Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kristýna Venturová, Heritage 2013, zdroj: Kristýna Venturová Kristýna Venturová, Heritage 2013, zdroj: Kristýna Venturová

"Rodinné stříbro"

Co si pod pojmem rodinného stříbra v designu představit? Možná práce Kristýny Venturové, studentky ateliéru skla Ronyho Plesla na VŠUP. Ta nám prezentuje design, který vytváří důležité hodnoty, nebojí se emocí, pracuje s tradicí, ale snaží se o inovaci.

Nejvíce za rodinné stříbro, tedy předměty, která každá rodina přechovává jako oko v hlavě, protože jsou důkazem kontiuity, tradice a pospolitosti v dané rodině, můžeme považovat Venturové klauzurní práci s názvem HERITAGE. Vznikl v zimním semestru 2013/2014 ze školního zadání vytvořit užitý nebo volný objekt na téma "dárek".

Venturová projekt popisuje: Tác je dárkem pro mou rodinu které si velmi vážím. Větvička která se line prostředkem tácu symbolizuje rodinný strom a zároveň jednotlivé členy rodiny. Jsou zde zaznamenány tři generace zárověň - prarodiče, rodiče a jejich děti. Na konci každé větvičky je napsán rok v němž se ten daný člen rodiny narodil a na něm je položená jeho miska. Vzdálenosti mezi větvičkami nejsou nahodilé, ani symetricky rozmístěné, jsou přesně vypočítané. Jedná se o časovou osu na níž jsem přesně umístila větvičky jako označení let v nichž se jednotlivý lidé narodili. Vytvořila jsem jako dárek pro mou rodinu právě tác s miskami, jelikož se naše rodina často setkává právě u dobrého jídla. V miskách by měl být servírován dezert - například ovoce. Ve své práci jsem chtěla přesáhnout materiál skla kterému se v našem ateliéru věnujeme nejvíce. Kombinace dřevěného tácu a misek z opálového skla pro mě symbolizuje harmonické spojení dvou různých médií s nimiž ráda pracuji."

Kristýna Venturová, Heritage 2013, zdroj: Kristýna VenturováKristýna Venturová, Heritage 2013, zdroj: Kristýna Venturová

Poslední větu z předešlého odstavce dokládá další projekt TÁC NA SUSHI, který Venturová vytvořila v dílně japonského laku. Dřevěný tác je nalakován pradávnou asijskou technikou využívající velmi jedovatý lak urushi ze Škumpy lakodárné. Manipulace s ním vyžaduje velkou opatrnost a preciznost. Venturová, která je velkou obdivovatelkou japonské kultury, filozofie a jejich životního stylu se při tvorbě tácu inspirovala minimalismem a zenovými principy v japonském umění.

Tác na sushi nás vrací obloukem k myšlence rodinného stříbra. Za ně lze považovat i něco co je těžce vydobyto, co ilustruje šikovnost a pečlivost členů rodiny, právě jako tento tác, který se může stát rodinným stříbrem rodiny Venturových.

Kristýna Venturová, Tác na sushi, zdroj: Kristýna VenturováKristýna Venturová, Tác na sushi, zdroj: Kristýna Venturová

Rodiny, které rádi mlsají světoznámé a oblíbené sušenky Oreo si mohou k doplnění jídelního servisu pořídít MISKU NA OREO. Miska není běžným typem nádobí, ale o to více podněcuje kreativitu. Chtěla jsem inspirovat diváka a podnítit jej k tomu, aby se nebál zkusit něco nového. A to i navzdory různým předsudkům. Navrhla jsem misku na sušenku Oreo. Vybrala jsem si ji na základě toho, že je to jedna z nejoblíbenějších sušenek na světě a každý ji zná. Miska s bílým kožíškem je inspirovaná samotnou sušenkou, a proto má také pouze dvě barvy - černou a bílou. Bílý hebký kožíšek má připomínat krém v šušence. Černé sklo naopak tmavou oplatku. Miska pojme poměrně velké množství sušenek, jelikož má být ideálně použita při setkání většího počtu lidí. Na misku patří i víko do něhož se může nalít mléko a pak si v něm každý může namočit sušenku.

Pro ty, kteří se nebojí být kreativní, jsem vymyslela ještě jedno experimentální řešení. Stužku s kožíškem je možné odejmou a místo ní přímo na vnější stěnu misky (k tomuto účelu uzpůsobenou) nanést sladký krém.“

Kristýna Venturová, Miska na Oreo 2013, zdroj: Kristýna VenturováKristýna Venturová, Miska na Oreo 2013, zdroj: Kristýna Venturová

Ale abychom nebyli jako italští mafiáni, kteří ze všeho nejvíce lpí na rodině a rodinné tradici zaměřme se na další Venturové projekt z úplně jiného soudku. Ze soudku pivního.

V letním semestru 2013/2014 dostali studenti ateliéru skla zadání vytvořit návrh sklenice na pivo s obsahem 0.3 l pro malý zavedený pivovar Two Tales.

Kristýna Venturová pojala úkol následovně:Navrhování pivní sklenice pro mě bylo zcela novou a zajímavou výzvou, jelikož pivo vlastně vůbec nepiji. Chtěla jsem docílit toho, aby má sklenice přirozeně patřila na své místo a zároveň také dokázala zaujmout a potěšit. Rozhodla jsem se spojit ve své sklenici dva prvky, stejně jako název Two Tales vypráví příběh dvou přátel. Vycházela jsem z klasického dekoru starých českých půllitrů a ten jsem aplikovala na moderní tvar. Použila jsem dvě varianty dekoru - na prvním typu sklenice jsou tzv. “fleky” - svislé broušené fazety, na druhém jsou “kuglata” - broušená kolečka.

Mým hlavním cílem bylo podpořit touto sklenicí příjemnou atmosféru při pití piva a byla jsem velmi potěšena, když se mi dostalo pozitivní zpětné vazby od lidí, kteří ze sklenice pili. O něco oblíbenější se stala hned od počátku varianta s kuglaty. Podle všeho dobře “padne do ruky” a navíc vybroušené čočky rozehrávají zajímavou hru světla a stínu."

Kristýna Venturová, Sklenice na pivo 2014, zdroj: Kristýna VenturováKristýna Venturová, Sklenice na pivo 2014, zdroj: Kristýna Venturová

Sklenice byly vystaveny na Design Weeku v Londýně, poté na Designbloku 2014 a nakonec ještě v Malé galerii VŠUP - NICE.

Na závěr se Kristýna Venturová svěřila nad čím aktuálně uvažuje a co chystá nového:

"Nyní pracuji na několika projektech. Jedním z nich je například karafa Skyscraper. Také jsem se rozhodla, že bych si chtěla ze dřeva zkusit sama vyrobit formu na foukání skla a trochu experimentovat.

Ráda bych se v budoucnou více věnovala řemeslu, abych poznala celý proces vytváření a různé technologie. Přikládám tomu velkou váhu, protože jedině poté, co získám tyto zkušenosti, budu moci navrhovat kvalitní design. Je úžasné kolik možností sklo poskytuje. Mnoho technologií se navíc dnes už příliš nepoužívá a to je podle mě škoda. Myslím, že by se mnohé z nich dali použít zajímavým způsobem v aktuálním kontextu."

Práce Kristýny Venturové aspirují na to stát se součástí „rodinného stříbra“ českého designu, ale s jistotou to ukáže teprve čas.

Prohlédněte si její další práce zde: kventurova.tumblr.com

Galerie

Další články