Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Hlavní cenu v mezinárodní soutěži Best in Design si tento rok odnesl Ondřej Pechal. | Zdroj: Zlin Design Week Hlavní cenu v mezinárodní soutěži Best in Design si tento rok odnesl Ondřej Pechal. | Zdroj: Zlin Design Week

Radiátor nemusí být archaistický. Zpovídáme studenta ČVUT, který zvítězil v soutěži Best in Design

Hlavní cenu v mezinárodní soutěži Best in Design si tento rok odnesl Ondřej Pechal, student 2. ročníku magisterského studijního programu Design na Fakultě architektury ČVUT v Praze. Jak zpětně hodnotí průběh soutěže, kdo jsou jeho vzory nebo jakou roli hraje dobře zpracovaná prezentace produktu?

Důraz na životnost

Jak vznikal radiátor Edudant? Proč jste použil právě litinu?

ONDŘEJ: Litinové radiátory vynikají svojí životností i tepelnými vlastnostmi. Navzdory tomu je dneska nabídka trhu v tomto směru omezená a litinové radiátory jsou vnímané spíše jako archaistické, což je podle mě možná škoda. Zároveň pro mě práce s litinou představovala určitou výzvu, jelikož vyžaduje citlivý sochařský přístup, ale prostor pro vyjádření je úzce definován technickými, výrobními a funkčními nároky. Při samotném procesu jsem pak nejvíce pracoval s clayem a soustavou zrcadel, pomocí které jsem si vždy zmnožil svůj výtvor, abych ověřil jeho vyznění v sérii.

První místo kategorie Product & Industrial Design obsadil Ondřej Pechal s litinovým radiátorem Edudant. | Zdroj: Zlin Design WeekPrvní místo kategorie Product & Industrial Design obsadil Ondřej Pechal s litinovým radiátorem Edudant. | Zdroj: Zlin Design Week

Co vám dala soutěž Best in Design? Bylo těžké si svoji práci obhájit před porotou?

ONDŘEJ: Ocenění vnímám jako ujištění v tom, že má moje práce a vynaložené úsilí smysl. To je pro mě o to důležitější právě teď, kdy mě čeká konfrontace s praxí po opuštění školy. Obhajoba samotná byla pro mě ve finále spíše příjemná, možná i díky tomu, že jsem nepodcenil její přípravu.

Máte nějaký svůj vzor? Koho práce se vám líbí, v Česku i ve světě?

ONDŘEJ: Asi mě nenapadá nikdo v oboru, koho bych vyloženě pokládal za svůj vzor. Líbí se mi, když někdo dělá svou práci poctivě a se zápalem. I proto jsem třeba rád za každou příležitost, kdy můžu navázat spolupráci s řemeslníky.

Policový systém Francimór nevyžaduje k sestavení žádné nářadí a dá se snadno adaptovat pro potřeby konkrétního uživatele. Vlis jdoucí napříč každou policí slouží jako výztuha plechových polic. Lze do něj ale také schovat jednoduchý dřevěný systém příslušenství, kam lze libovolně umisťovat například zarážky na knihy, stojánky na šperky či sluchátka aj. | Zdroj: Ondřej PechalPolicový systém Francimór nevyžaduje k sestavení žádné nářadí a dá se snadno adaptovat pro potřeby konkrétního uživatele. Vlis jdoucí napříč každou policí slouží jako výztuha plechových polic. Lze do něj ale také schovat jednoduchý dřevěný systém příslušenství, kam lze libovolně umisťovat například zarážky na knihy, stojánky na šperky či sluchátka aj. | Zdroj: Ondřej Pechal

Absence zpětné vazby

Co byl hlavní důvod, proč jste se do soutěže přihlásil?

ONDŘEJ: V soutěži jsem hledal dodatečnou zpětnou vazbu. Hodnocení designu totiž vnímám ze zkušenosti ze studií jako poměrně problematickou záležitost. Jednak je to z větší či menší části otázka subjektivního pohledu, ale hlavně mám pocit, že se o hodnocení prací u nás na škole málo mluví a zpětná vazba nezřídka končí akorát u archu se známkami.

Jak se proměnila vaše práce v době koronavirové pandemie?

ONDŘEJ: Naštěstí mě pandemie zachytila akorát v závěrečné fázi studia, kdy už jsem měl za sebou téměř veškeré praktické i teoretické předměty. K možnostem dálkové ateliérové výuky designu jsem byl zpočátku skeptický, ale nakonec se ukázalo, že to může fungovat velice dobře. V některých ohledech bych dokonce řekl, že i lépe, než to fungovalo do té doby osobní formou ve škole. Nepřekvapilo by mě, kdyby se v některých ateliérech u nás na škole nadále ujala kombinovaná forma konzultací, třeba jednou za dva týdny osobní, jinak online.

Nabíječka Urban Charger pro elektromobily je navržena pro umístění v již definovaném urbánním prostředí a měla by usnadnit adaptaci technologie v širší společnosti. Důraz je kladem na ergonomii obsluhy, interakci nabíjecího místa s okolním prostředím a technologicko-výrobní nároky. | Zdroj: Ondřej PechalNabíječka Urban Charger pro elektromobily je navržena pro umístění v již definovaném urbánním prostředí a měla by usnadnit adaptaci technologie v širší společnosti. Důraz je kladem na ergonomii obsluhy, interakci nabíjecího místa s okolním prostředím a technologicko-výrobní nároky. | Zdroj: Ondřej Pechal

Jste designér na volné noze. V čem spatřujete výhody „pracovat sám na sebe“?

ONDŘEJ: Do teďka jsem byl primárně na plný úvazek student, takže freelancing jsem neměl možnost doopravdy poznat a necítím se proto kompetentní pro posuzování jeho výhod a nevýhod. Možná za pár let. 

Radiátor Edudant, který jste přihlásil do Best in Design, je vaše absolventská práce na ČVUT. Co plánujete po studiu?

ONDŘEJ: Není tomu tak, Edudant je můj klauzurní projekt z předešlého semestru. Svou diplomovou práci aktuálně dokončuji a věnuji se v ní návrhu konceptu autonomního autobusu pro 30. léta 21. století, který vyplní mezeru mezi rychlodrážní síti a sdílenými městskými vozy. Po prázdninách bych rád vyrazil na zahraniční pracovní stáž načerpat zkušenosti z praxe, naučit se jazyky a zároveň poznat, jak se žije jinde.

AEB_30: Ve své diplomové práci se zabývám návrhem autobusu pro třicátá léta 21. století. Ten je vybaven elektrickým pohonem a autonomním řízením. V dopravní síti budoucnosti by měl vyplňovat mezeru mezi rychlodrážní dopravou a flotilami autonomním sdílených městských vozů. | Zdroj: Ondřej PechalAEB_30: Ve své diplomové práci se zabývám návrhem autobusu pro třicátá léta 21. století. Ten je vybaven elektrickým pohonem a autonomním řízením. V dopravní síti budoucnosti by měl vyplňovat mezeru mezi rychlodrážní dopravou a flotilami autonomním sdílených městských vozů. | Zdroj: Ondřej Pechal

Plány s výhrou

Máte nějaký sen, který byste si chtěl splnit?

ONDŘEJ: Bude to možná znít jako klišé, ale chtěl bych se hlavně věnovat věcem, které mě budou bavit a budou mi dávat smysl. A ideálně zabezpečí mě a časem i rodinu.

Jak hodláte naložit s výhrou v Best in Design?

ONDŘEJ: Určitě si ji odložím stranou a časem ji využiji na cestování. To je pro mě velkým zdrojem inspirace i energie a už se nemohu dočkat, až bude pandemické období za námi a bude možnost zase volně cestovat.

Grilík díky důmyslné skládací konstrukci nabízí vysoké pohodlí při grilování a zároveň se dá snadno vzít téměř kamkoliv. Pro tyto účely je vybaven odolnou uzavíratelnou konstrukcí a systémem popruhů, které umožňují jeho pohodlnou přepravu různými způsoby. | Zdroj: Ondřej PechalGrilík díky důmyslné skládací konstrukci nabízí vysoké pohodlí při grilování a zároveň se dá snadno vzít téměř kamkoliv. Pro tyto účely je vybaven odolnou uzavíratelnou konstrukcí a systémem popruhů, které umožňují jeho pohodlnou přepravu různými způsoby. | Zdroj: Ondřej Pechal

Důraz na prezentaci produktu

Je něco, co byste poradil soutěžícím pro příští ročník Best in Design?

ONDŘEJ: Podle mě je nejdůležitější být důsledný a věnovat patřičnou pozornost každé fázi práce. Výsledný produkt může fungovat jedině, když všechny dílky zapadnou hladce do sebe. Co mám ale pocit, že se občas trošku opomíjí, je volba adekvátní formy prezentace pro dané publikum. Jiný přístup vyžaduje prezentace pro odbornou porotu v soutěži, jiný obhajoba ve škole a úplně jiný třeba příspěvek na sociální sítě. To bych tedy doporučil nepodcenit.

Instalace vznikla pro potřeby prezentace semestrálních prací a vzešla jako vítězná z interní soutěže v ateliéru Streit/Polák. Využívá denního protisvětla, které zdůrazňuje linie a kvality objektů z foukaného skla. Zároveň schovává rušivé okolí ve stínu a přitahuje pozornost diváka. | Foto: Tomáš PolákInstalace vznikla pro potřeby prezentace semestrálních prací a vzešla jako vítězná z interní soutěže v ateliéru Streit/Polák. Využívá denního protisvětla, které zdůrazňuje linie a kvality objektů z foukaného skla. Zároveň schovává rušivé okolí ve stínu a přitahuje pozornost diváka. | Foto: Tomáš Polák

Další články