Promarněná šance bez poutavého výrazu. Odborníci kriticky hodnotí novou podobu mostu pod Vyšehradem, co je nejvíc zklamalo?

Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude mít novou podobu. | Zdroj: 2T engineering/Správa železnic Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude mít novou podobu. | Zdroj: 2T engineering/Správa železnic

Návrh přestavby mostu na Výtoni budí rozruch mezi odbornou i laickou veřejností. Plán počítá se zachováním pouze spodní části stavby s pilíři. Autorem budoucí podoby, která vzešla z architektonické soutěže, je firma 2T engineering. Jak se na návrh dívají čeští architekti a designéři? Čtěte v naší anketě.

Most z přelomu 19. a 20. století byl již dlouho předmětem diskuzí primárně kvůli své konstrukci, jež je ve špatném stavu. Architektonickou soutěž vypsala Správa železnic v květnu minulého roku. Vítězný návrh, který původní ocelovou konstrukci zcela nahradí, vybrala jedenáctičlenná komise po dlouhých diskuzích. Současná konstrukce, která je památkově chráněna, bude využita jinde. 

Plánovaná přestavba Železničního mostu bude stát zhruba dvě miliardy korun. | Zdroj: 2T engineering/Správa železnicPlánovaná přestavba Železničního mostu bude stát zhruba dvě miliardy korun. | Zdroj: 2T engineering/Správa železnic

„Oceňuji výběr řešení pomocí architektonické soutěže a výsledek, který spojí břehy nově trojkolejně pro kapacitnější železniční dopravu, ale také zlepší komfort pro pěší a cyklisty bezbariérovým napojením lávek na obě nábřeží,“ vyjadřoval se pro ČTK k výsledku soutěže Adam Scheinherr, dosluhující náměstek pražského primátora, a vyjádřil se i k návrhu možného dalšího využití stávající konstrukce: „Má obrovskou památkovou hodnotu a je neodmyslitelně spjatá s pražským panoramatem. Naštěstí návrh otevírá cestu ji využít a doufám, že i toto začne SŽ připravovat.“ Přestavba by měla dle Správy železnic začít v roce 2026 a neměla by trvat déle než dva roky. Konečná cena se bude podle odhadů pohybovat kolem dvou miliard korun. 

Plánovaná přestavba železničního mostu na Výtoni započne v roce 2026. | Zdroj: 2T engineering/Správa železnicPlánovaná přestavba železničního mostu na Výtoni započne v roce 2026. | Zdroj: 2T engineering/Správa železnic

Anketa

Ivan Dlabač

designér, zakladatel studia DIVAN a vedoucí Ateliéru průmyslového designu na UMPRUM

Zakladatel studia DIVAN a vedoucí Ateliéru průmyslového designu na UMPRUM | Zdroj: archiv Ivan DlabačZakladatel studia DIVAN a vedoucí Ateliéru průmyslového designu na UMPRUM | Zdroj: archiv Ivan Dlabač

Jak se vám návrh líbí?

Původní most má lepší proporci nad pilíři. Návrh mostu je příliš inženýrský bez poutavého výrazu, to je v příležitosti takovéto stavby škoda! 

Pro vysvětlení názoru přikládám úpravu:

Plánovaná přestavba Železničního mostu | Zdroj: 2T engineering/Správa železnicPlánovaná přestavba Železničního mostu | Zdroj: 2T engineering/Správa železnic

Navrhovaná úprava Ivana Dlabače. Pro lepší zřetelnost doporučujeme obrázek rozkliknout.  | Zdroj: Ivan Dlabač / Zdroj: 2T engineering/Správa železnicNavrhovaná úprava Ivana Dlabače. Pro lepší zřetelnost doporučujeme obrázek rozkliknout. | Zdroj: Ivan Dlabač / Zdroj: 2T engineering/Správa železnic

Myslíte, že by byla vhodná varianta udělat repliku původního mostu?

Jestliže není možná rekonstrukce, tak stavět repliku je škoda. V nových možnostech technologií a zpracování materiálů je nyní možné udělat unikátní stavbu. Záleží ale na kvalitě nového návrhu...

Který most postavený v ČR v 21. století považujete za nejpovedenější a proč?

Nejsem architekt, ale pro mě je nepřehlédnutelný v Praze Trojský most pro jeho celkový výraz, proporci a propracovanost detailu. Považuji ho za absolutně profesionálně zvládnutou stavbu.

Trojský most | Zdroj: stavbaroku.czTrojský most | Zdroj: stavbaroku.cz

Jiří Suchomel

architekt, pedagog, zakladatel Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci

Jiří Suchomel | Zdroj: www.tvarchitect.comJiří Suchomel | Zdroj: www.tvarchitect.com

Jak se vám návrh líbí?

Ten most mne nijak neoslovuje, a to by, myslím, nový most v Praze měl. Praha je zřetelně (kromě stověžatosti) i městem mostů. Železniční most na Výtoni nemůže být jen účelovou dopravní stavbou, protože uzavírá na jižním konci sérii mostů dotvářejících obraz centra města. Čekal bych tedy od něj víc.

Myslíte, že by byla vhodná varianta udělat repliku původního mostu?

Stoprocentní replika původního mostu by pravděpodobně nebyla adekvátní odpovědí na nové potřeby železnice. Příležitost postavit nový most by navíc neměla být promarněna staromilstvím. Vhodné řešení by mělo být předmětem soutěže, ve které by architektonická kvalita návrhu hrála podstatnou roli.

Který most postavený v ČR v 21. století považujete za nejpovedenější a proč?

U mostů je velikost významná. Pokud mám vybírat ze srovnatelně velkých mostů, pak nominuji Trojský most. V kategorii menších mostů bych hlasoval pro most v Jaroměři, v kategorii pěších lávek je mým favoritem lávka přes Orlici v Hradci Králové. Oba architekty uvedených mostů – Romana Kouckého i Mirko Bauma – pak pokládám za kompetentní i pro řešení mostu na Výtoni.

Lávka přes řeku Orlici v Hradci Králové | Zdroj: regiony.rozhlas.czLávka přes řeku Orlici v Hradci Králové | Zdroj: regiony.rozhlas.cz

Roman Vrtiška

designér, spoluzakladatel studia Vrtiška & Žák

Roman Vrtiška | Foto: Michal HančovskýRoman Vrtiška | Foto: Michal Hančovský

Jak se vám návrh líbí?

S vítězným návrhem mám celkem dva problémy. Ten první a zásadní je morální. Původní most je kvalitní ukázka industriální architektury a součást panoramatu Prahy více než 120 let. Dle studie, kterou si nechala vyhotovit Praha, je stav sice kritický, ale původní konstrukce by šla zachovat. Proto nechápu, proč se vybraná varianta zcela odklání od možnosti ponechat kus historie a místo toho se snaží ji nahradit něčím, co je, dle mého názoru, univerzálním řešením. Tím jsem „nakousl“ i druhý problém, kterým je celkový výraz / zvolený estetický jazyk. Ten, stejně jako v prvním případě, zcela ignoruje původní stavbu a také ráz či charakter místa. V této podobě byste most mohli postavit na mnoha místech po celé ČR. Univerzálnost patří do sériové produkce, nikoliv do architektury!

Myslíte, že by byla vhodná varianta udělat repliku původního mostu?

Nejsem zastánce replikování. Jak jsem zmínil výše, studie ukázala, že by se historické řešení dalo zachovat, a pokud ne, jistě by se našla nová vhodnější forma respektující kontext místa.

Který most postavený v ČR v 21. století považujete za nejpovedenější a proč?

V rámci této diskuze zmíním stavbu stejného účelu – Pňovanský most u Hracholuské přehrady, který v poslední době také prošel náročnou rekonstrukcí. Jde o krásný příklad nejen identické architektury, ale také o její záchranu.

Pňovanský most | Foto - Lukáš Milota, Zdroj - Český rozhlas PlzeňPňovanský most | Foto - Lukáš Milota, Zdroj - Český rozhlas Plzeň

Vítězslav Danda

architekt, spoluzakladatel architektonického studia Edit! Architects

Vítězslav Danda | Zdroj: archiv Edit! Architects, ForbesVítězslav Danda | Zdroj: archiv Edit! Architects, Forbes

Jak se vám návrh líbí?

Vítězný návrh je důkazem toho, že si porota přála nový most. Nahradit něco starého něčím novým, zvlášť u technické infrastruktury, lze pochopit, přesto radost z výsledku osobně nemám. 

Myslíte, že by byla vhodná varianta udělat repliku původního mostu?

Je to jedna z možných variant řešení a minimálně jeden dosud publikovaný návrh tuto možnost ověřil. S maximálně přesným citováním historie je to ale poměrně složité. Když to zjednoduším, máme rádi středověké hrady, ale žít v nich už nedokážeme. Jít tedy cestou repliky, se zohledněním současných nároků, může dopadnout nenaplněním původní kvality a zklamáním z výsledku.

Který most postavený v ČR v 21. století považujete za nejpovedenější a proč?

Lávka ve Vrapicích, protože je postavená inovativní technologií a je krásná. 

Lávka přes Dřetovický potok | Foto: BoysPlayNiceLávka přes Dřetovický potok | Foto: BoysPlayNice

Související

Moderní brána do Brna. Jak reagují odborníci, ale i strojvedoucí a místní obyvatelé na novou podobu vlakového nádraží v moravské metropoli?
Interiér a architektura

Moderní brána do Brna. Jak reagují odborníci, ale i strojvedoucí a místní obyvatelé na novou podobu vlakového nádraží v moravské metropoli?

Tereza Bíbová - 4. 8. 2021 - 7 min.

Přejít řeku s radostí. V Čechách přibývají sofistikované a zajímavé lávky a mosty od kvalitních architektů
Interiér a architektura

Přejít řeku s radostí. V Čechách přibývají sofistikované a zajímavé lávky a mosty od kvalitních architektů

Klára Rokosová - 24. 6. 2020 - 9 min.

výstava czd
SHOP 2025
SHOP Snoubení
job lab 2024