Již více než rok žijeme ve strachu a nejistotě v důsledku koronavirové epidemie. Lidé nemají strach pouze o zdraví svých nejbližších, ale taky o své příjmy. Situace tak nepomáhá ani českým výrobcům a firmám, kteří dennodenně bojují o přízeň zákazníků. Níže jsme vyzpovídali čtveřici výrobců, kterou hrdě zastupujeme v CZECHDESIGN Shopu, jak vnímají dopady epidemie. O názor se s námi podělili zástupci Českého porcelánu Dubí, studia Smyssly, Whoop.de.doo a design studia Qubus.
Koronavirová epidemie, která se dotýká každého z nás, zanechává své nenávratné stopy taky u podnikatelů a firem, kteří museli na vzniklou situaci rychle reagovat. Jdou i menší čeští výrobci po vzoru renomovaných firem a mění své zavedené obchodní strategie, nebo se se vzniklou situací vyrovnávají jinak?
Některé firmy se již více než rok potýkají se snížením svých tržeb, ať už v důsledku omezení pultového prodeje, úbytku turistů nebo zavření hranic. To potvrzuje i Martin Balazš z Českého porcelánu Dubí: „Tržby klesly ve 2. čtvrtletí 2020 celkově o cca 20 % a tento propad se nepodařilo ve zbytku roku dohonit. Propad byl v tuzemsku téměř 40 %, avšak v druhé polovině roku došlo k určitému oživení vývozu, které celkový propad tržeb snížilo.“
Hrnek Praha CZECHDESIGN, výroba Český porcelán Dubí | Foto: Simona Velechovská
Naopak jiné výrobce podržela místní komunita, která začala své finance investovat do lokálních výrobků a podporovat tak český design. „Výroba všech produktů značky Whoop.de.doo probíhá výhradně v České republice, díky tomu jsme naštěstí nemuseli omezovat dodávky během pandemie a mohli se věnovat prodeji. Ve srovnání s předchozím obdobím jsme dokonce zaznamenali i zvýšení tržeb,“ popisuje designérka Anna Marešová, která vidí velkou výhodu v lokální produkci.
Změna zájmu
V reakci na situaci se u hodně výrobců změnila také klientela. Některým chyběla přítomnost turistů, jiným naopak pomohli místní. Silvia Straková ze Smyssly říká: „Máme vysoké procento vracejících se zákaznic, ale přichází k nám i mnoho nových. Velmi nás to těší, protože nákup kosmetiky bez předchozí zkušenosti a bez možnosti vyzkoušení může být dost riskantní krok. Ale u nás se vyplatí.“
Noví klienti s novými tužbami proměnili také prodej trvale oblíbených výrobků, které vystřídaly jiné. Zákazníci častěji sáhli po zavedených předmětech než po nevyzkoušených novinkách. Josef Tomšej z Qubus to vidí takto: „Online prostředí způsobilo, že se prodává menší, levnější a dobře odprezentovaný, jasný a srozumitelný sortiment.“ Do pozadí se tak dostaly dražší výrobky, které si zákazníci velmi rádi před koupí prohlédnou naživo. S Josefem Tomšejem souhlasí také Martin Balazš z Českého porcelánu Dubí, který dodává: „Co se týče produktů, tak jsme cítili jisté oživení zájmu o náš standardní porcelán s cibulovým vzorem, ale i o další výrobky, určené hlavně ke stolování, jako například talíře. Naopak o nové inovované produkty byl zájem menší.“
Venušiny kuličky classic bílé Whoop•de•doo | Zdroj: shop.czechdesign.cz
Opakem může být Whoop.de.doo, které dokázalo i během tíživé situace uvést nový produkt, a to menstruační kalíšek, který pomohl značce oslovit další cílovou skupinu a vzbudil velký zájem u mladších zákaznic. „Zatímco u Venušiných kuliček a vibrátoru není možné využít některé typy reklam, protože se jedná o erotické pomůcky, kalíšek nám otevřel cestu rozšířit značku Whoop.de.doo mezi další okruh spotřebitelů. Díky kalíšku jsme začali komunikovat další téma, a tím je menstruace,“ popisuje Anny Marešová.
Zákazník na prvním místě
Všichni dotázaní museli přehodnotit svou strategii prodeje. Někteří se zaměřili na internetový prodej přes vlastní inovované e-shopy, jiní začali více exportovat do zahraničí či navazovat nové spolupráce. Silvia Straková ze Smyssly komentuje: „Chodí nám hodně nabídek na navázání spolupráce, ale vybíráme opatrně, tak, abychom se neodklonili od naší původní strategie a celkového konceptu značky.“
Produkty od Smyssly | Zdroj: archiv Smyssly
Mezi dotázanými se našli i takoví, kteří pružněji reagovali na nemožnost poznat své zákazníky naživo a snažili se jim být i tak nablízku. „Nadšení z nastálé situace jsme přetavili ve snahu nezklamat, poznat a nechat se poznat; jestliže jsou naše obchody zavřeny a možnosti omezeny, snažíme se být o to víc otevření v komunikaci a opravdu, každý zákazník má u nás neomezený prostor,“ říká Josef Tomšej z Qubus.
Podobný přístup jako studio Qubus zvolila taky Anna Marešová, která se svým týmem spustila podcastovou sérii se zaměřením na ženskou intimitu, „Přiznej barvu“. „Ukazujeme nejen svým posluchačům a posluchačkám, že je možné o intimních tématech přirozeně mluvit, současně jim dáváme možnost poznat, jak se nestydět a některé problémy řešit,“ popisuje Anna Marešová, která ve svých podcastových sériích vyzpovídala zajímavé hosty jako zpěvačku Tonyu Graves, komičku Adélu Elbel, herečku Petru Nesvačilovou nebo gynekoložku Petru Vrzáčkovou.
Menstruační kalíšek classic Whoop•de•doo | Zdroj: shop.czechdesign.cz
A jak to celé dopadlo?
Při konečném zhodnocení minulého roku, který byl pro podnikatele plný překážek a výzev, se většina shoduje, že nakonec se z podivného roku stal jeden z úspěšných. Rovina úspěchu nemusí být měřena pouze v navýšení tržeb, ale taky v přehodnocení svých požadavků, oslovení nové klientely nebo změnění stávající strategie. Na druhou stranu mnoho firem postihly ztráty, ať už dílen, pracovníků nebo financí, které se velmi těžko podaří napravit.
„Bohužel nic pozitivního pro naši firmu z hlediska covidu nevidíme a naopak se obáváme trvalejšího poklesu v turistickém ruchu a s tím souvisejícím sníženým zájmem o dárkové předměty, mezi něž řada našich výrobků patří,“ přiznává Martin Balazš z Českého porcelánu Dubí.
Silvia Straková ze Smyssly komentuje vzniklou situaci takto: „Covid nám sebral jakékoliv pozůstatky iluzí o tom, že stát nás v době krize podrží. My jsme měli to štěstí, že náš byznys nebyl přímo zasažený vládními opatřeními, tak jako gastro průmysl nebo služby, uzavřeli jsme sice naši kamennou prodejnu, čímž jsme přišli o nemalou část našich obratů, ale nebylo to pro nás likvidační.“
Vlevo mýdla od Smyssly, vpravo Hedvábný hydratační krém od Smyssly | Zdroj: archiv Smyssly
Váza LOVE - golden touch od Jakuba Berdycha pro studio QUBUS | Zdroj: shop.czechdesign.cz
Rok, který se podobal spíše katastrofickým filmům než realitě, v nás všech ovšem zanechal spíše negativní pocity, které sdílí také Josef Tomšej ze studia Qubus: „Minulý rok nám vzal hned několik řemeslníků a dílen. Je to katastrofa v malém formátu, moc nás to mrzí. Dal nám mnoho, upřímně, nestabilní prostředí nám svědčí. Přesto raději bychom zakrněli v konformním prostředí minulých let. Ztracené životy, neštěstí mnoha lidí a současná institucionální krize se s interními ději, přínosy a zkušenostmi našeho studia nemohou srovnávat.“