Prostor, kde budete žasnout. Česká filharmonie otevřela nové edukační centrum, které hraje barvami a zapůsobí světlem

Variabilita Auditoria I | Zdroj: Peter Fabo Variabilita Auditoria I | Zdroj: Peter Fabo

Duch vážné hudby si obléknul barevný plášť a zabydlel se v neorenesančním paláci. Česká filharmonie pokračuje v revitalizaci prostor pražského Rudolfina. Po novém předsálí představila svérázné Edukační centrum, za jehož návrhem a realizací stojí 0,5 Studio.

Jen co se podařilo v budově Rudolfina vyčlenit místo pro Edukační oddělení České filharmonie, byla v roce 2018 vypsána veřejná architektonická soutěž o podobu workshopových sálů společně s prostory pro lektory a veřejnost. Soutěž následně vyhráli Pavel Nový a Vít Svoboda z 0,5 Studia. „Náš návrh jsme pojali současným jazykem,“ uvádí Pavel Nový. „Inspirovali jsme se historickou kvalitou novorenesančního paláce a tuto inspiraci jsme promítli do konceptu a designu.“

Vstupní hala Edukačního centra České filharmonie | Zdroj: Peter FaboVstupní hala Edukačního centra České filharmonie | Zdroj: Peter Fabo

Dříve místnosti pro pokladny, dnes foyer a auditoria

Prostory, které Edukační oddělení získalo, byly zrekonstruovány v roce 1990 významným českým architektem Karlem Pragerem a od té doby v nich byly umístěny pokladny a kanceláře. Když sem ale dnes z ulice 17. listopadu vstoupíte, sotva na ně pomyslíte. Prostor je důmyslně rozdělen na tři hlavní síně, které mohou sloužit jak dohromady v rámci jediného workshopu, tak i zvlášť.

Vizualizace edukačního centra | Zdroj: 0,5 StudioVizualizace edukačního centra | Zdroj: 0,5 Studio

„Kladli jsme důraz na funkční prvky, ale i silné výtvarné působení,“ přiznává Pavel Nový. „V návrhu jsme vytvořili několik specifických atmosfér pro každou část prostoru.“ Právě díky rozdílným, avšak silným atmosférám jednotlivých sálů je divák naplno vtažen do hudebně edukačního programu. „Odlišná prostředí v jednotlivých úsecích umožňují jak soustředěné vnímání hudby a sdělovaných informací, tak relaxaci.“

Funkční prvky a zlatý strop v Auditoriu II | Zdroj: Peter FaboFunkční prvky a zlatý strop v Auditoriu II | Zdroj: Peter Fabo

V jednotlivých úsecích se střídají tmavé a světlé barvy. Jedním ze spojovacích prvků je zlatá barva odkazující na zářivou barvu žesťových nástrojů. Ta v Auditoriu I doplňuje tmavě modrou barvu, v Auditoriu II zase světlý, vzdušný prostor vynáší do výšin zlatý strop.

Za zvuků hudby

Pravděpodobně nejvábivější místností nového centra je Auditorium I, a to díky kombinaci zlatých průhledů, sloužících jako pódia, a hvězdné obloze, která jemně osvěcuje tmavý interiér. Jedná se i o nejoblíbenější prvek architekta Nového: „Co se hvězdné oblohy týče, jde o autentický přepis hvězd z večera, kdy poprvé hrála Česká filharmonie pod vedením Antonína Dvořáka. Myslím, že hvězdná obloha je dobrou metaforou vážné hudby.“

Auditorium I s hvězdnou oblohou | Zdroj: Peter FaboAuditorium I s hvězdnou oblohou | Zdroj: Peter Fabo

Do Auditoria II se dostanete průchodem přes foyer, kde si můžete oddychnout a v malé pauze vstřebat dosavadní zážitek. Auditorium II je vysoce variabilní, světlou místností, která může posloužit jako komorní koncertní síň či místnost pro edukativní workshop. Sezení se může přizpůsobit potřebám akce.

Auditorium II | Zdroj: Peter FaboAuditorium II | Zdroj: Peter Fabo

Poslední částí je pak Respirium, vizuálně propojené s Auditoriem I díky zlatým průzorům. Osvětlení důmyslně skrývá dřevěný lamelový strop a stejně jako Auditorium II se dokáže efektivně přeměnit z projekční a programové místnosti v relaxační zónu.

Zlatá barva v podloubích spojuje jednotlivé části edukačního centra. | Zdroj: Peter FaboZlatá barva v podloubích spojuje jednotlivé části edukačního centra. | Zdroj: Peter Fabo

Projekt přirozeně doprovází pečlivá práce s akustikou. Dokazuje, že akustické stěny mohou fungovat jako silný vizuální prvek dodávající místnostem určující rysy. „V řešení se neobjevují pouze akustické stěny, ale i akustické podhledy. Práce na akustickém řešení je specifická a vyžaduje propojení s odborníky, což se zde bezvýhradně povedlo,“ dodává Pavel Nový.

Skrze silný zážitek k lásce na celý život

Nově otevřené Edukační centrum umožňuje prožít malým i velkým návštěvníkům důstojné a intenzivní chvíle s vážnou hudbou, což si uvědomují i architekti z 0,5 Studia. „Jsme rádi, že jsme mohli spolupracovat na prostoru, který má silný charakter a může být místem prvního setkání s vážnou hudbou pro dětské či dospívající posluchače.“

Interiér nového Edukačního centra České filharmonie je dílem architektů z 0,5 Studia. | Zdroj: Peter FaboInteriér nového Edukačního centra České filharmonie je dílem architektů z 0,5 Studia. | Zdroj: Peter Fabo

Související

Nechceme mít z našeho města skanzen. Projekt Vltavské filharmonie má být reakcí na nedostatek moderní architektury v metropoli
Interiér a architektura

Nechceme mít z našeho města skanzen. Projekt Vltavské filharmonie má být reakcí na nedostatek moderní architektury v metropoli

Štěpánka Dušková - 2. 4. 2021

Česká filharmonie vstupuje do jubilejní sezóny s novým vizuálním stylem od Studia Najbrt
Grafický design

Česká filharmonie vstupuje do jubilejní sezóny s novým vizuálním stylem od Studia Najbrt

Jarmila Řehořková - 16. 4. 2020

Klasická hudba v hravých barvách i tvarech. Česká filharmonie odhaluje vizuál nové sezony
Grafický design

Klasická hudba v hravých barvách i tvarech. Česká filharmonie odhaluje vizuál nové sezony

Iveta Jakubčíková - 30. 4. 2019

Česká filharmonie vás už v příštím roce přivítá novými vstupními prostory. Vyzývá 4 architekty na jejich řešení
Interiér a architektura

Česká filharmonie vás už v příštím roce přivítá novými vstupními prostory. Vyzývá 4 architekty na jejich řešení

Magdaléna Rosůlková - 17. 12. 2018

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024