Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Richard Vodička na besedě v CZECHDESIGN o budoucnosti českého designu, foto: Lucie Nohejlová Richard Vodička na besedě v CZECHDESIGN o budoucnosti českého designu, foto: Lucie Nohejlová

Richard Vodička: S týmem sehraných lidí je možné se pustit i do velmi odvážných projektů

Zlínští studenti letos podruhé vystavují ve Ventura Lambrate v rámci Milan Design Weeku. Richard Vodička, proděkan pro mezinárodní vztahy UTB, pracuje se studenty na zahraničních výstavách. Na jaké mezinárodní akce by se v budoucnu chtěli zaměřit? A co musí umět student, který je připravený podle něj připraven jít s kůží na trh?

Richard Vodička je proděkan pro mezinárodní vztahy na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Jako pedagog vyučuje Dějiny vizuální kultury a současné výtvarné umění. Aktivně se se studenty podílí na výstavách v zahraničí, kde vystupuje v roli koordinátora projektů. Možnosti vystavovat v zahraničí se snaží v rámci mezinárodní spolupráce univerzity dále rozšiřovat. Náš rozhovor se týkal právě možností, které studenti v rámci získávání zkušeností a vlastní propagace mají.

* Jako hlavní organizátor výstav studentů designu Fakulty multimediálních komunikací UTB v zahraničí jste nasbíral nespočet zkušeností. Jaká byla vaše první školní výstava?

První důležitá výstava, k níž jsem byl kolegy z naší fakulty přizván, se odehrála v New Yorku v roce 2008. Jednalo se o projekt ZLíNY (Zlín in New York) zahrnující několik výstavních součástí včetně autorské módní přehlídky tehdejší kolegyně a módní návrhářky Šárky Šiškové. Na této prezentační akci v roli dílčího kurátora a zároveň „asistenta pro všechno“ jsem si uvědomil, že pokud se sejde tým lidí, kteří si navzájem důvěřují, je možné se pustit i do velmi odvážných projektů. Odměnou za několikaměsíční intenzivní přípravu byla velmi zdařilá akce za účasti Tomáše a Sonji Baťových, Evy Jiřičné, Petra Síse, Taťány Kuchařové a dalších exkluzivních hostů.

Výstava ZLíNY, zdroj: siskova.comVýstava ZLíNY, zdroj: siskova.com

* Odkdy jezdí studenti vystavovat do Milána? Ve Ventuře letos vystavují za Českou republiku jen dvě školy - Vysoká škola uměleckoprůmyslová (Become a Part Of Us) a Univerzita Tomáše Bati (PopUpShow). V Českém centru pak letos v rámci Fuori Salone vystavuje ještě Univerzita Jana Evangelisty Purkyně

* Jak složité bylo dostat se do výběru Ventura Project, který se koná v rámci Milan Design Week? Čím se podle vás podařilo Zlínu vyniknout nad konkurencí?

V roce 2013 jsme jako škola vystavovali v rámci Fuori Salone v prostorech Českého centra v Miláně, v roce 2014 jsme se přihlásili s výstavním projektem do zóny Ventura Lambrate. Druhá část vaší otázky by měla směřovat především na kurátorský tým, který do letoška svorně vedly Margo Konings a Margriet Vollenberg. Jedna z holandských produkčních Ventury nám po několika dnech instalování v industriální hale sdělila: na vás (myslela náš zlínský tým) jde vidět, že jste sehraná parta. Je skvělé vás pozorovat!

* Studenti designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně již vystavovali v Miláně v roce 2013 s projektem Bite me Milan a v roce 2014 s projektem About Layabouts. Letos tedy pojedete potřetí s výstavou PopUpShow. Vnímáte zlepšení úrovně výstav?

Během milánského design weeku na vás dýchne neopakovatelná atmosféra. Komunikace s náhodnými návštěvníky, s novináři i s kolegy z jiných zemí nutně vybízí k reflexi našeho snažení. A ta reflexe nás, pevně věřím, posunuje dál.

* Jaký největší přínos z výstavy v Miláně mají podle vás studenti? Je to samotná prezentace v Miláně nebo přípravný proces?

Proces vs. výsledek. Bez jednoho by nebylo to druhé. Pokud studenti pracují na semestrální nebo klauzurní práci, kdy existuje šance vystavit jejich produkt nebo koncept v Miláně, jedná se o silně motivující moment. Vždyť Venturou Lambrate během šesti dnů se prožene vlna 80 000 návštěvníků a více než 1300 registrovaných novinářů.

Richard Vodička s týmem studentů v Miláně v roce 2014 s projektem About Layabouts, zdroj: aboutlayabouts.comRichard Vodička s týmem studentů v Miláně v roce 2014 s projektem About Layabouts, zdroj: aboutlayabouts.com

* Máte nějakou design akci, na kterou byste se chtěli se studenty designu v budoucnu dostat? Je nějaká meta, kterou jste ještě nepokořili, ale snažíte se o ni?

Vystavovali jsme v Evropě i ve Spojených státech, teď bychom se rádi pokusili o účast na design weeku v Tokiu. Uvidíme. Naši studenti pravidelně jezdí na semestrální studijní stáže do Jižní Koreje, Thajska nebo do Indonésie – asijské země není možné přehlížet.

* Mění se každoročně tým, který připravuje milánskou výstavu? Co je kritériem pro výběr? Pokud takové kritérium vůbec je.

Letošní studentský tým se zcela proměnil. I letos se objevili tři studenti, kteří se rozhodli brát své angažmá v realizačním týmu jako jádro své praktické diplomové práce. To je velký závazek!

* Jak a kdy jste začali spolupracovat s kurátorem Michaelem Vasku? V čem vnímáte největší přínos spolupráce?

Naše spolupráce začala v roce 2012 na projektu NEWINTAGE. Vše začalo velmi nevinně. Skupinka zástupců sdružení CZECHDESIGN v čele s Janou Vinšovou navštívila Zlín, společně jsme prošli naše školní ateliéry, viděli některé studentské práce, mluvili s pedagogy, probírali jsme možnosti smysluplné spolupráce. Za dva měsíce po této návštěvě jsme v Galerii CZD prezentovali výstupy pětidenního workshopu, který vedl Michael Vasku. Výsledkem byl návrh lifestylové značky NEWINTAGE: filozofie, vizuální styl, marketingové uchopení, šperky, oděvy, návrhy produktů, vlastní webové stránky. Přestože Vídeň není od Zlína vůbec daleko, na spolupráci s Michaelem Vasku oceňuji především jeho pohled zvenku. Vnímám u něj zajímavou kombinaci pochopení a zároveň i odstupu od naší české reality.  

Newintage, 2012, Petra Krausová: šperk #01, zdroj: newintage.czNewintage, 2012, Petra Krausová: šperk #01, zdroj: newintage.cz

* Jakým dalším způsobem podporuje univerzita studenty v získávání praxe?

Umožňujeme studentům vyjíždět na zahraniční pracovní stáže, některé semestrální úkoly realizujeme jako zakázky reálným partnerům a v posledních měsících intenzivně připravujeme rozjezd kreativního centra neboli inkubátoru pro absolventské start-up firmy přímo ve Zlíně.

* Co musí podle vás splňovat student designu, který je připraven jít se svou kůží / prací na trh? Co by měl umět, jaký by měl být?

Otevřený, komunikativní a ochotný neustále vstřebávat nové podněty. Také by měl být empatický, zároveň neústupný a rozpoznat, kdy je vhodné jedno a kdy zase druhé.

* Jaký je podle vás ideální model fungování školy, která má produkovat kvalitní designéry? Jak si v tomto ohledu stojí zlínské ateliéry?

Osobně vidím ideál v kombinaci intenzivního pracovního nasazení studentů na smysluplných úkolech, které střídá poctivá reflexe, konstruktivní kritika a postřehy ze strany spolužáků, vyučujících i externích aktérů. Zlín je na tom stejně jako mnohé jiné školy, něco jsme dokázali, ale každý den se můžeme nepatrně posunout dál.

Děkuji za rozhovor.