„Pro Ravak i pro nás začíná se změnou vizuální identity nová éra,“ říkají Roman Vrtiška a Vladimír Žák, kreativní ředitelé největšího českého výrobce vybavení koupelen, jenž po více než 30 letech mění svou image. Za změnou stojí grafické studio Marvil, které proces obměny identity přirovnává k leštění rodinného stříbra. Proměňuje se celková tvář firmy, nejviditelněji v modernizaci loga a na webových stránkách, které pro Ravak dlouhodobě spravuje firma Top Info.
Redesign plánovali v Ravaku už delší dobu, reálně o něm ale začali uvažovat až s příchodem nových kreativních ředitelů, se kterými, jak říká marketingová ředitelka značky Malvína Koutová, dostalo jejich snažení jasný směr. „Uspořádali jsme tendr, ve kterém jsme oslovili několik studií a z něhož vzešla spolupráce s grafickým studiem Marvil,“ popisuje.
Dle slov Vladimíra Žáka byl vznik nové vizuální identity jen otázkou času. „Jednotná image je vizitkou společnosti a umí ji jak povýšit, tak snížit její kvality. Jde o jeden z důležitých článků při budování povědomí o značce. Vzhledem k tomu, že naší hlavní rolí na pozici art direktorů je zvýšení prestiže značky Ravak a její větší flexibilita v otázce oslovování náročnějších klientů, a to nejen z řad koncových uživatelů, ale také architektů či designérů, byl tento krok nezbytný. Ze změny vizuální identity se u nás v ČR stal, v případě vstupu nového art direktora do firmy, jakýsi automatismus. Za normální situace bychom tuto změnu neiniciovali, ale v tomto případě by naše další intervence vyšly vniveč.“ Začátek nové éry značka neoficiálně dovrší příští rok během milánského prestižního veletrhu Salone del Mobile, kde se představí vůbec poprvé.
Grafické studio wanted!
Komplexní projekt posunu celého vizuálu nelze, jak popisuje Malvína Koutová, zadat pouze na papíře. Tým Ravaku proto uspořádal workshop se třemi předvybranými grafickými studii, na němž se diskutovalo o historii, současnosti a hlavně o představách o budoucnosti značky. „Podstatou této debaty bylo předat zadání k vytvoření kvalitního a hlavně dlouhodobě platného řešení,“ doplňuje Malvína Koutová.
Nové logo firmy Ravak | Zdroj: Marvil
K práci na takto komplexním úkolu bylo nakonec vyzváno Studio Marvil, pro něž se nejednalo o první práci pro výrobce, který má takto rozsáhlé portfolio produktů, a jehož ambicí je konkurovat celosvětové špičce v oboru. „Nové pro nás bylo ale zaměření. Vybavení koupelen je specifikum samo o sobě, má spoustu pravidel i řadu možností. Samozřejmostí je to, že si logo musí rozumět se všemi produkty, s aplikací na všechny druhy materiálů, do kterých bude vepsáno, musí být vždy dobře čitelné. Zároveň na sebe nemá vázat nadbytečnou pozornost, ale když ho zvětšíte, tak je sebevědomé,“ vysvětluje Jiří Karásek ze studia Marvil.
Jiří Karásek (vlevo) a Vojtěch Vavřín | Zdroj: Studio Marvil
Od nesourodých výstupů k harmonické jednotě
První krok, který považovali art direktoři Roman Vrtiška a Vladimír Žák za velmi důležitý, bylo sjednotit do té doby nesourodé výstupy. „Například obaly měly v době, kdy jsme do Ravaku nastoupili, několik různých mutací, které se neshodovaly jak principem, tak designem, což bylo dáno historickým vrstvením přibývajících produktů. Nikdo před námi ale neudělal revizi. Zcela zásadní pro nás byl také faktor práce s logem na produktech, jelikož právě produkt je hlavním nositelem značky a má také potenciál větší životnosti, než je tomu u jiných aplikací. Logo je tak nedílnou součástí produktu a v segmentu koupelen má vždy své viditelné místo. Proto jsme se zde rozhodli poměrně přesně specifikovat naši představu o logu, které se mělo vejít do jednoduchého pole, mělo být kompaktní, čitelné (přechod z verzálek na minusky) a nadčasové, jelikož vizuálně jednoduché a minimalistické logo, které je vhodně umístěno na výrobku, může jeho atraktivitu ještě zvýšit, což je náš primární úkol,“ vysvětluje Roman Vrtiška.
Za omlazenou podobou loga Ravak stojí grafické studio Marvil. | Zdroj: Marvil
Od úplného začátku s týmem studia Marvil úzce spolupracovali a stále spolupracují. Jak vysvětluje Vojtěch Vavřín, spoluautor identity, jedná se o „dlouhý proces, který ale už začíná nést své ovoce. Nové produkty již zdobí nové logo, finišuje se poměrně rozsáhlý systém označování obalů, je spuštěn nový web, brandují se vozy a postupně se nová identita propisuje do všech ostatních zemí, kde Ravak působí.“
Nové označování obalů produktů značky Ravak. | Zdroj: Marvil
Čas změn
Při práci pro firmu s tak dlouhou historií je potřeba citlivého přístupu, zároveň se však nebát. Citelnou změnou prošlo nakonec jak samotné logo, tak celý vizuál, který byl, jak naznačují art direktoři, poměrně zanedbaný. „Původnímu logu jsme příliš věrní nebyli. Jediné, co nám z něj a z vizuálu s ním spojeného zůstalo, byla jeho typická červená barva, kterou jsme jen nepatrně posunuli. ‚Sportovní‘ verzálku R, která vévodila předešlému logu, jsme nahradili minuskovým r, jež se svou kresbou naopak odkazuje k rádiusu, kterým je opatřeno prakticky vše, čeho se lidská ruka či jiná část těla v koupelně může dotknout. V některých případech zůstává logo Ravak uzavřeno v původním obdélníku, ale tuto jeho podobu jsme posunuli z předních pozic až na ty víceméně záložní,“ popisuje Jiří Karásek.
Jak již výše naznačil Jiří Karásek, zaměření Ravaku bylo pro Marvil výzvou. „Koupelny jsou místem absolutní intimity, jsme tam nazí a chceme se tam cítit bezpečně. Snažili jsme se proto dostat do vizuálního stylu určitou měkkost. Proto jsme navrhli systém typografie a hierarchizace informací postavený na odlišení dvou typografických stylů – ‚utilitárního‘ grotesku a ‚jemnější‘ antikvy. Vznikl nám tím výrazný, ale zároveň dostatečně měkký styl, který dobře koexistuje jak se solitérními produkty, tak s celými koupelnovými sety. Tento princip zavádíme napříč celou identitou.“
Pozitivně vpřed
Nového loga si mohli všimnout již návštěvníci loňského Designbloku v rámci expozice Espirit by Ravak, oficiálního představení se značka dočkala ale až letošní rok při té samé příležitosti. Zavádění nového vizuálního stylu netrvá pár dní. Jedná se často o dlouhý transformační proces, který vyžaduje trpělivost. Už teď má ale Ravak na změny mnoho pozitivních ohlasů. „Logo je do velké míry otázkou subjektivních pocitů a podle těch jej většina lidí hodnotí dobře,“ říká s nadšením Malvína Koutová. Velkou kapitolou, kde se nové logo uplatnilo, je nový web Ravak. „Ten musí naopak splňovat naprosto racionální požadavky na přehlednost, ucelenost, ale zároveň stylovou čistotu, rychlé návaznosti tam, kde je to potřeba, a také inspiraci. A pro realizaci všech těchto úkolů jsme museli zapojit mnohem více odborníků,” doplňuje Malvína Koutová.
Součástí aktuálních výstupů značky jsou i vizualizace od Michala Jedličky, za jejichž aranží stojí Michaela Tomišková z designérského studia Dechem. „Na sítích jsme vyměnili profilovky, ale jinak nám zde přijde grafika často nadbytečná. Snažíme se tak Ravak spíš nasměrovat k ‚vyčištění‘ a kurátorské práci s posty ve feedech a k tomu, aby nechávali vyniknout hlavně své produkty,“ vysvětluje Jiří Karásek. Pomyslnou třešničkou na dortu k zavádění nového vizuálního stylu bude také představení tří nových kolekcí, na nichž značka v předchozích dvou letech pracovala. „Jsme pevně přesvědčeni, že vstup Ravaku na nové trhy bude, také díky Marvilu, impozantní,“ uzavírá Vladimír Žák.