Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vlevo: Kniha Clara pojednává o životě významné české typografky, ilustrátorky a grafické designérky Istlerové. Vpravo: autorka Anežka Minaříková| Zdroj: portfolio Anežky Minaříkové Vlevo: Kniha Clara pojednává o životě významné české typografky, ilustrátorky a grafické designérky Istlerové. Vpravo: autorka Anežka Minaříková| Zdroj: portfolio Anežky Minaříkové

První Češka na Yale University School of Art. Grafická designérka Anežka Minaříková nastavuje společnosti zrcadlo a její renomé roste

Není pochyb, že je její práce, oscilující na pomezí grafického designu a zážitkových instalací, nápaditá, nekonvenční a nutící k zamyšlení. Fanoušci designu by z ní neměli spustit oči, a to nejen proto, že po absolvování studia v Ateliéru grafického designu a nových médií na pražské UMPRUM zamířila Anežka Minaříková na Yale University School of Art, a stala se tak po grafikovi Tomáši Celiznovi druhou českou studentkou této školy.

Do povědomí české designové obce vstoupila před dvěma lety díky nominaci na cenu Czech Grand Design za projekt Spánek, na kterém spolupracovala s Národním ústavem duševního zdraví. Práce, která snoubí grafický design s výzkumnou aktivitou, poukazuje na problematiku dobrovolného vynechávání spánku a spánkové deprivace.

S projektem Spánek byla nominována na cenu Czech Grand Design. | Zdroj: portfolio Anežky MinaříkovéS projektem Spánek byla nominována na cenu Czech Grand Design. | Zdroj: portfolio Anežky Minaříkové

Ve své klauzurní práci Nehnutí pak Minaříková téhož roku nabídla, ve snaze reflektovat uspěchanou dobu, netradiční zážitek z umělecké instalace. Návštěvníci se stali živými nástěnnými terči bez možnosti pohybu, a to díky speciálnímu obleku, pošitému suchými zipy.

Klauzurní práce Nehnutí nabídla zakusit uměleckou instalaci na vlastní kůži. | Zdroj: portfolio Anežky MinaříkovéKlauzurní práce Nehnutí nabídla zakusit uměleckou instalaci na vlastní kůži. | Zdroj: portfolio Anežky Minaříkové

Chtít víc 

Stáž na Rhode Island School of Design dala studentce vhled do mnohdy opomíjeného aspektu americké kultury, takzvaných cash cubes nebo také money machines. Jedná se o rozměrné boxy, kde se lidé nechávají na pár sekund zavřít s cílem pochytat v určeném čase co nejvíce hbitě vířících bankovek. Právě tento motiv použila Minaříková také ve své site-specific instalaci vytvořené pro galerii NIKA s cílem poukázat na absurditu zoufalé touhy a komplexu z nemožnosti mít všechno. Money machines se v tomto díle stávají bizarní metaforou lidského chování, kdy mít neznamená být spokojen, ale nemít nikdy ničeho dost a stále chtít víc.

Make It Rain je metaforou k zdánlivě svobodné práci freelancerů. | Foto: Lenka GlisníkováMake It Rain je metaforou k zdánlivě svobodné práci freelancerů. | Foto: Lenka Glisníková

Druhou rovinou projektu je odkaz k nezávislé práci. Money machines jsou na první pohled vcelku zábavní aktivitou, při které však množství vynaložené energie nemusí vždy korespondovat s výsledným objemem získaných peněz. Stejně tak práce freelancera, která láká na vzrušující charakter a svobodu, často zahrnuje také nepříjemné srážky s realitou.

Zábavní aktivita skýtá i druhou stranu mince. | Foto: Lenka GlisníkováZábavní aktivita skýtá i druhou stranu mince. | Foto: Lenka Glisníková

„Na jedné straně je možnost mít volnost zapojit se do neomezeného množství projektů a zakázek s vidinou dobrodružství, duševního naplnění a ideálně také adekvátního výdělku, na straně druhé jsme nuceni smazat hranici mezi svým pracovním a volným časem, které nakonec splynou v jedno. Významy vcelku běžných pojmů jako den, noc, volno, čas, práce, výdělek, ohodnocení, pracovna, klient, deadline, jistoty, rovnost, spokojenost se stávají relativní, zatím co stojíme uvnitř a snažíme se přijít na to, jak to vše chytit,“ popsala kurátorka výstavy Klára Hudáková.

Publikace Clara vznikla ve spolupráci s hlavní postavou Clarou Istlerovou. | Zdroj: portfolio Anežky MinaříkovéPublikace Clara vznikla ve spolupráci s hlavní postavou Clarou Istlerovou. | Zdroj: portfolio Anežky Minaříkové

Clara

Nejnovější dílo nadějné studentky, kniha Clara, mapuje život a práci Clary Istlerové, významné české typografky, ilustrátorky a grafické designérky, a to formou chronologicky se odvíjejícího rozhovoru mezi hlavní postavou knihy a Anežkou Minaříkovou, editorkou a autorkou ilustrací. Publikace obsahuje mimo jiné typografické realizace Istlerové spolu s fotografiemi z jejího osobního života a autorskými komentáři.

Publikace nabízí vhled do práce, ale i osobního života české typografky a grafické designérky. | Zdroj: portfolio Anežky MinaříkovéPublikace nabízí vhled do práce, ale i osobního života české typografky a grafické designérky. | Zdroj: portfolio Anežky Minaříkové

Istlerová přitom léta odmítala hovořit o svém díle či životě veřejně. To se zlomilo až s žádostí Minaříkové, jak ale sama autorka podotýká, dílo Clara není odbornou publikací, ale knihou pojednávající zejména o životě a lásce. „Je to kniha o lásce k písmu, knize, mužům, dětem a životu vůbec. A taky k psům.“

V rozhovorech Anežka Minaříková často zmiňuje svůj zájem o ženskou otázku. Už teď je ale jasné, že má i ona výborně nakročeno k tomu, aby se stala významnou ženskou figurou českého designu. 

Kniha Clara je především dílem o lásce k písmu a životu. | Zdroj: portfolio Anežky MinaříkovéKniha Clara je především dílem o lásce k písmu a životu. | Zdroj: portfolio Anežky Minaříkové

Galerie

Další články