Nová vizuální identita měla především reflektovat povahu města, Kadaň je malebné historické město s turistickým potenciálem uprostřed průmyslem a těžbou zasaženého chomutovského regionu.
Symbol K jako výchozí element
Porota na vítězném návrhu ocenila precizní práci s typografií, literou K a představenou komunikační strategii, která je založená na velmi nápaditém copywritingu a ilustracích.
„Studio Colmo představilo návrh udržitelný a velmi profesionálně zpracovaný, který má dvě kvalitní dimenze – první je podoba umírněná, především pro interní komunikaci, a druhá rovina je hravá, odvážnější, obě roviny dobře společně fungují,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN.
Vizuální styl Kadaně | Zdroj: Colmo
Pro studio Colmo bylo při práci východiskem propojení historie města, hrdosti obyvatel a současného stavu, město se totiž intenzivně věnuje kultivaci veřejného prostoru a vznikají zde současné architektonické zásahy na vysoké úrovni.
Vizuální styl Kadaně | Zdroj: Colmo
„Přístup radnice ke správě města a snoubení historického pozadí se současností jsme se snažili zkombinovat nejen ve značce, ale také v celém konceptu prezentace města. Navrhli jsme jednoduché typografické logo, které tyto dva aspekty spojuje. Úvodní litera K kombinuje tvarosloví grotesku (současnost) a prvky antikvy (historie). Symbol K pak bude sloužit i jako výchozí element pro tvorbu značek městských organizací,“ komentuje Miroslav Roubíček ze studia Colmo.
Netradiční hra dvou písem
Dvě písma, která autoři v návrhu postavili vedle sebe, spolu hrají netradiční hru, vzniká vtip, kombinace starého a nového.
Vizuální styl Kadaně | Zdroj: Colmo
„Pro Kadaň jsme navrhli specifický jazyk, kterým se město může prezentovat a doufáme, že jej přijmou za svůj i obyvatelé a stane se opravdovou identitou města (nejen vizuální). V dnešní době je totiž nutné o městské identitě přemýšlet komplexněji, než jen jako o kombinaci vizuálních prvků,“ doplňují autoři.
Vizuální styl Kadaně | Zdroj: Colmo
Spokojenost s výsledkem vyjadřuje Petr Liebscher, vedoucí Městského muzea v Kadani: „Kadaň chtěla posunout svůj grafický styl do 21. století. Vytvořit jednoduchou značku a vtipný koncept, který bude bavit občany města i návštěvníky odjinud. To se podařilo. Základy k nové komunikaci města jsou položeny, nyní je třeba nabídnutý potenciál využít.“
Orientační systém Kadaně | Zdroj: Colmo
Studio Colmo
Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček, absolventi UMPRUM založili Colmo v roce 2008. „Spojoval nás zájem přistupovat ke každému zadání komplexně, individuálně a potřeba být s klienty v osobním kontaktu, spolupracovat na partnerské bázi. Nejsme agentura. Myslíme, že se nám to podařilo a během více jak deseti let fungování máme radost z toho, že to stejně vnímají i naši zákazníci a pravidelně se k nám vrací nebo nás bez zábran doporučují dál.“
Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček, studio Colmo | Zdroj: Colmo
Ve studiu pracují pro velké i malé klienty z komerční i kulturní sféry. Kromě tvorby značek a komplexních vizuálních identit se věnují výstavní grafice, publikacím, periodikům a částečně i digitálnímu designu.
„Věříme, že každé zadání stojí za pozornost a zaslouží si péči. Na projektech spolupracujeme oba společně a stejně tomu bylo i v soutěži na značku a vizuální styl Kadaně. Vždy je dobré mít na jeden problém víc pohledů. Společná diskuze a konstruktivní kritika je vždy inspirativní a návrhy mnohem víc prověří, než když člověk pracuje sám,“ popisují svůj přístup k práci Mirek s Markétou.
Průběh soutěže
Cílem vyzvané soutěže bylo najít nový jednotný vizuální styl, který bude město dobře a dlouhodobě reprezentovat. Heraldický znak byl pro současné potřeby prezentace města nedostačující a používané logo nenabízelo a neumožňovalo systematickou vizuální identitu, ani práci se značkou v dalších výstupech.
Historický heraldický symbol a logo Kadaně | Zdroj: město Kadaň
Realizací dvoukolové uzavřené soutěže byla pověřena organizace CZECHDESIGN, která nastavila pravidla a vedla setkání poroty. Účastníci museli kromě konceptu a systému vizuální identity připravit např. i podobu uvítací cedule při vstupu do města nebo grafické řešení plakátu.
V prvním kole se zúčastnilo 6 subjektů: studio Colmo, Dipozitiv Studio, Jakub Vaněk studio, grafický designér a rodák z Kadaně Lukáš Kocelský, grafická designérka Věra Marešová a autorská dvojice složená ze sociální architektky a známé výtvarnice Kateřiny Šedé a grafické designérky Kristíny Drinkové.
Do kola druhého postoupily 3 subjekty: studio Colmo, Dipozitiv Studio a Jakub Vaněk studio.
Všichni účastníci v prvním i druhém kole obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Kadaně a její implementaci.
O výsledcích soutěže rozhodla porota složená ze zástupců města i nezávislých odborníků.
Nezávislá část poroty, grafičtí designéři:
- MgA. Pavel Frič,
- MgA. Lumír Kajnar,
- MgA. Markéta Steinert.
Závislá část poroty / zástupci města:
- PaedDr. Jiří Kulhánek, starosta města Kadaň,
- Petr Liebscher, správce Městského muzea v Kadani.
Náhradníci:
- Mgr. Jan Losenický, místostarosta města Kadaň,
- MgA. Miroslav Lörincz.
Návrhy dalších finalistů soutěže představíme v některém z následujících článků.