Prostor prorostlý digitální flórou. V Kunsthalle vás na nové výstavě ohromí rozpuk květu i možnosti ukládat data do bakterií

Výstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. Otevřená je do 21. listopadu 2022. | Foto: Vojtěch Veškrna Výstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. Otevřená je do 21. listopadu 2022. | Foto: Vojtěch Veškrna

Potemnělým prostorem se line ambientní zvukový podklad, který dokresluje neustálé vznikání a zanikání digitálních rostlin a bakterií na velkoformátových projekcích. Pražská Kunsthalle představuje první z cyklu audiovizuálních výstav, které otevírají prostor uměleckému experimentu.

Výstava nese název Invisible Forces a kurátorsky ji připravila Iva Polanecká. „Na počátku byla myšlenka vytvořit opakující se sérii audiovizuálních projektů pro náš program,“ přibližuje genezi projektu umělkyně a kurátorka, „začátkem tohoto roku pak přišla nabídka od Signal Festivalu, jestli bychom se chtěli stát součástí jedné lokace na Signal trase.“ Jelikož byly náročné technické přípravy na audiovizuální prezentaci již ve své finální fázi, bylo rozhodnuto, že se spolupráce Kunsthalle a festivalu světel uskuteční.

Přírodní procesy a umělecký výzkum

Po úvodních diskuzích ohledně zastoupených uměleckých projektů se číslo ustálilo na šesti. Těžištěm výstavy je práce Ondřeje Zunky a jeho Zünc Studia, sídlícího v Londýně. Doplňují je díla dalších pěti českých umělců a umělkyň.

Living, Breathing Wall, Ondřej Zunka | Zdroj: Kunsthalle PrahaLiving, Breathing Wall, Ondřej Zunka | Zdroj: Kunsthalle Praha

Ondřej Zunka, umělec a autor velkoformátových projekcí na výstavě Invisible Forces v Kunsthalle Praha | Foto: Vojtěch VeškrnaOndřej Zunka, umělec a autor velkoformátových projekcí na výstavě Invisible Forces v Kunsthalle Praha | Foto: Vojtěch Veškrna

„Všichni umělci zastoupení na výstavě podobným způsobem pracují s fenoménem přírodních a fyzikálních jevů. Výstava je oslavou těchto principů,“ vysvětluje Iva Polanecká. Důležitou spojovací linií v uvažování kurátorky, Ondřeje Zunky i dalších umělců byl zájem o bio design a technologie, které čerpají základy svého fungování z přírodních procesů a následně se mohou uplatnit v designu, architektuře nebo i ve vědě.

Výstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Létoslav ChromekVýstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Létoslav Chromek

Společné téma, odlišné přístupy

Výstava Invisible Forces je velmi kompaktním a fungujícím celkem, ačkoliv mnohá z děl k přírodním procesům přistupují odlišným přístupem. Někteří umělci se fyzikálními jevy a procesy v přírodě inspirují, aby je různými způsoby transformovali. „Například Martin Houra pracuje s principem řízeného chaosu, který využívá pro vytváření určitého algoritmu. Ten potom generuje následný obraz,“ přibližuje jedno z děl Iva Polanecká.

Výstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Vojtěch VeškrnaVýstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Vojtěch Veškrna

Naproti tomu Jakub Špaček vizuálně pracuje s rozpukem květu, Johana Stýblová pak využívá funkční princip moaré, který prostřednictvím digitální transkripce vytváří fyzikální jev frekvencí. Další z prací pak zajímavým způsobem upozorňuje na výzkum ukládání dat do bakterií e-coli. „Každý přístup je ojedinělý a ukazuje na pestrou škálu inspirace přírodními silami nebo jejich přeneseného použití jako vizuálních artefaktů.“

Výstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Vojtěch VeškrnaVýstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Vojtěch Veškrna

Audiovizuální laboratoř

Jak již bylo zmíněno na začátku tohoto článku, výstavní projekt Invisible Forces otevírá větší, pravidelně se opakující sérii podobných projektů, které Kunsthalle plánuje každoročně připravovat právě v podzimních měsících. Na mou otázku, zda existuje nějaké zastřešující téma tohoto cyklu, Iva Polanecká odpovídá, že společné téma není určeno: „Společným jmenovatelem je spíše jakási audiovizuální laboratoř. Naším cílem je prezentovat zajímavé experimentální projekty, které vznikají s přesahem do využívání současných technologií a kriticky reflektují fenomény, jež se v současném umění objevují.“

Výstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Létoslav ChromekVýstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Létoslav Chromek

Ačkoliv aktuální výstava bude pro návštěvníky otevřená až do 21. listopadu, v Kunsthalle již probíhají přípravy na výstavu pro příští rok, která bude naopak prezentovat úplně jiný pohled na experiment. „Chtěli bychom více pracovat s prostorovým zvukem, což je velice zajímavý fenomén, který se aktuálně v umění objevuje,“ prozrazuje Iva Polanecká a dodává, že jejich ambicí bude ukázat odlišné přístupy lokálních i zahraničních umělců. „Chceme být laboratoří pro experiment, bezpečným prostorem, kde si umělci mohou něco vyzkoušet a přinášet novinky ze světa na domácí pole.“

The Roots are the Battery, Ondřej Zunka | Zdroj: Kunsthalle PrahaThe Roots are the Battery, Ondřej Zunka | Zdroj: Kunsthalle Praha

Prostor pro experiment

Umělecká díla a projekty tak budou vznikat přímo pro výstavní prostor Kunsthalle. „Nerada bych se tím ovšem uzavírala,“ vysvětluje Iva. „Díla budou vznikat přímo pro náš prostor, ale určitě se budou moci přenést dál, aby mohla žít delším životem například v jiné výstavní instituci.“ Do připravovaných výstav ale kurátorka plánuje zařazovat také již hotová díla, která se specifickým podmínkám Kunsthalle vždy nějakým způsobem přizpůsobí.

Možnost uměleckého experimentu vnímá Iva Polanecká jako zásadní benefit: „Je zde snaha podporovat vznik nových děl a otevírat dveře k experimentování. Myslím, že je to skvělá příležitost zkusit si zrealizovat nějaký návrh.“ Digitální technologie a tvorba v nich je totiž stále zatím enormně nákladná. Realizovat umělecký projekt znamená mít projektory, sound systém a softwary, v nichž to může celé probíhat – a na to umělci běžně nemusí dosáhnout.

Výstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Vojtěch VeškrnaVýstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Vojtěch Veškrna

Výstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Vojtěch VeškrnaVýstava Invisible Forces v Kunsthalle Praha otevírá téma přírodních procesů a digitalizace. | Foto: Vojtěch Veškrna

To, že se jedná o experimentální laboratoř audiovizuálního umění, ostatně potvrzuje také právě probíhající Invisible Forces. Výstava totiž přibližuje nejenom fenomény a struktury fascinujících přírodních procesů, které reflektují naši vlastní existenci, ale nabízí zároveň možnost pro umělecký růst všem zúčastněným tvůrcům. V „přímém přenosu“ tak lze na jednom místě sledovat prolínání digitálních technologií a přírodních procesů v experimentální tvorbě lokálních i zahraničních umělců.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Signal Talks v CAMPu i Kunsthalle Praha, workshop, komentovaná prohlídka, výstava a multimediální představení.
Ostatní

Signal Talks v CAMPu i Kunsthalle Praha, workshop, komentovaná prohlídka, výstava a multimediální představení.

Redakce Czechdesign - 26. 9. 2022

Online talk se světoznámou osobností umění. Pražská Kunsthalle přivítá mága digitálních technologií Takashi Kudo
Grafický design

Online talk se světoznámou osobností umění. Pražská Kunsthalle přivítá mága digitálních technologií Takashi Kudo

Jana Mattas Horáčková - 28. 5. 2022

Nový ambiciózní projekt se nemůže vyvíjet bez emocí, říká hlavní kurátorka čerstvě otevřené Kunsthalle, která přišla do Prahy z Francie po revoluci
Ostatní

Nový ambiciózní projekt se nemůže vyvíjet bez emocí, říká hlavní kurátorka čerstvě otevřené Kunsthalle, která přišla do Prahy z Francie po revoluci

Nikol Galé - 23. 2. 2022

Trafostanice naladěná na umění. V Praze finišují přípravy na otevření Kunsthalle v revitalizované budově z roku 1929
Interiér a architektura

Trafostanice naladěná na umění. V Praze finišují přípravy na otevření Kunsthalle v revitalizované budově z roku 1929

Nikol Galé - 5. 8. 2021

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024