Propojit kreativní a byznys scénu. Dva světy, které si často nerozumí, se pokusil spojit festival Brno Design Days

V rámci festivalu Brno Design Days opět ožil již dlouhodobě nevyužívaný prostor. Letošní rok se dny plné designu uskutečnily v bývalé budově Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, ve kterém v současné době vzniká kreativní hub KUMST, patřící pod Jihomoravské inovační centrum. Tématem letošního ročníku bylo „Re...“, pod kterým se skrývají slova rethink, reuse, redesign. Jaké nové řešení a nápady předvedli čeští a mezinárodní designéři veřejnosti?

Bývalá budova FAVU na Údolní 19 je momentálně centrem připravovaného hub prostoru KUMST, jehož cílem je podpora systematického rozvoje kreativních a kulturních průmyslů v Brně a Jihomoravském kraji. Svůj specifický charakter budova získala v 90. letech, kdy byla posprejována, popsána vzkazy a pomalována komiksovými bublinami. Brno Design Days bylo vůbec první akcí, která byla po rekonstrukci v těchto prostorech uspořádána. 

Bývalá budova FAVU na Údolní 19 je momentálně centrem připravovaného hub prostoru KUMSTu. | Foto: Tamara PavlechováBývalá budova FAVU na Údolní 19 je momentálně centrem připravovaného hub prostoru KUMSTu. | Foto: Tamara Pavlechová

Během festivalu jste mohli obdivovat, ale i nakupovat tvorbu českých a slovenských tvůrců. | Foto: Tamara PavlechováBěhem festivalu jste mohli obdivovat, ale i nakupovat tvorbu českých a slovenských tvůrců. | Foto: Tamara Pavlechová

„Je to pro nás skvělá příležitost ukázat, jak by měly podobné budovy fungovat – architektonický návrh respektuje původní uspořádání, zároveň odpovídá potřebám kreativních průmyslů. Naše práce je založena na přeměně nemovitostí na pulzující místa, která hrají aktivní roli v ekonomické přeměně okolí a přináší do města život. Brno Design Days jsou ukázkou toho, jak by v budoucnu mohla celá budova fungovat,“ říká zakladatelka festivalu Alexandra Georgescu a architektonického studia Kogaa, které stojí za novou podobou celého objektu.

Spojení kreativců a byznysu

Oficiální zahájení akce bylo sice naplánováno na čtvrtek večer, již dopoledne ale probíhala uzavřená akce s názvem Design to Business, během které se měli možnost propojit designéři s firmami. Tento formát se uskutečnil za pět let trvání festivalu vůbec poprvé. Alexandra Georgescu, zakladatelka celého Brno Design Days, jím prohloubila své snahy o propojování těchto dvou světů, které k sobě mají mnohdy daleko. Kromě několika inspirativních přednášek přítomných hostů proběhly i takzvané „speed date“, během kterých se mohli přítomní prezentovat a navazovat kontakty, které by mohly vést k budoucí spolupráci. Jako každý rok se během celého festivalu prezentovali i čeští a slovenští studenti středních a vysokých uměleckých škol grafického a produktového designu. Hned první večer jste se mohli účastnit slavnostního vyhlášení nejlepší práce, kterou se stala lavička Markéty Václavkové, se kterou v nejbližší době přineseme rozhovor. 

Akce Design to Business | Zdroj: Brno Design DaysAkce Design to Business | Zdroj: Brno Design Days

Jako každý rok se během celého festivalu prezentovali i čeští a slovenští studenti středních a vysokých uměleckých škol grafického a produktového designu. | Foto: Tamara PavlechováJako každý rok se během celého festivalu prezentovali i čeští a slovenští studenti středních a vysokých uměleckých škol grafického a produktového designu. | Foto: Tamara Pavlechová

Rozvíjení kreativity

Každý den začal uklidňující hodinkou jógy, pokaždé s jinou lektorkou. Přes den jste se měli možnost zúčastnit několika kurzů, ze kterých bylo opravdu těžké vybrat. Byly organizovány vždy do dvou bloků po zhruba dvou až třech workshopech. První den nabízel například nahlédnutí do světa fotografie, stylingu produktů a pravidel správné kompozice díky týmu z produktového fotostudia Mocup.space. Vyzkoušet jste si také mohli stále více populární techniku sítotisku s HW Prints, sítotiskovou dílnou z Brna.

Přes den jste měli během festivalu možnost zúčastnit se několika kurzů, ze kterých bylo opravdu těžké vybrat. | Zdroj: Brno Design DaysPřes den jste měli během festivalu možnost zúčastnit se několika kurzů, ze kterých bylo opravdu těžké vybrat. | Zdroj: Brno Design Days

Druhý den se nesl především ve znamení seminářů Václava Macha, který pod značkou xx0x vyrábí elektronické doplňky. Fanoušci kutilství si mohli vyrobit například přívěsek, ti pokročilejší a zručnější pak svítící náušnice nebo hodinky. Autorský šperk jste si mohli vyrobit i pořídit díky workshopu Anny Kubicové, jež v Brně podobné kurzy vede pravidelně ve svém ateliéru. Kromě dílen zaměřených na výrobu nějaké věci, produktu, jste měli možnost připojit se k workshopu Dívej se ušima, který účastníkům představil techniku deep listeningu. 

Inspirující večery

Samotné téma celého festivalu se nejvíce odráželo v rámci podvečerních přednášek. Páteční blok zahájil Michal Hladký z Creative Industry Košice, organizace, která se snaží vytvářet příležitosti pro lidi z kreativního průmyslu, studenty, ale i podnikatele. Dále vystoupila také dvojnásobná držitelka ocenění Designér roku v rámci Czech Grand Design Lucie Koldová, nizozemská módní návrhářka Wietske van Braak mluvila o své kolekci, jejíž modely byly ušity z kusů vyšitých obrazů, které posbírala za několik let po celém Nizozemí, nebo brněnské studio NAHAKU, které se věnuje upcyklaci. Ondřej Vicena a Michal Pavlát zase představili svou značku Optiqa, skrze kterou, kromě toho, že navrhují i vlastní kolekce, dávají nový život starým vintage brýlím, jež nacházejí na blešácích a po různých bazarech. Páteční a sobotní večery byly vždy zakončeny módní přehlídkou, která představila české i zahraniční tvůrce, a následnou afterpárty. 

Páteční a sobotní večery byly vždy zakončeny módní přehlídkou. | Zdroj: Brno Design DaysPáteční a sobotní večery byly vždy zakončeny módní přehlídkou. | Zdroj: Brno Design Days

„Re“ 

Na čtyři dny se design opět přestěhoval do moravské metropole. Největší brněnská akce svého druhu stejně jako v minulých letech rozproudila místní designérskou komunitu a přilákala kreativce z různých odvětví, které propojovala s byznysmeny. Prozatím neotevřený kreativní hub KUMST si během něj mohl ověřit, že tento unikátní prostor opravdu funguje. Celý koncept – uspořádání akce takového formátu v prostorách dlouho nevyužívané budovy – skvěle ladil s tématem celého ročníku, které se dotýkalo přehodnocování zažitých postupů a tématu upcyklace. Dotýkali se ho čeští a mezinárodní řečníci, vedoucí workshopů a mělo své pevné místo i během večerních přehlídek. Snad si něco z představené filozofie vezmou i samotní návštěvníci festivalu a budou tyto myšlenky šířit dál. 

Související

Po stopách zaniklých továren. Projekt Brno INdustrial připomíná zaniklou slávu moravské metropole, která bývala světovou textilní velmocí
Kritika a teorie

Po stopách zaniklých továren. Projekt Brno INdustrial připomíná zaniklou slávu moravské metropole, která bývala světovou textilní velmocí

Nikol Galé - 12. 10. 2020 - 9 min.

Fenomén Brno. Moravská metropole se stala nejstylovějším městem republiky, co jí k tomu pomohlo?
Ostatní

Fenomén Brno. Moravská metropole se stala nejstylovějším městem republiky, co jí k tomu pomohlo?

Kateřina Tobišková - 2. 9. 2020 - 8 min.

Koupili Gočárovy mlýny, aby z nich vytvořili kulturní centrum Pardubic. Příběh osvícených manželů, kteří chtějí vrátit život industriální památce
Interiér a architektura

Koupili Gočárovy mlýny, aby z nich vytvořili kulturní centrum Pardubic. Příběh osvícených manželů, kteří chtějí vrátit život industriální památce

Barbora Čápová - 3. 9. 2020 - 8 min.

Za designem do opuštěné funkcionalistické budovy. Pátý ročník festivalu Brno Design Days proběhne na konci září v bývalém sídle FaVu z roku 1929
Produktový design

Za designem do opuštěné funkcionalistické budovy. Pátý ročník festivalu Brno Design Days proběhne na konci září v bývalém sídle FaVu z roku 1929

Tereza Urban - 13. 8. 2020 - 4 min.

Je všude kolem nás a přitom nemáme pocit, že nás ovlivňuje. Bienále Brno mapuje to nejlepší z grafického designu posledních dvou let
Grafický design

Je všude kolem nás a přitom nemáme pocit, že nás ovlivňuje. Bienále Brno mapuje to nejlepší z grafického designu posledních dvou let

Ester Kyselková - 29. 5. 2018 - 5 min.

PULSE 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž