První prezidentský přešlap. Leden pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Czechdesign. | Foto: Štěpánka Piskáčková Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Czechdesign. | Foto: Štěpánka Piskáčková

Leden ovládly prezidentské volby. Nešlo jim uniknout, pohltily veřejný prostor i každý obývací pokoj. A pochopitelně se týkaly i designu a architektury. V Czechdesignu jste si mohli přečíst, jak se kandidáti oblékají nebo komu se povedla vizuální kampaň. A vítězem se stal Petr Pavel.

Příliš velká horlivost

Nadšení z výsledku prezidentské volby ale zkazilo hned na pódiu ve Foru Karlín jedno na první pohled bezvýznamné oznámení. Architektem, kterého pár minut po sečtení finálních výsledků oznámila nově zvolená hlava státu jako svého dvorního spolupracovníka, se stal Josef Pleskot. Všeobecně uznávaný a respektovaný architekt samozřejmě není vůbec nevhodná volba. Problém je, že někdo, kdo určuje podobu tak důležitého místa, jako je Pražský Hrad, nevzejde také z výběrového řízení, jako přirozeně požadujeme i u jiných veřejných zakázek. Dost možná by opět se svým konceptem vyhrál (Pleskot se podílel na renovacích Hradu už v 90. letech) možná by ho ale trumfla mladší generace, která by dokázala vnést do historických prostor čerstvý vzduch a energii. Ostatně přesně v to jsme s Petrem Pavlem na Hradě všichni doufali. Tato volba „na jistotu“ bohužel zatím nadšení z odvahy nebudí.

Jelení příkop – převažujícím pohledovým materiálem uvnitř průchodu je ostře pálená režná tmavě červená cihla. | Zdroj: praguecityline.czJelení příkop – převažujícím pohledovým materiálem uvnitř průchodu je ostře pálená režná tmavě červená cihla. | Zdroj: praguecityline.cz

Kam se ztratili?

Jestli Hrad umí Pleskot, nabízí se parafráze, že výstavy designu umí Adam Štěch (aktuálně připravuje výstavy pro Moravskou galerii v Brně, Winternitzovu Vilu nebo milánské Triennale ve spolupráci s Českými centry, včetně výstavních aktivit projektu Okolo). Jeden z nejúspěšnějších kurátorů designu je už několik let na roztrhání a objem jeho aktivit zaslouží respekt. Stejně jako penzum kontaktů a známostí po celém světě. Jenže z uměleckých škol každý rok vyjde několik dalších absolventů kurátorských studií nebo Dějin umění. Narazit na jejich práci ale téměř nejde. Státní instituce ani muzea s novými jmény nespolupracují a mladí kurátoři tak nemají moc šance ukázat, jak vidí design jejich generace. Chyba je dost možná i na jejich straně a nezbývá jim než trpělivě budovat síť důležitých vazeb. Jenže právě to, kdo a jak výstavy designu představuje, tedy kurátoruje, jaká vybírá jména, jakým způsobem přemýšlí nad kontextem i architekturou prezentace, je pro diváka zásadním vodítkem, kterým si k oboru vytváří vztah. Limitovat se v českém prostředí na osvědčená jména je oblíbené a zrádné zjednodušení práce. Jestli říkal Masaryk „Nebát se a nekrást“, apelujeme na pořadatele výstav, ať platí „Nebát se a neznámá jména pozvat“! 

Adam Štěch se zabývá designem, architekturou a výtvarným umění. Patří mezi respektované teoretiky designu, novináře a kurátory u nás. | Foto: Julius FilipAdam Štěch se zabývá designem, architekturou a výtvarným umění. Patří mezi respektované teoretiky designu, novináře a kurátory u nás. | Foto: Julius Filip

Odcházení první dámy

Po dlouhých letech se bude s pražskou UMPRUM loučit Liběna Rochová. Jméno českého návrhářského esa se v poslední době pravidelně objevovalo v mediálním prostoru snad se stejnou intenzitou, jako jsme zvyklí u předních celebrit. A není se co divit. Kombinace její kultivované osobnosti a geniálně sofistikované tvorby lákala jak novináře, tak mladé studenty (kteří leckdy její minimalistický dramatismus nevědomky kopírovali). Původem brněnská návrhářka se usadila na trůn české módní guru, která by se pravděpodobně opravdu neztratila ani v zahraničí. Kromě výtvarného nadání a vizionářství je pro ni totiž typická i zarputilá pracovitost. A talent nebýt jen umělec, ale i tvrdý obchodník. Právě ona dokázala přivést do svého ateliéru na Vysoké škole uměleckoprůmyslové důležité firmy a lidi, kteří jejím svěřencům pomohli pochopit svět fashion byznysu. Její patnáctileté působení tak končí s potleskem.

Liběna Rochová při práci se studenty | Zdroj: www.umprum.czLiběna Rochová při práci se studenty | Zdroj: www.umprum.cz

Související

Bruselská past na český design. Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Bruselská past na český design. Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 28. 10. 2022

Česká firma? Ne, děkuji! Léto pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Česká firma? Ne, děkuji! Léto pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 28. 9. 2022

Co škola, to skandál? Duben pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Co škola, to skandál? Duben pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 17. 5. 2022

Černá díra plná designu. Říjen pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Černá díra plná designu. Říjen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 10. 11. 2021

Být hrdý na Čechy? Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Být hrdý na Čechy? Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 1. 10. 2018

Co v horkém létě rozvířilo dusný tropický vzduch? Červenec pohledem šéfredaktorky
Produktový design

Co v horkém létě rozvířilo dusný tropický vzduch? Červenec pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 1. 8. 2018

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024