Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Cabinet Coral, 2016. Technika: foukané uranové sklo v kombinaci s opalínem. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. Tůma Cabinet Coral, 2016. Technika: foukané uranové sklo v kombinaci s opalínem. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. Tůma

Renesanční dělník skla Rony Plesl

Zamířit do Letohrádku Královny Anny na Pražském Hradě za výstavou designu by před pár měsíci sotva někoho napadlo. Renesanční lusthaus byl paradoxně přes svoji výbornou polohu, dispozice i historický význam pro podobné příležitosti nevyužívaný. Nyní ale tyto prostory obsadil designér Rony Plesl a těžko mohl najít vhodnější lokaci. Jeho eponymní retrospektiva vlastní sklářské tvorby vnesla do historického Belvedéru atraktivní estetiku současnosti.

Plesl je představitelem generace sklářů, díky které české sklo zažívá éru znovuzrození. Sám osciluje mezi dvěma polohami sklářství. Tou první jsou komerční zakázky a spolupráce s výrobci, jako jsou Preciosa nebo Staropramen, druhou, o poznání přitažlivější, je pak volná tvorba, do které prosakuje designérův cit pro sochu a architekturu. Výstava na hradě sleduje obě tyto roviny a v obou případech se ji daří trefně vystihnout podstatu Pleslova talentu.

Červené zátiší, 2016. Technika: tavené sklo. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. TůmaČervené zátiší, 2016. Technika: tavené sklo. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. Tůma

Přízemí letohrádku patří skleněným objektům, které fascinují kombinací křehkého luxusu a syrové bytelnosti. Precizně zpracované nadrozměrné diamanty autor uložil na podstavce z jednoduché dřevotřísky. Trefně tak komentuje fakt, že sklo, často chápané jako předmět exkluzivní a finančně nedostupný, je možné vnímat i s odstupem a nadhledem. Ambivalencí jsou protknuté i další objekty. Pozornost láká především černá mísa plná tisíců blyštivých korálků, které lákají k hraní, ale jejichž třpyt zároveň nutí k respektu.

Cabinet Coral, 2016. Technika: foukané uranové sklo v kombinaci s opalínem. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. TůmaCabinet Coral, 2016. Technika: foukané uranové sklo v kombinaci s opalínem. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. Tůma

Pleslovy inspirační zdroje mají široký záběr. Fascinace prostorem a scénografií je patrná u bílých i křiklavě růžových neonových kvádrů, do nichž designér umístil jednoduché geometrické objekty, například kužel nebo kvádr. V podobném duchu navrhovala scénu ruská avantgarda na začátku 20. století. Přímočaré tvary, absence zdobnosti a strohý design, to jsou východiska, se kterými pracuje designér i dnes. Jen o metr dál ale už Plesl na zeď věší objekt, jehož rukopis je ornamentální a připomíná historické mosazné umyvadlo.

Bílá scéna, 2016. Technika: tavené sklo. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. TůmaBílá scéna, 2016. Technika: tavené sklo. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. Tůma

Do druhého patra renesanční budovy pak autor umístil sbírku svých realizací pro užitou potřebu. Desítky váz, sklenic a mís hrají různými barvami, tvary i velikostmi. Umístěné jsou na stolech, těsně vedle sebe, mají málo prostoru a fungují tak spíš jako jeden kompaktní celek, než abychom je vnímali kus po kusu. Na rozdíl od patra pod námi, kde má každá plastika své výsostné postavení a osobní podstavec, tady vládne duch konzumu a nadbytku. Věci nejsou důležité sami o sobě, ale stávají se užitečnými, až když je člověk začne používat.

Minimal. 2005. Technika: tavené sklo. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. TůmaMinimal. 2005. Technika: tavené sklo. Foto: BoysPlayNice / J. Skokan & M. Tůma

Celému pomyslnému bazaru sklářské všednodennosti pak vévodí dvojice opulentních lustrů, stylově zavěšených nad improvizovanou postelí s nebesy. Do renesanční budovy přináší tyto objekty zhýralou atmosféru baroka. Jsou majestátní, sebevědomé a představují přesně tu dávku snobismu, proti které se Plesl ve svých jiných pracech vymezuje. A přesně v tom tkví jeho hlavní osobitost. Schopnost kombinovat vysoké a nízké umění, volnou tvorbu i užitý design, práci pro masy s exkluzivními zakázkami. Plesl se nebojí přecházet z jednoho břehu na druhý a činí tak sebevědomě i s pokorou. Ostatně tvořit v protikladech je pro jeho tvorbu typické a cenné.

(psáno pro HN)

Rony Plesl

Skóre: 90 %

9. 9. – 31. 10. 2016

Královský letohrádek, Pražský hrad

denně 10 – 18 hod

pořadatel výstavy: Správa Pražského hradu

kurátor výstavy: Adam Štěch (OKOLO)

architekti výstavy: Michael Vasku, Andreas Klug (Vasku & Klug Studio)

katalog a grafický design: Matěj Činčera, Jan Kloss (OKOLO)

editor katalogu: Adam Štěch (OKOLO)

fotografie: Jakub Skokan, Martin Tůma (BoysPlayNice)

Galerie

Další články