Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Rok nula Ivy Burketové. Návrhářka, která na molo poslala nahé modelky, chce změnit falešný svět módy

Iva Burkertová založila značku ODIVI, když jí bylo devatenáct. Měla pocit, že v módním prostředí chybí to, co by mu mohla dát právě ona. Dnes je jí 31 a nedávno měla pocit, že už módnímu světu dala to, co mohla. V reakci na dnešní módní průmysl, který je zahleděný do sebe, se však rozhodla se opět ozvat. S jejími kontakty se totiž může pokusit změnit to, co se jí nelíbí.

Na zářijovém Mercedes Benz Prague Fashion Weeku uvedla ideu o 100% udržitelné kolekci, jejíž prezentace byla inspirována pohádkou o císařových nových šatech. Modelky na catwalku halilo jen roucho Evino. Výrazné tmavé líčení okolo očí modelek, zabělené zorničky, kdy modelky a modelové vypadaly jako slepé, dodávalo celé show na naléhavosti. ODIVI přineslo do pražské Invalidovny divadelní podívanou. Nechyběly ani rekvizity v podobě zlatých želez a jablek. Iva publikum rozechvěla dekadencí i čistou krásou lidského těla.

Přehlídka inspirovaná pohádkou Císařovy nové šaty, ODIVI na MBPFW 2019, foto: Kubo KrizoPřehlídka inspirovaná pohádkou Císařovy nové šaty, ODIVI na MBPFW 2019, foto: Kubo Krizo

Velmi výrazně se tak opřela do konzumního módního průmyslu. Zůstáváme slepí k tomu, jaké jsou dopady našich marnivostí? Sešli jsme se s Ivou, aby si s námi popovídala o tom, jaké k tomu měla důvody? Jak vnímá módní bublinu? A jak z ní ven…

Tvoje přehlídka na Mercedes Benz Prague Fashion Weeku komentovala téma udržitelnosti v módě. Jak si se vůbec k tomu tématu dostala? Žiješ v souladu s přírodou?

IVA: Už o tom přemýšlím deset let. Příroda je moje téma od dětství. Vyrůstala jsem u babičky na Vysočině. Nejradši spím pod širákem a u ohně, což je dost nesourodé s bublinou módního průmyslu. Baví mě tvořit módu, ale irituje mě, jak fashion systém funguje. Už dřív jsme se pokoušeli to měnit. Upouštěli jsme od sezonality, zaměřovali se na lokální výrobce a spolupracovníky. Měli jsme například projekt Odivi Nobilis Tilia, protože od dětství tíhnu k léčitelství a bylinám. Pak přišlo období, kdy jsem chtěla s módou skončit, než jsem si uvědomila, že bude chytřejší využít kontaktů v oděvu a měnit módní svět zevnitř. K tomu Odivi nikdy nebyl brand, který by měl jasně nastavené hranice. Vyvíjí se podle toho, jak se měním já. 

ODIVI x Nobilis Tilia, řada přírodní kosmetiky, zdroj: www.odivi.czODIVI x Nobilis Tilia, řada přírodní kosmetiky, zdroj: www.odivi.cz

Kolekce se jmenovala O+. Proč?

IVA: Protože mi došlo, že nemůžeme udělat kolekci stoprocentně udržitelnou. Ale někde musíme začít. Na nule. A pak budeme pokračovat. Kolekce 0+ je pro nás hlavně výkopem debaty, která nám v Čechách chyběla. O neudržitelnosti sezón, spotřebního chování a chybějící sebereflexi. Rok nula, po kterém se pokusíme vytvářet oblečení, které bude maximálně udržitelné. Nula pro nás symbolizuje cirkulární ekonomiku, se kterou budeme v dalších kolekcích pracovat. Ačkoli se bohužel s jakostí udržitelnosti nakládá všelijak a značky mohou využívat rádoby udržitelné projekty ke greenwashingu, kdy kampaně dělají jenom pro reklamu a marketing. Udržitelnost se stává trendem.

Přehlídka inspirovaná pohádkou Císařovy nové šaty, ODIVI na MBPFW 2019, foto: archiv MBPFWPřehlídka inspirovaná pohádkou Císařovy nové šaty, ODIVI na MBPFW 2019, foto: archiv MBPFW

Po módní přehlídce jsi musela slyšet různé názory? Setkala ses s obviněním, že je to prvoplánové a vypočítané?

IVA: Ti, kteří se udržitelností zabývají, myšlenku hodně podpořili. Ptali se mě, jak jsem to myslela. Vedli se mnou diskuze. Druzí šli po povrchu a nahota pro ně přehlušila samotnou myšlenku. Ti mě samozřejmě říkali, jak jsem si to mohla dovolit, když je spoustu značek, které se udržitelností a ekologií zabývají déle a hlouběji než ODIVI.

Co si jim odpovídala?

IVA: Připadalo mi, že by se to téma mělo řešit hned a radikálně. Jedna věc je kolekce sama a druhá věc je to, že jsme ji předvedli na fashion weeku. Dlouho jsem si hrála s metaforou pohádky Císařovy nové šaty od Hanse Christiana Andersena a pak se všechno spojilo. Kolektivní předstíraná slepota vystihla pocity, které z toho, jak funguje módní průmysl máme. Móda je druhý největší znečišťovatel životního prostředí a my stále trváme na tom uvést každých pár týdnů novou kolekci?
Fashion week se pro nás poprvé stal platformou, kde odvyprávět příběh. Nebyla to jen nahota, ale i zvukový doprovod od NobodyListen, který kombinoval úryvky pohádky společně s reportážemi o módním průmyslu. Kontaktní čočky odkazovaly k motivu kolektivní slepoty a materiály, které návštěvníci dostali i naše sociální sítě vyprávěly o poselství, kterou s sebou kolekce 0+ nese. 

Osobnosti zapojené do kampaně ODIVI 0+, Adéla Mazánková a Eva Samková, foto: Aneta BenedictOsobnosti zapojené do kampaně ODIVI 0+, Adéla Mazánková a Eva Samková, foto: Aneta Benedict

Kolekce O byla také hodně o nahotě a o těle. Na fotografiích k ní pózují známé osobnosti nahé, ač v cudných pózách. Některé mají visačku na holém krku. Co ty a tělo?

IVA: V posledních kolekcích jsme se tělu hodně věnovali. Myšlenku císařových nových šatů mám v hlavě už čtyři roky. Člověk se narodí jako tabula rasa a pak nás sešněruje společnost. Až teď se sešlo všechno dohromady. Tým ODIVI a tým mentorů, který mi myšlenku pomohl zrealizovat. Režisér Jakub Jahn, Daniel Klíma, Pavlína Louženská a Filip Nguyen z Nautu. Bez nich by to nevzniklo.

Slyšela jsem, že máte zablokovaný facebook…

IVA: Přesdíleli jsme nějaké instastories od ostatních. Propsalo se to na facebook a my narazili na to, že prodáváme sexuální podtext. Hned nám ho zablokovali. Na některých postech bylo totiž vidět opravdu všechno. My jsme s tím byli původně opatrnější.

Jak tělo ve své práci prezentuješ?

IVA: Oděv kopíruje tělo. Pracuji s minimalistickými geometrickými tvary, které pro mě mají nést funkci a ne omezovat tělo. Oděv by měl tělo podporovat, protože pro mě tělo může fungovat i bez oděvu. Nechci něco zakrývat a odkrývat. Nahota je pro mě přirozená věc. Kdyby nebyla společnost se svými pravidly, jak by oděv fungoval? Šlo by jen o to, aby ti zkrátka nebyla zima?

Jaký máš vztah sama ke svému tělu?

IVA: Mám za to, že ve zdravém těle zdravý duch. Začala jsem intenzivně dělat jógu. Bolela mě už záda z tahání Ikea tašek a rolí. Ale já o sobě říkám, že hledám balanc v extrémních kontrastech. Jdu z extrému do extrému. Mám to nahoru a dolů ve všem. I ve vztahu ke svému tělu – úplně ho zničím prací a pak ho zas klidně totálně relaxuju měsíc. 

Jak ho relaxuješ?

IVA: Nevydržím v klidu a nevydržím dlouho ani na jednom místě. Takže můj relax je hodně aktivní. Právě teď jsme se vrátili z ferrat. Lezeme po horách. Cestuji, popojíždím. Ráda objevuju architekturu. Miluju brutalismus. Poslední dobou jsem si oblíbila malé kabinky. 

Když cestuješ, necháváš se inspirovat zahraničím?

IVA: Ano, ale poslední dobou spíš řeším architekturu a design a obdivuju architekty a designéry spíš než módní značky. Nedávno jsme třeba byli v Mexiku. Mexická architektura je geniální. Byli jsme třeba na jedné pláži na které najdete několik chytrých architektonických projektů, které jsou proti konzumu a chytře chrání tamní přírodu. Umělec Bosco Sodi a jeho rodina si pozvali například architekta Tadaa Anda a založili tam projekt  CASA WABI FOUNDATION. 
Na tomto místě mají designéři z celého světa možnost tvořit. Měla jsem příležitost bydlet v kabině na konci pláže. Něco podobného vzniká například i ve Španělsku, kde má asi sedm architektů volnou ruku a mohou tvořit chytrou současnou architekturu v souladu s přírodou.

Jak se promítají inspirace z architektury v oděvu?

IVA: Proces tvorby oděvu je u mě podobný jako kdybych měla něco stavět. Jsou pro mě důležité stejné věci – lokálnost, navázání na příběhy a funkce.

Když se vrátím k tomu, že jsi extremista. Jaké extrémní situace zažíváš?

IVA: Určitě hodně ve sportu a v přírodě. Jsem snowboarďák, ale teď mě chytlo to lezení po ferratách. Dostaneš se na místa, kam by ses normálně rozhodně nedostala. Nemám od malička dobrý pocit z výšek, ale tímhle to překonávám. Nedávno jsme vylezli na Zugspitze. Přešli jsme přes ledovec. To jsem totiž celá já. Praskat bubliny. Pushovat se. Stagnace je pro mě největší bubák. Kladu si cíle, které nejsou úplně v mé komfortní zóně. 

Iva Burkertová na ledovci, zdroj: archiv Ivy BurkertovéIva Burkertová na ledovci, zdroj: archiv Ivy Burkertové

Jak to máte v ODIVI? Jsou to všechno extremisti?

IVA: ODIVI je parta lidí, které podporují mě a moje myšlenky. Naše spolupráce je fluidní. Občas mě překvapí, co jsou ti lidi schopni se mnou zažít. Byli jsme třeba na Islandu fotit modelku na ledu jen v punčocháčích. Někdy je až těžké najít modelku, která s námi tyhle situace dá. Takže ve výsledku testujeme naše věci a sebe navzájem. Máme třeba variabilní šaty, ve kterých já lezu po ferratách, moje kamarádka v nich rodila a jiná ty stejné měla na plese v opeře. 

Je ti vůbec v módním světě dobře?

IVA: Já se v módní bublině moc nepohybuji. Pohybuji se v jiných subkulturách a i v módě se kolem mě nabalují lidé, kteří to mají podobně jako já. Ale aby to zas nevypadalo, že jsem jen zalezlá v přírodě. Město a kultura mě samozřejmě také baví. Mám to ráda v kontrastu.

Zmínila jsi módní bublinu. Co to pro tebe znamená?

IVA: V cizině je móda více o byznysu, ale lidé jsou tam povznesení nad to, že se vyfotí na Fashion weeku se skleničkou v nějakém crazy outfitu. V Londýně nebo Budapešti pak překvapivě působí módní prostředí méně nafoukaně. Ale jinak skrze módu můžeš realizovat a tvořit. Je to krásné řemeslo. Její esence miluju. 

Bude se ODIVI udržitelností zabývat dál?

IVA: Můj plán je utvořit dva týmy. Jeden z nich by měl přicházet s nápady a tipy, jak se k modelu udržitelné módy přiblížit od toho, že můžeš nakupovat v sekáči po sofistikovaná témata v rámci cirkulární ekonomiky a insiderského pohledu. Druhý tým by se měl věnovat jednoduchému upcyclingu. Chtěla bych vracet některým věcem život. S tím už jsme v ODIVI pracovali. Například jsme dělali kolekci, kde jsme použili second hand saka a denim. Těch již bylo vyprodukováno tolik, že nevidím důvod, proč by se měly pořád vyrábět na miliony. Chceme využít zdroje, které máme. Jsme přehlceni oděvem.

A co ty osobně? Co bys chtěla změnit? 

IVA: Koupila jsem kus lesa a chtěla bych postavit právě takovou malou kabinu, kam by mohli utíkat lidi z města do přírody, sbírat si tam byliny a jen tak být. I při téhle svatbě chci hodně řešit lokálnost. Dřív jsme měla potřebu tvořit módu, protože mi v ní něco chybělo. Teď nastal čas, kdy chci lidem ukázat příběhy za věcmi. Když budeme znát příběhy za tím, co konzumuje, co se děje s věcí, když nás opustí, bude vše o dost lepší. Myslím, že lidem chybí souvislosti a kontakt s přírodou. V ODIVI se proto budu zabývat redakční a vzdělávací činností. Chci z ní udělat platformu, která bude inspirovat a přinášet otázky o budoucnosti módy.

Upozorňujeme, že fotografie v galerii zobrazují nahotu.

Galerie

Další články