Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vlevo: Skrze službu Wolt si u nás v současné době můžete zakoupit šperky od designérky Elišky Lhotské. | zdroj fotografie / vpravo: šperky Elišky Lhotské | Foto: Tereza Valnerová Vlevo: Skrze službu Wolt si u nás v současné době můžete zakoupit šperky od designérky Elišky Lhotské. | zdroj fotografie / vpravo: šperky Elišky Lhotské | Foto: Tereza Valnerová

Prsteny vedle guláše. Rozvážková služba Wolt se rozhodla doručovat až do bytu i český design, je to pokrok, nebo úpadek?

Službu Wolt si většina z nás spojuje především s dovážkou jídla. Co kdybyste si ale mohli kromě gastronomických lahůdek nechat přivézt i lahůdky designové? S tímto nápadem přišla tato původně finská firma minulý rok během helsinského design weeku, kdy se spojila ještě s tamní univerzitou a kromě designérů se do projektu zapojili i studenti designu. U nás si v současné době můžete tímto způsobem zakoupit šperky od designérky Elišky Lhotské. V naší anketě jsme se zeptali dalších šperkařů a samotné Elišky, zda v tomto způsobu prodeje vidí budoucnost a zda promění již zažité nákupní zvyky konzervativních Čechů.

Donáškové služby potravin a jídel se ve světě začaly objevovat již v 90. letech minulého století. U nás se svého boomu dočkaly až před několika lety se službami jako Dáme jídlo, Rohlik.cz nebo právě Wolt. Nesmírné jednoduchosti, kdy vám díky pár klikům přiveze kurýr v rámci desítek minut něco dobrého k snědku, propadlo velké množství lidí. Co mít ale možnost nechat si bleskově doručit i něco jiného než jídlo?

Kromě pokrmů si v současné době můžete nechat dovézt také kosmetické výrobky, květiny, hračky pro děti, doplňky a další. Do budoucna má v plánu Wolt rozšiřovat svoji nabídku a vytvořit tak jakési nákupní centrum. „V rámci Woltu se snažíme nabízet výrobky, za kterými stojíme a oceňujeme kvalitní zpracování a lokální přesah. To pro nás představuje také práce Elišky Lhotské. Její šperky jsou neotřelé, ale zároveň nadčasové. Baví nás její přístup k práci a vnímáme ji jako šperkařku-vizionářku, která do svých šperků vkládá umělecký prvek. Zároveň věříme, že svou prací a přístupem má co říct, a chceme, aby se o ní dozvěděli i lidé, ke kterým by se třeba její tvorba jinak nedostala,“ popisuje důvody oslovení designérky Elišky Lhotské Jan Foret, ředitel českého Woltu.

Vlevo: náušnice od Elišky Lhotské | Foto: Tereza Valnerová / vpravo: prsteny od Elišky Lhotské | Foto: Taja Spassková  Vlevo: náušnice od Elišky Lhotské | Foto: Tereza Valnerová / vpravo: prsteny od Elišky Lhotské | Foto: Taja Spassková

Postupně navazujeme spolupráci s dalšími šperkaři, ale i lokálními značkami – mnohdy zprostředkovaně skrze concept story, jak dokládá např. spolupráce s letenským DARK. Zatím se nám nestalo, že by někdo odmítl, designéry i další podniky totiž neoslovujeme masově, pečlivě vybíráme, jak si naše koncepty vzájemně sednou, a až následně se pouštíme do společného jednání. Již nyní na Woltu nabízíme mimo jiné produkty výrobce oblečení Never Enough Ltd. či ručně vyráběné doplňky od českých designérů LERON,“ doplňuje Jan Foret.

Stane se z donáškových služeb designéry vyhledávaná platforma a pro spotřebitele místo, kde budou moci do budoucna pořídit vše od toaletního papíru až po designové kousky za desetitisíce? Jak tuto platformu vnímají samotní designéři a nedevalvuje náhodou jejich práci? Odpovědi naleznete v následující anketě. 

Eliška Lhotská

Šperkařka

Eliška Lhotská | Foto: Vladimíra KotraEliška Lhotská | Foto: Vladimíra Kotra

Co se vám na tomto způsobu prodeje líbí? 

Všimla jsem si této výzvy již před Vánoci. Možnost nabízet na Woltu i jiný produkt než gastronomii mě zaujala. Ta představa mě pobavila a zároveň nadchla, protože sama jsem online nákupů během pandemie využívala a v některých případech bych ocenila rychlejší dodání. Naopak jsem se divila, že podobná platforma pro takové alternativní produkty na trhu ještě není. Vzhledem k tomu, že jsem ten rok, co pandemie probíhala, pečovala výhradně o miminko a trpěla úzkostí navštěvovat obchody fyzicky, tak jsem si říkala, že bych sama tuto možnost moc ocenila a jakýkoliv stud šel stranou. Ráda dělám věci intuitivně podle sebe, a ne co si myslí mé okolí, že je, nebo není správně. Baví mě být první a třeba inspirovat.
 
Vidíte v podobném kroku budoucnost prodeje?  

Rozhodně!!! Máme v centru Prahy sdílený showroom s dalšími sedmi designéry a došli jsme k závěru, že určitě dále stojí za to se udržet a že nás osobní kontakt se zákazníkem naplňuje, ale online nabídka by podle mě měla být už více než automatická. V designu to tak obvyklé není, ale můj pocit je, jako bych částečně pohrdala svým zákazníkem, kdybych se nesnažila mu nabízet přehledné informace o produktech i online. Rozhodně více takových platforem. Naslouchat potřebám zákazníka co nejvíce, když je to možné, a kombinovat všechny možnosti, pokud to jen jde. Poskytnout dostatečný prostor a informace pro rozhodování a samotný nákup udělat přístupným a pohodlným.
 
Nebála jste se, že by to mohlo vaši práci devalvovat? 

Jak jsem již zmiňovala. Ráda dělám věci podle toho, jak je cítím, a v tomto případě jsem přemýšlela hodně uživatelsky a potěšilo mě, že můžu dát tu možnost... Na začátku mě zaujala celková vizuální identita Woltu, je to spíše výběrová záležitost, což je znát už na první pohled, a to se mi líbí. Byla krize a člověk se snažil dostat se co nejjednodušší cestou ke svému zákazníkovi, aby to celé přečkal. Nebyl čas na velké váhání a zároveň lidi byli více vstřícní k takovým krokům a vlastně i vděční. Nemohli jsme spolu slavit, smát se, večeřet, ale mohli jsme poslat někomu milovanému kousek ze sebe, poděkování, pár slov... Brala jsem to i jako moji zodpovědnost. Nepřečkat to v tichosti a vyčkávat, co bude, ale připomínat se a naopak projevit, že tu chce naše značka zůstat. Navíc už to není jen o mě, ale o všech lidech, kteří se mnou spolupracují, nestačí nám pouze jeden komunikační kanál.
 
Jak jste zatím s tímto prodejem spokojena? Jaké máte ohlasy? 

Ohlasy byly již od prvního dne ryze pozitivní. Jak od zákazníků, tak od mého okolí. Hodně lidí to pobavilo, ale neurazilo. Někoho to možná „se*e“, ale s tím nic neudělám. Jsou lidi, kterým vadí tak nějak všechno, a já se naopak nadchnu do takovýchto věcí a užívám si to. Určitě jsem ráda, že to některým našim zákaznicím usnadnilo nákup a zároveň si nás našly nové, což vnímám jako velké plus. Vždy na to budu vzpomínat jako na produkt pandemie a jako jednu z těch pozitivnějších věcí, co se staly. Mezioborové propojení, pomoc druhým a trochu více odvahy do spontánních rozhodnutí ohledně podnikání. Myslím, že k větší spokojenosti by pomohlo, kdyby se Woltu podařilo „dohnat“ svůj raketový růst a mohl pro retailový prodej nabídnout lepší prezentaci, např. v gastru vám pro orientaci jedna fotografie stačí, ale při nákupu designu je to poměrně omezující. My se pomalu snažíme nabídku rozšiřovat, brzy snad přibudou šperky z kolekcí So i Spirit Offline a rádi bychom nabídli i několik prstýnků třeba pro super spontánní zásnuby u večeře.

Kristýna Malovaná

Šperkařka

Šperky Kristýny Malované pořídíte i v našem shopu CZECHDESIGN. | Zdroj: zena.aktualne.cz, Foto: archiv Kristýny MalovanéŠperky Kristýny Malované pořídíte i v našem shopu CZECHDESIGN. | Zdroj: zena.aktualne.cz, Foto: archiv Kristýny Malované

Pokud by vás Wolt oslovil s možností prodávat u nich své šperky, měla byste zájem? 

Spíše ne, jelikož mé šperky jsou v trochu vyšší cenové hladině. Mám e-shop, kde nabízím i své kolekce, často limitované. Jelikož se ale zaměřuji i na prsteny snubní a zásnubní, originální šperky na míru, kde je nezbytná součást potkat se se zákazníkem, více na osobní bázi, nevím, jak by to mohlo fungovat. Navíc mám stále asociovaný prodej typu Wolt jako spíš něco, kde si objednám večeři domů, než nákup minimalistického šperku ze stříbra. Možná kdyby šperk vozil jezdec na koni? 

Pokud ano, proč? Pokud ne, proč? 

Jak už jsem zmínila – nejsem přesvědčena, že by zrovna u mého produktu prodej tímto způsobem fungoval. Pro někoho to ale fungovat třeba může. 

Myslíte, že pandemie změní nákupní návyky Čechů? Zaznamenala jste již sama nějaký znatelný rozdíl? 

Myslím, že generace našich rodičů většinově bude asi chtít nakupovat spíše fyzicky – věci si vyzkoušet atp. Mladší generace to vůbec neřeší a dle mého názoru je pro ně mezi nákupem online a v kamenných obchodech rovnítko. Na sobě pozoruji, že jsem se v nakupování online také víc uvolnila... Takže určitě ano – změna se urychlila. Na druhou stranu si nemyslím, že by do budoucna měla být tendence nákupu jen tímto směrem. Třeba interiér obchodu, jeho styl, osobní přístup, vůně, to vše určitě lidi bavit nepřestane. Naštěstí!

Eva Růžičková

Šperkařka

Na návštěvě v ateliéru designérky Evy Růžičkové | Foto: Lenka ŠulcováNa návštěvě v ateliéru designérky Evy Růžičkové | Foto: Lenka Šulcová

Pokud by vás Wolt oslovil s možností prodávat u nich své šperky, měla byste zájem? 

Přijde mi to jako zajímavý, fresh nápad. Myslím, že je super, že do toho Eliška šla. Je v tomto směru propagace, i na sociálních sítích, více progresivní. Obecně se nebráním ničemu novému, ale asi bych momentálně do takového způsobu prodeje nešla. Mám ráda osobní kontakt s klientem, stále nemám e-shop a každý klient si může přijít pro šperk ke mně do ateliéru, vybrat si ho a vyzkoušet. Reakce klientů mě těší a dodává mi radost a energii. V případě Woltu bych musela připravit užší řadu produktů, které by byly na skladě a okamžitě připravené k odeslání, což momentálně není v mém portfoliu.

Myslíte, že pandemie změní nákupní návyky Čechů? Zaznamenala jste již sama nějaký znatelný rozdíl?  

Myslím, že pandemie nákupní návyky Čechů už změnila. Hodně se rozjely online prodeje a sociální sítě. Věřím, že osobní kontakt a určitý zážitek i pro klienta je stále žádoucí a velmi podstatný. Šperk je velmi osobní produkt a doufám, že kontakt mezi lidmi se nevytratí. 

Další články