Recenze publikace Design na cestě

Grafický design je všude kolem nás. Příklady reklamních balastů mísící se s myšlenkově hodnotnějšími projekty předkládá elektronická publikace Design na cestě. Kdo v tomto boji prozatím vítězí?

To z knihy s největší pravděpodobností nezjistíte. Kniha se širokým tematickým záběrem a poměrně velkou diferencí prezentovaných příkladů vás spíše donutí zamyslet se nad skutečností, jakou roli hraje ve veřejném prostoru designér. A to byl podle všeho jeden ze záměrů autora knihy, grafického designéra Pavla Nogy.

Noga ji věnoval především studentům vysokých škol. Na 65 stranách předkládá současný obraz grafického designu ve veřejném prostoru se všemi jeho klady i zápory. Právě to mají všechny příklady společné, a sice že je můžete potkat na procházce městem nebo na každodenní cestě dopravním prostředkem.

Designér Stefan Sagmeister a jeho rotující billboard pro společnost Levis, New York 2010Designér Stefan Sagmeister a jeho rotující billboard pro společnost Levis, New York 2010

Autor svou cestu začíná v České republice, poté se s ním dostaneme do Evropy, abychom se vrátili zpět, tentokrát do dob socialistické republiky a vypořádali se s tehdejšími budovatelskými nápisy. Pravě obsahová a geografická rozmanitost je poznávací znamení publikace. Dokumentuje situaci v okolí českých silnic, které hyzdí billboardy nevalné grafické úrovně. Komentuje dění v Americe, Velké Británii, ukazuje příklady, které vynikají kvalitativně a zároveň pomáhají. Jedním příkladem za všechny můžeme vyzdvihnout kampaň studentů finské Aalto univerzity v Helsinkách. Ti pomohli skupině mentálně handicapovaných obyvatelů Helsinek najít si vysněnou práci. Nejprve zorganizovali anketu, kde se respondentů ptali, jaké by mělo být jejich vysněné povolání. Výsledky se poté objevily na nosičích reklam v Helsinkách. Kampaň Common Responsibility Campaign měla nebývalý ohlas, práci se podařilo sehnat všem zúčastněným.  

Pouze v určitém momentu v čase, kdy do sebe točící se kolečka správně zapadnou, se ukáže pravé sdělení tohoto proslulého výrobce jeansů.Pouze v určitém momentu v čase, kdy do sebe točící se kolečka správně zapadnou, se ukáže pravé sdělení tohoto proslulého výrobce jeansů.

Kniha je určena zejména studentům, ale dobře poslouží i zájemcům o problematiku veřejného prostoru a (ne)veřejného nakládání s ním. „Design na cestě“ má především inspirovat a ukázat, že tvůrčí práce designéra může přinášet zajímavé a pozitivní výsledky i v oblasti někdy nespravedlivě odsuzované reklamy. Vzory vhodné následování i odstrašující příklady naleznete právě v této knize, která je ke stažení k dispozici na stránkách autora.

Související

Muzeum současně a živě. Severočeské muzeum v Liberci představuje novou vizuální identitu, logo i název
Grafický design

Muzeum současně a živě. Severočeské muzeum v Liberci představuje novou vizuální identitu, logo i název

Jarmila Řehořková - 16. 5. 2024 - 6 min.

Jsou Najbrti každoroční tutovkou? Vizuál 58. ročníku karlovarského filmového festivalu pohledem čtyř odborníků
Grafický design

Jsou Najbrti každoroční tutovkou? Vizuál 58. ročníku karlovarského filmového festivalu pohledem čtyř odborníků

Redakce Czechdesign - 10. 5. 2024 - 4 min.

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců
Grafický design

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců

Redakce Czechdesign - 15. 4. 2024 - 4 min.

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu
Grafický design

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu

Barbora Čápová - 25. 3. 2024 - 11 min.

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru
Grafický design

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru

Tereza Urban - 13. 3. 2024 - 8 min.

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním
Grafický design

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním

Adéla Zahálková - 4. 3. 2024 - 5 min.

výstava czd
SHOP 2025
SHOP Snoubení
job lab 2024