Vyloženě smutek přepadne člověka, který se vydá podívat, jak tradiční Slezákovy závody oslavili svých 111 let existence. Výrobce kovového ohýbaného nábytku z Bystřice pod Hostýnem je vlastně v ideální situaci. Produkty, které mají v rodném listu zapsané datum narození našich babiček, jakoby vůbec nezestárly. Není třeba žádná výrazná aktualizace ani facelift. Stolky, křesla nebo židle vzniklé hlavně ve 30. letech jsou nadčasové a krásné. Je proto škoda, že se firma uchýlila do technického zázemí vily Tugendhat, kde návštěvníkovi nepříliš invenčně prezentuje nábytek, který dnes v reedici prodává. Vsadit na moravskou perlu funkcionalismu, na jejíž návštěvu se čeká měsíce, nebyl určitě špatný nápad. Projdou tudy stovky a stovky lidí. Lokace a forma však výsledný dojem nakonec bohužel kazí. Možná by se Slezákovy závody mohly inspirovat u svých kolegů ze stejného městečka, jak na promo a marketing. TON to totiž umí perfektně.
Na piedestal českého designu se už několik let snaží dostat i značka Pietro Filipi. Ač volbou jména záměrně mate a evokuje představy o oblecích a košilích navržených kdesi v Itálii, skutečnost je naprosto jiná. Česká firma jako poleno, chtělo by se říct, a to i se všemi nešvary. Tradiční textilní průmysl je v troskách, doby, kdy bylo Brno srovnáváno s Manchesterem, jsou dávno pryč. Lidé z Pietro Filipi však dokázali, že i česká oděvní firma může mít drive a styl. Starší spolupráce s Hanou Zárubovou, Jakubem Polankou a teď i miláčkem pražské mondény Ivanou Mentlovou jsou zářezy, které fungují, stejně můžeme tleskat modelům představeným na aktuálním pražském fashion weeku. Zkuste se ale podívat na běžně dostupnou kolekci na webu a v obchodech. Tady funguje PR na jedničku, produkt ale bohužel pokulhává. Snad se noví majitelé pustí po novém logu od Najbrtů i do kompletní obrody střihů a stylů, které obstojí v roce 2019. A abyste obstáli dnes, nemusíte vždy vše vymýšlet od nuly. Můžete třeba navázat na něco, co vzniklo již před sedmdesáti lety. Výstavu Ascher – šílený hedvábník jsme v UPM bohužel ještě neviděli, za srdce nás však okamžitě chytla kolekce studentů Pavla Ivančice z UMPRUM. Ti Ascherovi látky pomyslně přenesli přes uběhnuvší desetiletí do dnešní doby a předvedli je nejprve v rámci Artsemestru. Původní látky, které v rámci semestrálního úkolu dostali k dispozici od potomka Ascherů, mladí návrháři zpracovali a vytvořili z nich oděvy podle sebe. Nyní je série modelů k vidění v UPM pod názvem Ascher Challenge a hezky ilustruje, že staré a nové se může prolínat a vzájemně se posunovat na novou úroveň.
U módy ještě zůstaneme a znovu budeme obdivně chválit. V rámci březnové edice pražského fashion weeku se Zuzana Kubíčková opět vydala do netradičního prostředí a po loňské přehlídce v Rudolfinu zavedla diváky do ještě zajímavější lokace - prezidentského apartmá hotelu Four Seasons. Modelkám přiřkla role studentek internátní školy a před přihlížejícími je nechala, ať si češou navzájem vlasy, hrají na piano, nebo stelou postel. To vše samozřejmě v koketně vyzývavých modelech z hedvábí a krajky. Na rozdíl od rutinní a předvídatelné módní přehlídky je tohle emocemi nabitý koncept, kde možná oděvy nehrají hlavní roli, ale pozornost si nakonec vyslouží mnohem větší. Tenhle zážitek vás zkrátka jen tak nepustí. A design, ten je přeci často hlavně o emocích. O tom ví své i zakladatelé Designbloku a agentury Profil Media. Design popularizují svým vlastním stylem už pěknou řádku let a součástí toho je i předávání cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle. Letošní večer pak dokázal u většiny v sále vzbudit emoce hlavně pozitivní. Zásluhu na tom měli hlavně moderátoři večera, nekorektní Jiří Konvalinka a Jan Vejražka, coby kapela Mutanti hledají východisko. Efektně i efektivně se jim podařilo vybruslit z nástrah formátu ceremoniálu s mnoha kategoriemi a český design televiznímu divákovi naservírovat adekvátně drze a vtipně. Navrch je třeba zmínit i cenu pro grafického designéra roku, kterým se stala Veronika Růt Nováková, propagátorka omezení vizuálního smogu ve městech a tvůrkyně návodného manuálu. Přesně takoví designéři by měli okupovat mediální prostor a podobné ocenění jim v tom může pomoci. Tleskáme vítězům a palec nahoru moderátorům. V dubnu je samozřejmě nutností objevit se aspoň na pár dní v Miláně na Salone del Mobile. Chybět tam také nebudeme a jsme moc zvědaví na to, jak si v konkurenci letos povedou české značky. Vy nezapomeňte na Hit Hitu podpořit projekt Textile Mountain, ještě stále zbývá několik dní do konce. A rozhodně doporučujeme sledovat výsledky soutěže Nejkrásnější kniha roku, bude to určitě stát za to! Tak příjemné jarní dny s českým designem.Výstava ke 111 letům firmy Slezákovy závody ve vile Tugendhat. Zdroj: Idealab
Aktuální kolekce šatů firmy Pietro Filipi Zdroj: Pietro Filipi
Pohled na prezentaci kolekce POP Zuzany Kubíčkové. Foto: Daniela Pilná
Předávaní cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle. Zdroj: Profil Media