Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Pokojíček prodejny Kartotéka |  Zdroj: archiv Kartotéka Pokojíček prodejny Kartotéka | Zdroj: archiv Kartotéka

Propadli kouzlu notýsků a bloků. Příběhy čtyř míst, kde pořídíte vkusně neobyčejné i krásně obyčejné produkty z papíru

Ačkoliv se v této době pohybujeme převážně ve světě online kalendářů a aplikací, stále jsou mezi námi tací, kteří na papírové zápisníky a diáře nedají dopustit. Ať už hledáte kvalitní zpracování, udržitelnost, nebo důraz na ruční výrobu, přinášíme výběr papírnictví, která pokrývají všechna tato kritéria.

Panoply

Za papírnictvím Panoply stojí duo Katka Javůrková a Michaela Labudová. Ačkoliv nabízí papírenské zboží, klasické sešity ani diáře zde nehledejte. Značka vznikla krátce po tom, co byla Katka požádána svými přáteli, zda by jim vytvořila výzdobu na jejich svatbu. Katka, v té době studentka na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem, se této úlohy zhostila s nadšením, narazila ale při tomto úkolu na dvě věci: „Nemohla jsem v obchodech nalézt ozdoby, které by splňovaly moje představy o designu, ale i materiálu. Většinou se jednalo o jednorázové zboží, které se úderem půlnoci přemění v odpad.“ Katka se proto vydala cestou vlastní výroby ozdob a začala vyvíjet princip skládání papíru, který by umožnil dosáhnout velkého množství tvarových variací. Samotná značka Panoply vznikla jako její diplomová práce a nyní se tvorbou papírových ozdob a dekorací zabývá spolu s Michaelou. Od té doby se Panoply hodně proměnilo a rozšiřuje pole působnosti od oslav směrem k vytváření dalších radostí z papíru.

Papírové ozdoby od studia Panoply | Zdroj: archiv PanoplyPapírové ozdoby od studia Panoply | Zdroj: archiv Panoply

Katka Javůrková a Michaela Labudová vyrábí papírové dekorace a ozdoby. | Zdroj: archiv Panoply, foto: Jiří Dvořák, Jáchym MyslivecKatka Javůrková a Michaela Labudová vyrábí papírové dekorace a ozdoby. | Zdroj: archiv Panoply, foto: Jiří Dvořák, Jáchym Myslivec

Jak sama Katka uvádí, jejich sortiment je plný produktů, kterým prozatím kvalitní design chyběl: „Když se řekne ‚designové papírnictví‘, většinou to znamená hezký sešit nebo diář. My nabízíme vlastní originální produkty, zaměřujeme se na objekty do interiéru a obaly. Věnujeme pozornost věcem, které doposud kvalitní design neměly, anebo byly na jedno použití a neekologické.Na jejich e-shopu proto můžete najít spoustu unikátních dekorací jak pro zútulnění domova, tak ke speciálním příležitostem, kreativní sady pro děti, krabičky všemožných tvarů nebo dárkové obaly.

Značka Panoply má na svém e-shopu i krabičky různých tvarů. | Zdroj: archiv PanoplyZnačka Panoply má na svém e-shopu i krabičky různých tvarů. | Zdroj: archiv Panoply

Pokud si lámete hlavu s tím, jak vyzdobit dětskou oslavu bez zbytečné produkce odpadu, na stránkách značky Panoply najdete odpověď. Můžete si zde vybrat z barevných dekorací z papíru všech tvarů a barev. Dekorace jsou na více použití, stačí je složit zpět do krabičky a vybalit zase za rok. „Dekorace do interiéru rozzáří a zútulní místnost a mohou vám sloužit dlouho, v případě oslavy nebo svatby je pak můžete rozdat přátelům jako vzpomínku na společné chvíle,dodává Katka.

Papírové dekorace značky Panoply jsou ze skládaného papíru. |  Zdroj: archiv PanoplyPapírové dekorace značky Panoply jsou ze skládaného papíru. | Zdroj: archiv Panoply

Kartotéka

Kartotéka je prodejna papírenského a kancelářského zboží se sídlem v Praze. Její majitelé jsou milovníci kvalitního papírenského zboží a také jeho velcí obdivovatelé. Sami přiznávají, že si vždy jako suvenýry z dovolených rádi vozili zboží, které zakoupili v papírnictví, kam jejich kroky vždy mířily hned po příjezdu. Právě proto, že jim takové zboží v Česku chybělo, rozhodli se otevřít Kartotéku, a začali tak zásoby dovážet do Česka nejen pro sebe, ale i pro ostatní milovníky kvalitních diářů, notýsků a per.

Kartotéka má široký sortiment nejrůznějšího papírenského zboží. |  Zdroj: archiv KartotékaKartotéka má široký sortiment nejrůznějšího papírenského zboží. | Zdroj: archiv Kartotéka

„Chtěli jsme vytvořit malý pokojíček, kde je člověku příjemně, hezky to tam voní, může si vše osahat, vyzkoušet a na cokoliv se zeptat. Jsou tam dřevěné schůdky, po kterých šplháme do spousty papírových škatulí s produkty, stěna plná obrázků a na starých dřevěných policích je námi kurátorovaný výběr papírenských produktů značek z Dánska, Německa, Francie, Itálie až po vzdálenější z Jižní Koreje a Japonska,“ popisuje majitelka obchodu Lenka Rambousková a dodává, že své místo tam mají samozřejmě i výrobky české. Svoji základnu tam má například značka Czechoslovakian Ink, ale i nováček na trhu s kancelářskými doplňky, kterým je značka Space of Space, jež vyrábí kovové organizéry a pořadače. Kromě sešitů, diářů a psacích potřeb zde tak můžete najít také praktické doplňky do bytu anebo třeba plakáty, které vám pracovní místo pomohou zútulnit.

Pokojíček prodejny Kartotéka |  Zdroj: archiv KartotékaPokojíček prodejny Kartotéka | Zdroj: archiv Kartotéka

piiir

Papírnictví piiir je projekt Ondřeje Plášila, který své první sešity ušil ještě při studiu na střední škole. Konvenční sešity mu nevyhovovaly a jeho finance byly tehdy na designové kousky poměrně omezené, proto se rozhodl zkusit výrobu vlastní. Po čase začal své vlastnoručně vyrobené sešity rozdávat přátelům nebo známým, jindy ho někdo jiný o jeho výrobky dokonce požádal sám od sebe. Tvorba z papíru ho neopustila ani na vysoké škole. Zde měl možnost si během jednoho semestru vyzkoušet knižní vazbu, která mu dala základní knihařské dovednosti a představy o konstrukcích. Z toho nakonec vyústila i jeho diplomová práce a samotná značka piiir.  

Fotoalba piiir | Zdroj: facebook.comFotoalba piiir | Zdroj: facebook.com

Zákazníci značky mají nejvíce v oblibě nabídku sešitů a fotoalb, mimo to zde ale můžete sehnat také obálky na fotky nebo se domluvit na ruční zakázkovou výrobu. Z nabídky sešitů si zákazník může vybrat od školního sešitu vyrobeného na strojové lince až po křížkovým stehem ručně šitý byznys. Fotoalba mají vysoký hřbet a mohou se i nafouknout, snesou tedy jak klasické fotky, tak silnější polaroidové sbírky. Praktické jsou i obálky na fotografie s magnetem, které mohou posloužit i jako dárkové balení fotografií. 

Diář na rok 2021 | Zdroj: Onřej PlášilDiář na rok 2021 | Zdroj: Onřej Plášil

V minulém roce měl veliký úspěch také piiir diář. Ondřej už se na příchod nového roku pilně připravuje a diář na rok 2022, který je momentálně ve fázi předprodeje, tak najdete na e-shopu značky. Ocení ho jak nároční pisálci, tak milovníci minimalismu. Střídmý design diáře je doplněn dostatečným množstvím prázdného prostoru, který má posloužit jen myšlenkám a poznámkám vlastníka diáře. Snažím se dát uživatelům co největší svobodu a co nejmíň jim diktovat, co musí, žádné to-do listy, komu mají zavolat a kdesi cosi, protože si myslím, že to si v tečkované lineatuře každý snadno doplní dle potřeby. Diář má navíc otevřenou vazbu, takže se otevře vždy do roviny a člověk tak má svobodu i v psaní,“ dodává Ondřej.

Doller

Diář Doller vznikl jako projekt při vysokoškolském studiu Honzy Emlera. Diář je poměrně specifický z toho důvodu, že mu chybí na stránkách datování, a to záměrně. Autor chtěl, aby si každý uživatel diáře mohl jeho podobu přizpůsobit podle svých představ. Koncept diáře je založen na tom, že nemá sloužit jen ke klasické denní organizaci, ale měl by také pomáhat plnit dlouhodobější cíle, které si nastavuje každý sám podle sebe a svých potřeb.Každý víme nejlépe, co chceme v životě dělat, co nám jde a co nás naplňuje, tak proč někomu ještě v diáři říkat, co má dělat,“ vysvětluje Honza.

Plánovací diář Doller si každý může uzpůsobit podle sebe. | Zdroj: archiv DollerPlánovací diář Doller si každý může uzpůsobit podle sebe. | Zdroj: archiv Doller

Design diáře se drží v minimalistickém duchu, aby zde bylo co nejvíce prostoru pro myšlenky jeho vlastníků. Přestože diáře jsou motivační, nenajdete v nich ani žádné dlouhé návodné texty o motivaci, protože motivaci by měla plnit chuť si plánovat věci, které si člověk chce nebo musí splnit,“ dodává Honza. Z původní černé varianty diáře se dále vyvinula ještě růžová a tento rok je diář k dostání i v hnědé barvě. Mimo to mají na svém e-shopu také spoustu doplňujících produktů, jako jsou třeba samolepky, mapky nebo psací potřeby. Je zde také velký výběr sešitů v různých barevných provedeních nebo plánovacích kalendářů v minimalistickém pojetí.

Diář Doller v klasické černé variantě | Zdroj: archiv DollerDiář Doller v klasické černé variantě | Zdroj: archiv Doller

Honzovi hodně záleží na názoru uživatelů, proto pravidelně sonduje na facebookových skupinách a ostatních sociálních sítích, jaké produkty zákazníkům chybí a jak by měl případně sortiment rozšířit. Rád si nechá od zákazníků poradit a těší ho i zpětná vazba, která mu v jeho byznysu pomáhá posouvat se kupředu. I díky tomu sortiment společnost Doller v tomto roce rozšířila o hnědý horizontální diář nebo o sešity v devíti barevných provedeních a chystá se ještě přidávat kožená pouzdra na psací potřeby, která vznikla ve spolupráci s malým českým brašnářstvím.

Další články