Nejspíš jste ani sami nemuseli vyrazit na sever objevovat kouzlo zdejší přírody a designu, abyste na vlastní oči zahlédli jednoduchý batoh s liščím logem. Švédská značka Fjällräven, jež odkazuje k ohroženému druhu polárních lišek, nyní představuje ekologičtější verzi svých klasických batohů, které už dávno nenosí jen švédští školáci a turisté.
Batoh Kånken v sobě spojuje několik důvodů, proč obdivujeme severský design: estetická krása tu jde ruku v ruce s praktičností a nadčasový vzhled je spojen s faktem, že je ušitý z pevného materiálu, který vydrží věky. Batoh, který původně vzniknul kvůli křivým zádům švédských školáků, unese počítač i těžké učebnice, pokud v něm ale nesete jen noviny a svačinu, můžete sepnout jeho popruhy a nést ho třeba jen v ruce. Kånken se tak od roku 1978 stává povinnou výbavou pro lidi, kteří přemýšlejí nad nákupem svého oblečení a doplňků, které není třeba měnit každou sezónu. Proč vylepšovat něco tak funkčního a léty osvědčeného?
Nový batoh Re-Kånken. Foto: Lukas Wagneter. Zdroj: Freshlabels.cz.
Jeden důvod se přeci jen najde a tím je ekologie: je přeci trochu cynické vyrážet na výlety do přírody v něčem, co naši planetu zatěžuje neudržitelnými výrobními procesy. Společnost Fjällräven si to moc dobře uvědomuje a sama sobě klade nelehký úkol, a to opustit svůj základní tábor ještě v lepším stavu, než ho našla. V současné době stojí na špičce nejudržitelnějších firem ve Švédsku a mimo jiné investuje do záchrany polárních lišek, které daly značce její jméno. Ze stejného důvodu uvádí na trh nový batoh Re-Kånken, který se vzpouzí plýtvání s materiály a využívání nebezpečných chemikálií při zpracování vláken.
Představení výroby barveného polyesterového vlákna. Foto: Lukas Wagneter. Zdroj: Freshlabels.cz.
Re-Kånken se od svého staršího bratra liší tím, že není vyroben z nepromokavého vinylonu, ale z recyklovaných PET lahví. Ty byly při výrobě zpracovány v poddajné polyesterové vlákno, které se navíc díky speciální technologii barví již během výroby. Díky ní se při výrobě barveného vlákna spotřebuje výrazně méně vody, energie a použitých chemikálií. A zákazník si odnese víc než jen dobrý pocit: při tomto procesu se barva dostává přímo do jádra příze a nebledne potom tak rychle jako textil, který se barví v barevných lázních.
Instalace: Tomáš Rachunek. Foto: Lukas Wagneter. Zdroj: Freshlabels.cz.
Na prezentaci, kterou v Cafe Jedna zorganizoval Fjällräven ve spolupráci s Freshlabels, se podíleli také studenti z pražské UMPRUM. Instalaci vytvořil Tomáš Rachunek, který chtěl při představení nového batohu zdůraznit, jak nový produkt vyrůstá z hromady plastového odpadu. S pomocí spolužáků tak zaplnil Veletržní palác pytly plnými plastových lahví, které čekají na svůj nový život. Jak ovšem zdůraznil profesor Michal Froněk, vedoucí ateliéru produktového designu a militantní milovník švédského Saabu, v dnešní době se nemůžeme omezit jen na důslednou recyklaci – raději bychom měli dávat přednost produktům z kvalitních materiálů a s nadčasovým designem, aby nám sloužily třeba i déle než naši školní docházku. P. S. Zdravíme věčné studenty.
Tomáš Rachunek se svou instalací pro Fjällräven. Foto: Lukas Wagneter. Zdroj: Freshlabels.cz.