Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kampaň Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.cz Kampaň Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.cz

Řekni to po svém a získej 100 000

KREATIVNÍ VÝZVA! Nemusíte být zrovna vystudovaný designér s dlouholetou praxí, ale pokud máte názor na to, jak by to v naší společnosti mělo fungovat, zkuste ho vyjádřit. Třeba tím odstartujete svou budoucí kariéru v oblastech, které mají smysl! Přečtěte si rozhovor se zástupcem kampaně, o tom, co by přispělo k tomu, aby se nám všem žilo lépe.

Dáte na první dojem? Asi to někdy udělal každý z nás. A jaké bylo překvapení, když se nám takto nabité informace nepotvrdily. Před časem v médiích proběhly spoty, s tzv. „lítači“ - tedy lidmi, co umějí létat - a těmi ostatními, kteří se pohybují po svých - „chodiči“.

V roce 2011 vznikl projekt chodicilide.cz. Ten je jednou z aktivit Nadace Sirius, která se zaměřuje na pomoc dětem. Projekt si klade za cíl dlouhodobou mediální a vzdělávací kampaní měnit postoje společnosti, předcházet nedorozuměním a naučit všechny spolu navzájem komunikovat. V první vlně zmiňovaných spotů bylo ukázáno, že všichni spolu mohou komunikovat úplně normálně, ať už jsou z kterékoli skupiny. Cílem druhé vlny kampaně pak bylo: učit lidi nedávat hned na první dojem.

Logo projektu chodicilide.cz, zdroj: chodicilide.czLogo projektu chodicilide.cz, zdroj: chodicilide.cz

Kreativní výzva

Nyní projekt chodicilide.cz přichází s novou kampaní, do které se může přihlásit každý, kdo má kreativního ducha a není mu lhostejné, co se okolo něj děje. Kampaň „ŘEKNI TO PO SVÉM“ je výzvou pro každého mladého grafika, kreativce nebo kohokoli, kdo má originální nápady. Přihlásit se mohou jednotlivci i skupinky mezi 16 a 30 lety. Jejich úkolem je vymyslet a navrhnout billboard, TV spot, inzerát, plakát, audio reklamu, banner, animaci, videoklip nebo třeba virál, který se bude zaměřovat na téma rovnocenné komunikace a soužití s lidmi s různým typem zdravotního postižení. „V reklamě, a v sociální kampani především, je nejdůležitější dobrý nápad. Nejúspěšnější jsou tady díla, která dokáží zaujmout, pobavit, provokovat. Jedině tak dokážeme zapůsobit dostatečně silně, aby lidé změnili svůj postoj a svoje chování,“ říká o kampani manažerka projektu chodicilide.cz Slávka Hocká.

Kampaň Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.czKampaň Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.cz

Mladí lidé mívají na svět kolem sebe úderné názory a moderní reklamní formáty a technologie jsou pro ně hračka. Výzva je ideální pro studenty, kteří chtějí dát najevo svůj názor a třeba tím získat kontakty pro svou budoucí kariéru. A vůbec nezáleží na tom, zda mají nebo nemají zkušenosti s lidmi s postižením. Důležitá je originalita a síla sdělení.

Tváře kampaně Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.czTváře kampaně Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.cz

Soutěž startuje 1. dubna 2016 a své nápady mohou kreativci vkládat do 13. května 2016 do galerie na webu chodicilide.cz. Zde budou výtvory přístupny veřejnosti, která je bude moci ohodnotit palcem nahoru a odborná porota bude z příspěvků vybírat každý týden 3 nejpovedenější, které posune dál. A odměny? Ty jsou víc než lákavé!

Výherce nejoriginálnějšího díla získá 100 000 Kč, dále bude možno získat několik cen poroty s odměnou ve výši 7 000 Kč a navíc autoři nejúspěšnějších návrhů se stanou součástí týmu projektu chodicilide.cz, kde budou moci nastartovat svou kariéru a podílet se na atraktivních projektech a aktivitách této sociální kampaně. Vyhlašování výsledků proběhne v rámci 51. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Jakub - tvář kampaně Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.czJakub - tvář kampaně Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.cz

Tváře kampaně

Chodicilide.cz ke své propagaci nepotřebují celebrity. Dobře vědí, že kampaň si nejlépe odprezentují ti, kteří k ní mají nejvíce co říci. Tvářemi výzvy „ŘEKNI TO PO SVÉM“ jsou: Veronika – studentka JAMU v Brně, kterou nejvíce baví divadlo, cestování a práce s dětmi, Jakub – středoškolák, který se věnuje jazykům a vystupuje ve vinárnách, kde hraje na saxofon nebo harmoniku svůj oblíbený blues a jazz, a Lukáš – sportovec hrající profesionálně basketbal, grafik, milovník motorek a rapper, který nahrál vlastní album.

Jen tak mimochodem je Veronika neslyšící, Kuba nevidomý a Lukáš vozíčkář, ale nebrání jim to dělat, co mají rádi.

A právě Lukáše jsme poprosili, aby nám to „řekl po svém“.

Lukáš - tvář kampaně Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.czLukáš - tvář kampaně Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.cz

Proč jste se rozhodl podpořit a osobně prezentovat kampaň „Řekni to po svém“? Spolupracujete s projektem chodicilide.cz delší dobu?

S projektem chodicilide.cz spolupracuji poprvé. Kampaň „Řekni to po svém“ se mi zdála jako dobrý nápad a tak jsem se rozhodl do toho jít. Líbí se mi, jak pracují a co dělají.

Moc se mi líbí myšlenka světa, kde umí někteří lidé létat a jiní „jen“ chodí. Přesto se mohou mít všichni fajn. Jak se téma líbí Vám?

S tím nemůžu jinak, než souhlasit. Zkuste si na chvíli představit, že to, co je pro vás přirozené (tedy chůze) není standard, protože ostatní umí něco navíc – létají. Jak byste se cítili, kdyby kolem vás každý den všichni poletovali, zatímco vy kráčeli po chodníku a jen se na ně dívali? S handicapy je to podobné a přitom to tak být nemusí. Na světě je přece spousta míst, kde spolu mohou obě skupiny krásně fungovat. Stačí být tolerantní.

Jaký výsledek od kampaně očekáváte?

Doufám, že to lidi bude motivovat a hodně se jich přihlásí. Těším se na jejich nápady.

Jsou mladí lidé otevření tomuto tématu?

Myslím si, že ano. Určitě je to lepší, než dřív. Mladí lidé se v poslední době zajímají o spoustu věcí a snaží se být tolerantní – jak k sobě navzájem, tak i k přírodě a ostatním živočichům.

Co Vás nejvíc baví?

Především sport. Nejvíc asi basketbal, který hraji profesionálně. Je toho ale mnohem víc.

Vím o Vás, že vyvíjíte speciální elektromotorku. Můžete mi k tomu říci něco bližšího?

Vyvíjím speciální elektrickou motorku, která je pro handicapované. Předpokládáme, že tento rok bude již v provozu. Kdo by měl zájem se o ní dozvědět víc, může se podívat na stránky www.amperiamoto.cz.

Jaké jsou podle Vás největší bariéry ve společnosti? Určitě se nebavíme jen o těch architektonických…

Bariér je spousta, ať už těch architektonických, jak říkáte, tak i ekonomických či sociálních. Pro některé lidi je těžké bavit se s někým, kdo je odlišný. Občas je problém i to, když se vám někdo snaží vehementně pomoci. Aniž by si to uvědomoval, jedná s vámi jako s malým dítětem. Ale nemám to lidem za zlé, prostě jen nevědí, jak na to. A právě proto je důležité otevřeně o problému mluvit. Pak vás nic nepřekvapí.

Myslíte si, že by mohlo v následujících letech dojít ke změně v přístupu?

Každým dnem se spousta věcí mění, pro nás pro všechny.

Lukáš - tvář kampaně Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.czLukáš - tvář kampaně Řekni to po svém, zdroj: chodicilide.cz

Projekt chodicilide.cz má za sebou již více podařených aktivit. Jmenujme třeba interaktivní výstavu Naše cesta, která probíhala v roce 2014 na Výstavišti v Holešovicích. Navštívilo ji celkem 52 444 lidí, kteří si mohli v praxi vyzkoušet, jaké to je vykonávat běžné činnosti z pohledu člověka s omezením. O návštěvníky se staral speciální tým průvodců složený z lidí s různým typem postižení i bez něj. Prostřednictvím zážitkových aktivit se návštěvník zbavoval vlastních předsudků a ostychu v kontaktu a komunikaci s druhými.

Výstava Naše cesta, zdroj: chodicilide.czVýstava Naše cesta, zdroj: chodicilide.cz

Opakovaně se dokazuje, že díky zážitkům na vlastní kůži jsme schopni měnit své postoje, otevírat se různým tématům a snad i méně dávat na první dojem. Nebo máte snad jiný názor? Tak se přihlaste a „ŘEKNĚTE TO PO SVÉM“!

Galerie

Další články