Restart Muzea města Prahy. Nová identita polozapomenuté instituce se rodí z ambiciózního plánu stát se oblíbeným místem Pražanů

V čele Muzea města Prahy stojí od ledna loňského roku nový tým. Do veřejné instituce s více než stoletou historií přichází se strategií založenou na datech, flexibilitě a využívání hi-tech v prezentaci informací. Svými plány aspirují na to stát se průkopníky moderního muzejnictví. 

Restart

Nový ředitel Ivo Macek převzal instituci jako vítěz výběrového řízení, které v případě kulturních institucí město vypisuje každých šest let. Povinná výběrová řízení mají zabránit stagnaci organizací a přinutit jejich vedení pravidelně stanovovat koncepce a vize.

Ivo Macek přináší bohaté zkušenosti z Národního muzea, pro které pracoval více než 10 let. Od roku 2015 byl ředitelem Přírodovědeckého muzea, se svým týmem realizoval například rozsáhlou přírodovědeckou expozici Zázraky evoluce a Okna do pravěku, které jsou stále k vidění v Historické budově na Václavském náměstí. Po dokončení rekonstrukce budovy měl jako projektový manažer a mediální koordinátor na starosti její slavnostní otevření, jehož vrcholem byl videomapping Svědek dějin připomínající klíčové události národní historie, kterým Hlavní budova Národního muzea přihlížela. V neposlední řadě reprezentoval Národní muzeum v mezinárodních muzejních organizacích, na kongresech i konferencích.

Mackova koncepce plná ambiciózních plánů zvítězila v konkurenci šesti uchazečů. Současnou tvář Muzea města Prahy v ní přirovnal ke „zkamenělé“ osobnosti bez výrazu a identity. Jeho cílem je transformovat muzeum do sebevědomé instituce, která si získá respekt a stane se atraktivním cílem pro inspirativní užívání si volného času. On sám si novou identitu muzea představuje jako atraktivní, charizmatickou a dynamickou osobnost, která se nebojí nových výzev.

Strategie pro změnu

Muzeum chce být pod novým vedením data driven institucí, která dokáže flexibilně reagovat na potřeby a přání návštěvníků.

„V muzejním ani galerijním prostředí není běžnou praxí sbírat data, instituce nevědí, co v nich návštěvníci reálné dělají, například vnitřní navigace je proto složitá. Funkční prototyp sběru dat vytvořený na míru našemu muzeu aktuálně využíváme v Domě U Zlatého prstenu, který budeme na základě získaných dat revitalizovat. Stane se prvním muzeem v republice, které bude předělávat stálou expozici na základě zpětné vazby od návštěvníků. Takové řešení nemá obdoby ani ve světě,“ přibližuje již běžící projekt ředitel muzea Ivo Macek.

Multimediální expozice Praha Karla IV. v Domě u Zlatého prstenu | Zdroj: archiv Muzea města PrahyMultimediální expozice Praha Karla IV. v Domě u Zlatého prstenu | Zdroj: archiv Muzea města Prahy

Součástí strategie je i reflexe vývoje moderních technologií a přístupů k výkladu informací. Cestu vidí v kombinaci atraktivních forem prezentace s vyprávěním příběhů o vybraných tématech.

„Jsme si vědomi toho, že návštěvníky nenalákáme pouze na sbírkové předměty, proto chceme jejich příběhy vyprávět v tematických celcích. Věříme, že každé téma může být fascinující, pokud se pro jeho prezentaci zvolí vhodný formát. Nechceme být muzeem o vitrínách a kustodech, nesouzníme s přístupem, že je třeba konzervativně zachovávat odkaz pro budoucí generace, my jsme ta generace, pro kterou se předměty zachovaly, a chceme je dostat na světlo,“ přibližuje plány vedoucí úseku vnějších vztahů Lea Matvijová.

Muzeum chce být otevřenou institucí pro všechny, mluvit současným jazykem a zároveň potlačovat intelektuální snobismus. Program by měl oslovovat mladší publikum, ale nevyčleňovat žádné věkové skupiny. Plánují programy pro školy, seniory, rodiny s dětmi i další skupiny, s tím se pojí i plánovaná změna otevíracích hodin tak, abyste si do muzea mohli zajít dobít baterky klidně i ve všední den po práci. Třeba na zajímavou prezentaci, workshop nebo promítání.

Jedním z dalších cílů je budovat charakter komunitní instituce, zaměřit se na reflexi sociálních otázek, spolupracovat s pražskými umělci i dalšími aktéry veřejného prostoru a dát jim prostor vyjádřit se třeba i ke kontroverzním tématům.

Identita muzea

Muzeum města Prahy se pod novým vedením transformuje z tradiční muzejní instituce do víceúčelového prostoru pro inspirativní trávení volného času Pražanů. Centrálním tématem vždy byla a nadále zůstává historie, současnost a budoucnost Prahy a života v ní. Starou schránku chce ale tým naplnit novým obsahem zajímavým pro široké spektrum návštěvníků.

Doposud byly hlavní cílovou skupinou školní třídy, od nynějška chce být lákavým cílem pro všechny Pražany. Konkurence je ale obrovská, nejsou to jen muzea nebo galerie, ale široká škála volnočasových aktivit v kategorii „je sobota odpoledne a chci něco podniknout“, tedy od ZOO po kino. Viditelná, sebevědomá a nezaměnitelná prezentace muzea je proto pro úspěch ambiciózních plánů naprosto zásadní.

„Po nástupu do funkce jsme s týmem dlouho zvažovali, zda je nutné měnit i vizuální styl muzea. Byli jsme si vědomi, že byl předchozím vedením vysoutěžen relativně nedávno, a proto jsme se snažili hledat cesty, jak s nastavenou podobou značky pracovat. Důvody pro změnu se ale postupně hromadily, a tak jsme po konzultaci se zřizovatelem (HMP) rozhodli o uspořádání nové soutěže na jednotnou vizuální identitu,“ vysvětluje ředitel Ivo Macek.

Současná vizuální identita muzea | Zdroj: archiv Muzea města PrahySoučasná vizuální identita muzea | Zdroj: archiv Muzea města Prahy

Důvodů pro rebranding uvádí celou řadu. Dosavadní vizuální styl je postaven na těžkopádném technicistním logu, které neodpovídá vizi pro současné a budoucí fungování instituce, červená barevnost je v kontextu Prahy snadno zaměnitelná, stejně tak i použitá typografická zkratka. Nedostatečnou specifičnost vizuality potvrdil i výzkum společnosti Confess, ze kterého vyplývá problematická záměnnost instituce s Národním muzeem. Nejzásadnějším motivem je ale celkový restart muzea, které se v transformačním období potřebuje opřít o odpovídající komunikační nástroje. 

„V tomto případě se nedá hovořit o redesignu. Vedení muzea má ambici vybudovat nový typ instituce, který v Česku nemá obdoby. V podstatě jde tedy o proces tvorby nové značky s novým obsahem. Jediné, co zůstává, je název,“ komentují shodně nezávislí porotci realizované soutěže.

Nový začátek

V letošním roce se chce muzeum primárně zaměřit na povědomí o značce, tedy o instituci jako takové. Klíčové je nepropásnout potenciál znovuotevření Hlavní budovy muzea na Florenci, které je jedinečnou šancí představit, v co se instituce přerodila. S tím má muzeu významně pomoci nová vizuální identita, kterou tvořili grafičtí designéři v soutěži realizované odbornou organizací Czechdesign. Vítězný návrh představí Muzeum města Prahy na tiskové konferenci v Hlavní budově muzea na Florenci v pátek 14. 6. 2024 od 10:00. Široká veřejnost se s novou vizuální identitou poprvé setká hned následující den v rámci Muzejní noci.

„V nové vizuální řeči hledáme chytrou českou hravost, se kterou bude konvenovat i copywriting a celá komunikační strategie. Připravujeme sebevědomou kampaň na znovuotevření, do které se nový vizuální styl otiskne. Nechceme, aby muzeum působilo jako lunapark nebo obchodní centrum, ale můžeme si dovolit se výrazně odlišit, nebýt konzervativní a vzbudit zájem. Chceme ukázat, že tu jsme a že jsme úplně jiní, než mohl kdokoliv čekat. Určitě to nebude standardní kampaň, chceme jít k lidem, oslovit je napřímo a možná i trochu šokovat ve smyslu: Tohle je muzeum? Aha, to bych teda nečekal/a!“ přibližuje vedoucí marketingového oddělení Tomáš Bederka a dodává, že důkazem úspěchu by bylo, kdyby se muzeum stalo oblíbenou volbou pro první rande, když chce člověk udělat dojem.

Související

Identita inspirovaná tradiční korunou. Soňa Juríková navrhla nový vizuál pro Městské muzeum Lanškroun
Grafický design

Identita inspirovaná tradiční korunou. Soňa Juríková navrhla nový vizuál pro Městské muzeum Lanškroun

Redakce Czechdesign - 19. 5. 2022 - 4 min.

Nový web Národní galerie Praha je přehledný a interaktivní. Navazuje na vizuální identitu od Studia Najbrt
Grafický design

Nový web Národní galerie Praha je přehledný a interaktivní. Navazuje na vizuální identitu od Studia Najbrt

Jarmila Řehořková - 16. 7. 2020 - 3 min.

Člověk nemusí rozumět umění, aby přišel do muzea. Muzeum umění a designu Benešov je otevřeno všem generacím, říká ředitelka Lenka Škvorová
Kritika a teorie

Člověk nemusí rozumět umění, aby přišel do muzea. Muzeum umění a designu Benešov je otevřeno všem generacím, říká ředitelka Lenka Škvorová

Veronika Soukupová - 2. 1. 2020 - 11 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení