Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Brož - - E. Eisler, foto: wave.rozhlas.cz Brož - - E. Eisler, foto: wave.rozhlas.cz

Publikace Petry Matějovičové odkrývá pracovní i soukromý život Evy Eisler

Kdo by neznal Evu Eisler? Přední osobnost naší umělecké scény, designérku, architektku, návrhářku netradičně pojatých šperků, kurátorku a v neposlední řadě pedagožku Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. To vše je známo, ale jaká byla její cesta k této téměř ikonické pozici na scéně našeho (a je nutno říct i světového) designu?

Pracovní a částečně i soukromý životní příběh E. Eisler odkrývá monografická publikace Petry Matějovičové, lakonicky nazvaná Eva Eisler. Publikace vydaná nakladatelstvím Arbor Vitae, vzniknuvší ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem, patří do série Design, Profily, Osobnosti a vy byste jí určitě měli věnovat pozornost. Proč?

Jednoduchost, jasnost, čistota

Dvojjazyčná (anglicko/česká) publikace je velmi poutavě a zároveň kultivovaně napsaná, doplněná střízlivou grafickou úpravou, která koresponduje s charakterem tvorby umělkyně, o níž pojednává. Nutno říci, že ani text, ani grafika neexhibuje a vytváří tak kompaktní dílo, jakých je na našem trhu stále nedostatek. S touto jednoduchostí, jasností a čistotu se v třísetstránkové publikaci s měkkou vazbou, podařilo pracovat přednímu grafikovi Umprum muzea Štěpánu Malovcovi.  (připomeňme např. knihu Design v českých zemích 1900-2000)

Publikace Eva Eisler, Petra Matějovičová, Arbor vitae a Umprum muzeum, foto: www.designbuy.czPublikace Eva Eisler, Petra Matějovičová, Arbor vitae a Umprum muzeum, foto: www.designbuy.cz

Příběh/y

Překvapivě čtivá kniha opravdu zaujme. Cesta Evy Eisler počíná stoupat vzhůru v době, kdy to pro naše umělce nebylo téměř možné. Prosadila se v New Yorku už v 80. letech a ačkoli sama z politických důvodů nemohla dostudovat UMPRUM, začala v Americe přednášet na prestižních vysokých školách designu a umění, Parsons School of Design a na School of Design v Rhode Island. Její tvorba návrhů interiérů, designu, autorských šperků i výtvarného umění je dnes v mnoha významných světových institucích a sbírkách současnosti, např. například v Brooklynském muzeu umění, Muzeu designu Cooper-Hewitt, Muzeu umění a designu a Metropolitním muzeu umění v New Yorku, Galerii Renwick ve Washingtonu DC, Muzeu výtvarných umění v Montrealu, Bostonu a Houstonu, Pinakothek der Moderne v Mnichově a dalších.

E. Eisler, foto: instagram.comE. Eisler, foto: instagram.com

Šperk jako prostředek komunikace

Mezinárodně uznávaná tvorba Evy Eisler je charakteristická minimalistickým pojetím, což autorka vnímá jako zkratku, kdy „člověk obnaží svoji myšlenku až na kost“.  A ačkoliv se Eva Eisler nevěnuje pouze tvorbě šperků, ale i designu a architektury, publikace Petry Matějovičové se věnuje podrobně převážně jim. Šperky Evy Eisler nabízí příležitost k rozvíjení myšlenkových konceptů, nepůsobí jako hotová díla, spíš jako univerzální idee, kdy na malé ploše šperku zkoumá prostorová řešení. Tyto nositelné objekty často zasluhují hlubší pohled, než jakého se jim dostává, často stojí na pomezí provokace a ozdoby. Pro Evu Eisler je šperk symbolem postoje, životní filosofie, prostředkem komunikace a nositelem obsahu.

Náhrdelník (TON série) - E. Eisler, foto: foxgallery.czNáhrdelník (TON série) - E. Eisler, foto: foxgallery.cz

K.O.V.

Od roku 2007, po návratu do ČR, se Eva Eisler stává vedoucí ateliéru K.O.V. na pražské Umprumce, kde působí dodnes.  K.O.V. – koncept – objekt – význam – zdůrazňuje absenci materiálové či jiné specializace a toto pojetí ateliéru výrazně zdůraznilo interidisciplinaritu tvorby umělce/designéra. Hybnou silou ateliéru se stal důraz na formu uměleckého projevu a v jejím rámci na definování struktur, které stejnou měrou vyhoví autorskému originálu i designérské tvorbě. V takovém pojetí ateliéru by se mohli ostatní vedoucí, nejen na ateliérech pražské Umprum, velmi dobře inspirovat.  

Šperk je jen začátek
nebo konec věty

Znovu je ale nutno zdůraznit, že Eva Eisler se nevěnuje pouze šperku. Jak sama říká v loňském rozhovoru pro CZECHDESIGN : „Nebaví mě donekonečna vysvětlovat, že se pohybuji mezi volným uměním, designem a architekturou a šperk je jen začátek nebo konec věty, kterou se snažím říct. Nevidím rozdíl mezi designérem a člověkem, který dělá volné umění. Pokud je jeho dílo kvalitní a stojí na nějaké myšlence, pak ho nemusím kategorizovat. (…)Mám pocit, že ve světě se mi už podařilo tyhle hranice zbourat, u nás ale pořád existují.

Venuše - E. Eisler, foto: wave.rozhlas.czVenuše - E. Eisler, foto: wave.rozhlas.cz

Publikace příběh Evy Eisler představuje s určitým přesahem, nabízí srovnání, nenásilně zasazuje její tvorbu i různé peripetie do historického i společenského kontextu. Nepoučuje, ale nabádá k dalšímu studiu a zkoumání propletených osudů umění a designu. (Ty jsou v podstatě vždy příběhy lidí, jež je vytváří.) Vše pak doplňují bohaté celostránkové fotografie ilustrující text. Chronologické rozdělení do pěti kapitol doplňují souhrnná data, bibliografie a zastoupení ve sbírkách v závěru publikace. Takže vzhůru do toho, zkoumání minimalistického designu i osobnosti Evy Eisler je velmi inspirativní.

--------------------------

Eva Eisler, autor: Petra Matějovičová, nakladatel: Arbor Vitae spolu s Umprum muzeem, 2005, grafika: Štěpán Malovec

Galerie

Další články