za největší úspěch roku 2021 považuji naši nezávislost a především existenci celé organizace, což není samozřejmost a už vůbec ne po předešlém pandemicky vytíženém roce. Proto si vážím každého z našich klientů, který se rozhodl s námi pořádat designérskou nebo architektonickou soutěž, našich zákazníků, které neopustila chuť a radost nakupovat a podporovat lokální design, a všech našich partnerů a stále se rozrůstající komunity čtenářů magazínu Czechdesign. Nic z toho by nebylo možné bez oddanosti, pracovitosti a odhodlání celého týmu Czechdesign. Díky tomu naše organizace roste personálně, finančně i profesionálně. Pomalu, skromně, už 18 let.
Poradenství & soutěže
Eliška Malečková, vedoucí sekce Poradenství & soutěže | Foto: Simona Velechovská
ELIŠKA: Do roku 2021 jsme vstupovali s přáním, aby tuzemské firmy i instituce nadále věřily v český design. Ačkoliv to na jeho začátku vypadalo, že se chuť investovat do designu na trhu ztrácí, nakonec se pro náš tým stal tím nejvytíženějším! Pokračovali jsme v projektech zaměřených na grafický design a soutěžích na vizuální identity měst a institucí, věnovali se produktovému designu a rovněž designu informačnímu. Vyvinuli jsme také balíček pro obce s marketingovým potenciálem „uspořádej si soutěž sám“ a pronikli do specifických vod architektonických soutěží. Byl to náš Rok roků. Rádi bychom proto poděkovali všem, kteří si nás vybrali za své partnery, těm, kteří se přihlásili do našich výzev a soutěží, těm, kteří nám poskytli mediální podporu, a v neposlední řadě všem z vás, kteří věříte v český design a držíte nám v našem snažení palce.
Logo města Humpolce v rámci nové vizuální identity od studia Svéráz | Zdroj: Svéráz
Projekty roku 2021
- ROPID, jednotný informační systém hlavního města Prahy
- Technická univerzita v Liberci, jednotná vizuální identita
- Ústí nad Labem, jednotná vizuální identita
- Benešov, jednotná vizuální identita
- Břeclav, jednotná vizuální identita
- Muzeum umění Olomouc, jednotná vizuální identita
- Humpolec, jednotná vizuální identita
- Kulturní Plantáž Blatná, jednotná vizuální identita
- Chrudim, jednotná vizuální identita
- Metrie – Raxi, design stojanů na vína
- Cullinan, série ilustrovaných upomínkových bankovek pro zoologické zahrady
- České Švýcarsko, interaktivní expozice v Krásné Lípě
- Metroprojekt, nová stanice metra Depo Zličín
- Rekonstrukce zámečku Sokolí hnízdo a obnova areálu Pravčické brány
- VÚKOZ, konzultace projektu
- Člověk v tísni, konzultace projektu
- Pozořice, konzultace projektu & DIY Kit
- Východní Krkonoše, konzultace projektu & DIY Kit
- publikace pro Ministerstvo pro místní rozvoj
Nová vizuální identita Ústí nad Labem od Trifor studia, plakáty | Zdroj: Trifor studio
Magazín Czechdesign
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Czechdesign | Foto: Štěpánka Piskáčková
VERONIKA: Vloni jsem na tomto místě s povděkem kvitovala, jak magazínu stále roste čtenost. Zdaleka by mě nenapadlo, že tento trend nejenže bude v roce 2021 pokračovat, ale že předčí všechna naše očekávání. Vystoupali jsme na dosud nepoznané mety a každý měsíc se nám daří dosáhnout více než 350 000 zobrazených stránek. Z původně oborového online webu jsme vyrostli do magazínu, který dokáže zasáhnout široké spektrum společnosti. A to byl vždy náš cíl. Dostat povědomí o funkci a smyslu designu mezi lidi. Nepřesvědčovat přesvědčené, ale informovat ty, pro které bylo slovo design synonymem zbytečného luxusu. Jenže design má být pravým opakem. Má sloužit a pomáhat, kultivovat prostředí a hledat řešení pro celospolečenské problémy. Dělat svět nejen hezčí, ale i bezpečnější a zdravější.
Tým redakce magazínu Czechdesign | Foto: Štěpánka Piskáčková
Dětský koutek pro ratolesti | Zdroj: hojsin.cz
Nejčtenější články
Většina dětských produktů je postavena na marketingu hloupých pohádek, tvrdí tvůrce panenky Zoe, který říká dost zbytečným hračkám
Opuštěná ruina, která dostala druhou šanci. Samotu Hojšín objevila parta kamarádů a rozhodla se jí vdechnout nový život
Bydlet jako designér. Malý pavlačový byt Anny Marešové překvapí svým obyčejným neokázalým interiérem a upoutá praktičností
Tradiční řemeslné techniky byly znásilněné. Co si myslí o nástupové kolekci pro české olympioniky návrháři?
Bydlet jako designér. Zakladatelka Papelote Kateřina Šachová ukázala svůj dům v Troji s hravým duchem a čarovným výhledem do údolí
Na návštěvě u grafického designéra Petra Babáka ve vile v Červených Pečkách | Foto: Anželika Rybak
Czechdesign Shop
Dita Plicková, manažerka Czechdesign Shopu | Foto: Klára Kudláčková
DITA: Start každého roku provází velmi důležité plánování a rozhodování. Přestože jsme si vše v lednu pečlivě a s rozumem nachystali, rok 2021 byla zase velká jízda. Zvětšili jsme sklad, tým se nám rozrostl o nové členy a všichni jsme se zúčastnili několika vzdělávacích workshopů a školení. Každým rokem náš Shop roste tak zásadně, že nás to nutí měnit zaběhnuté procesy a vymýšlet, jak ten růst zvládnout, abychom byli spokojeni my, naši zákazníci i dodavatelé – designéři. Proto v nás vždy cukne, když vidíme volné prostory k pronájmu, ale zatím stojíme nohama na zemi.
Projekt Snoubení prezentuje Czechdesign na Designbloku 2021. | Foto: ků. | Foto: Anna Postniková
Jsem moc vděčná za malé i velké úspěchy a za tým, se kterým je můžu slavit. Obdivuju hlavně Janu a Radima za to, jak Czechdesign díky nim šlape, a těším se na další vzrušující plány v roce 2022.
Všem našim partnerům, klientům a zákazníkům děkujeme za podporu a spolupráci.
Ke stažení
rocenka-2021.pdf | 12 MB | Stáhnout |