Projekt Made by Fire je naprosto nevídaný, říká kurátorka ambiciózní výstavy, která přiveze do Milána stovky produktů vzniklých v českých pecích

3D vizualizace Made by Fire | Zdroj: edit! architects / Eva Slunečková | Foto: Hana Knížová 3D vizualizace Made by Fire | Zdroj: edit! architects / Eva Slunečková | Foto: Hana Knížová

Do Milána míří nejlepší čeští designéři skla, porcelánu a keramiky. Představí se na společné výstavě Made by Fire v prostorách Triennale Milano. Eva Slunečková je jednou z kurátorek této připravované výstavy. Co si od ní slibuje, jak chce na diváky zapůsobit a podle jakého klíče designéry vybírala?

Nejsledovanější světová přehlídka designu proběhne již od 17. do 23. dubna 2023 a v letošním roce bude mít významnou českou stopu. Do Milána totiž míří unikátní projekt Made by Fire – největší výběr českého skla, porcelánu a keramiky novodobé historie České republiky. Projekt Moravské galerie v Brně, připravený ve spolupráci s festivalem Designblok, zkoumá hranice užitého umění a jeho vzniku na pozadí společenských změn. Expozice uvede čtyřicet progresivních tuzemských tvůrců v architektuře Maxima Velčovského a studia edit! architects.

Po skončení milánského týdne designu se výstava znovu otevře na podzim během pražského mezinárodního festivalu Designblok (4.–8. 10. 2023) a následně se přesune do Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně (17. 11. 2023 – 31. 8. 2024).

Plakát Made by Fire | Zdroj: Made by Fire, Lukáš KijonkaPlakát Made by Fire | Zdroj: Made by Fire, Lukáš Kijonka

Rozhovor s Evou Slunečkovou 

Eva Slunečková, která je jednou ze dvou kurátorek této výstavy, nám zodpověděla několik otázek odkrývajících procesy a záměry, které stojí za tímto projektem.

Jaký dojem by si měl návštěvník z českého designu a užitého umění odnést po zhlédnutí výstavy Made by Fire?

EVA: Český design je unikátní. Vzniká v zemi, která jako jedna z mála stále dokáže kombinovat kvalitní materiály, výrobu i návrh. A dělat to na světové úrovni.

Jak je možné, že jsem to dřív neznal?! Talíř, váza, soška i lampa se mi líbí natolik, že si je chci okamžitě odnést domů. Vystavit je na prominentní místo v obývacím pokoji a dívat se na ně každý den. A za 50 let je předám svým vnoučatům a ti mi budou líbat ruce, protože to byla úžasná investice.

Made in Czechoslovakia od Gabriela Vacha | Zdroj: Profil MediaMade in Czechoslovakia od Gabriela Vacha | Zdroj: Profil Media

Zaměřujete se jen na mladou generaci tvůrců, nebo výstava ukáže i tvůrce, kteří na scéně působí již déle? Co byl vůbec klíč, podle kterého jste autory vybíraly a zapojily do projektu? 

EVA: Výstava je postavená tak, aby představovala průřez napříč kategoriemi – věkovými, materiálovými i tematickými. Cílem je ukázat český design nejen jako krásný a bezproblémový, ale i ve vztahu k proměnám společnosti. Nezavíráme oči před nepříjemnými tématy, které hýbou společností, jako je válka na Ukrajině, krize životního prostředí nebo nárůst cen energií, které mají devastující vliv na provoz továren, v nichž sklo a porcelán vzniká.

Řemeslo se v posledních letech ocitlo pod velkým tlakem, který nás vede k otázkám: Do kdy dává smysl ho zachraňovat a kdy je lepší boj vzdát? Odkud pochází materiály a energie, které jsou potřeba pro výrobu jedné sklenice? Je ekologičtější ateliérová výroba, nebo průmyslová? Ale i jakou roli hraje v designu řemeslník a jakou výtvarník? Existuje něco jako náhoda a jak se s ní dá kreativně naložit? 

Dílo, která vybočuje z běžného použití materiálů – rozstřílené auto Maxima Velčovského | Zdroj: Profil MediaDílo, která vybočuje z běžného použití materiálů – rozstřílené auto Maxima Velčovského | Zdroj: Profil Media

Dává nám smysl vše propojovat a vytvořit tak vrstevnatý portrét českého designu. Tvorba mladých autorů často funguje jako citlivý seismograf událostí, které hýbou společností, nebojí se kritiky nebo boření tabu. Etablovaní umělci zase nabízí vytříbené technické zpracování, zkušenosti a napojení na průmysl.

Made by Fire proto ukáže kusy od studentů a čerstvých absolventů (Markéta Špundová, Johana Hnízdilová, Prokop Chludil, Tereza Hrušková, Adam Železný, Quynh Trang Tran a další), předních firem (Bomma, Lasvit, Preciosa, Brokis, G. Benedikt apod.), legend oboru (Jakub Berdych Karpelis, Antonín Tomášek, Rony Plesl, Eva Eisler, Jiří Pelcl, Lucie Koldová, Jan Plecháč, Daniel Piršč, Lada Semecká apod.) i díla, která vybočují z kategorií běžného použití skla, keramiky a porcelánu (performance Mirror Man Stanislava Müllera, rozměrný objekt Billboard od Kláry Horáčkové, umělecký světelný a zvukový objekt Jakuba Nepraše, rozstřílené auto Maxima Velčovského apod.).

Nadstavbou jsou také objekty, které vznikly exkluzivně jen a pouze pro výstavu, jako je kolekce váz od Františka Jungvirta, objekt s autorskou rytinou Elis Monsport, váza foukaná do formy z mycelia od LLEV, světelná skleněná koláž od DECHEM, dekonstruovaná váza od Tadeáše Podrackého a několik dalších. Celkem na výstavě ukážeme na 100 objektů z českých pecí od více než 50 autorů. Rozsahem, tematickým zaměřením i umístěním v prestižním muzeu Triennale je projekt Made by Fire naprosto nevídaný.

Monika Martykánová a její Alegorie covidu | Zdroj: Profil MediaMonika Martykánová a její Alegorie covidu | Zdroj: Profil Media

Výstava se snaží akcentovat udržitelnost, v Miláně bude ale jen týden. Je v plánu ji poté vystavovat dále? Kde by to případně bylo?

EVA: Udržitelnost je téma, které se propisuje do výběru děl, ale i architektonického řešení instalace. Maxim Velčovský spolu s edit! architect právě z tohoto důvodu zvolili upcyklované barely, střepy z porcelánky Thun 1794 i několik podstavců z nedávné výstavy keramiky Terra Alba. Z Milána se Made by Fire přesune do Míčovny Pražského hradu, kde bude vystavený během Designbloku (4.–8. října) a finálně zakotví v Moravské galerii v Brně, kde bude k vidění od 17. listopadu až do 31. srpna.

Magic Mushrooms zachycené v autorských fotografiích | Foto: Hana KnížováMagic Mushrooms zachycené v autorských fotografiích | Foto: Hana Knížová

Chcete zaujmout v Miláně, během nejnavštěvovanější události zaměřené na design na světě. Jakou výhodu myslíte, že mají čeští skláři oproti zahraničí? Co může být jejich největší benefit ve srovnání s konkurencí z jiných zemí?

EVA: Umí vytvářet neuvěřitelné věci, protože mají velkou znalost řemesel, technologií i materiálů a nebojí se experimentovat. Koneckonců právě art design, na který je výstava zaměřená, tvoří vysoký podíl současné české tvorby. Při nejrůznějších příležitostech se setkávám se zahraničními profíky z oboru, kteří to množství nesmírně obdivují a při bližším seznámení s českým designem jsou uchváceni jeho kvalitou a přesahy. Jen se s ním nemají moc kde setkat, protože Češi stále selhávají v propagaci a v prodeji. I s tím by měla výstava Made by Fire pomoci.

Důležitou součástí je totiž síťování umělců – my jejich díla nejen představíme na prestižním místě, ale také je tam osobně dovezeme. Během festivalu je Milán epicentrem všemožných odborníků na design a umění, se kterými budou mít šanci se seznámit a tváří v tvář jim svá díla odprezentovat – ať už se bude jednat o novináře, sběratele, nebo fanoušky designu z celého světa. A to je příležitost, po které touží každý mladý i zkušený designér a designérka – mít na Salone del Mobile prostor, kde svá díla ukáže.

Prestižní muzeum Triennale, ve kterém bude výstava probíhat. | Foto: Triennale Milano, Gianluca Di IoiaPrestižní muzeum Triennale, ve kterém bude výstava probíhat. | Foto: Triennale Milano, Gianluca Di Ioia

Kurátorsky výstavu připravily publicistky Danica Kovářová a Eva Slunečková. Architekturu výstavy navrhli designér Maxim Velčovský a studio edit! architects. | Foto: Hana KnížováKurátorsky výstavu připravily publicistky Danica Kovářová a Eva Slunečková. Architekturu výstavy navrhli designér Maxim Velčovský a studio edit! architects. | Foto: Hana Knížová

Projekt mapuje tvorbu více než 40 českých autorů

Sklo a porcelán jsou svým způsobem rodinným stříbrem. V české kultuře mají silné postavení i tradici. Ve světle společenských, ekologických a geopolitických krizí posledních let jsou i výroba a design skla a porcelánu postaveny před otázku vlastního směřování, smyslu a rozvoje. Výstava Made by Fire na tyto otázky odpovídá výběrem bezmála 100 exponátů a autorských děl od výrobců a exportérů skla, předních porcelánek, matadorů české designové scény i nastupující generace autorů. Unikátní výstavní projekt byl přijat v rámci Milano Design Week do exkluzivní instituce Triennale Milano, která se již od 60. let podílí na určování trendů světového designu.

3D vizualizace výstavy s bezmála 100 exponáty | Zdroj: edit architects3D vizualizace výstavy s bezmála 100 exponáty | Zdroj: edit architects

Projekt mapuje tvorbu více než 40 českých autorů uspořádanou do 4 tematických okruhů: Průmysl, Adaptace, Identita a Experiment. Výběr autorských prací není encyklopedický ani časosběrný, ale reprezentuje konkrétní ideje. Soustředí se především na mladé talenty a jejich podporu v síťování a navazování mezinárodních kontaktů, přirozeně ale neopomíjí ani renomovaná jména současného českého designu. Vstup do výstavy tvoří brána z maleb českých fabrik jako symbol české industriální krajiny. Sbírku historických děl navíc doplnil mladý malíř Dominik Forman o pětici nových pláten. Instalace zdůrazňuje fakt, že Česko je jednou z mála zemí, která dokáže zajistit kvalitní design, suroviny i výrobu na jednom místě.

Mistrovství českého průmyslu zastupují značky Bomma, Brokis, Kavalierglass, Lasvit, Moser, Thun 1794, Preciosa a další. Protipól představují umělecká díla a limitovaná edice nezávislých tvůrců. V expozici se potkávají díla oborových legend, jako jsou Rony Plesl, Eva Eisler, Jiří Pelcl, Lucie Koldová, Jan Plecháč, Daniel Piršč, Lada Semecká, Jakub Berdych Karpelis nebo Antonín Tomášek, s díly studentů a čerstvých absolventů.

Thorn – dílo Ronyho Plesla, jedné z oborových legend | Foto: Anna PleslováThorn – dílo Ronyho Plesla, jedné z oborových legend | Foto: Anna Pleslová

Dílo Lucie Koldové – Brokis | Foto: Martin ChumDílo Lucie Koldové – Brokis | Foto: Martin Chum

Bezruký Frantík je dílo studentky Johany Hnízdilové. | Zdroj: Profil MediaBezruký Frantík je dílo studentky Johany Hnízdilové. | Zdroj: Profil Media

Sociálně-umělecký projekt Lenky Záhorkové – Tak to bylo | Foto: M. Machek, G. BenediktSociálně-umělecký projekt Lenky Záhorkové – Tak to bylo | Foto: M. Machek, G. Benedikt

Výstava se věnuje výzvám, které oboru přinesly turbulentní události poslední doby, jako jsou zvyšující se náklady, souboj s levnou asijskou produkcí, udržitelnost výroby nebo význam zachování řemesla. Klade si otázky o budoucnosti a životaschopnosti sklářství a produkce porcelánu a keramiky. Právě designéři a studia, z jejichž řad se dnes běžně rekrutují umělečtí ředitelé značek, mohou svojí kreativitou a inovací přispět k záchraně a pozvednutí byznysu, stejně jako posouvání tradic a modernizace řemesel.

Výstava Made by Fire klade důraz na udržitelný způsob vystavení téměř stovky exponátů od českých designerů. | Zdroj: edit architectsVýstava Made by Fire klade důraz na udržitelný způsob vystavení téměř stovky exponátů od českých designerů. | Zdroj: edit architects

Mimořádnost výstavy Made by Fire potvrzuje skutečnost, že některá díla vznikla exkluzivně pro její konání. Jedním z nich je projekt Františka Jungvirta Birth of the Future behind Glass, ve kterém interpretuje tři vázy vytvořené tradičními postupy. Klasické techniky následně popírá, přetváří a aktualizuje. Dalšími kusy, které byly vytvořeny na zakázku, je váza SYMBOLL limited ed. studia LLEV foukaná do formy z mycelia, navazující na sérii Symboll pro Lasvit, objekt Folds II Elis Monsport nebo světelná koláž Silica Feast od studia DECHEM, která vzdává hold fascinující rozmanitosti různých typů skla a experimentálně je kombinuje do nástěnného světelného patchworku.

Kurátorsky výstavu připravily publicistky Danica Kovářová a Eva Slunečková. „Nesmírně mě těší, že jsem měla příležitost podílet se na tak rozsáhlé přehlídce českého skla a porcelánu – ať už do počtu exponátů, exkluzivity lokace, nebo svobody nahlížení na design jako kritického nástroje i jako zrcadla nálady ve společnosti. Pozorovat to můžeme zejména v ateliérové tvorbě, která hraje v současném českém designu významnou roli. Funguje jako svobodný prostor pro experimentování a mnohdy iniciuje diskuzi o důležitých tématech. Vytváří důležité podhoubí, ze kterého pak průmysl roste a benefituje,” popsala za dvojici kurátorek Eva Slunečková.

Světelná skleněná koláž od studia DECHEM | Zdroj: Profil MediaSvětelná skleněná koláž od studia DECHEM | Zdroj: Profil Media

Expozice prostřednictvím různorodých médií zařazuje také díla, která z kategorií běžného použití skla, keramiky a porcelánu vybočují. Tím je například skleněný Billboard Kláry Horáčkové zrcadlící celou výstavu, světelná instalace automobilu dovezeného z ukrajinské válečné zóny, kterou připravil Maxim Velčovský, video Entropia Venduly Kvíz Radostové zkoumající hledání nových a zánik starých forem nebo živá performance Mirror Man sklářského výtvarníka a sochaře Stanislava Müllera.

Skleněný Billboard Kláry Horáčkové zrcadlící celou výstavu | Foto: Anna PleslováSkleněný Billboard Kláry Horáčkové zrcadlící celou výstavu | Foto: Anna Pleslová

„Co mě při přípravě výstavy nejvíc překvapilo, bylo to, že když jsme si vytvořily seznam pro nás zásadních okruhů otázek a potom k nim začaly vybírat signifikantní díla, začalo se vyjevovat, nakolik se autorská řešení a jejich narativy překrývají, jak fluidně se mezi čtyřmi zastřešujícími tématy pohybují. V tom jsem cítila, že se potvrzuje jejich aktuálnost a naléhavost,“ uvedla kurátorka Danica Kovářová. 

Architekturu výstavy navrhli designér Maxim Velčovský a studio edit! architects. Objekty z delikátních materiálů kontrastují s průmyslovým prostředím expozice. „Naší úlohou při přípravě expozice bylo především poskládat téměř stovku exponátů do limitovaného prostoru tak, aby každý z vystavených předmětů dostal adekvátní prostor a zároveň vyváženě doplňoval celkový koncept. Při navrhování pro nás byl rovněž podstatný prvek opětovného využití objektů, které se pro výstavu vyrábějí, aby i po skončení týdenní výstavy měly svůj účel: umístili jsme proto vystavená díla na sokly z barelů, které se následně rozeberou a mohou být dále využity,“ popsal Vítězslav Danda ze studia edit! architects.

3D vizualizace – barely, které se následně rozeberou a mohou být dále využity. | Zdroj: edit architects3D vizualizace – barely, které se následně rozeberou a mohou být dále využity. | Zdroj: edit architects

K výstavě Made by Fire vychází stejnojmenná publikace, která kromě bližšího představení jednotlivých děl a autorů nabízí jejich zasazení do širšího kontextu. Najdeme v ní také autorské fotografie od oceňované fotografky Hany Knížové, které reagují na otázky kladené v jednotlivých částech výstavy a poskytují jí další uměleckou vrstvu. Katalog Made by Fire je svébytným zdrojem inspirace a informací, který čtenáři poskytne plnohodnotný zážitek téměř jako výstava sama.

Autorské fotografie produktů studia LLEV | Foto: Hana KnížováAutorské fotografie produktů studia LLEV | Foto: Hana Knížová

Související

České sklo má stále jméno, i když už trochu zaprášené, říká přeučený introvert Rony Plesl
Ostatní

České sklo má stále jméno, i když už trochu zaprášené, říká přeučený introvert Rony Plesl

Tereza Bíbová Petra Boháčová - 18. 8. 2022

Enormně talentovaný, až geniální člověk. Co pro české sklo znamenal Stanislav Libenský, který by letos oslavil 100 let?
Produktový design

Enormně talentovaný, až geniální člověk. Co pro české sklo znamenal Stanislav Libenský, který by letos oslavil 100 let?

Tereza Bíbová - 23. 4. 2021

České sklo opět boduje. Rytec Tomáš Lesser ze sklárny Moser se stal rytířem Řádu umění a literatury
Produktový design

České sklo opět boduje. Rytec Tomáš Lesser ze sklárny Moser se stal rytířem Řádu umění a literatury

Kateřina Tobišková - 27. 2. 2020

ujep 2024
zuz banner