Radost z jednoduchosti a funkčnosti. Svitavy se víc než rok těší z nového loga, jak se s ním sžili místní?

Slogan Informace a vy na Městském informačním centru Svitavy / Merch města Svitavy | Zdroj: Svitavy Slogan Informace a vy na Městském informačním centru Svitavy / Merch města Svitavy | Zdroj: Svitavy

Město Svitavy našlo vloni v květnu svou novou vizuální identitu vzešlou ze soutěže organizované Czechdesignem. Obstál vítězný návrh Markéty Steinert a Jakuba Grubera, který staví na silném konceptu a jazykové hříčce, v praxi? A jak se s identitou sžili místní obyvatelé?

Svitavy a rok poté 

Již před rokem bylo jisté, že předložený vítězný návrh autorů Markéty SteinertJakuba Grubera, jenž je postaven na slovní hříčce – sloganu „a vy“ – přináší velký potenciál hravosti a prostoru pro komunikaci v nejrůznějších situacích. A to se také po více jak roce užívání potvrdilo. „Identita se v praxi osvědčila. Usnadnila tvorbu veškerých materiálů a výstupů. Stačí napsat text daným fontem ve správné barevnosti. Připojit logo nebo název zakomponovat do ‚stavebního kamene‘ ...a vy. Radost z jednoduchosti a funkčnosti,“ hodnotí uplynulou práci s vizuálním stylem Petr Šmerda, vedoucí Městského informačního centra Svitavy. 

Ukázka instagramových příspěvků ve čtvercovém formátu. I díky jednotné komunikaci získal účet svitavského Instagramu ocenění v soutěži Zlatý lajk 2021 a stal se druhým nejlepším účtem v Pardubickém kraji. | Zdroj: SvitavyUkázka instagramových příspěvků ve čtvercovém formátu. I díky jednotné komunikaci získal účet svitavského Instagramu ocenění v soutěži Zlatý lajk 2021 a stal se druhým nejlepším účtem v Pardubickém kraji. | Zdroj: Svitavy

Informovaný občan, spokojený občan

„Je to vizuál, který vysloveně nic nediktuje, proto je implementace v určitém ohledu i trochu intuitivní a dovolí jistou míru kreativity,“ komentuje spoluautorka vizuální identity města Svitavy Markéta Steinert, která komunikaci města založila na jednoduchém a zároveň chytlavém principu a je namířena směrem dovnitř – k obyvatelům Svitav. Ti se podle slov Petra Šmerdy až na úvodní standardní menší negativní vlnu vysloveně kriticky k vizuálnímu stylu nevyjadřovali. 

Merch města Svitavy | Zdroj: Svitavy Merch města Svitavy | Zdroj: Svitavy

„To stejné platí ale i o pozitivních reakcích. Měli jsme dobře připravenou prezentaci – komunikovali jsme příběh loga, aktivně jsme občany zapojili do procesu a průběžné je informovali o soutěži. Z toho mi plyne, že spokojený občan je informovaný občan. Nedali jsme prostor na nepodložené závěry, spekulace, diskuze apod.,“ pokračuje Šmerda a neskrývá pocity zadostiučinění a nešetří chválou i svých kolegů na radnici, kteří se úkolu komunikace nového vizuálního stylu zhostili s největší poctivostí.

Ukázka titulních stran tištěného zpravodaje města Svitavy | Zdroj: Svitavy Ukázka titulních stran tištěného zpravodaje města Svitavy | Zdroj: Svitavy

Město s lehkostí komunikuje veškeré své PR situace a projekty a na sociálních sítích používají grafiky s piktogramy vždy s ohledem na danou situaci. Také vznikla již řada slovních spojení – Svitavy a zdraví, Svitavy a lidé, Pivní slavnosti a vy. Kde se město v komunikaci poučilo, bylo u příležitosti vydání tištěného zpravodaje města. „První vydání bylo v provedení Naše město a vy. To velmi napadala opozice i veřejnost, že to vypadá, že vyvolení mají svoje město a zbytek jsou občané, nepotřební VY. Proto jsme od toho ustoupili a dále nese název Naše město v barevnosti a fontu dle grafického manuálu.

Svitavští Svitaváci 

A co říkají na vizuální identitu samotní místní? Ptali jsme se i svitavských rodáků, kteří se do města pravidelně vrací.

„Moc se mi nelíbí barvy, tato kombinace letěla před 20 lety, diskutabilní je rovněž použití dvou typů bezpatkových fontů v jednom řádku. Celkově to ale není špatné, slogan Svitavy a vy je chytlavý, hodnotí úspěšný svitavský spisovatel a ilustrátor Martin Sodomka.

Merch města Svitavy | Zdroj: Svitavy Merch města Svitavy | Zdroj: Svitavy

Svým příspěvkem okomentoval vizuální identitu i Lukáš Brýdl ze Svitav, který naopak modro-zelenou kombinaci kvituje. „Myslím si, že nová vizuální identita města Svitavy je skvělá. Volba barev dobře odkazuje na typické prvky Svitav – řeku Svitavu a krásnou zelenou přírodu obklopující město. Proto čistota a jednoduchost vítězného vizuálu k městu sedí. Myslím, že to potvrzuje i fakt, že nová identita byla veřejností z větší části přijata, nevnucuje se, a přesto je vidět. Za zásadní považuji také to, že je uživatelsky přívětivá, dokážou s ní dělat jak profi grafici, tak i úřednice na městském úřadě a výsledek nebije do očí. Jednoduchost identity je přidaná hodnota, vypadá stejně dobře na hlavičkovém papíře jako na dresech sportovních oddílů nebo městském navigačním systému.“ 

Příklad aplikace vizuální identity na doprovodné grafice kulturních akcí | Zdroj: SvitavyPříklad aplikace vizuální identity na doprovodné grafice kulturních akcí | Zdroj: Svitavy

Malíř Adam Kašpar, svitavský rodák, hodnotí zase pozitivně funkčnost a jednoduchost nového vizuálu. „Ať už se podívám na web, nebo tiskoviny, je určitě dobře, že mají stejné vizuální jmenovatele, celé je to nenásilné a oku příjemné.“ Postrádá však záblesk něčeho, co by bylo opravdu jedinečného. „Nemyslím koncepci vizuálu se slovní hříčkou ...a vy, ta je skvělá, spíš opravdu jen design. Třeba i dráždivého a jedinečného pro Svitavy jako takové,“ uzavírá Adam Kašpar.

Více jak rok zažitou vizuální identitu města Svitavy zpětně hodnotí také Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, pod níž se soutěž pořádala jako uzavřená a jednokolová. „Vizuál vystihuje Svitavy jako aktivní, dynamické a živé město, se kterým jsou obyvatelé dobře ztotožněni. Těší mě, že nová identita dokáže naplňovat svůj potenciál.

Související

Ne každé město potřebuje nové logo, říká grafická designérka Markéta Steinert
Grafický design

Ne každé město potřebuje nové logo, říká grafická designérka Markéta Steinert

Tereza Urban - 19. 10. 2021 - 2 min.

Kontroverzní logo Prahy 3 se osvědčilo. Jak fungovaly tři čárky během pandemického roku?
Grafický design

Kontroverzní logo Prahy 3 se osvědčilo. Jak fungovaly tři čárky během pandemického roku?

Tereza Bíbová - 5. 4. 2021 - 10 min.

Roztančená Chrudim. Město představuje nové logo a vizuální identitu od Markéty Steinert
Grafický design

Roztančená Chrudim. Město představuje nové logo a vizuální identitu od Markéty Steinert

Jarmila Řehořková - 26. 1. 2021 - 5 min.

Svitavy v novém. Zpovídáme královnu vizuálních identit Markétu Steinert, autorku vítězného návrhu
Grafický design

Svitavy v novém. Zpovídáme královnu vizuálních identit Markétu Steinert, autorku vítězného návrhu

Tereza Bíbová - 17. 6. 2020 - 9 min.

Cimrmanovsky dokonalý rým. Město Svitavy představuje novou vizuální identitu
Grafický design

Cimrmanovsky dokonalý rým. Město Svitavy představuje novou vizuální identitu

Markéta Mazalová - 1. 5. 2020 - 7 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024