Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Recenze publikace Design na cestě

Grafický design je všude kolem nás. Příklady reklamních balastů mísící se s myšlenkově hodnotnějšími projekty předkládá elektronická publikace Design na cestě. Kdo v tomto boji prozatím vítězí?

To z knihy s největší pravděpodobností nezjistíte. Kniha se širokým tematickým záběrem a poměrně velkou diferencí prezentovaných příkladů vás spíše donutí zamyslet se nad skutečností, jakou roli hraje ve veřejném prostoru designér. A to byl podle všeho jeden ze záměrů autora knihy, grafického designéra Pavla Nogy.

Noga ji věnoval především studentům vysokých škol. Na 65 stranách předkládá současný obraz grafického designu ve veřejném prostoru se všemi jeho klady i zápory. Právě to mají všechny příklady společné, a sice že je můžete potkat na procházce městem nebo na každodenní cestě dopravním prostředkem.

Designér Stefan Sagmeister a jeho rotující billboard pro společnost Levis, New York 2010Designér Stefan Sagmeister a jeho rotující billboard pro společnost Levis, New York 2010

Autor svou cestu začíná v České republice, poté se s ním dostaneme do Evropy, abychom se vrátili zpět, tentokrát do dob socialistické republiky a vypořádali se s tehdejšími budovatelskými nápisy. Pravě obsahová a geografická rozmanitost je poznávací znamení publikace. Dokumentuje situaci v okolí českých silnic, které hyzdí billboardy nevalné grafické úrovně. Komentuje dění v Americe, Velké Británii, ukazuje příklady, které vynikají kvalitativně a zároveň pomáhají. Jedním příkladem za všechny můžeme vyzdvihnout kampaň studentů finské Aalto univerzity v Helsinkách. Ti pomohli skupině mentálně handicapovaných obyvatelů Helsinek najít si vysněnou práci. Nejprve zorganizovali anketu, kde se respondentů ptali, jaké by mělo být jejich vysněné povolání. Výsledky se poté objevily na nosičích reklam v Helsinkách. Kampaň Common Responsibility Campaign měla nebývalý ohlas, práci se podařilo sehnat všem zúčastněným.  

Pouze v určitém momentu v čase, kdy do sebe točící se kolečka správně zapadnou, se ukáže pravé sdělení tohoto proslulého výrobce jeansů.Pouze v určitém momentu v čase, kdy do sebe točící se kolečka správně zapadnou, se ukáže pravé sdělení tohoto proslulého výrobce jeansů.

Kniha je určena zejména studentům, ale dobře poslouží i zájemcům o problematiku veřejného prostoru a (ne)veřejného nakládání s ním. „Design na cestě“ má především inspirovat a ukázat, že tvůrčí práce designéra může přinášet zajímavé a pozitivní výsledky i v oblasti někdy nespravedlivě odsuzované reklamy. Vzory vhodné následování i odstrašující příklady naleznete právě v této knize, která je ke stažení k dispozici na stránkách autora.

Galerie

Další články